image

PvdA stelt Dijsselbloem vragen over regels internetbankieren

zaterdag 14 december 2013, 15:13 door Redactie, 2 reacties

De PvdA heeft minister Dijsselbloem van Financiën vragen gesteld over de nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren die vanaf 1 januari 2014 gaan gelden. Het gaat om regels waar consumenten aan moeten voldoen als ze in het geval van fraude met internetbankieren zeker hun geld terug willen krijgen.

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer wil van de minister van Financiën weten wat de juridische status is van de door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Consumentenbond overeengekomen voorwaarden. Ook wil hij weten of bij het niet naleven van de regels er per definitie sprake is van "grove nalatigheid" van de klant.

"Deelt u de mening dat een bank op basis van het niet naleven van een beperkt onderdeel van deze regels niet kan besluiten de klant aansprakelijk te stellen voor de volledige schade?", vraagt Nijboer. Die vraagt de minister ook of die zich kan vinden in de mening dat het niet naleven van de regels de bank niet ontslaat van de bewijslast om aan te tonen dat de consument opzettelijk of grof nalatig handelde.

Verantwoordelijkheid

Nijboer had in een eerdere motie de regering verzocht om samen met de sector voor transparante vergoedingsnormen te zorgen, waarbij de verantwoordelijkheid voor vergoeding bij schade door online fraude niet verder wordt verschoven in de richting van de consument. Het PvdA-Kamerlid wil van de minister weten of die vindt dat deze motie nog niet volledig is uitgevoerd en of Dijsselbloem gesprekken met de sector wil voeren om tot eenduidige en transparante vergoedingsnormen te komen.

Ook wil Nijboer weten of Dijsselbloem zich zorgen maakt dat vele vormen van fraude bij online bankieren zoals phishing buiten deze nieuwe regels lijken te vallen en dat klanten daardoor in veel gevallen op het coulancebeleid van de bank zijn aangewezen. Daardoor is het onduidelijk in hoeverre klanten de opgelopen schade vergoed krijgen.

Dit verschuiven van de verantwoordelijkheid van bank naar klant kan leiden tot het ondermijnen van het vertrouwen in het betalingsverkeer merkt Nijboer op. Hij vraagt de minister of die zich in deze stelling kan vinden en in hoeverre de uniforme regels tot een dergelijke onwenselijke verschuiving van verantwoordelijkheid leiden.

Als laatste vraagt Nijboer aan de minister of die zich wil inzetten om ervoor te zorgen dat slachtoffers van phishing en malware die niet door hun bank zijn gecompenseerd alsnog door banken voor de geleden schade tegemoet worden gekomen.

Reacties (2)
15-12-2013, 11:08 door Anoniem
Eigenlijk had hij ook moeten vragen waarom er wel zoveel regels voor de klant zijn, maar geen regels voor de bank.
De bank kan gewoon doen waar ze zelf zin in hebben om hun pakket zo verkoopbaar mogelijk te maken en kunnen
daarbij zelf de balans instellen tussen gebruiksgemak en veiligheid, terwijl van de klant verwacht wordt dat ze alleen
voor veiligheid gaat. Dat is niet goed.
16-12-2013, 15:08 door Anoniem
Buiten dat...je kunt ook niet zeggen als consument van ik ben het er niet mee eens, dus ik stap op bij de ene bank en ga naar een ander. Alle banken doen het en zonder bank kan tegenwoordig niet meer, dus..
Ik zou zo zeggen gooi die bankkantoren maar weer open en sta klanten lijfelijk ter dienst...levert nog banen op ook :)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.