image

AFP: niet bankieren via open WiFi-netwerken

vrijdag 28 september 2012, 17:02 door Redactie, 3 reacties

De Australische politie (AFP) en vereniging van banken (ABA) zijn een campagne gestart om mensen te waarschuwen als ze vanaf hun smartphone of tablet mobiel bankieren. "Banken beschermen je rekening door op ongewone transacties te letten die verdacht kunnen zijn. Maar net als je een gordel omdoet in de auto, zijn er maatregelen die we kunnen nemen om onze smartphones en tablets beter te beschermen", aldus Tony Burke, directeur van de Australian Bankers' Association

"Criminelen weten dat het lastig is om de beveiligingssystemen van de bank te verslaan, dus richten ze zich op consumenten" voegt politiecommissaris Neil Gaughan toe. Australische bankklanten worden vergoed in het geval van fraude, zolang ze zorgvuldig met hun gegevens zijn omgegaan. "Je moet natuurlijk wel je toegangscodes en wachtwoorden privé houden", laat Burke weten.

Jailbreak
Om veilig mobiel te bankieren is een lijst van 17 punten opgesteld. Zo moeten eigenaren hun toestel automatisch laten vergrendelen en moet de bank in het geval van een gestolen tablet of smartphone worden gewaarschuwd. Verder wordt geadviseerd om sms-berichten van banken te verwijderen als men het toestel verkoopt en geen pincodes of wachtwoorden op de smartphone of tablet te bewaren.

Ook moeten mobiele bankklanten regelmatig hun browser cache wissen en na het internetbankieren altijd netjes uitloggen. Als laatste adviseren de AFP en ABA om nooit via open WiF-netwerken te bankieren en niet te bankieren vanaf een smartphone of tablet die gejailbreakt is.

Reacties (3)
29-09-2012, 13:08 door SPlid
Mooi dat de banken ervoor willen zorgen dat de clients veiliger bankieren.
Jammer genoeg voor de banken is dit een wisselwerking tussen de banken en clients. Ik zie bv bij sommige banken de methode opduiken om op een smartphone of tablet via een eenvoudige pincode te bankieren , en deze methode ook via de Websites mogelijk te maken.
Dit lijkt me niet veilig. Tevens is het een en ander in voordeel van de bank omdat dit behoorlijk personeelskosten bespaard.
Ik zou willen advisren dat men veel inspanning steekt in het veilig maken van de software zodat niet steeds met de vinger naar de client hoeft te wijzen om aan te geven dat binnenkort malversaties niet meer vergoed gaan worden.
29-09-2012, 18:09 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-09-2012, 18:13 door Anoniem
door pe0mot:
..... of TAN codes via een SMS sturen (waar hebben we dat eerder gehoord).....
Tan via sms is sowieso dom als je via diezelfde mobiel je bankzaken door.
Mobietje kwijt???.... dan gelijk ook je Tan.

Een vriend van mij in het buitenland heeft van zijn bank daar een RSA-token gekregen die als Tan gebruikt moet worden.
Veel handiger en je kan deze laten blokeren indien kwijt. En deze token is zo'n zelfde als die door vele bedrijven voor vpn wordt gebruikt. Dus als deze wordt gestolen, weet (hopelijk) niemand waar deze voor is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.