Het aantal Britse consumenten dat vanwege privacyredenen geen gegevens wil delen is de afgelopen 15 jaar met 6% toegenomen, zo blijkt uit onderzoek van de brancheorganisatie voor marketeers (DMA). Deze consumenten, die weigeren hun gegevens te delen ongeacht mogelijke voordelen, maken nu 31% van de populatie uit. De groei ging vooral ten koste van de pragmatisten, mensen die gebaseerd op de voordelen per geval bepalen of ze hun gegevens willen delen. Deze groep is met 53% nog altijd wel het grootst. De groep die "onbezorgd" over hun privacy is groeide met één procent naar 16%.
Privacyfundamentalisten worden vooral onder ouderen gevonden. 40% van de ondervraagde mensen van tussen de 55 en 64 jaar bestempelt zichzelf als privacyfundamentalist, terwijl dit bij jongeren tussen de 18 en 24 slechts 15% bedraagt. Verder blijkt dat een kwart van de reguliere social media-gebruikers fundamentalisten zijn, vergeleken met 40% die nooit social media gebruikt.
Toekomst
De enige reden dat privacyfundamentalisten toch persoonlijke data delen is vertrouwen in een merk. Ondanks de groei van de mensen die privacy belangrijk vinden maken de marketeers zich geen zorgen. "Fundamentalisten zijn al een minderheidsopinie in Groot-Brittannië en de huidige trend wijst op een toekomst waarin deze groep verder zal worden gemarginaliseerd", aldus DMA
Volgens de organisatie tonen personen die in het digitale tijdperk geboren zijn een grotere bereidheid om persoonlijke informatie te delen in ruil voor een verbeterde dienstverlening. De organisatie concludeert dan ook dat de toekomst van gegevensuitwisseling eerder aan de pragmatisten dan aan de fundamentalisten toebehoort.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.