image

Consumentenbond wil vergoeding bij storing internetbankieren

dinsdag 14 januari 2014, 11:48 door Redactie, 15 reacties

Als het aan de Consumentenbond ligt worden consumenten vergoed als er zich storingen bij internetbankieren voordoen. "Als een storing langer dan een x-aantal uur duur zou er een bedrag gecompenseerd moeten worden en als de storing nog langer duurt wordt dat bedrag hoger", zegt Bart Combee, directeur van de Consumentenbond tegenover RTL.

Hij wijst naar de energiesector, waar soortgelijke systemen al bestaan. Doordat banken steeds meer digitaal doen moeten ze volgens de Consumentenbond ook de verantwoordelijkheid nemen dat het altijd werkt. Gisteren verscheen er onderzoek waaruit bleek dat Nederland wereldwijd met afstand het land met de meeste bankstoringen is.

Storingen

Bij de Rabobank waren er in 2013 op 66 dagen storingen bij internetbankieren. ING volgde met 61 storingsdagen, terwijl klanten van ABN Amro op 52 dagen met een storing te maken hadden. Bij de SNS Bank vonden de minste storingsdagen plaats, namelijk 10. Een storingsdag is een dag dat er een storing is geweest.

Bijna een derde van de storingen vond plaats in april, toen banksystemen en -websites het doelwit van DDoS-aanvallen waren. De overige storingen zijn meestal het gevolg van menselijke fouten, defecte hardware en onderhoudswerkzaamheden.

Reacties (15)
14-01-2014, 12:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
14-01-2014, 12:19 door DeliciouslyImperfect
Ik begrijp niet waar we nou feitelijk voor gecompenseerd moeten worden.
Als er een urenlange stroomstoring is, dan kan het eten in de koelkast en vriezer bederven. Daarnaast zullen bedrijven / zzp-er (deels) niet kunnen werken, wat ook een kostenpost geeft.
Als ik niet kan internetbankieren, moet ik m'n rekeningen een paar uur of een dag later betalen. Waar zitten de te compenseren kosten in?
14-01-2014, 12:36 door schele
Een storingsdag is een dag dat er een storing is geweest.
Goed dat dat even verduidelijkt wordt.

En die vergoedingen vind ik niet meer dan terecht. Je betaalt voor dienst waardoor je over je eigen geld kunt beschikken wanneer je wilt, dan mag er ook gecompenseerd worden als het niet werkt. Gaat niet om het feit dat er effectief schade is geleden, gaat om het feit dat je betaalt voor een dienst die niet werkt en dus gecompenseerd wordt.
14-01-2014, 12:38 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 14-01-2014, 12:48
[Verwijderd]
14-01-2014, 12:39 door DeliciouslyImperfect
Door schele:En die vergoedingen vind ik niet meer dan terecht. Je betaalt voor dienst waardoor je over je eigen geld kunt beschikken wanneer je wilt, dan mag er ook gecompenseerd worden als het niet werkt.
In de regel werken pinautomaten wel bij een internetbankieren storing. Je kunt dus gewoon beschikken over je eigen geld, als je dat wilt.
14-01-2014, 12:41 door DeliciouslyImperfect
Door Peter V.:
Je hebt het over schade, maar als jij niet op tijd kunt betalen dankzij een storing (en daardoor een boete oploopt), loop je ook schade op.
Ik geef toe, zo nu en dan zijn er gevallen waarbij er wel schade is. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.
14-01-2014, 14:20 door Anoniem
Door DeliciouslyImperfect: Ik begrijp niet waar we nou feitelijk voor gecompenseerd moeten worden.
Als er een urenlange stroomstoring is, dan kan het eten in de koelkast en vriezer bederven. Daarnaast zullen bedrijven / zzp-er (deels) niet kunnen werken, wat ook een kostenpost geeft.
Als ik niet kan internetbankieren, moet ik m'n rekeningen een paar uur of een dag later betalen. Waar zitten de te compenseren kosten in?

Je betaalt iedere maand een bepaald bedrag aan vastrecht voor de levering van energie. Dat is onafhankelijk van de energie die je gebruikt. Als de levering is gestagneerd, heeft de leverancier dus een tijd niet gedaan waar je dat vastrecht voor betaald. Dat moeten ze dus teruggeven. Dat bedrag is dan meestal wel fors hoger dan het procentuele deel van de maand. Maar dat zie je in andere situaties ook. Bij providers in ze zakelijke maand krijg je vaak ook 1/30 van het maandbedrag retour per uur dat de verbinding niet beschikbaar was.

Verplichte restitutie is vaak gewoon een manier om ervoor te zorgen dat de (grote) bedrijven tijd en geld steken in het verbeteren van de dienstverlening.

De inhoud van je koelkast kun je trouwens gewoon bij je inboedelverzekering claimen.

Peter
14-01-2014, 16:00 door schele - Bijgewerkt: 14-01-2014, 16:02
Door DeliciouslyImperfect:
In de regel werken pinautomaten wel bij een internetbankieren storing. Je kunt dus gewoon beschikken over je eigen geld, als je dat wilt.

Nee dat kan ik niet, dan moet ik lopen/rijden/fietsen naar een pinautomaat. Waarom zou ik naar een pinautomaat moeten als ik betaal voor internetbankieren?

Laten we even niet vergeten dat de hele bankindustrie en hun hele verdienmodel gebaseerd is op het feit dat wij ons geld daar parkeren. En wij betalen ook nog eens om dat te mogen, terwijl zij met onder andere ons geld eens even lekker geld verdienen. Dat er dan een vergoeding betaald mag worden wanneer ik niet pronto aan mn geld kan wanneer ik dat wil (ook weer via een dienst waar ik voor betaal) is de normaalste zaak van de wereld.
14-01-2014, 16:20 door Anoniem
Het klinkt leuk, maar de kosten van dergelijke vergoedingen worden uiteindelijk aan de klant doorberekend. Waardoor we het uiteindelijk zelf mogen betalen.
14-01-2014, 19:16 door roevka - Bijgewerkt: 14-01-2014, 19:17
Automatische compensaties dat klinkt voornamelijk populistisch ipv realistisch. Je moet natuurlijk wel eerst echt schade ondervinden. Hoe bewijs je dat? De rekening van de deurwaarder doorsturen? Pffff....
15-01-2014, 01:08 door Anoniem
Door DeliciouslyImperfect:
Door schele:En die vergoedingen vind ik niet meer dan terecht. Je betaalt voor dienst waardoor je over je eigen geld kunt beschikken wanneer je wilt, dan mag er ook gecompenseerd worden als het niet werkt.
In de regel werken pinautomaten wel bij een internetbankieren storing. Je kunt dus gewoon beschikken over je eigen geld, als je dat wilt.

in jouw regio misschien ja
in Venlo waar ik woon
hebben ze al 2 dichtbij zijnde Rabobank automaten verwijderd of pand verkocht en weg automaat
de enige dicht bij zijnde Rabobank pin automaat
is vaker buitenwerking dan je er van uit gaat dat er niks mis mee is
de andere Rabobank ligt in de stad ,dus kies je al snel voor een andere pin automaat
ik noem maar niet die namen op maar die kasten wat een prut dingen .

daar moeten ze eens wat aan doen plaats anders geen Rabobank pin automaat

qua online Rabobank online bankieren heb ik nooit een storing gehad of gezien
maar kijk er dan ook niet 24/7 op
15-01-2014, 14:31 door Anoniem
Vind het een steen goed plan, betaal er ook voor om te kunnen internetbankieren, dan mag je toch verwachten dat het internetbankieren ook een beetje te vertrouwen is !!!!
Wij krijgen de verantwoording voor veilig internetbankieren en de banken zitten nog met oude XP software te rommelen..
Mogen ze ook een boete verwachten als hun product het niet doet , toch?
25-02-2014, 12:23 door kleine ondernemer
Door Anoniem: Het klinkt leuk, maar de kosten van dergelijke vergoedingen worden uiteindelijk aan de klant doorberekend. Waardoor we het uiteindelijk zelf mogen betalen.

laat me niet lachen!

dan zal ik mijn bank eens een rekening sturen met gederfde inkomsten en tijd!!
degene op hoge pluce zetels moeten maar eens gaan inleveren , ik betaal alleen al om maandelijks een rekening te gebruiken meer als 50 euro!!! (ing)
25-02-2014, 12:25 door kleine ondernemer
Door schele:
Door DeliciouslyImperfect:
In de regel werken pinautomaten wel bij een internetbankieren storing. Je kunt dus gewoon beschikken over je eigen geld, als je dat wilt.

Nee dat kan ik niet, dan moet ik lopen/rijden/fietsen naar een pinautomaat. Waarom zou ik naar een pinautomaat moeten als ik betaal voor internetbankieren?

Laten we even niet vergeten dat de hele bankindustrie en hun hele verdienmodel gebaseerd is op het feit dat wij ons geld daar parkeren. En wij betalen ook nog eens om dat te mogen, terwijl zij met onder andere ons geld eens even lekker geld verdienen. Dat er dan een vergoeding betaald mag worden wanneer ik niet pronto aan mn geld kan wanneer ik dat wil (ook weer via een dienst waar ik voor betaal) is de normaalste zaak van de wereld.

helemaal mee eens , een storing in het betaal verkeer kost ons kleine ondernemers geld , tijd en omzet!
ik betaal er genoeg voor , dan mag ik best eisen dat ze beter hun best doen om storingen te voorkomen!

bij ing is het tegenwoordig een ramp!
05-05-2014, 12:40 door Anoniem
al vier dagen zonder geld
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.