image

DNB pleit voor veiliger betalen op internet

donderdag 24 mei 2012, 13:53 door Redactie, 5 reacties

De Nederlandsche Bank (DNB) pleit voor een 'dual consent' benadering voor internetbetalingen waarbij nieuwe betaaldiensten onder voorwaarden toegang tot de betaalrekening krijgen. Tegenwoordig kan de consument op allerlei manieren online betalen, via computer en laptop tot smartphone en tablet. "Met de waaier aan nieuwe mogelijkheden voor e-payments is het echter ook moeilijker geworden voor de consument om te beoordelen of een bepaalde internetbetaling veilig kan worden gedaan of niet. Dit komt omdat het internet zélf veiligheidsrisico’s kent", stelt DNB in een pleidooi.

Niet alleen is het voor consumenten onmogelijk om te bepalen of websites bonafide zijn, er zijn ook andere bedreigingen, zoals phishingmails en aanvallen op de pc zoals botnets en man-in-the-middle aanvallen. "Het is daarom dringend gewenst dat er regelgeving wordt ontwikkeld die de consument beschermt voor betalingen bij aankopen op het internet", aldus DNB.

Betalingen
De Nederlandsche Bank pleit voor een brede klasse van betalingen op het internet een 'dual consent' benadering toe te passen. De kern van deze benadering is dat niet alleen de potentiële koper zelf toestemming moet geven aan een betaaldienstverlener, maar ook de bank van die koper.

Om de maatregel te implementeren is het nodig dat banken toegang verlenen tot de informatie die de betaaldienstverlener nodig heeft om aan de webwinkelier de garantie te geven dat de koper kan betalen. En daar kunnen de bank aan verdienen. "Aangezien deze informatie economisch waardevol is, is het redelijk dat banken hiervoor een kleine vergoeding ontvangen van betaaldienstverleners", laat De Nederlandsche Bank weten. Daarbij ziet het graag Europese regelgeving om dit mogelijk te maken.

Reacties (5)
24-05-2012, 17:03 door Anoniem
Dit lost geen beveiligings probleem op. Dit is alleen maar een manier voor banken om geld te stelen van webwinkels.
24-05-2012, 20:18 door Anoniem
Sterker nog, de banken kunnen gaan bepalen waar jij je geld online aan uitgeeft.
24-05-2012, 20:36 door Anoniem
Gewoon weer terug naar de acceptgiro, veel veiliger. Dit pleidooi van de DNB werkt alleen maar kostenverhogend (voor de consument uiteindelijk).
24-05-2012, 22:02 door donnerd
Ik denk dat het handig zou zijn als na iedere betaling automatisch een e-mail en/of sms verzonden zou moeten worden of de bank moet met gratis service komen om bijvoorbeeld een virtuele omgeving uit te leggen.
Ik zelf hou mijn bankrekening prima in de gaten en voor betalingen gebruik ik mijn iPad en als het niet anders kan, een virtuele omgeving.
25-05-2012, 04:30 door Anoniem
Online betalen zal altijd kwetsbaar blijven, dit is gewoon weer een manier om meer geld te verdienen en wij als consument mogen er weer voor opdraaien. Als ze het echt veilig willen hebben moeten ze maar weer alle kantoren heropenen die de afgelopen 10 jaar gesloten zijn, dan gaan we gewoon weer vrolijk in de rij staan aan het loket. Dit lijkt meer een stap naar censuur, straks bepaalt de bank wat je wel en niet kan kopen. Wij kikkers koken vrolijk verder....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.