image

Google grootste zoekmachine ondanks privacyzorgen

zondag 11 maart 2012, 13:08 door Redactie, 6 reacties

Bijna driekwart van de Amerikanen vindt het verkeerd als zoekmachines zoekopdrachten van gebruikers opslaan, toch is Google nog altijd de grootste zoekmachine in de VS. Dat blijkt uit cijfers van het Pew Internet & American Life onderzoek. Van de ruim 2.500 ondervraagde Amerikanen, vindt 65% het een slecht idee als informatie uit zoekopdrachten voor de toekomstige zoekopdrachten wordt gebruikt, aangezien dit de informatie kan beperken die gebruikers te zien krijgen. Het zogeheten 'filter bubble'.

29% heeft geen problemen met een filter bubble en vindt het goed dat zoekmachines de informatie opslaan, omdat dit tot relevantere zoekresultaten leidt. Verder heeft 73% problemen met het personaliseren van zoekopdrachten, terwijl 23% dit geen bezwaar vindt. 68% is tegenstander van gerichte advertenties, omdat men niet wil dat het online gedrag gevolgd wordt. 28% noemt gerichte advertenties handig, omdat dit alleen interessante advertenties toont.

Online privacy
Het onderzoek laat ook zien dat de meeste internetgebruikers niet weten hoe ze hun privacy online moeten beschermen. 38% zegt algemeen bekend te zijn met manieren die de hoeveelheid informatie moeten beperken die een website verzamelt. Van deze groep verwijdert 81% de surfgeschiedenis. Driekwart gebruikt de privacyinstellingen van de website en 65% wijzigt browserinstellingen.

Reacties (6)
11-03-2012, 13:41 door Anoniem
2500 mensen (populatie) is niet veel op de totale VS-bevolking, dus we moeten er ook niet te veel gewicht aan toekennen. Het geeft een indruk wat er onder mensen leeft. Google zal echt wel de meest gebruikte zoekmachine blijven, omdat ze de beste is. DuckDuckGo bv. ziet er grappig uit, maar ik vind het niet concurrerend met Google (qua zoekresultaten en overzichtelijkheid). Hetzelfde geldt voor Microsoft's Bing.
11-03-2012, 14:05 door Rasalom
Pariser noemt als voorbeeld twee vrienden die allebei het woord ‘Egypte’ intikken in Google. De eerste vriend krijgt vooral linkjes naar informatie over de Egyptische revolutie als zoekresultaat. De andere vriend krijgt vooral informatie over aantrekkelijke vakantieaanbiedingen naar Egypte.
bron: http://www.elsevier.nl/web/Carriere-2/296492/Filter-bubble-slecht-voor-creativiteit.htm

Ronduit een enge gedachte dat een zoekmachine wel even zal beslissen wat ik wil vinden. Soms wil ik op vakantie in Egypte, maar het is ook best mogelijk dat ik meer wil weten oven de Mythologie van de Egyptische goden. Een andere keer zoek ik info over de revolutie daar.

Laat mij lekker zelf beslissen of ik mijn zoekopdracht wil verfijnen!
11-03-2012, 15:23 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-03-2012, 15:27 door Anoniem
Of je zet het gewoon uit...

http://support.google.com/accounts/bin/answer.py?hl=en&answer=54048
11-03-2012, 19:12 door Anoniem
https://startpage.com/ned/
12-03-2012, 10:16 door Anoniem
Eli Pariser: Beware online "filter bubbles"

http://www.ted.com/talks/lang/en/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.