image

Juridische vraag: kan ik niet geleverd pakket bij winkel claimen?

woensdag 24 juli 2013, 11:19 door Arnoud Engelfriet, 17 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.

Vraag: Ik had drie pakketjes besteld en laten bezorgen in mijn studentenflat. Echter, er stonden er maar twee voor mijn deur toen ik thuiskwam. Volgens PostNL track&trace zijn ze alle drie bij mij afgegeven, ik vermoed aan een huisgenoot. Hoe krijg ik nu mijn derde pakket?

Antwoord: De wet bepaalt dat als je iets bestelt bij een winkel, deze verantwoordelijk is voor de bezorging tot en met jouw drempel (art. 7:11 BW). Ongeacht wat er in de voorwaarden staat en ongeacht welke vervoerder de winkel inschakel, de winkel is aansprakelijk als het pakket niet ongeschonden over jouw drempel gaat.

Wat er ná die drempel gebeurt, is jouw verantwoordelijkheid. Laat je een huisgenoot pakketjes aannemen en maakt hij ze kwijt, dan is dat de winkel of PostNL niet te verwijten. Je kunt dan alleen je huisgenoot aanspreken op het verduisteren of kwijtmaken van het pakket.

Wordt het bij een ander huis afgegeven, bijvoorbeeld je buren, dan blijft het de verantwoordelijkheid van de winkel dat die buren het pakket aan jou geven. (Ténzij jij specifiek bij bestellen had gezegd, geef maar aan de buren.)

In studentenhuizen is vaak maar sprake van één voordeur en één huisnummer. Daarmee ontstaat dus een risico, want iedere huisgenoot kan dan pakketjes aannemen en dat ontslaat de winkel van zijn verantwoordelijkheid. De eis moet dus bij de huisgenoot worden gelegd.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (17)
24-07-2013, 12:15 door Anoniem
"Volgens PostNL track&trace zijn ze alle drie bij mij afgegeven, ik vermoed aan een huisgenoot. Hoe krijg ik nu mijn derde pakket? "

Welke verantwoording heeft een leverancier dan nog, je geeft zelf klip en klaar aan dat de pakketjes netjes bij jouw adres zijn afgeleverd. Ik snap niet op basis waarvan je denkt iets te kunnen claimen bij de leverancier.

Indien je wel een onterechte claim in zou dienen, dan kan je zelfs zeggen dat je te kwader trouw bezig bent, aangezien je weet dat alles is afgeleverd.
24-07-2013, 12:49 door Anoniem
Wat als de huisgenoot het aanneemt zonder jouw akkoord (wat bijna altijd zo zal gaan) ? De bezorger is allang blij dat er iemand het aanneemt. dus die geven het meestal wel af aan buren (zonder jouw akkoord)
24-07-2013, 14:15 door Briolet
In studentenhuizen is vaak maar sprake van één voordeur en één huisnummer. Daarmee ontstaat dus een risico, want iedere huisgenoot kan dan pakketjes aannemen
Niet alleen studentenhuizen zijn een probleem. Ook bij reguliere bedrijven komt het voor dat de post aanname slecht georganiseerd is. Ik heb meermaals meegemaakt dat post waar voor getekend was, zogenaamd niet aangekomen was. Bij opvragen van de handtekening bleek het dan een andere werknemer geweest te zijn die het aangenomen had.
Ook is het wel voorgekomen dat we een tweede zending achter een 'verloren' pakje aanstuurden, maar dan bij de betaling het betalingskenmerk van het eerste stond....

Dat maakt het voor ons ook moeilijk om iemand op zijn blauwe ogen te vertrouwen als hij beweerd dat het nooit aangekomen is.
24-07-2013, 15:12 door Arnoud Engelfriet
@Anoniem 12:49: Voor de wet zijn zulke huisgenoten jouw verantwoordelijkheid en risico. De post mag er vanuit gaan dat iemand die bij jou de deur open doet, gemachtigd is het pakket aan te nemen. De enige uitzondering is bij aangetekend en op naam.
24-07-2013, 15:24 door Whacko
Door Arnoud Engelfriet: @Anoniem 12:49: Voor de wet zijn zulke huisgenoten jouw verantwoordelijkheid en risico. De post mag er vanuit gaan dat iemand die bij jou de deur open doet, gemachtigd is het pakket aan te nemen. De enige uitzondering is bij aangetekend en op naam.
ik woon in een flat, met andere huisnummers natuurlijk, maar ik heb eens meegemaakt dat ik een pakketje verwachtte. ik liep toevallig de flat uit, toen de postbode aankwam. Ik vroeg of hij een pakketje voor mijn huisnummer had. En dat had hij, toen ik getekend had en het had aangenomen, zag ik dat er 2 cijfers waren omgedraaid, en het pakketje dus helemaal niet voor mij was.
Ik heb het netjes bij de juiste eigenaar afgegeven. Maar wie is er in zo'n geval dan verantwoordelijk?
24-07-2013, 15:30 door Anoniem
Alleen wat is juridisch dan een huisgenoot en de drempel van de woning?

Bij studentencomplexen heb je vaak een gang met gemeenschappelijke keuken, wc etc. en daarnaast een rij kamers die individueel afgesloten kunnen worden en gezien worden als de eigen wooneenheid van de student. Vaak ook nog dat de gang het huisnummer is en de kamers een toevoeging daarop zijn (44-K, 44-6 of zoiets).

Is er besteld op alleen voorbeeld nummer 44 dan kan je de drempel van de gang als eindpunt zien, met alle bewoners als huisgenoten. Maar bestel je specifiek met adres 44-K, dan lijkt de eigen kamer de drempel te zijn en zijn de ganggenoten ineens buren waardoor de verantwoordelijkheid anders zou liggen.
24-07-2013, 15:30 door Arnoud Engelfriet
@Whacko: De winkel, want die kan niet bewijzen dat het bij de daadwerkelijke ontvanger is aangekomen.

De winkel kan het proberen te verhalen op PostNL, en als ze kunnen bewijzen dat het ging zoals jij schetst dan kan de post grove nalatigheid worden verweten want ze hebben niet nagegaan of jij op de bestemming woonde. En dat biedt de mogelijkheid van een schadeclaim tot de volledige waarde van het pakket (grove nalatigheid -> algemene voorwaarden kunnen je niet meer redden). En dan gaat PostNL het op jou verhalen want jij deed je voor als de daadwerkelijke bewoner van dat andere huisnummer. Of iets daar tussenin. Maar hoe dan ook kan de mevrouw op het werkelijke nummer gewoon een nieuw pakketje eisen.
24-07-2013, 16:49 door Anoniem
Voor Briolet: waar het vaak al fout gaat is dat bedrijven bij zendingen aan bedrijven niet duidelijk vermelden voor wie
het pakket bestemd is. Er staat wel een bedrijfsnaam en adres op maar geen persoon.
Als het dan binnenkomt dan moet het bedrijf zelf maar uitzoeken voor wie het is. Dat gaat natuurlijk wel eens fout
of geeft vertraging die de ontvanger niet wil.
Dus zorg dat er altijd voldoende adres informatie op het etiket staat.
De systemen die men gebruikt zijn daar vaak ook de oorzaak van, als je bijvoorbeeld een afleveradres en factuuradres
wilt opgeven dan komt op het etiket het afleveradres en dan t.a.v. het factuuradres. Maar dat is niet goed want
het factuuradres is helemaal niet degene die het besteld heeft en die moeten het dan maar weer uitzoeken.
Geen wonder dat er wel eens wat zoek raakt.

Wat de oorspronkelijke vraagsteller betreft: laatst was ik ergens wat aan het bestellen en zag ik dat je bij PostNL
verzending ook kon aangeven dat het direct naar het postkantoor gaat, dus niet eerst aan de deur afleveren maar
meteen een bericht dat je het kunt afhalen op het postkantoor.
Als je dat nou voortaan doet dan is het iets betrouwbaarder, want hoewel men bij afleveren aan de deur heel laks
is met verifieren van identiteit wordt dit bij afhalen wel gecontroleerd.
24-07-2013, 17:50 door Arnoud Engelfriet
@Anoniem 15:30: De drempel is die van de voordeur van het kadastrale pand. Heeft iedereen officieel een eigen huisnummer (dus gesplitst appartement met 44A t/m K) dan is dat de deur in het pand. Is het één huis dat een stel studenten (of een handig baasje) heeft omgebouwd tot een meerpersoonswoning, dan is het de voordeur beneden bij de stoep. Je kunt niet zelfstandig beslissen dat de deur van jouw zolder nu ineens een aparte woning is en met stickers aangeven dat dat 44A is geworden.
24-07-2013, 19:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-07-2013, 08:29 door Anoniem
@Stoeprand :

"Om die reden neem ik nooit andermans pakket aan, zelfs niet van mijn buren. Als het namelijk fout gaat ben ik immers verantwoordelijk (en bovendien staat mijn handtekening voor ontvangst op de bon!)"

Hoezo, heb je geen vertrouwen in jezelf, danwel in je buren ? Indien ik iets aanneem voor mijn buren, dan weet ik wel 100% zeker dat ik het bij hen aflever. En ook weet ik dat zij niet vervolgens zullen gaan ontkennen dat ik het pakketje aan hun gegeven heb. Ik zie niet in wat er dan nog fout kan gaan.

De inhoud van het pakket is verder hun eigen probleem, ze krijgen het ongeopend en klopt de zending niet, dan nemen ze contact op met de afzender.
26-07-2013, 09:33 door Anoniem
Ik vind het uit de vraag niet duidelijk worden wie de fout heeft gemaakt. Er wordt wel een vermoeden uitgesproken dat een huisgenoot de pakketten heeft aangenomen, maar dat is maar een vermoeden. Pakketbezorgers maken echt ook wel eens fouten, je kan niet uitsluiten dat de huisgenoot twee pakketten in ontvangst heeft genomen en dat de derde bijvoorbeeld op een ander adres is afgegeven. Dan zou de verantwoordelijkheid weer bij de winkel liggen.

Ik heb zelf, met maar één pakket tegelijk overigens, bijvoorbeeld meerdere keren meegemaakt dat een pakketje voor mij bij buren was bezorgd of voor buren bij mij en dat de bezorger verzuimd heeft een berichtje bij de geadresseerde achter te laten. Dan kan een pakketje opeens dagenlang zoek zijn, je verwacht namelijk dat de geadresseerde het berichtje heeft ontvangen en het pakket komt afhalen.

Ik vind het dus helemaal niet zo zeker dat het pakket goed bezorgd is, en dat de verantwoordelijkheid bij de (huisgenoot van) de ontvanger ligt. Arnoud, je antwoord suggereert dat dat wel duidelijk is. Reageerde je op het vermoeden van de vraagsteller of wordt in zo'n geval blind vertrouwd op wat is vastgelegd in een informatiesysteem? Dat zou een variant van "als het geschreven is moet het waar zijn" zijn, wat op mij nogal naïef overkomt.

Nu dit onderwerp toch behandeld wordt is er nog iets wat ik me meermaals heb afgevraagd. Als je moet tekenen voor ontvangst moet je je handtekening tegenwoordig op een LCD-schermpje zetten. De krabbel die daarop staat zou ik zelf niet als mijn handtekening terugherkennen, omdat ik op die glibberige ondergrond geen grip heb en de pen alle kanten opschiet. Wat is de juridische status van dergelijke verminkte handtekeningen? Valt er nog iets mee aan te tonen?
26-07-2013, 11:25 door fransdb
Zucht, is dit nu ook al een consumenten platform?
29-07-2013, 10:29 door Anoniem
"Ik heb zelf, met maar één pakket tegelijk overigens, bijvoorbeeld meerdere keren meegemaakt dat een pakketje voor mij bij buren was bezorgd of voor buren bij mij en dat de bezorger verzuimd heeft een berichtje bij de geadresseerde achter te laten. "

Indien je voordeurdeler bent, dan is dat je eigen verantwoording (tenzij het pakket aangetekend op naam wordt verstuurd, waarbij alleen jij mag tekenen).

"Ik vind het uit de vraag niet duidelijk worden wie de fout heeft gemaakt. Er wordt wel een vermoeden uitgesproken dat een huisgenoot de pakketten heeft aangenomen, maar dat is maar een vermoeden. "

Indien er is getekend voor ontvangst, dan is de bezorger juridisch niet langer verantwoordelijk. Met het tekenen neem je die verantwoording op je.
30-07-2013, 01:06 door Anoniem
Bij PostNL zijn speciale stickers te krijgen met het opschrift "Alléén huisadres" (bestelnummer P4532). De bedoeling is dat het pakket op het aangegeven adres wordt afgeleverd en nergens anders. Vraag dus aan de leverancier/verzender om deze sticker boven of onder het adres te plakken. Wat de juridische gevolgen zijn als het hiermee toch mis gaat kan ik niet beoordelen (nooit aan de hand gehad).

Of laat het pakket per aangetekende post versturen (kost 1,30 euro extra). Weinig extra moeite c.q. kosten dus om een hoop gedoe te voorkomen!

Deze raad van een ervaringsdeskundige die al meer dan 30 jaar pakketjes via de PTT, resp. KPN, TPG, TNT-Post en PostNL verstuurt.
06-08-2013, 15:33 door Anoniem
Indien je voordeurdeler bent, dan is dat je eigen verantwoording (tenzij het pakket aangetekend op naam wordt verstuurd, waarbij alleen jij mag tekenen).
Dit ging om pakketten waarvoor niet getekend hoefde te worden en waarbij de bezorger verzuimde op het juiste adres (er was geen sprake van voordeurdelers) een berichtje achter te laten.

Indien er is getekend voor ontvangst, dan is de bezorger juridisch niet langer verantwoordelijk. Met het tekenen neem je die verantwoording op je.
Uit de vraag die Arnoud behandelde maak ik niet op of er voor die pakketjes getekend moest worden, en ik gaf voorbeelden waarbij het zonder tekenen helemaal niet duidelijk was of en bij welke buren een pakketje was bezorgd.

En opeens herinner ik me dat ik ooit heb meegemaakt dat een bezorger me vroeg een pakje voor buren (wederom: ander adres) aan te nemen, en toen duidelijk werd dat ik niet namens mijn buren ging tekenen vond hij dat ook best en was een handtekening opeens niet meer nodig. Wie weet heeft hij zelf vervolgens een krabbel gezet.

Dingen kunnen op papier goed geregeld zijn, en een pakketdienst kan daarmee als organisatie zorgvuldig handelen, maar het is beslist niet zo dat medewerkers nooit fouten maken, ik heb er zelf genoeg voor ze opgevangen. Om die reden is het voor mij niet duidelijk dat de verantwoordelijkheid per se bij ligt bij een huisgenoot van de vraagsteller. Dat zal best waarschijnlijk zijn, maar zeker is dat niet. De stelligheid waarmee Arnoud antwoordde verbaasde me daarom.
19-11-2013, 19:46 door Anoniem
Ik heb een pakketje besteld bij de bart smit, ook netjes een track en trace nummer gehad. Nu zie ik staan pakketje geleverd om 14.42 uur...... Maar heb helemaal niets ontvangen , heb tnt gebeld en die zeggen dat er geleverd staat en dat het voor hun klaar is. en dat ik zelf geen klacht kan indienen omdat ik niet de klant ben maar in dit geval dus bartsmit.

Wat moet ik nu gaat toch om een bedrag van 125 euro.

grt
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.