Poll
image

Weet jij je IBAN rekeningnummer uit je hoofd?

maandag 4 augustus 2014, 14:17 door Redactie, 20 reacties
Ja
30.99%
Nee
69.01%
Reacties (20)
04-08-2014, 15:34 door Anoniem
IBAN is een nutteloze toevoeging bij nationale rekeningnummers. Voor buitenlandse rekeningen is IBAN altijd al nodig geweest. Ik vind het van de zotte dat wij als klanten ermee worden opgezadeld. ING kon deze IBAN-nummers tot voor kort automatisch aanvullen. Waarom doen ze dat nu niet meer?! Ik vind dat een taak voor banken, zodat wij de oude rekeningnummers kunnen blijven gebruiken!
En onthouden is het probleem niet!
04-08-2014, 15:34 door Profeet
Nee, maar ik kende me niet IBAN ook niet goed uit me hoofd :).
04-08-2014, 16:12 door Briolet
Door Anoniem:Voor buitenlandse rekeningen is IBAN altijd al nodig geweest.!

Echt niet. Ik doe al heel lang buitenlandse overboekingen en IBAN kun je maar sinds een jaar of 10 à 12 gebruiken. En ook nu kun je nog steeds buitenlandse overboekingen op de ouderwetse manier (dus zonder IBAN) doen.

Europa heeft gewoon van de banken geëist dat ze een Europees betaal systeem opzetten waarbij voor binnen en buitenlandse overboekingen hetzelfde berekend wordt. Voor Nederlandse particulieren betekent het effectief dat de IBAN overboeking doorgaans gratis is.

Waarom de banken gedwongen worden om het oude systeem af te schaffen is mij ook een raadsel.
04-08-2014, 22:58 door Whoops - Bijgewerkt: 04-08-2014, 22:59
Waarom niet gewoon <landcode><rekeningnummer>?!
Makkelijke overgang voor iederen, alleen de landcode toevoegen!
Giro 555 wordt dan NL555 in plaats van NL08INGB0000000555.....
05-08-2014, 08:51 door Anoniem
Door Whoops: Waarom niet gewoon <landcode><rekeningnummer>?!
Makkelijke overgang voor iederen, alleen de landcode toevoegen!
Giro 555 wordt dan NL555 in plaats van NL08INGB0000000555.....
Wat was er mis met het systeem dat er was dan?
05-08-2014, 16:32 door dutchfish
Ik dacht dat de computers dienden voor het gemak van de mens, toch niet andersom?

Ik vraag me echt af waarom sommige banken de hulp voor IBAN conversie weggehaald hebben of gaan weghalen.

Je zal maar oud en grijs zijn en dan dit voor je kiezen krijgen ......
05-08-2014, 19:36 door Anoniem
Door Briolet: Waarom de banken gedwongen worden om het oude systeem af te schaffen is mij ook een raadsel.
Iets om uit te zoeken, bijvoorbeeld omdat het alles en iedereen opzadelt met extra werk (en dus kosten) zonder duidelijke reden of motivatie. Hoorde ooit dat de belofte dat overboekingen er "beter" van zouden verlopen vooral opgaat in het Hopeloze Zuiden, terwijl het hier nauwlijks effect zal hebben. En dan kan je verwachten dat in de landen waar electronische overboekingen minder dan 24 of zelfs minder dan een uur kostten dat nu wellicht niet meer het geval zal zijn.

Je weet wel, de favoriete ambtelijke aanpak van proberen jouw kernsystemen te verbeteren door wat aan de periferie te prutsen en werkelijk iedereen met de veranderingen op te zadelen. In plaats van een soepel systeem bouwen dat hetzelfde werkt als het oude, wellicht meer mogelijkheden biedt, en wel soepeltjes en snel werkt.

En dan kom je op de conclusie dat het uiteindelijk vooral polletiek en eurogekonkel geweest zal zijn. Wat in principe dan wel weer grotendeels open zou moeten zijn en dus uitzoekbaar, als je maar door de ambtelijke rijstebrijberg heenvreet.
05-08-2014, 19:48 door Anoniem
Door dutchfish: Ik dacht dat de computers dienden voor het gemak van de mens, toch niet andersom?
Dit is iets wat we nog niet helemaal doorhebben. Je ziet dat eigenlijk overal in het ambtelijke en politieke denken verkeerd gaan, en veelal in het bedrijfswezenlijke denken ook.

Aan de andere kant gaat het ook regelmatig de andere kant op mis. Bijvoorbeeld hier: Zo'n enkele codering voor alle bankrekeningnummers in heel Europa is wel handig voor de banksysteembouwers, maar het blijkt vooral onhandig voor alle gebruikers. En van welke groep mensen zijn er nou meer?

Preciezer: Vermenigvuldig het aantal mensen met het gemiddelde extra of minder werk dat ze moeten doen, en vergelijk de producten. Ik denk dat het beter was geweest de banksysteembouwers ondersteuning voor zowel de nationale als de internationale variant te laten bouwen en onderhouden, dat had vele bankklanten een boel werk gescheeld.
06-08-2014, 09:51 door Anoniem
De banken dienen een keer klantvriendelijk te worden!!! Gemak dient de mens en de banken zijn best in staat met de huidige systemen de nummers te converteren naar IBAN. BANKEN Jullie zijn een stelletje losers die vergeten zijn dat de klant koning is in plaats van slaafje! Helaas kunnen we niet zonder banken en dat weten de banken zelf ook maar al te goed!
06-08-2014, 15:25 door Briolet
Door Anoniem: …BANKEN Jullie zijn een stelletje losers die vergeten zijn dat de klant koning is in plaats van slaafje! …

De banken willen wel, maar ze mogen dat sinds 1 augustus jl. niet meer doen:

http://www.overopiban.nl/waarom-stopen-banken-met-het-omzetten-van-rekeningnummers-naar-iban/

Zonder verbod zou geen bank durven te stoppen met deze automatische conversie.
06-08-2014, 16:26 door Anoniem
Door Briolet: Zonder verbod zou geen bank durven te stoppen met deze automatische conversie.
Heel slim om eerst voor zo'n verbod te lobbyen en daarna naar het verbod te wijzen "we moeten wel". Want je denkt toch niet dat ze dat niet grootschalig doen daar in brussel?
06-08-2014, 18:22 door Briolet - Bijgewerkt: 06-08-2014, 18:23
@Anoniem: Het zal wel kloppen dat de banken zelf ook de conversie wilden afschaffen, maar zonder verbod had geen bank de eerste willen zijn.

Hetzelfde geldt voor het kosten in rekening brengen voor een bankrekening. Alle banken zijn bang dat de klanten gaan weglopen als ze zelf als eerste beginnen. In Nederland is het voor particulieren dus nog steeds kosteloos.
06-08-2014, 19:39 door Anoniem
Door Briolet: Hetzelfde geldt voor het kosten in rekening brengen voor een bankrekening. Alle banken zijn bang dat de klanten gaan weglopen als ze zelf als eerste beginnen. In Nederland is het voor particulieren dus nog steeds kosteloos.
Welke bank levert er gratis bankrekeningen voor particulieren? Ik weet dat ing, rabo, en abn dat niet doen. Van die laatste twee weet ik ook (en uit eigen ervaring) dat ze graag ongevraagd rekeningen opheffen, en hun eigen fouten herstellen niet zonder fouten(!) kunnen doen. (Van die eerste weet ik dat nog niet zeker, maar ik kijk ze met argusogen aan.)
07-08-2014, 00:27 door Briolet
Door Anoniem: Welke bank levert er gratis bankrekeningen voor particulieren?

Ik heb een zakelijke en een particuliere abn rekening. Bij de zakelijke betaal ik al tientallen jaren voor elke overschrijving. (Zowel uitgaande als inkomende). Bij een overschrijvingsformulier was het zelfs iets van 1 gulden per stuk. Tegenwoordig gaat alles per internet bankieren en die overboekingtarieven liggen een stuk lager.
Bij mijn particuliere rekening heb ik nog nooit voor een overschrijving moeten betalen. Zelfs de enveloppen om mijn formulieren op te sturen zijn nog steeds gratis en portvrij. Volgens mij geldt die kosteloze overboeking nog steeds voor alle Nederlandse banken.
07-08-2014, 14:38 door Vandy - Bijgewerkt: 07-08-2014, 14:38
Door Briolet:
Door Anoniem: …BANKEN Jullie zijn een stelletje losers die vergeten zijn dat de klant koning is in plaats van slaafje! …

De banken willen wel, maar ze mogen dat sinds 1 augustus jl. niet meer doen:

http://www.overopiban.nl/waarom-stopen-banken-met-het-omzetten-van-rekeningnummers-naar-iban/

Zonder verbod zou geen bank durven te stoppen met deze automatische conversie.
http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=NL&f=PE%2076%202011%20INIT
artikel 16: Overgangsbepalingen

Daarin staat (vrij vertaald): lidstaten mogen banken tot 1 februari 2016 toestaan om bij binnenlandse consumenten-betalingen het "oude" rekeningnummer te blijven gebruiken.

Ik kan zo één-twee-drie nergens vinden of Nederland een dergelijk verzoek van de banken heeft gekregen, en zo ja, of dat verzoek is geweigerd. Ik vermoed eerlijk gezegd dat de banken het niet eens hebben verzocht.
07-08-2014, 15:44 door Anoniem
Door Briolet: Bij mijn particuliere rekening heb ik nog nooit voor een overschrijving moeten betalen. Zelfs de enveloppen om mijn formulieren op te sturen zijn nog steeds gratis en portvrij. Volgens mij geldt die kosteloze overboeking nog steeds voor alle Nederlandse banken.
Je betaalt wel een "bijdrage" voor je pas EN voor de rekening. Rente krijg je niet, terwijl ze jouw geld wel uitlenen. De rekening is dus niet gratis. Tenzij (bij de abn) die rekening ouder is dan 2004, dan niet. De mijne is uit 1985 maar die hebben ze een keer ongevraagd opgeheven en "vergeten" dat netjes ongedaan te maken toen ik ze een briefje stuurde dat zomaar rekeningen opheffen geen porum gaf. Ze rekenen ook nog steeds een bedrag voor een pas die ze nooit geleverd hebben. De rabo en ing doen vergelijkbare dingen en rekenen net zo goed vooral naar zichzelf toe. De klant is er namelijk om te plukken, dienstverlenen is eigenlijk maar bijzaak.

Wat dat betreft is het gewoon slecht gesteld in het bankierswezen, en dan hebben we het nog niet eens gehad over al die volg-de-burger wetgeving waar je als burger indirect voor moet bloeden en die je nogal wat vrijheid van handelen kost.
07-08-2014, 16:25 door Anoniem
Zo moeilijk is het niet om je nieuwe banknummer te leren:

Ik weet in welk land ik woon: NL
Ik weet de naam van mijn bank (bijv.) : INGB
Ik weet mijn oude banknummer en vul het nummer aan met nullen totdat ik tien cijfers heb: 0000 123456

Het enige dat ik erbij moet leren is dus het controle getal (een soort 9-proef?) bijv.: 55

Mijn nummer wordt dus: NL 55 INGB 0000123456

In wezen het toppunt van eenvoud.

Erik
07-08-2014, 18:34 door Briolet
Door Anoniem: Het enige dat ik erbij moet leren is dus het controle getal (een soort 9-proef?) bijv.: 55

Bij de invoering van de IBAN heb ik een script geschreven in het in FileMaker uit te rekenen. Ik gebruik het nog steeds, maar als ik naar de code kijk, en hoe krom ik dat in Filemaker moest implementeren, snap ik het zelf niet meer…

Maar een internet search gaf al snel:

Gebruik als voorbeeld:

NL91 ABNA 0417 1643 00

91 wil je berekenen.

je hebt ABNA (bankcode) en 0417 1643 00 (rekeningnummer) en je weet dat je in NL (Nederland) zit.

eerste stap:
maak een "kunstmatig" IBAN-nummer bestaande uit landcode + "00" + bankcode + bankrekeningnummer, dus
NL00ABNA0417164300

stap 2:
zet de eerste vier karakters naar het einde:
ABNA0417164300NL00

stap 3:
zet de letters om naar cijfers volgens de methode: A=10, B=11, C=12 ... Z=35:
101123100417164300232100

stap 4:
Bereken de modulo van dat getal met 97 en trek het resultaat daarvan af van 98. Als je dan een getal van één cijfer overhoudt, plak er dan een 0 voor.

modulo van 101123100417164300232100 met 97 = 7. Trek dat af van 98 --> 91.

Daar is je controlegetal.

Dat doe je niet snel even uit je hoofd.
09-08-2014, 11:04 door Anoniem
Door Anoniem: De banken dienen een keer klantvriendelijk te worden!!! Gemak dient de mens en de banken zijn best in staat met de huidige systemen de nummers te converteren naar IBAN. BANKEN Jullie zijn een stelletje losers die vergeten zijn dat de klant koning is in plaats van slaafje! Helaas kunnen we niet zonder banken en dat weten de banken zelf ook maar al te goed!

Banken zijn dieven en oplichters, houden ons geld gegijzeld totdat wij aan hun voorwaarden voldoen om aan ONS EIGEN geld te mogen komen. Volgens mij is een dergelijke gijzeling van eigendommen strafbaar bij wet en dienen banken hierop te worden aangepakt. Helaas in dit corrupte apenlandje, en het nog corruptere Europa, zal er nooit iets tegen de banken gedaan worden. Tijd voor een wereldoorlog om zaken weer op orde te krijgen denk ik. De BRICS zijn nog niet zo'n slecht alternatief voor het corrupte VS banken systeem waar wij al sinds jaar en dag het slachtoffer van zijn. Oplichters zijn het allemaal, net als de overheden die door het bedrijfsleven betaald worden maar een revolutie mag weleens gaan plaats vinden om de gevestigde corrupte order eens uit de weg te kunnen ruimen.
11-08-2014, 09:55 door john west
Ik snap niet waarom de meeste problemen hebben met onthouden nummer.
Misschien onwil om de verandering te onthouden.
Ik had het na paar keer onthouden.

Waar ik van gruw zijn die bedrijven met creditcards ,zoals paysafecard en 3V visa,

De eerste weigert het geld terug te storten,(alleen als ik een kopie identiteitsbewijs opstuurt)en die andere eigent zich met een smoes het geld (5€) toe.(ik had volgens hun geld gestort naar mijn eigen rekening kosten € 5,00)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.