image

1% Nederlanders heeft bewust open WiFi-netwerk

maandag 12 november 2012, 14:17 door Redactie, 15 reacties

Eén procent van de Nederlanders heeft thuis bewust een onbeveiligd netwerk, zo blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Motivaction voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid uitvoerde. Ongeveer twee op de tien consumenten heeft thuis geen WiFi-netwerk, de rest wel. 1% van de Nederlanders heeft thuis bewust een onbeveiligd netwerk en 8% weet niet of het eigen netwerk beveiligd is.

22% van de Nederlandse consumenten weet dat zij het draadloos netwerk thuis beveiligd hebben, maar niet met welk type beveiligingssleutel. De meeste consumenten die wél weten wat voor beveiliging zij hebben, hebben een WPA2 beveiliging.

Jongeren
De jongste doelgroep beschikt thuis het vaakst over een WiFi-netwerk (96%, vergeleken met 17% van de 31- t/m 49-jarigen en 29% van de consumenten van 50 jaar of ouder). De jongeren hebben hun netwerk veelal beveiligd met WPA2 (46%). WPA2 is dan ook het meest voorkomende type beveiliging.

"Een kleine groep weet niet of hun wifi beveiligd is. Zij zijn ofwel onbewust onbekwaam ofwel onbewust bekwaam", aldus de onderzoekers.

Reacties (15)
12-11-2012, 14:41 door erazz
ben dan wel benieuwd of die mensen die een onbeveiligd netwerk hebben en dat bewust doen.
ook weten wat de risicos zijn?
12-11-2012, 15:27 door Security Scene Team
Door erazz: ben dan wel benieuwd of die mensen die een onbeveiligd netwerk hebben en dat bewust doen.
ook weten wat de risicos zijn?

ja hoor, en deze mensen weten héél goed de consequenties (mochten die er zijn) waarom, vraag je je zelf af?
Nou, om te beginnen is dit het zelfde idee als een Honeypot. je hebt twee opties:

1. Wiresless AP flood. (creëer 1000 of 100.000 of meer APs) (het doel hiervan is om jouw AP te verbergen tussen al die APs, of juist dat je Fake AP meer opvalt en mensen eerder connecten naar jouw fake AP. volg dan weer stap 2 in combinatie met stap 1.

2. gewoon 1 'Fake' AP, die functioneert als een reguliere AP met gewoon normaal internet. nouja normaal is een groot woord, niets is meer normaal tegenwoordig. dit functioneert simpel weg als een honeypot, mensen kunnen daar traffic loggen, met daarin jouw wachtwoorden, logins ids, pagina sessies overnemen. uuuh eigenlijk alles waar de gemiddelde hacker een nattedroom van krijgt.

een soort gelijke project is dit (ter bewijs, anders word ik wéér niet gelooft.)
http://www.ehacking.net/2012/03/how-to-create-fake-access-point.html
(maar er zijn betere technieken beschikbaar)

Kortom erazz, ik denk dat deze mensen heel goed weten wat de consequenties zijn....(voor de genes die besluiten deze AP te gebruiken.)

wat ik echter niet denk, is dat of deze mensen die dit onderzoek deden wel in de gaten hebben wat er zich achter de schermen gebeurt terwijl zij die zogenaamde open AP gingen gebruiken, en dit gingen melden als 'open APs'.

ik heb al verschillenden gespot hier in nederland hoor.
dus er zullen vast wel meer zijn.
12-11-2012, 15:39 door Security Scene Team
Door Redactie: Eén procent van de Nederlanders heeft thuis bewust een onbeveiligd netwerk, zo blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Motivaction voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid uitvoerde. Ongeveer twee op de tien consumenten heeft thuis geen WiFi-netwerk, de rest wel. 1% van de Nederlanders heeft thuis bewust een onbeveiligd netwerk en 8% weet niet of het eigen netwerk beveiligd is.

22% van de Nederlandse consumenten weet dat zij het draadloos netwerk thuis beveiligd hebben, maar niet met welk type beveiligingssleutel. De meeste consumenten die wél weten wat voor beveiliging zij hebben, hebben een WPA2 beveiliging.

Jongeren
De jongste doelgroep beschikt thuis het vaakst over een WiFi-netwerk (96%, vergeleken met 17% van de 31- t/m 49-jarigen en 29% van de consumenten van 50 jaar of ouder). De jongeren hebben hun netwerk veelal beveiligd met WPA2 (46%). WPA2 is dan ook het meest voorkomende type beveiliging.

"Een kleine groep weet niet of hun wifi beveiligd is. Zij zijn ofwel onbewust onbekwaam ofwel onbewust bekwaam", aldus de onderzoekers.


nu ik er nog eens overna denk, waarom staat de Fake-AP beveiliging er niet tussen?
voor als je zo'n vervelende buurman of buurvrouw hebt die je niet kunt vinden, maar toch elke keer jouw Wifi kraakt.
Maak mooi wat fake AP's en log de crap uit hem. die zal voortaan dan wel na denken voor dat hij je wifi probeert te kraken. oh dude, i love the interwebz <3
12-11-2012, 15:39 door Anoniem
Door erazz: ben dan wel benieuwd of die mensen die een onbeveiligd netwerk hebben en dat bewust doen.
ook weten wat de risicos zijn?
Ja hoor. Zo ongeveer geen, namelijk. Mijn prive-netwerk is goed afgeschermd (ik draai een open guest-netwerk, en een gesloten prive-netwerk). Ik vind het geen probleem als mijn gasten (en naar alle waarschijnlijkheid ook toevallige voorbijlopers en/of misschien wel mijn buren) een stukje van mijn bandbreedte gebruiken. Dat ze daarbij eventueel rottigheid zouden kunnen uithalen is voor hun eigen verantwoording, maar leidt er nog niet toe dat ik vervolgens beperkingen ga stellen aan het gebruik door mensen die mijn netwerk voor legitieme doelen willen gebruiken. De goeden hoeven wat mij betreft niet te lijden onder de kwaden.

En nee, ik ben niet bang voor een politie-inval in mijn huis omdat mijn IP misbruikt is. Als dat er ooit van komt zal ik rustig uitleggen dat ik een open WiFi netwerk draai, en dat het feit dat iets via mijn IP is gebeurd nog niet betekent dat ik daar iets mee te maken heb.

(Ik zal je trouwens meteen een argument meegeven waarom een alleen een IP-adres onvoldoende is, of zou moeten zijn, om iemand te verdenken of verantwoordelijk te houden voor rottig gedrag: stel nou eens dat ik een hekel aan jou heb en, op wat voor manier dan ook, achter het wachtwoord van jouw, beveiligde, netwerk kom. Dan zou het toch kinderlijk eenvoudig voor mij zijn om jou een hoop overlast te bezorgen? En jij zou je dan nauwelijks kunnen verdedigen...)
12-11-2012, 15:40 door erazz
ja dat is een andere invalshoek dan at ik voor ogen had maar je hebt wel gelijk natuurlijk.

goeie link btw leuk om eens te lezen

bedankt :)
12-11-2012, 15:41 door Anoniem
Heb zelf ook bewust een open WiFi netwerk. Wel zo sociaal als de buren even geen internet hebben. Met een snelle breedbandverbinding merk ik vrijwel geen vertraging van meelifters. En de risico's? We leven nog steeds in een vrij land en dat betekent dus ook dat je vrij kunt communiceren. Als iemand jou WPA2 sleutel gokt probeer dan maar eens te bewijzen dat jij niet zelf vanaf je IP adres iets hebt gedaan wat niet mag. Als iemand iets via mijn IP adres uitvreet, tja jammer maar ik heb open WiFi dus dat kan iedereen gedaan hebben (met dank aan Bruce Schneier voor deze redenering).
12-11-2012, 15:56 door Security Scene Team
Door erazz: ja dat is een andere invalshoek dan at ik voor ogen had maar je hebt wel gelijk natuurlijk.

goeie link btw leuk om eens te lezen

bedankt :)

de invalshoek zoals hackers dingen bekijken, doe er je voordeel er mee :)

maar geen probleem.

succes verder.
12-11-2012, 17:10 door Security Scene Team
Door Anoniem: Als iemand jou WPA2 sleutel gokt probeer dan maar eens te bewijzen dat jij niet zelf vanaf je IP adres iets hebt gedaan wat niet mag. Als iemand iets via mijn IP adres uitvreet, tja jammer maar ik heb open WiFi dus dat kan iedereen gedaan hebben (met dank aan Bruce Schneier voor deze redenering).

ik herinner mij een artikel van arnoud dinges, hier op security.nl dat je toch verantwoordelijk bent voor je eigen IP adres. Correct me if im wrong....... juist omdat je de risico's kent.
12-11-2012, 17:14 door Anoniem
Voor eigen onderzoek heb eens een open accesspoint gehad en alles ook naar buiten gefirewalled etc, zodat alleen verkeer met bestemming poort 80 het internet op mocht via een proxy. Een lokale DNS server handelde de DNS verzoeken af. Er waren binnen een paar weken zo al 20 verschillende mac adressen welke de DHCP server registreerde. Dit geeft o.a. weer hoe onbewust mensen hun apparatuur zomaar verbinding laten maken met een vreemd open netwerk. Geef je accesspoint dezelfde naam als het accesspoint van de macdonalds en je vangt misschien nog meer.
12-11-2012, 18:30 door Anoniem
12-11-2012, 19:37 door Anoniem
Airports? Nooit heb ik die dingen gebruikt en zal het ook nooit doen; veel te afhankelijk van extra beveiligingssoftware en een PC heeft het al druk genoeg qua processorgebruik. Belangrijkste: Liever een kabel in de kamer dan een virtuele dief op de PC. Motto of niet?
13-11-2012, 00:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door erazz: ben dan wel benieuwd of die mensen die een onbeveiligd netwerk hebben en dat bewust doen.
ook weten wat de risicos zijn?
Ja hoor. Zo ongeveer geen, namelijk. Mijn prive-netwerk is goed afgeschermd (ik draai een open guest-netwerk, en een gesloten prive-netwerk). Ik vind het geen probleem als mijn gasten (en naar alle waarschijnlijkheid ook toevallige voorbijlopers en/of misschien wel mijn buren) een stukje van mijn bandbreedte gebruiken. Dat ze daarbij eventueel rottigheid zouden kunnen uithalen is voor hun eigen verantwoording, maar leidt er nog niet toe dat ik vervolgens beperkingen ga stellen aan het gebruik door mensen die mijn netwerk voor legitieme doelen willen gebruiken. De goeden hoeven wat mij betreft niet te lijden onder de kwaden.

En nee, ik ben niet bang voor een politie-inval in mijn huis omdat mijn IP misbruikt is. Als dat er ooit van komt zal ik rustig uitleggen dat ik een open WiFi netwerk draai, en dat het feit dat iets via mijn IP is gebeurd nog niet betekent dat ik daar iets mee te maken heb.

(Ik zal je trouwens meteen een argument meegeven waarom een alleen een IP-adres onvoldoende is, of zou moeten zijn, om iemand te verdenken of verantwoordelijk te houden voor rottig gedrag: stel nou eens dat ik een hekel aan jou heb en, op wat voor manier dan ook, achter het wachtwoord van jouw, beveiligde, netwerk kom. Dan zou het toch kinderlijk eenvoudig voor mij zijn om jou een hoop overlast te bezorgen? En jij zou je dan nauwelijks kunnen verdedigen...)

Je kan uitleggen tot je een ons weegt: al je apparatuur gaat mee voor onderzoek en jij mag gezellig op het bureau wat vragen beantwoorden in gezelschap van een advocaat. Ok, als ze dus alleen je IP hebben zal je waarschijnlijk niet veroordeeld worden, maar je bent wel verdachte. En van sommige misdrijven is een verdenking al voldoende om je leven compleet te verneuken. Bij als ze je verdenken van kinderporno e.d.
13-11-2012, 10:13 door Security Scene Team
Door Anoniem: Belangrijkste: Liever een kabel in de kamer dan een virtuele dief op de PC. Motto of niet?

Nouja, als je had gezegt 'liever een kabel in de kamer dan een virtuele dief meeliftend op mijn Wifi' dan ja een motto.
maar een kabeltje weerhoud een 'virtuele dief' er niet van om op jouw pc te komen..
13-11-2012, 19:08 door Anoniem

Je kan uitleggen tot je een ons weegt: al je apparatuur gaat mee voor onderzoek en jij mag gezellig op het bureau wat vragen beantwoorden in gezelschap van een advocaat. Ok, als ze dus alleen je IP hebben zal je waarschijnlijk niet veroordeeld worden, maar je bent wel verdachte. En van sommige misdrijven is een verdenking al voldoende om je leven compleet te verneuken. Bij als ze je verdenken van kinderporno e.d.

Dan hoop ik voor je dat er niemand is die jouw WiFi wachtwoord weet te achterhalen en kinderporno via je netwerk gaat downloaden. Dan heb jij namelijk nog een veel groter probleem dan degene die tenminste nog kan zeggen dat 'ie een open WiFi heeft...
27-11-2012, 11:16 door Anoniem
Ik heb van een vriend een router gekregen. Hij beschikt over dat wachtwoord, ik moet dit wachtwoord ook ergens hebben. Zou ik het wachtwoord kunnen veranderen? Hij ziet wanneer ik online bent, kan hij ook in mijn pc? Hij is een computerman hij heeft er meer verstand van als ik. Anders haal ik de Router/Wifi weg en maak ik gebruik van mijn internetkabel. Ik vertrouw het niet zo.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.