Een 34 jarige Britse man is veroordeeld tot 4 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf voor het runnen van een Microsoft scam. Daarnaast is hij veroordeeld tot een boete van 5.000 pond, een schadevergoeding van 5.665 pond aan zijn slachtoffers en een totaal van 13.929 pond aan gerechtelijke kosten.
De Brit runde een operatie genaamd Smart Support Guys waarbij hij gebruik maakte van een call center in India. De zogenaamde Microsoft gecertificeerde engineers wisten een groot aantal Britse gebruikers te verleiden tot betaling door zogenaamde computer reparatie diensten aan te bieden en remote toegang tot de computer te verkrijgen. De slachtoffers, de meesten senioren, moesten tussen de 35 en 150 pond betalen voor de zogenaamde reparaties. In werkelijkheid hadden de “engineers” uiteraard niets te maken met Microsoft.
"Dit is een historische zaak omdat het de eerste succesvolle vervolging is van iemand die betrokken is bij de Microsoft zwendel in het Verenigd Koninkrijk. Het is een belangrijk keerpunt voor Britse consumenten die al meerdere jaren geplaagd worden door deze zwendel, of varianten daarvan" aldus Lord Toby Harris, voorzitter van het National Trading Standards Board. “Laat dit een duidelijke waarschuwing zijn voor de personen die zich hier nog steeds mee bezig houden. Ze kunnen en zullen worden vervolgd."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.