image

'Smartphone-apps niet transparant over dataverzameling'

vrijdag 25 april 2014, 09:45 door Redactie, 1 reacties

Smartphone-apps zijn niet transparant over de reden waarom ze allerlei data van gebruikers verzamelen, zo stelt de Belgische consumentenvereniging Test-Aankoop. De organisatie onderzocht 26 populaire apps en ontdekte dat consumenten vaak privacygevoelige gegevens opgeven om de apps te gebruiken.

Het gaat dan om zaken als locatie, contactenlijst of zelfs wachtwoordorden. "Door het gebrek aan transparantie is het onmogelijk om te weten of de toegang tot persoonlijke gegevens zal worden gebruikt voor informatieve of commerciële doeleinden. Zelfs een gratis app is daardoor nooit volledig kosteloos", waarschuwt Test-Aankoop.

De meeste apps vormen geen bedreiging voor de privacy meldt de organisatie, toch werden er heel wat gevonden die toegang vragen tot informatie die niet nodig is voor hun functioneren. TuneIn Radio en Angry Birds sturen bijvoorbeeld de locatie van de gebruiker door naar servers van een derde partij. De Android-versie van Bpost Mobile Postcard stuurt dan weer de unieke identificatiecode van de gebruiker door naar een gespecialiseerd reclamebedrijf.

Besturingssystemen

Test-Aankoop merkt op dat niet alle besturingssystemen gelijk zijn. iOS 7 staat de gebruiker toe om een keuze te maken in de machtigingen van de app, terwijl Android en Windows Phone enkel toelaten om alle machtigingen goed te keuren. "U kunt de app helemaal niet gebruiken indien u dat niet doet. Volgens ons gaat Windows Phone helemaal over de schreef aangezien de gebruiker zelfs niet kan zien welke machtigingen hij aan een app geeft."

Consumenten krijgen dan ook het advies om de toestemmingen die een app vraagt grondig door te nemen en ze dan pas, al dan niet, te aanvaarden. Ontwikkelaars worden opgeroepen om enkel machtigingen te vragen die echt noodzakelijk zijn.

Reacties (1)
25-04-2014, 14:03 door Anoniem
Er wordt weer iemand wakker, eindelijk. "Ontwikkelaars worden opgeroepen om enkel machtigingen te vragen die echt noodzakelijk zijn" - een vrome wens. Veel ontwikkelaars hebben lak aan gebruikers - dat zijn immers niet hun klanten. En de klanten willen, opgejaagd door hun marketeers, zoveel mogelijk data. Ook als dat op het randje is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.