Poll
image

Ik betaal online het liefst met:

maandag 17 maart 2014, 10:24 door Redactie, 17 reacties
PayPal
18.02%
iDeal
58.37%
Creditcard
6.25%
Bitcoin
5.38%
Rembours
1.23%
Zelf overmaken
3.94%
Ik koop nooit online
3.94%
Anders
2.87%
Reacties (17)
17-03-2014, 15:33 door Argot
Als het om buitenlandse betalingen gaat, gebruik ik vooral Paypal en als die mogelijkheid niet beschikbaar is, dan met creditcard.
Nederlandse betalingen doe ik ook zo veel mogelijk via Paypal, anders via iDeal. Maar hierbij geldt wel: ik betaal zo veel mogelijk contant of via pin in de winkel zelf.
Grote en dure apparaten, zoals muziekinstrumenten koop ik sowieso in de winkel en niet online.
17-03-2014, 15:40 door Anoniem
Anders: ik betaal online het liefst niet ;]
17-03-2014, 16:46 door Anoniem
Zit ver verschil tussen iDeal en 'zelf overnaken'? Ik zie beide als hetzelfde.
17-03-2014, 22:40 door Briolet
iDeal en 'zelf overmaken' is beina hetzelfde. Het verschil is dat iDeal altijd vooraf is en zelf overmaken kan ook nog ná ontvangst zijn.

Ik miste nog de keuze "op rekening". Dat is ook zelf betalen, maar zegt expliciet dat het ná ontvangst is. Ik heb b.v. vorige week een boek op die manier besteld omdat die site die keuze aanbood.

De optie 'op rekening' is er vaak niet, maar de vraag was ook niet hoe je het meest betaalt, maar wat je voorkeur is.
17-03-2014, 23:33 door Anoniem
geen hodor optie deze keer?
17-03-2014, 23:43 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 16:46 uur:
Zit ver verschil tussen iDeal en 'zelf overnaken'?
Ja.
iDEAL is gekoppeld aan het online aankopen van een product. Na het kiezen van iDEAL als betaalmogelijkheid en vervolgens het selecteren van je bank wordt je automatisch doorgezet naar de internetbankieren-omgeving van je bank, waarbij de relevante gegevens van je aankoop dan automatisch zijn ingevuld.
Zelf overmaken doe je zelf. Je gaat zelf naar de internetbankieren-omgeving van je bank, of je pakt een papieren overschrijvingskaart, en je vult zelf alle relevante gegevens in, waarna je de betaling uitvoert, online, of via de post.
18-03-2014, 00:13 door Spiff has left the building
"Ik betaal online het liefst met" ...?

Nederland:
1. Papieren acceptgiro meegeleverd met het aangekochte product.
2. PayPal
3. Creditcard
Wanneer respectievelijk opties 1, 2 en 3 niet beschikbaar zijn:
4. Betalen door middel van een papieren overschrijvingskaart, na ontvangst van het aangekochte product, indien die mogelijkheid wordt aangeboden.
Wanneer opties 1, 2, 3 én 4 niet beschikbaar zijn:
5. Zo nodig vooraf betalen door middel van een papieren overschrijvingskaart. Nadeel: de aankoop wordt pas bevestigd nadat de overschrijving bevestigd is, en dat duurt bij overschrijving door middel van een papieren overschrijvingskaart een aantal dagen. Niet geschikt wanneer je haast hebt en/of je aankoop gelijk bevestigd wilt zien.

Ik betaal niet door middel van iDEAL. Ik heb me nooit laten verleiden tot internetbankieren. Niet nodig voor mij als particulier, vind ik.

Buitenland:
1. PayPal
2. Creditcard
19-03-2014, 12:10 door Anoniem
Door Briolet: iDeal en 'zelf overmaken' is beina hetzelfde. Het verschil is dat iDeal altijd vooraf is en zelf overmaken kan ook nog ná ontvangst zijn.

Ik miste nog de keuze "op rekening". Dat is ook zelf betalen, maar zegt expliciet dat het ná ontvangst is. Ik heb b.v. vorige week een boek op die manier besteld omdat die site die keuze aanbood.

De optie 'op rekening' is er vaak niet, maar de vraag was ook niet hoe je het meest betaalt, maar wat je voorkeur is.
Hoezo mis je een optie?
Er is toch een optie "anders". Iedere mogelijkheid is gedekt in deze poll.

Ik betaal het liefst via Ideal, met de papieren TAN-code lijst van ING.
19-03-2014, 19:03 door Briolet
Er is toch een optie "anders".

Die heb ik dus ook gekozen. Het verbaast me echter dat de optie iDeal zo hoog staat als voorkeur omdat je daar betaalt voordat je de goederen krijgt. Mijn voorkeur is toch echt om te betalen na ontvangst, als ik gezien heb dat alles compleet is.

Online verkopers zijn wettelijk ook verplicht een optie aan te bieden waarbij maximaal 50% vooruit betaald wordt. Met het toevoegen van een rembours optie voldoen ze aan die verplichting. Maar ook met rembours zie je de goederen pas echt, ná betaling.
19-03-2014, 21:24 door Spiff has left the building
Door Briolet, 19:03 uur:
Het verbaast me echter dat de optie iDeal zo hoog staat als voorkeur omdat je daar betaalt voordat je de goederen krijgt. Mijn voorkeur is toch echt om te betalen na ontvangst, als ik gezien heb dat alles compleet is.

Wellicht is betalen door middel van iDEAL bij velen populair omdat het handig en snel is en je ermee kunt betalen vanuit de internetbankieren-omgeving waarmee je bekend bent.

Ikzelf gebruik, zoals ik gisteren 00:13 uur aangaf, geen iDEAL, omdat ik me nooit heb laten verleiden tot internetbankieren,
en betalen na ontvangst door middel van een papieren acceptgiro heeft mijn eerste voorkeur,
maar bestaat die optie niet, dan heeft betalen door middel van PayPal (tweede) of creditcard (derde) opvallend genoeg nog meer mijn voorkeur dan betalen na ontvangst door middel van een overschrijving (vierde), zo gaf ik gisteren aan.
Ook ik ben blijkbaar gevoelig voor 'handig en snel', en het zelf na ontvangst uitvoeren van een overschrijving is blijkbaar o zo 'onhandig'.
Rare jongens (m/v), die online consumenten, waaronder ikzelf :-)
21-03-2014, 11:30 door Anoniem
Door Spiff:
Door Briolet, 19:03 uur:
Het verbaast me echter dat de optie iDeal zo hoog staat als voorkeur omdat je daar betaalt voordat je de goederen krijgt. Mijn voorkeur is toch echt om te betalen na ontvangst, als ik gezien heb dat alles compleet is.

Wellicht is betalen door middel van iDEAL bij velen populair omdat het handig en snel is en je ermee kunt betalen vanuit de internetbankieren-omgeving waarmee je bekend bent.

Ikzelf gebruik, zoals ik gisteren 00:13 uur aangaf, geen iDEAL, omdat ik me nooit heb laten verleiden tot internetbankieren,
en betalen na ontvangst door middel van een papieren acceptgiro heeft mijn eerste voorkeur,
maar bestaat die optie niet, dan heeft betalen door middel van PayPal (tweede) of creditcard (derde) opvallend genoeg nog meer mijn voorkeur dan betalen na ontvangst door middel van een overschrijving (vierde), zo gaf ik gisteren aan.
Ook ik ben blijkbaar gevoelig voor 'handig en snel', en het zelf na ontvangst uitvoeren van een overschrijving is blijkbaar o zo 'onhandig'.
Rare jongens (m/v), die online consumenten, waaronder ikzelf :-)

Een smartphone met 3g is handig, omdat je (bijvoorbeeld) onderweg met het openbaar vervoer reisadvies op te zoeken.

Dat betekent niet dat het 'o zo onhandig' is om even op de gele borden op een station te kijken, of thuis vast je reisadvies op te zoeken. Handigheidjes zijn er om iets makkelijker te maken, niet alleen om iets dat gigantisch onhandig is op te lossen
21-03-2014, 15:17 door Spiff has left the building
@ Anoniem 11:30 uur.
Dankjewel voor je reactie, en ik begrijp wat je bedoelt.

Maar toen ik wo.19-03, 21:24 uur, schreef "Ook ik ben blijkbaar gevoelig voor 'handig en snel', en het zelf na ontvangst uitvoeren van een overschrijving is blijkbaar o zo 'onhandig' " bedoelde ik daarmee niet dat het na ontvangst van een aangeschaft product uitvoeren van een overschrijving in plaats van het vooral betalen wérkelijk onhandig zou zijn.

Nee, ik zocht een verklaring voor het feit dat het vóóraf betalen door middel van iDEAL, PayPal of creditcard een hogere voorkeur heeft dan het veel verstandiger áchteraf betalen door middel van een overschrijving (indien die mogelijkheid wordt aangeboden).
Om te kunnen begrijpen waarom zelfs nota bene ikzelf liever vóóraf betaal door middel van PayPal of creditcard dan dat ik áchteraf betaal door middel van een overschrijving, zocht ik mijn toevlucht in de aanname dat ook ik blijkbaar gevoelig ben voor het 'handig en snel' van betalen door middel van PayPal of creditcard en dat ik het het zelf na ontvangst uitvoeren van een overschrijving blijkbaar 'onhandig' vind.
Dat 'onhandig' had en heb ik tussen enkelvoudige aanhalingstekens gezet om aan te geven dat ik dat ironisch bedoelde, en dat het objectief bezien helemáál niet werkelijk onhandig is om zelf na ontvangst even een overschrijving uit te voeren (indien die mogelijkheid wordt aangeboden). Maar mijn bedoelde ironie was niet duidelijk genoeg, zo blijkt.
21-03-2014, 23:21 door Briolet
Door Spiff:Om te kunnen begrijpen waarom zelfs nota bene ikzelf liever vóóraf betaal ....... dan dat ik áchteraf betaal door middel van een overschrijving, .......

Er zijn meer mensen die een hekel hebben aan het zelf invullen van een overschrijving. Toen wij als bedrijfje zo'n 20 jaar geleden acceptgiro's zijn gaan bijsluiten, werd er gemiddeld sneller betaald. Het zelf invullen van een overschrijving werd blijkbaar vaker uitgesteld dan het invullen van een acceptgiro. Die extra moeite zal nu niet anders zijn en wordt misschien nog wel erger als men straks altijd dat lange IBAN nummer moet invullen.

Ik zie net dat de optie van een éénmalige machtiging ook ontbreekt in de pol. Dat is nog simpeler dan iDeal. b.v. PostNL geeft die betaal optie.
22-03-2014, 21:54 door Anoniem
Door Briolet:
Door Spiff:Om te kunnen begrijpen waarom zelfs nota bene ikzelf liever vóóraf betaal ....... dan dat ik áchteraf betaal door middel van een overschrijving, .......

Er zijn meer mensen die een hekel hebben aan het zelf invullen van een overschrijving. Toen wij als bedrijfje zo'n 20 jaar geleden acceptgiro's zijn gaan bijsluiten, werd er gemiddeld sneller betaald. Het zelf invullen van een overschrijving werd blijkbaar vaker uitgesteld dan het invullen van een acceptgiro. Die extra moeite zal nu niet anders zijn en wordt misschien nog wel erger als men straks altijd dat lange IBAN nummer moet invullen.
Absoluut waar! Wij hebben dezelfde ervaring en ik denk ook dat dat het grote voordeel is bij iDeal, je hoeft enkel nog te controleren & valideren vanuit een 'vertrouwde' omgeving.

Het valt me als consument trouwens wel op dat er steeds vaker vooraf betaald moet worden voor een product of dienst...

Door Briolet: ...ontbreekt in de pol.
Pay-Pol ;]
(het is natuurlijk poll, kon het niet laten sorry)
23-03-2014, 11:01 door Anoniem
Met credit card heb je (meestal) nog een verzekering voor het geval er niet geleverd wordt. Misbruik is gedekt (wel zelf regelmatig checken) en vaak heb je ook nog een verzekering tegen schade in de 1e paar maanden (allemaal afhankelijk van het merk/type kaart).
Bij iDeal is het maar de vraag of je de bestelling krijgt, terwijl je geld al weg is. Terughalen kan niet, alleen na een toewijzing van een rechten en als er nog wat te halen valt.
23-03-2014, 14:46 door Briolet - Bijgewerkt: 23-03-2014, 14:51
Door Anoniem: Het valt me als consument trouwens wel op dat er steeds vaker vooraf betaald moet worden voor een product of dienst...

Maar dat is tegen de wet. Ik heb me vorig jaar nog eens door de wetsteksten die hierover gaan, heen geworsteld. Burgerlijk Wetboek 7: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html. En dan specifiek artikel 26 punt 2 en geheel het artikel 46 dat over koop op afstand gaat.

In dat wetboek staat toch echt dat je maar 50% vooruitbetaling mag verplichten. Dit geld ook voor internet aankoop. De meeste websites lossen dt op door een 'rembours' optie aan te bieden. Dan heeft de klant wél de keus om achteraf te betalen en de leverancier een redelijke garantie dat hij zijn geld krijgt.

Als er geen andere optie is dan vooruit betalen, dan is zo'n website strafbaar.
23-03-2014, 21:29 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Het valt me als consument trouwens wel op dat er steeds vaker vooraf betaald moet worden voor een product of dienst...

Maar dat is tegen de wet. Ik heb me vorig jaar nog eens door de wetsteksten die hierover gaan, heen geworsteld. Burgerlijk Wetboek 7: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html. En dan specifiek artikel 26 punt 2 en geheel het artikel 46 dat over koop op afstand gaat.

In dat wetboek staat toch echt dat je maar 50% vooruitbetaling mag verplichten. Dit geld ook voor internet aankoop. De meeste websites lossen dt op door een 'rembours' optie aan te bieden. Dan heeft de klant wél de keus om achteraf te betalen en de leverancier een redelijke garantie dat hij zijn geld krijgt.

Als er geen andere optie is dan vooruit betalen, dan is zo'n website strafbaar.

Ik denk dat een heleboel nederlandse webwinkels dit niet weten.
Ik ben ook benieuwd wat de reaktie zal zijn als ze daar op gewezen worden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.