image

Storing internetbankieren schaadt vertrouwen banken

dinsdag 6 november 2012, 14:46 door Redactie, 8 reacties

Storingen met internetbankieren hebben een negatieve invloed op het vertrouwen dat consumenten in banken hebben. Met name bij consumenten tussen de 45 en 70 jaar is het vertrouwen het afgelopen jaar afgenomen, aldus onderzoek van KPMG. Verschillende banken hadden dit jaar meerdere malen met storingen te maken waardoor consumenten niet konden internetbankieren.

Ook onaangekondigde tariefswijzigingen hebben een negatieve invloed op het vertrouwen dat zij in de bank hebben. Slechts 7% van de onderzochte consumenten heeft het vertrouwen in hun bank het afgelopen jaar zien toenemen, bijna 20% geeft aan de afgelopen 12 maanden minder vertrouwen in de bank te hebben gekregen. Slechts één op de drie consumenten zou de banken aan anderen aanbevelen.

Vertrouwen
Bijna één op de vier mensen in de leeftijdsgroep 45 t/m 54 jaar heeft het vertrouwen in de bank het afgelopen jaar zien dalen. Van de consumenten in de categorie 55 t/m 70 jaar heeft 18% het vertrouwen in de bank zien afnemen.

Jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar blijken het minst negatief over hun bank. Van hen heeft slechts 10% het vertrouwen in de bank zien dalen. Ruim 10% heeft sinds vorig jaar zelfs meer vertrouwen in de bank gekregen.

Reacties (8)
06-11-2012, 15:38 door RickDeckardt
vertrouwen in de banken... die al ons spaargeld op de beurs vergokt hebben... de oorzaak van de kredietcrisis zijn... en dan miepen over het vertrouwen in die oplichters bij downtime van hun internetbankieren?
06-11-2012, 16:02 door Anoniem
Ik verlies meer vertrouwen als de bank domme dingen doet ter verbetering van het gebruikersgemak, of verkeerd omgaat met kennelijke beveiligingsproblemen, dan wanneer de systemen gewoon een paar uur niet beschikbaar zijn door een calamiteit.
Ongelukken kunnen gebeuren maar klanvijandig beleid dat is moedwillig.
06-11-2012, 16:03 door Anoniem
En wat doen banken? Campagne voeren om je toch zoveel mogelijk aan het electronisch bankieren en -betalen te krijgen.

Zozeer zelfs dat je als contantbetaler langzaamaan weggemarginaliseerd wordt. *wachten op de volgende grote pinstoring doet*
06-11-2012, 16:24 door Tubamaniak
Het is idd crimineel hoe banken klassieke bankklanten onderdrukken. Door ouderwets middels papier over te schrijven krijg je zeker 1 % minder rente op je spaarrekening. Rekeningoverzichten ? Eens per maand. Eens per week of twee weken ?
Fors betalen meneer !
Belachelijk ! Maar het grootste risico ligt bij betalen middels echt papier nog steeds bij de bank.

Bankiert u electronisch, dan staat in de kleine lettertjes dat u als klant verantwoordelijk bent voor het gedonder !!
Het is slechts coulance dat de banken gedupeerde klanten schadeloos stellen, want slechte publiciteit als ze het niet doen.

En je ziet nu dat de banken eisen gaan stellen aan je pc : heeft u wel de meest recente Microsoft updates, browser, antivirus enz ?
Zo niet, dan betalen wij niet....
De banken zouden best een écht veilig internet betaalsysteem op kunnen zetten, maar doen dit, blijkbaar bewust, niet.
Dat zal ze wel weer te duur zijn of te weinig opleveren.
06-11-2012, 16:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik verlies meer vertrouwen als de bank domme dingen doet ter verbetering van het gebruikersgemak, of verkeerd omgaat met kennelijke beveiligingsproblemen, dan wanneer de systemen gewoon een paar uur niet beschikbaar zijn door een calamiteit.
Als die calamiteiten opeens veel vaker voorkomen dan voorheen krijg je wel de indruk dat ze de kwaliteit van hun eigen systemen niet meer in de hand hebben, en dat kan behalve tot downtime ook tot beveiligingsproblemen leiden. Misschien zijn domme dingen ter verbetering van gebruikersgemak en domme dingen die tot storingen en beveiligingsproblemen leiden wel symptomen van dezelfde domheid. Ik hoop dat dat niet zo is, maar de gedachte is wel bij me opgekomen.
07-11-2012, 03:11 door Anoniem
Gelukkig hebben we Bitcoin, niet afhankelijk van een of andere instantie of servers die de boel draaiende houden.
07-11-2012, 10:12 door Anoniem
banken draaien met kantoorautomatisering hardware en indische software... dat het zo lang goed gaat is misschien meer dankzij de tomeloze inzet van ict-ers dan door iets anders.
07-11-2012, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig hebben we Bitcoin, niet afhankelijk van een of andere instantie of servers die de boel draaiende houden.
Beetje jammer alleen dat de appie dat niet accepteerd. Contant ondertussen ook nog maar nauwlijks. Met de bonuskaart had je tenminste nog de keus je naam er niet op te zetten, maar dat kan met je pinpas niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.