image

Politie waarschuwt voor fraude via internetbankieren

maandag 25 juli 2011, 08:47 door Redactie, 16 reacties

De Nederlandse politie waarschuwt internetgebruikers om voorzichtig te zijn met internetbankieren, de afgelopen weken zijn verschillende slachtoffers voor duizenden euro's opgelicht. De politie in het Brabantse Cranendonck-Heeze-Leende kreeg de afgelopen twee weken diverse aangiften binnen. Zij waarschuwt mensen dan ook om nooit zomaar persoonlijke (bank)gegevens of inlogcodes af te geven en alert te zijn op vreemde situaties tijdens het bankieren.

Veiligheidsupdate
In de eerste weken van juli kwamen bij de politie inmiddels zeven aangiften binnen waarbij inwoners van Soerendonk, Budel, Heeze en Leende opgelicht zijn tijdens het internetbankieren. De slachtoffers werden gedupeerd voor bedragen variërend van 1.850 tot ruim 12.500 euro.

Enkelen werden geconfronteerd met een melding in verband met een veiligheidsupdate van de bank en anderen kregen een e-mail of werden gebeld in naam van de bank met het verzoek tot het verstrekken van informatie over bankgegevens. "Deze berichten wekken in eerste instantie de indruk afkomstig te zijn van de bank, maar zijn dat niet", aldus de politie. Die adviseert internetgebruikers om deze verzoeken te negeren, geen informatie te verstrekken en direct de bank te waarschuwen.

Reacties (16)
25-07-2011, 10:07 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-07-2011, 10:18 door Anoniem
ik vermoed dat deze mensen vroegen of de personen een bedrag van paypal gestort hadden gekregen en wat de hoogte van het bedrag was :P

Greetingz,
Jacco
25-07-2011, 10:18 door Anoniem
Dat weet iedereen al beste Peter

Maar ben nu al een week met een slachtoffer zijn PC bezig

Verse install
Nieuw wachtwoord +

En na een paar dagen wordt hij weer geridirect naar een valse login
Ik begin er zolangzamerhand nogal moe van te worden
En de klant ook
Die gaat nu overstappen naar een andere bank
Vind ik eigenlijk een beetje lullig, want dan wint de vijand

Hoewel, ING kan ook wel eens investeren in die allenieuwste calculators

Zal ik hem anders een dedicated firewall geven?
25-07-2011, 10:18 door spatieman
maar gras is groen hoor !!
25-07-2011, 10:35 door Anoniem
heb de checklist veilig bankieren gelezen, en wat me opviel is dat de lijst windows georienteerd is.
ze begonnen gelijk al over een antivirus en antispyware.

ik blijf erbij,, windows is te onveilig voor zogenaamde mission critical activiteiten / omgevingen zoals internetbankieren of als server te dienen in een ziekenhuis of een kerncentrale.
25-07-2011, 11:26 door Mysterio
Het gevaar van deze waarschuwingen en de voorlichtingen van banken is dat de rechter eerder geneigd zal zijn om de bank in het gelijk te stellen wanneer de bank stelt dat de klant nalatigheid te verwijten valt wanneer bijvoorbeeld de gebruikersnaam en wachtwoord wordt afgegeven. In de praktijk betekend dit dat je kan fluiten naar je centen.

In de Algemene Voorwaarden van de meeste banken staat dat je wanneer je misbruik vermoed, je zo snel mogelijk dit moet aangeven bij je bank en aangifte moet doen bij de politie. Vanaf het moment van aangifte is de bank verantwoordelijk, tot het moment van aangifte is de rekeninghouder dat. Daarom is het bijzonder belangrijk om regelmatig je afschriften te controleren op verdachte afschrijvingen.

Vaak kan het geregeld worden met de bank omdat de verdachte transacties teruggedraaid kunnen worden. Maar kom je er niet uit met de bank dan is het zeker aan te raden om een rechtszaak te beginnen, want dan moet de bank de grove nalatigheid aantonen. Meestal verliest de bank dat, maar nu er veel aandacht wordt gegeven aan deze praktijken kunnen rechters wel eens de banken in het gelijk gaan stellen.

Je hebt de oplichting die je had moeten herkennen (gezien de voorlichting en Algemene Voorwaarden van de bank) waarbij geldt dat 'ik wist het niet' heel moeilijk valt te verdedigen. En je hebt de oplichting die een stuk moeilijker valt te herkennen (spyware, legitiem uitziende sites/correspondentie of telefonisch om maar eens wat te noemen) Dan maak je meer kans.
25-07-2011, 12:06 door Anoniem
Ze laten nu sinowall los op ING gebruikers
Erg nare rootkit
En de bank zegt simpelweg, het ligt aan u, met een nihil percentage aan support
25-07-2011, 12:10 door Anoniem
Ja, fluiten naar je centen
maar support verlenen ho maar
Well dan gaan al die klanten toch weg bij de banken die nu slachtoffer zijn?
Net zo makkelijk
25-07-2011, 13:20 door Mysterio
Door Anoniem: Ze laten nu sinowall los op ING gebruikers
Erg nare rootkit
En de bank zegt simpelweg, het ligt aan u, met een nihil percentage aan support
Kun jij de reactie van de ING letterlijk citeren hier? Als het namelijk gaat om malware wordt aangeraden om een up-to-date virusscanner te gebruiken. Je kan er daar één met korting aanschaffen. En als jij je hebt gehouden aan de regels (up to date beveiligingssoftware, in de gaten houden op welke site je inlogt en je inloggegevens geheim houdt) wordt er absoluut niet moeilijk gedaan bij de aangifte.

Maar als jij je niet aan de regels houdt, dan is het ook niet gek wanneer de bank jouw schade niet wil vergoeden.
25-07-2011, 13:34 door Anoniem
Zeker zeker, is verse install, alles up to date en met nieuwe Avira

Maar zou ook aan die man zijn surf gedrag kunnen liggen

Zal hem eens instructies geven

Aan de andere kant lekker makkelijk voor zo een bank, alle malware richt zich op die bank, en wij maar proberen de klanten veilig te houden, zonder hun support
25-07-2011, 13:52 door Spiff has left the building
Vinden mensen niet internetbankieren nog een optie?
Want handig hoor, internetbankieren, maar hoe absoluut noodzakelijk is het?
De banken bieden immers ook nog de 'ouderwetse' mogelijkheden voor transacties, met schriftelijke overschrijvingen. En ook al wordt internetbankieren inmiddels bijna als de norm gezien, schriftelijk bankieren zal ondersteund moeten blijven worden om in alle situaties het beheer van de rekening te kunnen garanderen.

Slechts een enkele bank biedt alleen nog beheer van de betaalrekening via internet. Ik ontdekte recent dat dat voor de ASN-bank geldt. Zijn er meer banken die alleen nog internetbankieren aanbieden?
Aangezien ik geïnteresseerd was in een overstap naar de ASN belde ik de klantenservice eens om te vragen of de ASN werkelijk geen schriftelijk rekeningbeheer meer ondersteunt voor de betaalrekening. Dat werd bevestigd. Hmm, wat moet een klant dan wanneer zijn computer het onverhoopt een keer begeeft en hij niet ogenblikkelijk een nieuwe heeft? zo vroeg ik toen. De ASN-klantenservice gaf de tip dan zo nodig in een bibliotheek of internetcafe te internetbankieren. Verschrikkelijk! De ASN is een sympathieke bank, maar ze hebben er blijkbaar weinig sjoege van security, in ieder geval die specifieke klantenservice medewerker niet.
25-07-2011, 14:15 door tuxick
Er zijn maar weinig banken met zo'n slechte beveiliging. Misschien dat die er maar eens iets aan moeten gaan doen?
25-07-2011, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem: Dat weet iedereen al beste Peter

Maar ben nu al een week met een slachtoffer zijn PC bezig

Verse install
Nieuw wachtwoord +

En na een paar dagen wordt hij weer geridirect naar een valse login
Ik begin er zolangzamerhand nogal moe van te worden
En de klant ook
Die gaat nu overstappen naar een andere bank
Vind ik eigenlijk een beetje lullig, want dan wint de vijand

Hoewel, ING kan ook wel eens investeren in die allenieuwste calculators

Zal ik hem anders een dedicated firewall geven?

Herinstalleer de gebruiker in plaats van de PC.
Na zoveel keer is het toch hopeloos.
Die firewall gaat ook niet helpen, dit is waarschijnlijk iemand die 'n klik vinger niet kan bedwingen.
Calculator gaat ook niet helpen bij zo'n figuur.

Geef eerder een chrome book of een linux live cd en zeg "reboot en alleen maar internet bankieren met de CD".
25-07-2011, 18:08 door Anoniem
Waarom laten banken ons niet screenen om te zien of internetbankieren wel een goed idee
is voor iemand ?
Loop eenmalig door een security/computer survey en koppel daar een profiel aan.
Zo weet een computer gebruiker in welke categorie hij/zij valt.
Als je gaat beleggen bij een bank passen ze een vergelijkbaar systeem toe om te bepalen
wat voor type belegger je bent.

Aan iedere categorie koppel je adviezen.
Ik weet vrijwel zeker dat de meeste (een uitzondering daargelaten) internet-bankieren slachtoffers
in de zwakkere categorieen zullen scoren.
Val je in zo'n zwakkere categorie als computergebruiker dan is het wellicht verstandig niet te
internetbankieren todat je wat bijgespijkerd ben mbt computersecurity.

Het is maar een idee ...
(En ik snap ook wel waarom zo'n screening er wel is voor beleggers maar niet voor internetbankiers).
(Ben alleen maar hardop aan het nadenken ...)
26-07-2011, 07:52 door Anoniem
Ze laten nu sinowall los op ING gebruikers
Erg nare rootkit
En de bank zegt simpelweg, het ligt aan u, met een nihil percentage aan support

Misschien voor sommige mensen ook handig om erbij te schrijven hoe je de bewuste rootkit van je PC kan afwippen, ok we kunnen ook gaan googlen.

PC's hier, daar gaan alle dagen alle scanners over die eropstaan om laat het malware, virussen, scareware...en nog wat andere rotzooi eraf te gooien.

Veel mensen nemen er de tijd niet voor om dit alle dagen te doen (thuisgebruikers,bedrijven dat is iets anders)

Met een snelle PC is dit geen overdreven optie anders.

Ik laat die erovergaan als ik tv kijk of aan het eten ben.

Banken vragen niet naar gegevens, ik schreef het al eerder, ben je niet zeker BEL uw bank!
28-07-2011, 17:27 door Anoniem
Interessant artikel m.b.t. phishing en internetbankieren op http://www.financieleinformatie.com/archives/176. Handige tips en links om je te wapenen tegen dit soort frauduleuze ongein!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.