image

"Windows 8 grote stap voor XP-gebruikers"

vrijdag 28 september 2012, 15:54 door Redactie, 17 reacties

Bedrijven die nu nog Windows XP gebruiken kunnen zich beter op Windows 7 richten dan op het nog te verschijnen Windows 8. Dat stelt onderzoeksbureau Gartner. "De meeste organisaties zijn geinteresseerd in een desktop besturingssysteem", zegt analist Steve Kleynhans. "Ze willen gebruikers niet trainen en geen radicale aanpassingen aan hun omgevingen doorvoeren. Windows 8 is een grote stap voor elke gebruiker en een nog grotere stap voor een Windows XP-gebruiker."

Ongepolijst
Windows 8 is daarnaast ook het slachtoffer van het 'elke tweede release' syndroom, gaat Kleynhans verder. Hij doelt dan op Windows 2000, Vista en Windows 8 die allemaal van hun voorganger verschilden. Het gaat dan om grote aanpassingen, onder andere de manier waarop drivers worden geïnstalleerd en de compatibiliteit met oudere applicaties. Het is voor organisaties lastig om naar dit soort 'plumbing' releases, zoals Gartner het noemt, te upgraden.

Windows XP en Windows 7 waren 'gepolijste' releases, evolutionair en niet revolutionair, merkt Kleynhans op. Daardoor waren beide besturingssystemen een groot succes. "Omdat Windows 8 een plumbing release is, zal het niet op dezelfde acceptatie als XP of Windows 7 kunnen rekenen."

Vista-effecti
Organisaties met Windows XP moeten haast maken, omdat de ondersteuning in april 2014 eindigt. Wie echter Windows 7 wil overslaan kan van een koude kermis thuiskomen waarschuwt de analist. Windows 8 is volgens Gartner als het uitkomt nog nauwelijks volwassen. Ook andere ontwikkelaars en leveranciers zullen hun tijd nemen om volledig compatibel te worden.

Verder zijn er andere vaardigheden nodig om Windows 8 te beheren en beveiligen en kan het wel even duren voordat IT-afdelingen hierover beschikken.

Ook moeten bedrijven met het Vista-effect rekening houden. Volgens Gartner hadden de organisaties die naar Vista migreerden problemen, waardoor er uiteindelijk niet veel overstapten. Daarom stopten veel softwareleveranciers met het ondersteunen van Vista. "Hetzelfde kan nu met Windows 8 gebeuren", besluit de marktvorser.

Reacties (17)
28-09-2012, 16:16 door Anoniem
Nou, ik heb het nu 2 weken draaien, maar vind het geweldig. Zo had het jaren eerder al mogen beginnen. Laat het maar verder evolueren.
Ik ben benieuwd wat het ons in de toekomst gaat brengen.

Ben Zeurkool maar kon ff mijn login niet meer herinneren. :P
28-09-2012, 17:01 door Jeroen1971
Schot voor 'open doel' en ze noemen Windows ME niet eens (slechtste versie aller tijden). Weinig bedrijven (behoudens de IT beheerder(s) zelf) zitten te wachten om te 'pionieren'. De sprong van XP naar Windows 7 is ook geen kleine, waarom dan niet wél gelijk door naar 8? Kosten en tijd moet je toch al investeren. Neem die stap en pak gelijk de koppositie ipv dat je later nog een keer mag overstappen.
28-09-2012, 17:33 door securbenik123321
grote stap voor iedereen, vind het 3x niks dat w8, behalve de opstarttijd en backup mogelijkheden.
28-09-2012, 18:14 door Anoniem
Misschien moet Microsoft (of iemand anders) toch een opvolger voor XP of extended support voor maken?
Veel bedrijven zitten gewoon helemaal niet te wachten op die multimedia kermis.
Ze willen gewoon een simpel operating system en window manager, waarin ze een paar applicaties kunnen draaien, zoals een web browser, mail client, tekstverwerker, en clients voor de business apps die ze op een server hebben draaien.
Al die voordelen die ze aan Windows 7 of 8 hangen daar heeft zo'n bedrijf gewoon helemaal niks aan, en de modernere computers die er voor nodig zijn die kosten wel geld.
XP is gewoon het ideale operating system voor zo'n omgeving, en updaten is lang niet altijd een financieel voordeel.
28-09-2012, 18:50 door Anoniem
Deze 'stap' is met name problematisch door de niet meer uit te schakelen 'Talking with home' software die overdadig aanwezig is deze windhoos versies ... maar daar mag je niet over praten..... ;&
28-09-2012, 20:56 door Anoniem
Windows 8 is een verbeterde versie van windows 7.... al dat gezeur over metro slaat nergens op
29-09-2012, 00:02 door Duck-man
Was MS Office 2007 het uit gelezen moment om op OpenOffice over te satappen. Dan is W8 het moment om over te stappen naar Linux. Het verschil tussen Office 2003 en 2007 was even groter dan de overstap naar OpenOffice. Van W XP en zelfs W7 naar W8 is ook groter dan naar Linux met bv KDE.
29-09-2012, 12:18 door Rolfieo
Door Duck-man: Was MS Office 2007 het uit gelezen moment om op OpenOffice over te satappen. Dan is W8 het moment om over te stappen naar Linux. Het verschil tussen Office 2003 en 2007 was even groter dan de overstap naar OpenOffice. Van W XP en zelfs W7 naar W8 is ook groter dan naar Linux met bv KDE.

Linux is mooi, maar lang niet Enterprise ready voor de meeste gebruikers. het zelfde geld eigenlijk voor Open Office, wat eigenlijk min of meer dood is. LibreOffice is de opvolger van OO. En daar komt nu net ook een groot pijn punt. Morgen is het weer een andere. Daarom OpenSource is mooi, maar niet wat een Enterprise nodig heeft. En de Interface van LO / OO komt ook ongeveer overeen met Office 97. Dus dat is meteen ook een stap terug in de tijd.

persoonlijk gebuik ik zowel Ubuntu icm met LibreOffice, en op mijn W7 gebruikt ik zowel Office starter en LibreOffice. Mijn voorkeur is toch echt Office starter. Werkt veel beter als LibreOffice. Persoonlijk geef ik liever wat geld uit, aan een goed product, dan een gratis product wat aanzienlijk achter loopt. Maar dat is net wat je aan functionele eisen hebt.
29-09-2012, 13:00 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-09-2012, 14:07 door Anoniem
In plaats van al deze doemscenarios, verwoord door allerlei marktonderzoekers, kunnen deze partijen zich beter concentreren op onderzoek onder Windows-gebruikers. Wat vinden ze tot dusverre van Windows 8, wat zijn de wensen/eisen ter verbetering, etc. Rapporteer dit dan aan Microsoft met de hoop dat Redmond er ook hun voordeel mee doet.
29-09-2012, 19:09 door jefdom
Door killythebid:
Door securbenik123321: grote stap voor iedereen, vind het 3x niks dat w8, behalve de opstarttijd en backup mogelijkheden.


inderdaad het is een grote blokkedoos ...hij is snel om dat weinig in zit hahahaha :>)
nou weinig !!!!
30-09-2012, 00:42 door musiman
Door killythebid:
Door securbenik123321: grote stap voor iedereen, vind het 3x niks dat w8, behalve de opstarttijd en backup mogelijkheden.


inderdaad het is een grote blokkedoos ...hij is snel om dat weinig in zit hahahaha :>)

Eindelijk eens een nieuw OS dat sneller is OMDAT het sneller is!

Alle jaren was het zo dat Microsoft van de daken schreeuwde: deze nieuwe versie is nóg sneller dan de vorige (oh ja en dit zijn de nieuwe hardware eisen...).

Maar nu kan Windows 8 zelfs op een oud bakkie draaien waar nog XP op geïnstalleerd stond (eigen ervaring) en heeft Microsoft écht goed nagedacht over de boottijd. Die hybride hybernation is echt SUPER!!!

Verder heeft Windows 8 al standaard HyperV in zich. Oke, het ontbeert dan wel de redundancy opties, maar dat heb je op een desktop OS ook niet nodig.

Ook kun je met een trucje deduplication (onderdeel van Server 2012) installeren op Windows 8 en op die manier enorme ruimtewinst op je storage verkrijgen.

Verder is het best wel handig dat Windows 8 je instellingen in de cloud opslaat (mits je met een LiveID inlogt). Hierdoor hoefde ik bij de RTM versie niet meer te zeggen dat ik Google als default browser heb. Dankzij het feit dat deze instelling al in de consumer preview was ingesteld, nam de RTM versie deze naadloos over :)

Oftewel, iedereen die hier maar schreeuwt dat Windows 8 zo slecht is, moet eerst even bij zichzelf te rade gaan of hij/zij wel weet waat hij/zij het over heeft. Heb je zelf Windows 8 uitgebreid getest (en dan bedoel ik niet installeren en rondklikken/swipen)? Heb je je ook verdiept in de technische vernieuwingen en zaken op security gebied? Pas wanneer je dit goed hebt uitgezocht, heb je van mij recht van spreken om te kunnen zeggen: ik vind het top of ik vind het niks.
Alleen de kreten van blokkedoos of wat ook daar koop je niks mee.

En ook ik heb zo mijn kritiekpunten t.o.v. dit nieuwe OS, maar ik kan ze funderen op basis van gedegen onderzoek. En al met al ben ik er best happy mee.
30-09-2012, 00:56 door securbenik123321
Door musiman:
Door killythebid:
Door securbenik123321: grote stap voor iedereen, vind het 3x niks dat w8, behalve de opstarttijd en backup mogelijkheden.


inderdaad het is een grote blokkedoos ...hij is snel om dat weinig in zit hahahaha :>)

Eindelijk eens een nieuw OS dat sneller is OMDAT het sneller is!

Alle jaren was het zo dat Microsoft van de daken schreeuwde: deze nieuwe versie is nóg sneller dan de vorige (oh ja en dit zijn de nieuwe hardware eisen...).

Maar nu kan Windows 8 zelfs op een oud bakkie draaien waar nog XP op geïnstalleerd stond (eigen ervaring) en heeft Microsoft écht goed nagedacht over de boottijd. Die hybride hybernation is echt SUPER!!!

Verder heeft Windows 8 al standaard HyperV in zich. Oke, het ontbeert dan wel de redundancy opties, maar dat heb je op een desktop OS ook niet nodig.

Ook kun je met een trucje deduplication (onderdeel van Server 2012) installeren op Windows 8 en op die manier enorme ruimtewinst op je storage verkrijgen.

Verder is het best wel handig dat Windows 8 je instellingen in de cloud opslaat (mits je met een LiveID inlogt). Hierdoor hoefde ik bij de RTM versie niet meer te zeggen dat ik Google als default browser heb. Dankzij het feit dat deze instelling al in de consumer preview was ingesteld, nam de RTM versie deze naadloos over :)

Oftewel, iedereen die hier maar schreeuwt dat Windows 8 zo slecht is, moet eerst even bij zichzelf te rade gaan of hij/zij wel weet waat hij/zij het over heeft. Heb je zelf Windows 8 uitgebreid getest (en dan bedoel ik niet installeren en rondklikken/swipen)? Heb je je ook verdiept in de technische vernieuwingen en zaken op security gebied? Pas wanneer je dit goed hebt uitgezocht, heb je van mij recht van spreken om te kunnen zeggen: ik vind het top of ik vind het niks.
Alleen de kreten van blokkedoos of wat ook daar koop je niks mee.

En ook ik heb zo mijn kritiekpunten t.o.v. dit nieuwe OS, maar ik kan ze funderen op basis van gedegen onderzoek. En al met al ben ik er best happy mee.
hoe weet jij of wij geen "onderzoek" gedaan hebben en daarom maar wat schreeuwen ?
nou ben ik niet bepaald begaafd op het computergebied, maar het gaat toch om de beleving ?
of mogen alleen mensen met veel kennis van zaken een mening ventileren ?

btw, een beleving van een OS is geheel subjectief, dat jij w8 prima vindt is jouw mening, en dat is ook prima, menig ander zal dat niet vinden, en dat is ook prima.

groet ben.
30-09-2012, 10:23 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-10-2012, 05:49 door Anoniem
Wat gek de XP > W8 een grote stap is... Je hebt 2 versies, zo'n 12 jaar, gemist!
Nou moet ik zeggen dat met de komst van W8 het eindelijk een klein beetje begint te smoelen, maar mij krijgen ze er niet aan.
Ik blijf lekker op mijn Linux en OSX machines werken ;)
01-10-2012, 08:08 door Pandit
Ik ben het helemaal eens met musiman. Het grootste nadeel van Windows 8 is die metro rommel. Maar dit is heel makkelijk te verbannen naar de achtergrond. Ikzelf ben onlangs van Windows XP naar W8 gegaan. en heb na installatie Classic shell geïnstalleerd die een XP / W7 / Vista alike shell geeft, SURUN om makkelijk beheertaken te doen. Middels een registryentry zijn die dikke vensterranden te verkleinen. Een enorm pluspunt is de Hyper-V . Een echte Hypervisor te vergelijken met ESX. Software die goed op XP draaide en weigerde op Vista en 7 draait weer vlekkeloos op W8. Jammer dat alle mogelijkheden om de lay-out te wijzigen zijn verwijderd en de Glass van Vista \ 7 weg is. Maar het is een kwestie van tijd dat er tweaktools komen om dit terug te brengen.

Nee Zonder die Metro blokkendoos is W8 voor mij een blijvertje. Ik hoop dat Microsoft na de enorme kritiek op Metro deze interface naar de background brengt. Want niet iedereen is handig om dit zelf te doen.
01-10-2012, 09:06 door Mysterio
Door Pandit: Ik ben het helemaal eens met musiman. Het grootste nadeel van Windows 8 is die metro rommel. Maar dit is heel makkelijk te verbannen naar de achtergrond. Ikzelf ben onlangs van Windows XP naar W8 gegaan. en heb na installatie Classic shell geïnstalleerd die een XP / W7 / Vista alike shell geeft, SURUN om makkelijk beheertaken te doen. Middels een registryentry zijn die dikke vensterranden te verkleinen. Een enorm pluspunt is de Hyper-V . Een echte Hypervisor te vergelijken met ESX. Software die goed op XP draaide en weigerde op Vista en 7 draait weer vlekkeloos op W8. Jammer dat alle mogelijkheden om de lay-out te wijzigen zijn verwijderd en de Glass van Vista \ 7 weg is. Maar het is een kwestie van tijd dat er tweaktools komen om dit terug te brengen.

Nee Zonder die Metro blokkendoos is W8 voor mij een blijvertje. Ik hoop dat Microsoft na de enorme kritiek op Metro deze interface naar de background brengt. Want niet iedereen is handig om dit zelf te doen.
Ik vind het Metro gebeuren wel lollig. Maar ik werk dan ook al een tijdje op een Windows Phone. Het heeft wel wat.

Maar ieder zo z'n smaak en voorkeur. Ik zit er nog niet diep genoeg in om echt de voor en nadelen te kunnen bespreken. Helaas... maar dat komt met de tijd wel.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.