image

Marketeers niet bang voor privacyfundamentalisten

vrijdag 22 juni 2012, 17:29 door Redactie, 16 reacties

Het aantal Britse consumenten dat vanwege privacyredenen geen gegevens wil delen is de afgelopen 15 jaar met 6% toegenomen, zo blijkt uit onderzoek van de brancheorganisatie voor marketeers (DMA). Deze consumenten, die weigeren hun gegevens te delen ongeacht mogelijke voordelen, maken nu 31% van de populatie uit. De groei ging vooral ten koste van de pragmatisten, mensen die gebaseerd op de voordelen per geval bepalen of ze hun gegevens willen delen. Deze groep is met 53% nog altijd wel het grootst. De groep die "onbezorgd" over hun privacy is groeide met één procent naar 16%.

Privacyfundamentalisten worden vooral onder ouderen gevonden. 40% van de ondervraagde mensen van tussen de 55 en 64 jaar bestempelt zichzelf als privacyfundamentalist, terwijl dit bij jongeren tussen de 18 en 24 slechts 15% bedraagt. Verder blijkt dat een kwart van de reguliere social media-gebruikers fundamentalisten zijn, vergeleken met 40% die nooit social media gebruikt.

Toekomst
De enige reden dat privacyfundamentalisten toch persoonlijke data delen is vertrouwen in een merk. Ondanks de groei van de mensen die privacy belangrijk vinden maken de marketeers zich geen zorgen. "Fundamentalisten zijn al een minderheidsopinie in Groot-Brittannië en de huidige trend wijst op een toekomst waarin deze groep verder zal worden gemarginaliseerd", aldus DMA

Volgens de organisatie tonen personen die in het digitale tijdperk geboren zijn een grotere bereidheid om persoonlijke informatie te delen in ruil voor een verbeterde dienstverlening. De organisatie concludeert dan ook dat de toekomst van gegevensuitwisseling eerder aan de pragmatisten dan aan de fundamentalisten toebehoort.

Reacties (16)
22-06-2012, 18:41 door john west
Consumenten die vanwege privacyredenen geen gegevens wil delen worden hier privacy fundamentalisten genoemd wat ik
meer vind het "fundamentele recht om niet lastig gevallen te worden."
Voorbeeld :
ik wou zonnepanelen nemen bij Zon zoekt Dak ,naam en adres opgegeven hiervoor is iemand langs gekomen met als resultaat.... kon niet.

Vandaag kreeg ik van Natuur & Milieu een folder en een boekje met een preek en tips over het Milieu en een acceptgirokaart .
Tevens van de ASN Bank om een rekening te openen.
Natuur & Milieu slaat de plank mis met deze vervuiling via de brievenbus.
En daarom wil ik geen gegevens meer geven omdat ze had toch doorspelen naar anderen met dingen die ik toch niet wil.
22-06-2012, 18:57 door Anoniem
Ik denk dat het begrijpen van het belang van privacy niet zozeer per generatie verschilt, maar dat de wijsheid met de jaren komt. De huidige onbekommerde jeugd zal later ook meer bedacht zijn op privacy. Zelf ben ik ook met internet opgegroeid, maar ik ben wel erg voorzichtig met persoonlijke data plaatsen op internet.

Daarnaast de grootschalige privacyschending van onder andere Google en Facebook is toenemende trend van de laatste jaren. Het zal een tijd duren voordat dat bij de grote massa doordringt, maar dat komt nog wel.
22-06-2012, 20:36 door Anoniem
Deze mensen mensen maken een paar denkfouten. Ze zien allereerst over het hoofd dat jongeren geleidelijk in ouderen veranderen, en dat hun denkwereld daarmee verandert. En ze hebben ook geen oog voor de permanente veranderingen in de wereld, die niet een rechte lijn volgen maar zich eerder ontwikkelen als biotopen: op het ene moment is de ene ontwikkeling dominant, dan weer een andere. Zie nu de nieuwe trek naar de stad, terwijl nota bene de fysieke afstand er niet meer toe zou doen! Volkomen tegen de verwachtingen in! Kortom: hoe het verdergaat met de waardering van privacy weet helemaal niemand.
22-06-2012, 22:14 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-06-2012, 23:03 door Anoniem
volgende add-on's zijn al heel wat: Priv3, Betterprivacy, Noscript, Ghostery en Firegloves.
23-06-2012, 06:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-06-2012, 10:40 door Anoniem
Adverteren en marketing kan en moet niet verward worden met dienstverlening. Bij de eerste twee zoekt de aanbieder een vraag, dat is heel wat anders dan iemand die zijn/haar gegevens afstaat om gewenste diensten te verkrijgen die met deze gegevens verbeterd kunnen worden. Ja, tenzij iemand expliciet aangeeft advertenties en marketingmateriaal te willen ontvangen... Maar het grootste deel van de persoonsgegevens gebruiken de marketeers nog steeds om lukraak mensen te bestoken zonder dat daar enige wens bij de ontvanger voor is en zonder dat deze er proactief iets aan kan doen.
23-06-2012, 12:44 door SBBo
Privacy 

Privacy beschermt je tegen fouten die overheden en bedrijven maken met het opslaan van gegevens. Het beschermt je tegen onterechte verdachtmakingen en uitsluitingen.

"ik heb toch niets te verbergen?"
De vraag is niet of je wat te verbergen hebt, maar waarom anderen het van je willen weten.
Privacy heeft niets te maken met iets te willen "verbergen".

Zet een kikker in een pan kokend water en hij springt er direct weer uit. Plaats een kikker in een pan koud water en zet de pit er onder aan en hij laat zich langzaam dood koken. Precies dat is wat er met onze privacy aan de hand is. Onze rechten worden telkens met een klein stapje verder beperkt waardoor bijna niemand op de barricades klimt en we het al dan niet gelaten weer accepteren.
23-06-2012, 13:31 door Anoniem
De typering "privacyfundamentalist" zet een bepaalde suggestieve toon die elke gezonde analyse over wie privacy, in welke mate belangrijk vindt, in de weg staat. Daar komt bij dat het onderzoek is uitgevoerd door de Britse Direct Marketing Association (DMA) die nou niet bepaald bekend staat om haar "objectieve", althans gefundeerde onderzoeken.......
23-06-2012, 14:15 door Anoniem
Ja zo kreeg ik zomaar een sms van Ikea op mijn mobiel,en mijn nummer is geheim,die weten alleen mijn bekenden.
Ik heb dit sms bericht direct geblokkeerd,en zo wordt ook de naam Ikea bij mijn mobieltje geblokkeerd,zo krijg ik geen reclame meer.
Ja alleen van Telfort omdat die mijn mobiele provider is.
23-06-2012, 16:55 door Anoniem
Door john west: Consumenten die vanwege privacyredenen geen gegevens wil delen worden hier privacy fundamentalisten genoemd wat ik meer vind het "fundamentele recht om niet lastig gevallen te worden."
Framing heet dat als ik me niet vergis, ergens een positieve of negatieve connotatie aan verbinden door de gebruikte termen handig te kiezen. Dit onderzoek zelf is daarmee marketing. Alhoewel? Is het goede marketing om een deel van je publiek te beledigen? Of komt dat weer voort uit de arrogante zelfingenomenheid die de marketingbranche eigen is? (Eigenlijk helemaal niet moeilijk, dat framen ;-) )
artikelVolgens de organisatie tonen personen die in het digitale tijdperk geboren zijn een grotere bereidheid om persoonlijke informatie te delen in ruil voor een verbeterde dienstverlening. De organisatie concludeert dan ook dat de toekomst van gegevensuitwisseling eerder aan de pragmatisten dan aan de fundamentalisten toebehoort.
Die mensen zijn ook jonger en hebben minder levenservaring opgedaan, ze zijn met andere woorden wat naïever (dat bedoel ik niet denigrerend, ik was zelf net zo goed naïef in een hoop dingen toen ik jong was, en vermoedelijk nog steeds naïef in dingen die ik me niet realiseer). Als het mensen begint te dagen dat ze die baan niet hebben gekregen omdat de potentiële werkgever ook op Facebook kijkt, als ze merken dat een onderwerp waar ze liever niet mee te koop lopen via de advertenties die op hun beeldscherm verschijnen toch zichtbaar is voor anderen, als vrienden hun neus stoten, of als het nieuws over dit soort dingen tot ze doordringt, dan kan privacy alsnog belangrijker voor ze worden. Mij zou het niet verbazen als het zo blijft dat oudere mensen hier voorzichtiger mee zijn dan jongere.
23-06-2012, 17:38 door Anoniem
@unbalanced

Dat dacht ik ook toen ik het las, vele jongeren die nu nog onbewust met hun privacy omgaan zullen dat later wel worden als ze ouder worden. (Hoop ik.) Percentages zullen dan waarschijnlijk ongeveer hetzelfde blijven als nu tenzij er een aantal dramatische dingen gebeuren.
23-06-2012, 22:11 door burne101
Door john west: Consumenten die vanwege privacyredenen geen gegevens wil delen worden hier privacy fundamentalisten genoemd

Hou in gedachten dat het de DMA is, de grote spammers-club.

Uit het artikel:
om persoonlijke informatie te delen in ruil voor een verbeterde dienstverlening

Gek genoeg is me dat nog nooit overkomen. Zo'n leuke meneer die 's avonds belt en je de goedkoopste autoverzekering aanbiedt is met een half uurtje googlen te verslaan. (En google lijkt echt je search-history weg te gooien als je daar om vraagt. Het is niet helemaal de plek voor een verhandeling over search-bubbles, maar ik kan ze maken en er weer vanaf komen als ik dat wil, dus google lijkt vooralsnog eerlijker dan gedacht..)
24-06-2012, 13:55 door Anoniem
"Verder blijkt dat een kwart van de reguliere social media-gebruikers fundamentalisten zijn, vergeleken met 40% die nooit social media gebruikt."

Er is toch een verschil tussen iets zeggen te zijn, en iets daadwerkelijk zijn. Een zogenaamde privacy fundamentalist zou per definitie weigeren om mee te doen aan social media, omdat je daarbij altijd privacy inlevert in ruil voor de dienst.
25-06-2012, 10:22 door Anoniem
Je allereerste fingertips op je allereerste pc was al bestemd voor marketing. De enigste vraag die een pc aan kan is namelijk de vraag: "wat wilt u?".
27-06-2012, 11:32 door Anoniem
Door Anoniem: Er is toch een verschil tussen iets zeggen te zijn, en iets daadwerkelijk zijn. Een zogenaamde privacy fundamentalist zou per definitie weigeren om mee te doen aan social media, omdat je daarbij altijd privacy inlevert in ruil voor de dienst.
Ja, maar als je om die reden weigert mee te doen aan sociale media ben je nog niet per definitie een fundamentalist. Het betekent bijvoorbeeld niet dat je vindt dat de politie geen onderzoek mag instellen naar de verdachte van een zwaar misdrijf omdat privacy élk ander belang overstijgt. Het betekent alleen dat je in deze situatie jouw privacybelang zwaarder vindt wegen dan de tegenprestatie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.