image

AdBlock wil advertentiecampagne tegen advertenties

zondag 25 augustus 2013, 11:48 door Redactie, 9 reacties

De makers van AdBlock, niet te verwarren met AdBlock Plus, zijn een crowdfunding initiatief gestart om geld in te zamelen voor een advertentiecampagne tegen advertenties. Via de software is het mogelijk om advertenties in de browser te blokkeren.

Al 80 miljoen mensen hebben de Adblock plug-in in hun browser geïnstalleerd. "Maar we willen meer: 7 van de 10 internetgebruikers weten nog steeds niet dat ze een advertentieloze ervaring kunnen hebben. We willen mensen overal ter wereld aanmoedigen om een online wereld zonder advertenties te kiezen. We kunnen het hele internet opnieuw vorm geven, het is slechts een kwestie van het verspreiden van de boodschap", aldus de makers.

Super Bowl

Die willen in eerste instantie 25.000 dollar ophalen voor een anti-advertentie advertentiecampagne. Als dit lukt, wordt hierna geprobeerd om 50.000 dollar te verzamelen. Daarmee wil men een advertentie op het Times Square Billboard in New York tonen. De volgende stap in de campagne is een paginagrote advertentie in de New York Times, iets wat 150.000 dollar kost. Het ultieme doel is een tv-advertentie tijdens de Super Bowl van 2014. Hiervoor moet 4,2 miljoen dollar worden opgehaald.

"We gaan advertenties gebruiken om advertenties te laten verdwijnen. We zullen het opgehaalde geld gaan gebruiken om AdBlock advertenties en video commercials te maken, en zullen die aan mensen op het internet laten zien die nog geen AdBlock gebruiken." Voor het eerste deel van de campagne is in twee dagen tijd 4700 van de 25.000 dollar opgehaald.

Image

Reacties (9)
25-08-2013, 11:56 door Anoniem
Ik kan alleen de website van adblock plus vinden? is dit een kleinere organisatie ofzo?
25-08-2013, 12:20 door johanw
Beetje dubieuze actie die de advertentieboeren spekt en alleen op de USA gericht zo te zien. Een adserver hacken en de boodschap verspreiden is goedkoper, is weer eens wat anders dan malware verspreiden via gehackte adservers.
25-08-2013, 14:47 door Briolet - Bijgewerkt: 25-08-2013, 14:50
Door Anoniem: Ik kan alleen de website van adblock plus vinden?
Ik zelf gebruik al jaren 'AdBlock'. De link in de extensie zelf is: http://safariadblock.com
De link verder volgend kom ik op: https://code.google.com/p/adblockforchrome/ waar een safari, Chrome en Opera versie te vinden is. Voor andere browsers is hij blijkbaar niet beschikbaar.
25-08-2013, 17:33 door Argot
De enorme hoeveelheid reclame op internet is niet prettig, maar toch zorgt het ervoor dat veel websites gratis zijn.
Ik denk dat veel websites over de kop gaan, als bezoekers massaal gebruikmaken van adblockers. Of er wordt in ieder geval minder geld in gestoken, waardoor de kwaliteit naar beneden gaat. Veel websites zullen dan betaalde content overwegen.
25-08-2013, 19:04 door Anoniem
Door Argot: De enorme hoeveelheid reclame op internet is niet prettig, maar toch zorgt het ervoor dat veel websites gratis zijn.
Ik denk dat veel websites over de kop gaan, als bezoekers massaal gebruikmaken van adblockers. Of er wordt in ieder geval minder geld in gestoken, waardoor de kwaliteit naar beneden gaat. Veel websites zullen dan betaalde content overwegen.
Helaas worden dan de gebruikers van adblockers op hun gedrag aangekeken door exploitanten van websites, en niet de adverteerders, terwijl hun gedrag wel degelijk de reden is dat mensen adblockers gebruiken. Laten die hun leven eens beteren zodat mensen wat minder aandrang voelen ze te blokkeren:

1. Stop met het ongevraagd tracken van mensen, respecteer hun privacy. Je kan ook webpagina's tracken en verbanden leggen met het soort inhoud en welke advertenties het daarbij goed doen.
2. Verspreid geen malware.
3. Overschreeuw de webpagina waarop advertenties geplaatst worden niet. Als ik boven en naast een tekst een paar constant verspringende banners zie staan slaag ik er niet meer in de tekst te lezen, en dat is wel waarvoor ik op die webpagina ben. De adverteerders blokkeren effectief de website die ik wil bezoeken. Dit overdrijf ik niet, zo werkt het voor mij echt.

En of het erg is als er websites over de kop gaan weet ik nog zo net niet. Commerciële websites schoten pas als paddenstoelen uit de grond nadat het web populair genoeg was geworden om commerciëel interessant te zijn. Die populariteit - én kwaliteit - bereikte het web dus zonder dat eraan verdiend hoefde te worden. Ik vermoed dat de kwaliteit van het web stevig omhoog kan gaan als er flink wat websites uit zouden vallen die alleen bestaan om mensen naar advertenties te lokken. Die vervuilen namelijk zoekresultaten met kwalitatief vaak matig tot slechte inhoud.
25-08-2013, 22:28 door Anoniem
Door Argot: De enorme hoeveelheid reclame op internet is niet prettig, maar toch zorgt het ervoor dat veel websites gratis zijn.
Ik denk dat veel websites over de kop gaan, als bezoekers massaal gebruikmaken van adblockers. Of er wordt in ieder geval minder geld in gestoken, waardoor de kwaliteit naar beneden gaat. Veel websites zullen dan betaalde content overwegen.

Dit argument wordt vaker gebruikt, bijvoorbeeld door de advertentie industrie zelf :

zie artikel : Adverteerders willen dat Mozilla ad-blockers blokkeert

Ad-blockers
De weg die Mozilla nu volgt heeft volgens de adverteerders grote gevolgen voor de economie. Als het aan Rothenberg ligt staat Mozilla niet alleen de third party cookies toe, maar blokkeert het ook iedereen die advertenties probeert te blokkeren. "Blokkeer de ad-blockers, en keer je rug toe naar de mensen die het fijn vinden om het levensonderhoud van anderen te vernietigen.

https://www.security.nl/posting/41911/Adverteerders+willen+dat+Mozilla+ad-blockers+blokkeert

In de reacties daaronder een heleboel ergernis, argumenten tegen en enkele suggesties hoe het eventueel ook anders zou kunnen, dat is niet voor niets, kennelijk leeft het onder een hoop internet gebruikers en dat is bedreigend voor de advertentiebedrijven.
Het doet me een beetje denken aan de houding van de entertainment industrie die het vertikt naar de markt te luisteren en alles op alles zet om het eigen vertrouwde bedrijfsmodel in stand te houden of doorschiet naar de andere kant van het betaalmodel.

En vergeet niet dat je al betaalt met je privacy door geavanceerde tracking technologieën. Zou een dergelijke discussie ook nog gaan volgen over gebruikers die bijvoorbeeld Ghostery hebben geïnstalleerd?
Misschien niet, dan moet de industrie met de billen bloot en wordt veel meer mensen duidelijk op welke wijze (achter en over ruggen) geld wordt verdiend.
26-08-2013, 09:14 door ben987 - Bijgewerkt: 26-08-2013, 09:15
ik heb in principe geen hekel aan "normale" advertenties,
de reden dat ik adblockplus ben gaan gebruiken en alles ben gaan blokkeren zijn die knipperende/bewegende dingen, ik kan mij dan niet meer concentreren.

dus de advertentie-industie heeft het zelf verpest wat mij betreft, zouden ze nou altijd gebruik gemaakt hebben van een niet veranderd stilstaand plaatje(s) die niet meer dan ongeveer 10% van de pagina zou bevatten dan zouden m.i. veel mensen er geen problemen mee gehad hebben.
26-08-2013, 10:12 door Anoniem
Wat is het verschil tussen adblock+ en adblock?

Ik persoonlijk gebruik adblock+
26-08-2013, 13:28 door Briolet - Bijgewerkt: 26-08-2013, 13:34
Ik denk dat ze beiden ongeveer gelijk werken. Voor Safari is alleen AdBlok beschikbaar dus heb ik nooit echt naar verschillen gekeken. Beiden werken ze met regionale lijsten van bekende websites. En ik denk dat je ook bij beiden handmatig websites kunt toevoegen om te blokkeren of juist niet te blokkeren. Bij veelbezochte sites die niet in de standaard lijsten staan kun je met een simpele muisklik een advertentie uitklikken. (Of zelfs een te storend ge-animeerde avatar van een mede forumgebruiker)
Beiden zijn ze ook open source zodat je de code naast elkaar kunt leggen.

En adverteerders zouden geen probleem met Adblokkers moeten hebben. De gebruikers gaan gewoon serieuzer met reclame om. Doorgaans zijn ze er minder vatbaar voor dus is het weggegooid geld om hiervoor te betalen. Hetzelfde geldt voor de nee stikker op de brievenbus. Adverteerders zullen er blij mee zijn dat ze hun folders doelmatiger kunnen verspreiden. Verwar adverteerders niet met drukkerijen die vaak de folders verspreiden. Die laatste groep interesseert het niet of reclame doelmatig is en kijkt alleen na afnemende oplages aan folders.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.