image

Rabobank gaat betalingsgedrag klanten gebruiken

vrijdag 21 maart 2014, 11:33 door Redactie, 17 reacties

Rabobank gaat het betalingsgedrag van klanten voor interne marketing gebruiken, zo heeft de bank laten weten. De informatie zal worden gebruikt om klanten proactief over de eigen diensten en adviezen te benaderen. Geanalyseerde klantgegevens zouden echter niet aan derde partijen worden doorgespeeld.

"We blijven in het veilige gebied van onze eigen vertrouwde diensten en blijven weg uit het grijze gebied. Binnen het veilige gebied is nog veel ruimte voor innovatie en het creëren van toegevoegde waarde", aldus Rien Nagel, bestuurder bij de bank. Hij wijst daarmee naar alle ophef die ontstond over de plannen van ING om het betalingsgedrag van klanten voor gepersonaliseerde advertenties van commerciële partijen te gebruiken.

Nagel liet verder weten dat de bank de discussie over het commercieel gebruik van klantgegevens afwacht. Er wordt echter niet uitgesloten dat de bank betaalgegevens ooit wel op andere manieren zal gaan gebruiken.

Reacties (17)
21-03-2014, 11:54 door Anoniem
Ik hoor het al, een Zwitserse rekening openen dus.
21-03-2014, 11:58 door Anoniem
Ik verwacht dat een Rabobank gebruiker daar dan niet eerste expliciet toestemming voor moet geven.
Betalingsgegevens zijn verkregen voor het verrichten van betalingen/ontvangsten, niet om (interne) marketing mee te verrichten.
Zelf zou ik geen toestemming geven.
Mijn vertrouwen in het bankwezen daalt met de dag.
Eerst maken ze er een zooitje van waarbij de belastingbetaler ervoor moet opdraaien en indien het weer enigzins op orde begint te raken gaan ze weer als vanouds verder.

Het wordt tijd voor een bank die zich alleen bezighoudt met betaalverkeer.....(geen verzekeringen/hypotheken/leningen).
21-03-2014, 11:59 door Anoniem
"Veilige gebied"? Nee hoor, voorbereiding op oprekken. Wel leuk getimed, zo direct op de hielen van een ing die de deksel op de neus kreeg... nadat equens dat al eerder gekregen had. Kennelijk hopen ze dat demense het mee-oneens-zijn even moe zijn. Ideale kans dus om te beginnen en later te kunnen zeggen "maar we deden al heel lang bijna hetzelfde, dit is maar een klein stapje hoor!"

Dus rot maar fijn op met je "veilige gebied" van vertrouwensschendingen. Of ga maar gewoon failliet zonder bailout, eigenlijk.
21-03-2014, 12:30 door Anoniem
Over de link : http://daskapital.nl/2014/03/rabobank_begrijpt_privacyissue.html

Apart, twee trackers op de pagina van daskapital.nl ; adsense en openx, niets nieuws lijkt het.
Maar waar verwijst openx naar? -> http://schoorsteen.geenstijl.nl/adx.js
Wonderlijke naam met wonderlijke pagina's, waaronder deze : http://schoorsteen.geenstijl.nl.trafficvisualize.nl/
Heel apart maar wel lollig gedaan.
21-03-2014, 13:35 door Anoniem
Wie bezit de gebruiksrechten volgens de Nederlandse wetgeving?
De consument dient de vrijheid te hebben zelf daarover te beslissen en tegen een overeengekomen prijs?
21-03-2014, 14:56 door Anoniem
Betalingsgedrag van klanten voor interne marketing.
Wat is hier het nut van als je het alleen voor intern gebruikt.
21-03-2014, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ik verwacht dat een Rabobank gebruiker daar dan niet eerste expliciet toestemming voor moet geven.
Betalingsgegevens zijn verkregen voor het verrichten van betalingen/ontvangsten, niet om (interne) marketing mee te verrichten.
Zelf zou ik geen toestemming geven.
Mijn vertrouwen in het bankwezen daalt met de dag.
Eerst maken ze er een zooitje van waarbij de belastingbetaler ervoor moet opdraaien en indien het weer enigzins op orde begint te raken gaan ze weer als vanouds verder.

Het wordt tijd voor een bank die zich alleen bezighoudt met betaalverkeer.....(geen verzekeringen/hypotheken/leningen).

Geheel mee eens.
Weer een deuk in het al beperkte vertrouwen van de banken.
21-03-2014, 15:32 door Reinder
Kan iemand hier iets over vinden op de website van de Rabobank? Ik heb zelf niets kunnen vinden hierover.
21-03-2014, 16:39 door Anoniem
Tja,weer zo iets,de Ing heeft dit gelukkig terug getrokken,maar nu begint de Rabo hierover.
De klanten van de Rabo gaan ook protesteren,dus gaat ook dit de ijskast in.
21-03-2014, 16:53 door Anoniem
Paar jaar geleden gezien hoe een bank uit de VS de technologie inzette. Zij bespraken de campagne met adverteerders die aan konden geven op welke doelgroep de campagne gericht moest worden. McD*nalds wilde in dat voorbeeld gericht kortingsbonnen aanbieden aan klanten van de betreffende bank die de laatste 2 weken een aankoop hadden gedaan bij B*rgerking. Een medewerker van de bank gebruikte software om de campagne in te voeren en te kijken hoeveel mensen in die doelgroep vielen en dat bepaalde dan weer wat ze er als bank voor kregen.
Het enige wat de adverteerder dus te weten kwam van mensen die de kortingsbon printten, was dat ze op een moment in de betreffende doelgroep hadden gezeten. Er werden geen individuele klantgegevens verkocht.

Volgens mij is deze hype een mooi staaltje FUD van de media waar wel erg veel mensen blind achteraan lopen.
21-03-2014, 17:19 door vimes
Als er niet snel een verbod komt drukken de banken het straks gewoon door, want ze hebben scheit aan hun klanten.
21-03-2014, 19:12 door Anoniem
Door Anoniem: Betalingsgedrag van klanten voor interne marketing.
Wat is hier het nut van als je het alleen voor intern gebruikt.

Het adverteren van (overige) eigen diensten .
"Wist U dat wij ook voor U kunnen beleggen " enzo.
22-03-2014, 10:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-03-2014, 11:32 door Anoniem
Door Peter V.: Hoe je dit omzeilt? Gewoon in het vervolg contant geld gaan gebruiken.
En je inkomensgegevens dan? En de vaste lasten? En wat te denken van toeslagen e.d.? Daar is al enorm veel uit af te leiden, dus als je nu pas start met contante betaling ben je al rijkelijk te laat ;]

De enige manier om dit te omzeilen is een andere bank kiezen, en dat wordt steeds moeilijker...
22-03-2014, 14:02 door Briolet
Door Anoniem: McD*nalds wilde in dat voorbeeld gericht kortingsbonnen aanbieden aan klanten van de betreffende bank die de laatste 2 weken een aankoop hadden gedaan bij B*rgerking.

Ik heb niet voor niets een NEE/NEE stikker op mijn brievenbus. Als ik geld overmaak via IB wil ik echt niet lastig gevallen worden door pop-ups etc over hamburgers, waspoeder, autos etc.

Als ze al reclame maken moet dat verantwoord zijn. b.v. Eet minder snacks, denk aan het milieu bij waspoeder gebruik of, laat de auto eens vaker staan en pak de fiets.

Vandaag kreeg ik b.v. van de Amrobank, via een brochure, het advies om McD*nalds en CocaC*la te kopen. Maar daar ging het om aandelen en niet om hamburgers en gekleurd water. Dat zijn dingen waar de bank zich op moet blijven richten.
24-03-2014, 11:35 door Anoniem
Zo van: u bent verzekerd bij Interpolis en wij zien dat u nogal vaak pint bij McDonalds. Wij willen u adviseren daar met een boog omheen te lopen anders zijn we genoodzaakt uw premie te verhogen?
29-03-2014, 16:04 door Anoniem
haha, prachtig, leuk voor al die types die zeiden dat ze weg bij de ing zouden gaan. het is gewoon duidelijk dat alle grote banekn dit op termijn gaan doen. nieuwe bron van inkomsten, toch wel het doel van een bank geld verdienen.

hopelijk komt er een bank die juist dit soort dingen niet doet, maar dan zul je dus wel (meer) moet betalen voor een rekening, en wil je dat?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.