image

Datingsite OkCupid experimenteerde met gebruikers

woensdag 30 juli 2014, 11:18 door Redactie, 4 reacties

Na Facebook heeft ook datingsite OkCupid bekend dat het met gebruikers heeft geëxperimenteerd. Zo werden er tijdens de experimenten foto's of teksten van profielen verwijderd. Ook kregen mensen te zien dat ze een 90% match met de andere persoon hadden, terwijl dit in werkelijkheid 30% was.

"Als we mensen vertellen dat ze een goede match zijn, gedragen ze zich alsof ze het ook zijn. Ook al zouden ze niet voor elkaar geschikt zijn", laat oprichter Christian Rudder in een blogposting weten. Bij één van de experimenten werden de foto's niet getoond. Dit zorgde ervoor dat mensen 44% vaker op een eerste bericht reageerden. De gesprekken gingen daarnaast dieper en er werden eerder contactgegevens uitgewisseld.

Toen de foto's weer werden ingeschakeld bleken de gesprekken die door 2200 mensen "blind" waren begonnen opeens massaal te verdwijnen. "Het was alsof we het licht 's avonds in de bar hadden aangedaan", aldus Rudder. Hij benadrukt dat de experimenten werden uitgevoerd om de werking en functionaliteit van de website te verbeteren.

Daarnaast zouden Facebook en OkCupid geen uitzonderingen zijn. "Als je internet gebruikt, ben je op elk gegeven moment het onderwerp van honderden experimenten, op elke site. Zo werken websites", aldus de OkCupid-oprichter. Rudder trekt dan ook het boetekleed niet aan, in tegenstelling tot Facebook, dat excuses maakte omdat het een geheim psychologisch onderzoek onder 689.000 gebruikers uitvoerde, waarbij de nieuwsfeeds van deze gebruikers werden gemanipuleerd.

Reacties (4)
30-07-2014, 12:28 door Anoniem
En gelijk hebben ze. Welk bedrijf experimenteert er nu niet af en toe eens met de dienstverlening, teneinde die te kunnen verbeteren?
30-07-2014, 13:45 door Overcome
Door Anoniem: En gelijk hebben ze. Welk bedrijf experimenteert er nu niet af en toe eens met de dienstverlening, teneinde die te kunnen verbeteren?

Ben ik niet met je eens. Er is eerder sprake van misleiding. Er wordt een faciliteit aangeboden aan de zoekenden, te weten het leveren van een "matchingspercentage", waarbij de leverancier van die dienst weet dat fictieve percentages worden getoond en de afnemer van de dienst doelbewust om de tuin wordt geleid. Dat is verre van zuiver.

Wat Rudder vervolgens op de website aangeeft is een zwaktebod: "If you use the Internet, you’re the subject of hundreds of experiments at any given time, on every site." Ik heb nu niet bepaald het idee dat er op honderden andere betaalwebsites (of is okcupid gratis?) doelbewust valse informatie wordt verstrekt om te kijken hoe de betalers reageren. Als het al zou gebeuren, dan is het wel netjes om mensen van tevoren op de hoogte te stellen van of een vorm van opt-in aan te bieden voor de fictieve matching scores e.d., zodat mensen weten dat ze misleid kunnen worden en daarvoor betalen. Aan de andere kant, Rudder geeft het zelf ook al aan in zijn bericht:

But OkCupid doesn’t really know what it’s doing.

Inderdaad.
30-07-2014, 22:32 door Anoniem
Behalve dat.. vaak zijn datingsites betaald. Beetje associaal dat je met betalende klanten dit soort stunts uithaald wat serieus hun 'kans' op succes verminderd.

Los daarvan: dit is testen in productie. Mijn baas zou mij kielhalen en daarna van de toren flikkeren als ik tests zou draaien in prod. Wat die tests ook zouden zijn. Als ze psychologische data willen hebben dan moeten ze psycholoog inschakelen.. en niet zelf lopen knoeien.
30-07-2014, 23:49 door Anoniem
Wij OkCupid gebruikers weten dit al jaren. Overal komt het terug in disclaimers enzo; wij proberen experimenteel de dienst te verbeteren! Daarintegen is het gebruik gratis. De betaalfuncties missen hoef je niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.