image

Vertrekkend personeel neemt vaak bedrijfsgegevens mee

maandag 16 juli 2012, 12:11 door Redactie, 5 reacties

Maar weinig medewerkers die naar een andere werkgever vertrekken hebben er moeite mee om vertrouwelijke informatie naar de nieuwe werkplek mee te nemen. Eén op de drie medewerkers (32%) heeft meer dan eens vertrouwelijke kantoorinformatie meegenomen of doorgestuurd, zo blijkt uit onderzoek van Iron Mountain onder 2000 medewerkers van alle leeftijden in Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Opzet
Van kwade opzet is nauwelijks sprake (7%). De belangrijkste drijfveer is dat de stelende medewerker denkt dat de gestolen gegevens nuttig zijn voor zijn of haar nieuwe baan (72%). Daarna is de belangrijkste motivering dat de vertrekkende medewerker zich mede?eigenaar voelt, omdat hij of zij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de informatie (66 %).

Het klantenbestand (51%) is het populairst, gevolgd door presentaties (46%), offertes (21%), strategische bedrijfsplannen (18%) en ontwikkelingsplannen voor producten en diensten (18%).

Reacties (5)
16-07-2012, 12:58 door JeanGuillaume
Het is en blijft bedrijfsdiefstal. Maar tegelijkertijd wordt bij je nieuwe bedrijf gevraagd: heb je nog interessant materiaal bij je?
16-07-2012, 13:08 door Whacko
@JeanGuillaume, dat is mij nog nooit gebeurd. Dat daar om wordt gevraagd. Ik kan me wel voorstellen, dat je ergens aan hebt gewerkt dat je dat graag wilt bewaren als referentie materiaal. Mocht je ooit iets soortgelijks moeten maken dat je daar naar kan kijken. Maar echt doorgeven aan je nieuwe werkgever gaat mij toch echt te ver.
16-07-2012, 13:26 door Anoniem
Ja god, alle documentatie die je maakt over verschillende pakketten en dergelijke gooi ik ook in de back up. Zit me daar een bak uitzoekwerk in.
16-07-2012, 13:39 door Anoniem
"Het is en blijft bedrijfsdiefstal. Maar tegelijkertijd wordt bij je nieuwe bedrijf gevraagd: heb je nog interessant materiaal bij je?"

Mij is dat ook nog nooit overkomen. En als ik die vraag zou krijgen, zou het antwoord nee zijn. Vergeet niet dat je indien je daar wel op in zou gaan, je eigenlijk je nieuwe werkgever vertelt dat je onbetrouwbaar bent. Waarom zou je bij hem als je weg gaat niet hetzelfde flikken ?

Overigens is het natuurlijk wel de vraag waar de grens ligt, en welke informatie je wel mag gebruiken. Veel informatie neem je simpelweg mee in je hoofd; dergelijke informatie kan je moeilijk wissen.

Ik neem aan dat men wel het verschil ziet tussen een IT-er die bij een ander bedrijf zijn ervaringen gebruikt bij een soortgelijk project als bij zijn vorige werkgever, en een account manager die klanten van zijn vorige werkgever probeert binnen te halen.

Het klantenbestand lijkt mij voor de gemiddelde IT-er die opstapt irrelevant.
18-07-2012, 14:32 door Anoniem
Daarna is de belangrijkste motivering dat de vertrekkende medewerker zich mede?eigenaar voelt, omdat hij of zij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de informatie (66 %).

Ik ben jarenlang doodgegooid met "motivatie"-programma's die me vertelden dat ik het bedrijf als mijn eigen bedrijf moet beschouwen, een ondernemer binnen de onderneming moet zijn, dat soort dingen, doorspekt met bullshitbingo-termen als "empowerment". Als mijn indruk klopt dat dit de heersende managementmode in grote organisaties is dan is het eigenlijk volkomen logisch dat mensen hun resultaten ook als hun eigendom gaan beschouwen, dat is precies de mentaliteit die ze aangepraat wordt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.