Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

virus??

14-12-2012, 11:47 door jan kolman, 10 reacties
sinds gisteren had ik in mijn inbox ruim 3000 mails staan.Allemaal met het bericht over undeliverable mails.
Het gaat tot op heden ook nog steeds door met die onzin.
Is dit een virus en hoe kom ik van die onzin af.

Jan
Reacties (10)
14-12-2012, 11:50 door Ler0y JenKins
als het Postmaster emails zijn, dan heb je waarschijnlijk een emailtje gestuurd, en is die "vast" komen te zitten in de mailserver. Dan moet je er even een systeembeheerder bijhalen. Die reset de service en dan is het opgelost.

Als je bang bent voor een virus, Malwarebytes in combinatie met TDSSKiller kan veel oplossen.

Veel succes!
14-12-2012, 12:21 door SirDice
Nee, dit is waarschijnlijk het gevolg van een spammer die jouw e-mail adres als afzender heeft gebruikt. Dan krijg jij al die berichten dat de e-mail niet afgeleverd kon worden. Je hebt waarschijnlijk geen virus (al kan 't geen kwaad om dat te controleren natuurlijk). En helaas kun je er verder ook niets aan doen. Meestal stopt 't na een tijdje weer omdat de spammer weer iemand anders opzadelt.
14-12-2012, 12:23 door SirDice
Door Ler0y JenKins: als het Postmaster emails zijn, dan heb je waarschijnlijk een emailtje gestuurd, en is die "vast" komen te zitten in de mailserver. Dan moet je er even een systeembeheerder bijhalen. Die reset de service en dan is het opgelost.
Dat "vast" zitten gebeurd inderdaad wel eens, maar dan krijg je maar een enkel bericht terug. Niet duizenden tegelijk.
14-12-2012, 12:28 door M_iky
Als een spammer je email adres gebruikt lijkt het me aangeraden om je wachtwoord op dat adres (en eventueel alle andere zelfde paswoorden) te veranderen.
14-12-2012, 12:37 door Ler0y JenKins
Door SirDice:
Door Ler0y JenKins: als het Postmaster emails zijn, dan heb je waarschijnlijk een emailtje gestuurd, en is die "vast" komen te zitten in de mailserver. Dan moet je er even een systeembeheerder bijhalen. Die reset de service en dan is het opgelost.
Dat "vast" zitten gebeurd inderdaad wel eens, maar dan krijg je maar een enkel bericht terug. Niet duizenden tegelijk.

Ik had zo'n soort storing deze week nog bij mij op de zaak. Een klant verstuurde een mailtje, naar een niet bestaand emailadres. Er gebeurde schijnbaar iets met het mailtje waardoor hij vast kwam te zitten, normaal gezien stuurt hij inderdaad maar 1 mailtje van "Postmaster" maar de klant kreeg ze binnen om de 2 minuten. Uiteindelijk is de mailserver geherstart, en is het opgelost.

Maar Sirdice, je hebt wel gelijk. Het is inderdaad waarschijnlijk een spammer, dat lijkt mij nu ook de meest logische verklaring.
14-12-2012, 13:41 door SirDice
Door M@iky: Als een spammer je email adres gebruikt lijkt het me aangeraden om je wachtwoord op dat adres (en eventueel alle andere zelfde paswoorden) te veranderen.
Dat hoeft niet maar kan geen kwaad. Je kunt vrij eenvoudig een afzender van een e-mail vervalsen namelijk. Deze e-mails hoeven dus niet perse ook vanaf dat account verzonden te zijn.
14-12-2012, 13:46 door M_iky
Alle mail-adressen hangen toch vast aan een mail-server? Controleert die dan niet of de afzender ook werkelijk diegene is die in de mail staat? Zoals bv NAS controleert of je op het netwerk mag?
14-12-2012, 13:54 door jan kolman
Heb het password van de mailtoestanden gewijzigd, en tot nu toe blijft het rustig.
In totaal ruim 5000 van die onzinmailtjes ontvangen en verwijderd pfpfpfpfpf
14-12-2012, 13:56 door SirDice
Door M@iky: Alle mail-adressen hangen toch vast aan een mail-server? Controleert die dan niet of de afzender ook werkelijk diegene is die in de mail staat? Zoals bv NAS controleert of je op het netwerk mag?
Nee, dat wordt niet gecontroleerd. Dat kan ook niet. Hoe kan bijv. hotmail nu controleren of dat gmail adres wel de juiste afzender is?
14-12-2012, 20:32 door Anoniem
Door Ler0y JenKins:

Ik had zo'n soort storing deze week nog bij mij op de zaak. Een klant verstuurde een mailtje, naar een niet bestaand emailadres. Er gebeurde schijnbaar iets met het mailtje waardoor hij vast kwam te zitten, normaal gezien stuurt hij inderdaad maar 1 mailtje van "Postmaster" maar de klant kreeg ze binnen om de 2 minuten. Uiteindelijk is de mailserver geherstart, en is het opgelost.
[/quote]
Dit kan bijvoorbeeld gebeuren met oude versies van Exchange server, meestal SBS, waarbij de boel is geconfigureerd
om e-mail van een provider op te halen met POP3 en dat dan in de mailboxen van die Exchange server neer te zetten.

Er zit een blunder in dat stukje code waardoor hij de mail stuurt naar de adressen in de To: header in plaats van naar
de geadresseerde op het locale systeem. Als een mail gestuurd wordt naar meerdere adressen dan krijgt de rest
van de ontvangers 2 exemplaren. Zijn er bij de ontvangers 2 die dit programma gebruiken dan gaat de boel
staan loopen en krijg je iedere keer dat die server een POP actie doet weer een exemplaar van die mail.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.