image

Producent Philips smart tv schendt privacy kijkers

donderdag 22 augustus 2013, 11:22 door Redactie, 5 reacties

De producent van Philips smart tv’s schendt de privacy van kijkers en overtreedt daarmee de wet, aldus het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Het gaat om TP Vision, dat de enige Nederlandse producent van smart tv’s is en zich bezighoudt met het design, de productie, de distributie, marketing en verkoop van deze smart tv's.

Een smart tv is een televisie met internetfunctionaliteiten. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s. Sinds 2009 zouden er in Nederland 1 tot 1,2 miljoen Philips smart tv's zijn verkocht.

Volgns het CBP kunnen de verzamelde gegevens een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling. TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

Terugkijken

Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens, laat het CBP weten. TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

"De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv's bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer", aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP.

TP Vision heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het CBP handhavend optreden.

Reacties (5)
22-08-2013, 11:32 door Anoniem
Stopen = toekomstig verdien model weg.
Zouden ze dat nou echt stoppen, of zoals gewoonlijk, zeggen dat ze stoppen, maar ondertussen op een andere manier er mee doorgaan.
22-08-2013, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem:Zouden ze dat nou echt stoppen, of zoals gewoonlijk, zeggen dat ze stoppen, maar ondertussen op een andere manier er mee doorgaan.

In dit soort zaken had ik toch zo gehoopt dat we in Nederland een civiele versie hadden van de plukze wetgeving in strafzaken. Als TP Vision een ton winst gemaakt heeft met mijn gegevens, wil ik die ton hebben.

Peter
22-08-2013, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem: Stopen = toekomstig verdien model weg.
Zouden ze dat nou echt stoppen, of zoals gewoonlijk, zeggen dat ze stoppen, maar ondertussen op een andere manier er mee doorgaan.

" Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens..."

volgende release zit in de eula 'door de tv aan te zetten of te bekijken stemt u in met...'
22-08-2013, 19:55 door Anoniem
Wat ik nooit zo begrijp aan de houding van het CBP is dat hun grootste issue schijnt te zijn dat mensen op de hoogte moeten zijn van wat er met hun gegevens gebeurt, maar dat het daarna allemaal wel OK is. Wat er in dit geval natuurlijk gaat gebeuren is dat TP Vision bij de eerste keer dat je de TV aanzet gaat zeggen: "Wij gebruiken uw prive-gegevens. Als u het daar niet mee eens bent, dan moet u deze TV niet gebruiken". En dat staat dan vervolgens ergens diep weggestopt op een plek die niemand leest. Misschien mag je zelfs wel de TV teruggeven als je het er niet mee eens bent. Het begint natuurlijk allemaal wel met het informeren van mensen omtrent wat er met hun gegevens gebeurt, maar wat mij betreft is dat zwaar onvoldoende.

Bij TV's kun je nog beargumenteren dat je dan maar een privacy-vriendelijk model kunt kopen als je niet wil dat je gegevens gebruikt worden, maar hoeveel situaties zijn er niet waarbij je feitelijk geen keuze hebt? Bijvoorbeeld met je kenteken-gegevens als je wilt parkeren in Amsterdam (of, for that matter, gewoon over de Nederlandse snelwegen rijdt), of als je met het openbaar vervoer wilt reizen zonder dat je bij iedere in- en uitcheckactie een uniek nummer achterlaat? Je kunt in redelijkheid niet volhouden dat je dan maar niet in Amsterdam moet parkeren, of dat je maar niet met het OV moet reizen. Er is simpelweg geen privacy-vriendelijk alternatief.

Wat mij betreft zou er wetgeving moeten komen die organisaties/bedrijven verplicht om hun producten/diensten OOK aan te bieden op een manier waarbij de enige check die ze mogen uitvoeren is om te controleren of er wel voor het product/de dienst betaald is.
24-08-2013, 21:36 door Anoniem
dit doen natuurlijk ALLE smart tvs .... alle content komt van webservers .. en die maken logs aan.
dit is toch ook het geval bij Youtube ? Netflix ? uitzending gemist ? etc etc etc
paniek over niets
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.