Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

password

23-09-2014, 18:00 door s0301, 17 reacties
ik heb een hp Compaq 6710b gekocht via een veiling
nu is deze beveiligt hoe kan ik deze veranderen
windows xp prof
Reacties (17)
23-09-2014, 18:18 door Anoniem
Je kunt dat doen met verschillende tooltjes, maar met waar ik de meeste ervaring mee heb is dit:
http://www.youtube.com/watch?v=-LUIYtrTeFM

Dit programma is standaard aanwezig in de Linux-distro Parted Magic. Hiervoor moet je tegenwoordig een kleine vergoeding betalen ($ 5,00), maar daar heb je wel wat voor. Parted Magic kun je voor vele doeleinden gebruiken, dus dat krijg je er allemaal extra bij.

Succes!
23-09-2014, 18:27 door Anoniem
Als ik jou was zou ik even iemand die handig is met computers Windows 7 laten installeren. Draait overigens meestal prima op ook de oudere laptops. Windows XP is totaal niet meer veilig en wordt ook niet meer door Microsoft ondersteund, wat inhoudt dat er geen nieuwe bevelieingsupdates meer voor uitkomen terwijl er nog tig van lekken zijn die actief op internet misbruikt worden. Een gewaarschuwd mens....
23-09-2014, 18:45 door s0301
deze laptop is niet gestolen maar opgekocht van een bedrijf dat in faling is gegaan
23-09-2014, 18:49 door Anoniem
Door s0301: deze laptop is niet gestolen maar opgekocht van een bedrijf dat in faling is gegaan
Mooi geprobeerd, ik ben niet overtuigd.
Bovendien staat daar dan ook data op waar jij niet in rond mag neuzen (computervredebreuk).

Dus: zelf wipen en een ander OS er op knallen...

@MOD: SLOTJE AUB?
23-09-2014, 19:04 door SAW
Door s0301: deze laptop is niet gestolen maar opgekocht van een bedrijf dat in faling is gegaan
.. Oké, waarom denk je dat mensen daar van uit zouden gaan? Verdacht.. ;)

Maar geen Windows XP gebruiken, laat er door iemand 7 op zetten. XP is zo lek als een mandje qua beveiliging en wordt ook niet meer door Microsoft bijgewerkt met updates.
23-09-2014, 19:21 door mcb
Door S0301: ik heb een hp Compaq 6710b gekocht via een veiling....
Los van het commentaar hierboven is het sowieso slim om 2e hands spul te wipen en schoon te installeren.
Het getuigt overigens wel van nalatigheid van de curator om niet eerst HW te wipen voor het ter veiling aan te bieden.
24-09-2014, 09:05 door giant
Door mcb:
Door S0301: ik heb een hp Compaq 6710b gekocht via een veiling....
Los van het commentaar hierboven is het sowieso slim om 2e hands spul te wipen en schoon te installeren.
Het getuigt overigens wel van nalatigheid van de curator om niet eerst HW te wipen voor het ter veiling aan te bieden.

Ik heb laatst een pc gekocht bij een kringloopwinkel. De harde schijf was volledig leeggemaakt (en geformatteerd) door de winkel, zoals het m.i. hoort. Dit lijkt mij normaal bij verkoop van tweedehands pc's.

De kringloopwinkel leverde ook de originele installatie-cd (kloppend met de licentiesticker) van Windows XP bij, maar geen herinstallatie gedaan wegens einde ondersteuning.
Ik heb er overigens Windows 7 opgezet.
24-09-2014, 10:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door s0301: deze laptop is niet gestolen maar opgekocht van een bedrijf dat in faling is gegaan
Mooi geprobeerd, ik ben niet overtuigd.
Bovendien staat daar dan ook data op waar jij niet in rond mag neuzen (computervredebreuk).

Dus: zelf wipen en een ander OS er op knallen...

@MOD: SLOTJE AUB?

ik wil er ook niet in rond neuzen maar hij moet wel werken eer ik een ander windows op kan instal.
24-09-2014, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door s0301: deze laptop is niet gestolen maar opgekocht van een bedrijf dat in faling is gegaan
Mooi geprobeerd, ik ben niet overtuigd.
Bovendien staat daar dan ook data op waar jij niet in rond mag neuzen (computervredebreuk).

Dus: zelf wipen en een ander OS er op knallen...

@MOD: SLOTJE AUB?

ik wil er ook niet in rond neuzen maar hij moet wel werken eer ik een ander windows op kan instal.
Onzin.

1) Stop windows cd/USB/ANY installatiemedium erin.

2) Start op van dit installatiemedium via het boot menu/door de boot order in de bios aan te passen.

3) Kijk nou eens, een windows installatie!

Of staat er een bios password op? In dit geval zal je de cmos batterij even van het moederbord af moeten halen en de pc van de stroom af laten, een uurtje later terugstoppen en je hebt een geresette bios.
24-09-2014, 11:40 door Vandy
Door Anoniem:
ik wil er ook niet in rond neuzen maar hij moet wel werken eer ik een ander windows op kan instal.
Je kunt toch gewoon opstarten met DBAN of een ander wipe-programma, en daarna een nieuw OS erop installeren?
24-09-2014, 11:49 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 10:20 uur:
hij moet wel werken eer ik een ander windows op kan instal.
Om een Windows installatie te verwijderen en de schijf te wissen hoef je niet te kunnen inloggen in Windows, dus het Windows password heb je daarvoor helemaal niet nodig.
Is het betreffende apparaat echter voorzien van een BIOS-password of een ander soort beveiliging, dan heb je mogelijk een probleem, en dat is soms wel en soms niet op te lossen.
Beste advies in geval van een BIOS-password of een ander soort beveiliging: neem contact op met de verkoper, en vraag het password van de betreffende beveiliging. Bij een bonafide verkoop zal dat geen probleem dienen te zijn. In een ander geval: pech.
24-09-2014, 12:06 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 11:17 uur:
Of staat er een bios password op?
Er bestaan ook nog andere vormen van beveiliging.
Een interessant voorbeeld daarvan was hier aan de orde: https://www.security.nl/posting/388621/
Omdat topicstarter nauwelijks informatie geeft (mogelijk heeft die geen idee), weten we niet waarvan er in dit geval eventueel sprake kan zijn.
Dat was waarom ik zonet om 11:49 uur aangaf:
Soms wel en soms niet op te lossen.
Neem contact op met de verkoper, en vraag het password van de betreffende beveiliging. Bij een bonafide verkoop zal dat geen probleem dienen te zijn.
24-09-2014, 14:40 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 24-09-2014, 14:43
P.S.
Om 11:49 en 12:06 uur gaf ik aan dat het bij een moeilijk (of niet?) te passeren beveiliging raadzaam is contact op te nemen met de verkoper, en het password van de betreffende beveiliging te vragen. Bij een bonafide verkoop zal dat geen probleem dienen te zijn, zo gaf ik aan.
Maar later realiseerde ik me dat met een apparaat dat je hebt gekocht via een veiling van spullen opgekocht van een failliet bedrijf (zoals je eerder aangaf) de situatie wellicht anders kan zijn. Mogelijk is een password dan lastig of niet te achterhalen.
En mogelijk bood de veiling het apparaat wel 'as is', met koop op eigen bate en schade? Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koop_op_eigen_bate_en_schade
https://en.wikipedia.org/wiki/As_is
In dat geval zul je je nergens op kunnen beroepen. Contact op te nemen met de verkoper en het password van de betreffende beveiliging vragen is dan wellicht enkel nog te proberen onder het motto 'nee heb je, ja kun je heel misschien krijgen'.
25-09-2014, 11:20 door Anoniem
Fijn dat veel TS'ers altijd even terugkoppelen of ze iets zijn opgeschoten met (bepaalde) adviezen... :(

@Spiff: Je hebt gelijk, kan een BIOS-PW zijn, maar ik acht die kans klein.
Ten eerste komt dat niet veel voor bij bedrijven, daarnaast zijn die vrij eenvoudig te omzeilen in het geval van fysieke toegang (het in het bezit hebben van de laptop).
25-09-2014, 22:22 door mcb
Door Anoniem:
@Spiff: Je hebt gelijk, kan een BIOS-PW zijn, maar ik acht die kans klein.
Ten eerste komt dat niet veel voor bij bedrijven, daarnaast zijn die vrij eenvoudig te omzeilen in het geval van fysieke toegang (het in het bezit hebben van de laptop).
Ik ken genoeg bedrijven die dat wel hebben.
Wordt door IT er op gezet (had ik in mijn eerdere post natuurlijk ook kunnen bedenken :-/ ) en gaat meestal alleen om biostoegang en change boot device. Meestal niet voor het opstarten zelf.

@TS, ging het nou alleen om het windows pw of om het bios pw?
25-09-2014, 22:45 door Anoniem
Door mcb: Wordt door IT er op gezet (had ik in mijn eerdere post natuurlijk ook kunnen bedenken :-/ ) en gaat meestal alleen om biostoegang en change boot device. Meestal niet voor het opstarten zelf.
Dat op apparatuur bij grotere ondernemingen / overheden BIOS-protection aanwezig is, ga ik zeker niet betwisten.

Op basis van het verhaal v/d TS (openbare veiling, verkoop per stuk), dat vrij summier is, ga ik er van uit dat het hier over een faillissement van een kleine(re) onderneming gaat, vandaar mijn reactie.
26-09-2014, 17:58 door spatieman
hij gaf niet aan dat er een bios pwd op zat ,en als hij hem zo graag wil testen.
linux distro downloaden, yummie boot, en testen maar.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.