image

Juridische vraag: mag recreatiepark kentekens registreren?

woensdag 29 oktober 2014, 11:13 door Arnoud Engelfriet, 16 reacties

ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.

Vraag: Ik ben beheerder van een recreatiepark in Drenthe. Na een aantal vervelende incidenten overwegen wij kentekenregistratie door te voeren: we filmen bij de slagboom (met duidelijk bordje) en registreren kentekens in een databank op basis van de opnames. Zo weten we beter wie er zich in het park bevinden en kunnen we bij incidenten daarmee bv. aangifte doen. Maar is dit toegestaan van de privacywet?

Antwoord: Het filmen van de ingang van je terrein is op zich toegestaan, mits met duidelijk bordje dat zichtbaar is voordat je in beeld komt. Dat moet nog wel op te lossen zijn.

Het is ook toegestaan om bij incidenten de beelden uit te gaan kijken en op die basis met vermoedens of tips naar de politie te stappen. Die kan dan besluiten dat ze de persoon met kenteken X eens willen spreken als getuige of misschien wel verdachte.

Je hebt overigens wel een reglement cameratoezicht nodig waarin dit allemaal wordt toegelicht. Mensen moeten kunnen nalezen hoe lang gegevens worden bewaard, wie erbij kan en wat er zoal mee gebeurt.

De toegevoegde waarde van zelf een kentekenregistratie bijhouden zie ik niet zo. Dat is belangrijk, want zo'n registratie levert een verwerking van persoonsgegevens op en dat mag alleen als je een legitiem doel hebt waarvoor de registratie absoluut noodzakelijk is. Dat doel kan ik zo even niet bedenken.

Bijhouden wie er in het park is, is op zich een legitiem doel maar is het daarvoor nodig dat je kentekens noteert? Ik vraag me af of dat werkt. Mensen kunnen ook op de fiets langskomen en die mensen zul je toch ook willen registreren dan? Dan lijkt me naam en "voor wie komt u" bijhouden een simpeler oplossing.

Misschien de parkeerplaatsen vrijhouden voor de gasten ipv bezoek? Maar dan zou je eerder willen nagaan of een kenteken bekend is als zijnde van een gast. Is dat niet zo, dan mag meneer of mevrouw het terrein niet op met de auto.

Weten jullie een realistische case waarbij kentekenregistratie noodzakelijk wordt voor een park als dit?

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (16)
29-10-2014, 11:22 door Anoniem
Een aantal vragen voor de TS die hij meer voor zichzelf mag beantwoorden:

1) Betreft het gewoon een paar incidenten of is er duidelijk een trent van incidenten?
2) Hoe werd gereageerd op de incidenten? Was dat afdoende of is er daar ruimte voor verbetering?
3) Denk je met kentekenregistratie de incidententen te kunnen voorkomen? Zo ja, hoe dan?
4) Zijn er minder privacyaantastende maatregelen te bedenken die ook bijdragen aan het voorkomen van incidenten?
29-10-2014, 11:24 door Anoniem
Merk op dat de overheid hier een bevraaglijk voorbeeld geeft --en daarmee toch zeker de geest van de geldende wetten grootschalig schendt-- door op grote schaal kentekens te registreren, op te vragen, op te slaan, en tussen de departementen uit te wisselen om zo maar onder de toch al geschonden regels uit te komen. Dan is het steeds moeilijker uit te leggen waarom de burger met een probleem niet hetzelfde mag doen, en waarom hij dus voor het oplossen van zijn probleem niet ook andermans privacy mag schenden.

Maar desondanks zou ik van de vraagsteller willen weten hoe kentekenregistratie de verder onbelichte problematiek moet oplossen. Wat zijn de problemen en welke mogelijkheden zijn er om die aan te pakken, behalve een registratiemachine met database die "ping" doet en het probleem is opgelost?

Dat blijft een valide vraag, ook al stelt de overheid zelf haar nooit terwijl ze het wel zou moeten doen.
29-10-2014, 11:49 door Anoniem
En in het verlengde hiervan ook een vraag:

Elkerliek ziekenhuis in Helmond registreert alle kentekens zoals ook te zien is op het parkeerkaartje. Mag dat?
29-10-2014, 12:32 door johanw
Houdt er ook rekening mee dat de belastingdienst langskomt om je complete registratie op te vragen want dat scheelt hun werk om naar kentekens van leaserijders die opgeven mionder5 dan 500km prive te rijden te zoeken.
29-10-2014, 13:41 door Anoniem
Heb ik een aanvullende vraag... wat zou dan voor Luchthaven Schiphol de toegevoegde waarde zijn om kentekens vast te leggen terwijl we al een kaartje uit de slagboom hebben getrokken?
Of bij verschillende Q-parc garages verspreid over het land?

Naar mijn idee zijn dat dezelfde vragen als die nu worden voorgelegd aan de park eigenaar in Drenthe.
Blijkbaar is er dus wel iets wat dit mogelijk maakt.
29-10-2014, 13:47 door PietdeVries - Bijgewerkt: 29-10-2014, 13:50
Door johanw: Houdt er ook rekening mee dat de belastingdienst langskomt om je complete registratie op te vragen want dat scheelt hun werk om naar kentekens van leaserijders die opgeven mionder5 dan 500km prive te rijden te zoeken.

Da's een kwestie van opnemen in je reglement dat je de opnames niet langer dan 7 dagen (of minder) bewaart.Voor de belastingdienst lijkt me die periode zo kort dat ze er weinig aan hebben.

Overigens zie ik het nut van het opnemen van kentekens wel in. Iemand die bij de ingang naam & doel moet noteren kost je mankracht. En een camera staat ook 's nachts netjes bij te houden wie er naar binnen komt. Dat er een fietser doorheen glipt is mogelijk, maar (dit is Drenthe) het park kan natuurlijk ook een flink eind uit de bewoonde wereld liggen. Dan is het aantal fietsers dat de moeite neemt helemaal naar je park te fietsen en daar stennis te schoppen erg laag.

Om wat extra papierwerk te omzeilen stel je in je reglement gewoon 'algemeen cameratoezicht'. Als je niet ingaat op het feit dat je ze wil hebben voor de kentekens, dan hoef je daar ook geen specifieke zaken voor te regelen...

Edit: even gezocht op de internets: kennelijk zijn kentekens geen persoonsgegevens omdat ze voor het merendeel van de bevolking niet te herleiden zijn tot natuurlijke personen:
Kentekens van motorvoertuigen zijn persoonsgegevens voor degenen die toegang hebben tot het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Zij kunnen immers tenaamstelling van het kenteken zonder bijzondere inspanning te weten komen. Voor personen die geen toegang hebben tot de tenaamstellingsgegevens uit het kentekenregister, zijn kentekens geen persoonsgegevens indien redelijkerwijs ook niet te verwachten valt dat die gegevens langs een omweg (eventueel door derden) zullen worden herleid.
(http://www.cbpweb.nl/wbpnaslag/1/Paginas/wbp-artikel-1-a.aspx)
29-10-2014, 13:58 door Anoniem
@ PietdeVries

Da's een interessante. Dus het parkeerterrein van een verzekeringsmaatschappij (of tussenpersoon) mag niet worden beveiligd middels ANPR/LPR achtige oplossingen. Of ze moeten het terrein in twee delen hakken. één deel voor eigen personeel, waar wel ANPR op mag, en een deel voor bezoekers, waar geen ANPR op mag.

Voor het parkeerterrein van een recreatiepark lijkt er dus in eerste instantie geen probleem te zijn.
29-10-2014, 14:17 door Anoniem
Ik ken ook een vakantiepark dat sinds dit jaar de slagboom automatisch laat openen na scannen van het kenteken. Dan bereik je hetzelfde (de kentekens moeten immers eerst ingevoerd worden) en het oogt sympathiek voor de bezoekers (het scheelt gehannes met zo'n kaartje).

Waarom zou je snachts mensen binnenlaten met niet aangemelde auto's? Wie niet is aangemeld die parkeert maar op een apart terrein. Bezoekers komen overdag of niet, gasten kunnen er dan altijd in.
29-10-2014, 15:58 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door johanw: Houdt er ook rekening mee dat de belastingdienst langskomt om je complete registratie op te vragen want dat scheelt hun werk om naar kentekens van leaserijders die opgeven mionder5 dan 500km prive te rijden te zoeken.
Da's een kwestie van opnemen in je reglement dat je de opnames niet langer dan 7 dagen (of minder) bewaart.Voor de belastingdienst lijkt me die periode zo kort dat ze er weinig aan hebben.
Dat dacht die watwashet Arnhemse parkeergarage ook, maar "wissen" betekende in hun geval "versleutelen" en toen kwam de belastingdienst en toen moesten ze de data toch ophoesten, onversleuteld en al, en toen gingen ze naar de rechter en die dwong ze hun eigen reglement met voeten te treden. Zo gaat dat wel vaker.

Conclusie: Helemaal niet opslaan is altijd een beter idee.

Overigens zie ik het nut van het opnemen van kentekens wel in. Iemand die bij de ingang naam & doel moet noteren kost je mankracht.
En dat is geen argument om dan maar privacy te schenden. Zo wordt wel gedacht, en ook gedaan, ook door de overheid, maar het mag niet van de wet. Dat laatste is correct, de rest niet: Het gaat om de afweging tot "noodzaak", wat toch echt iets anders is dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, cq. zo hard mogelijk de kosten drukken op andermans privacy.

Om wat extra papierwerk te omzeilen stel je in je reglement gewoon 'algemeen cameratoezicht'. Als je niet ingaat op het feit dat je ze wil hebben voor de kentekens, dan hoef je daar ook geen specifieke zaken voor te regelen...
Dat mag niet. Expliciet niet.

Daarnaast is het een mooie illustratie van jouw houding tegenover privacy. Dit zeggen, dat doen? Eerlijk is het niet.

Edit: even gezocht op de internets: kennelijk zijn kentekens geen persoonsgegevens omdat ze voor het merendeel van de bevolking niet te herleiden zijn tot natuurlijke personen: [...]
Zodra de belastingdienst langs komt zijn ze dat ineens weer wel, en die mag altijd langskomen, en doet dat ook. Dat jij ze niet direct kan herleiden wil niet zeggen dat ze dan ook maar als niet-persoonsgegevens behandeld zouden moeten worden. Wat dat betreft loopt het CBP hopeloos achter op de realiteit elders binnen dezelfde overheid.
29-10-2014, 17:15 door Anoniem
Zorg dat je niet meer dan 4-6 weken opslaat, zonder herkenningssoftware, zodat je nog niet weet wat er op staat. De oudste data word overschreven, en je kan bevoegde instanties dus hoogstens actueel helpen, maar Belastingdienst gaat niets opvragen, want zij lopen jaren achter.
29-10-2014, 20:10 door Anoniem
Ik denk dat je je eerder moet afvragen of het wel zin heeft.
De politie gaat echt niks doen als je daar binnen komt rennen met "nou is er al weer een tuinkabouter gestolen en ik
weet wie het is!! hier is het kenteken!!".
Dat leggen ze glimlachend terzijde onder het mompelen van iets als prioriteiten.
De politie houdt er helemaal niet van als je hun werk probeert over te nemen. Langskomen met voorgekookte
opsporingszaken daar balen ze van.
Ik heb het zelf ook wel eens bij de hand gehad en toen kon ik gelukkig dankzij internet zelf mijn opsporingswerk doen
en de zaak verder afhandelen met een verzekeraar. Als het op de politie aangekomen was dan was er niks gebeurd.
30-10-2014, 15:58 door Anoniem
Wat bedoelt u precies met vervelende incidenten? Waarom dan kenteken herkenning, wanneer uw klanten uit het buitenland komen of een leen auto hebben. Tenzij ze doorrijden zonder betaling kan ik het me voorstellen anders zou ik het toch op een andere manier aanpakken. Maar ik ken de situatie niet. Zolang vooraf dit met een DOEL gebeurt en BETROKKENE geïnformeerd worden, kan u niets verweten worden. Succes ermee!
30-10-2014, 23:31 door Anoniem
Heb ik een aanvullende vraag... wat zou dan voor Luchthaven Schiphol de toegevoegde waarde zijn om kentekens vast te leggen terwijl we al een kaartje uit de slagboom hebben getrokken?

Ik denk dat de geregistreerd kentekens op Schiphol wel worden geverifieerd door de Marechaussee, waardoor het lastiger wordt om bijvoorbeeld een gestolen auto daar te parkeren, al dan niet met verdere foute bedoelingen. Ook is het gemakkelijker op te sporen of er mensen zijn die langer parkeren dan toegestaan.
30-10-2014, 23:34 door Anoniem
Zonder het registreren van kentekens maak je het inbrekers wel erg gemakkelijk om recreatie parken leeg te roven. Immers moeten medewerkers wel weten welke auto's op het terrein thuis horen.
05-11-2014, 11:23 door Te4sheeh
Dat dacht die watwashet Arnhemse parkeergarage ook, maar "wissen" betekende in hun geval "versleutelen" en toen kwam de belastingdienst en toen moesten ze de data toch ophoesten, onversleuteld en al, en toen gingen ze naar de rechter en die dwong ze hun eigen reglement met voeten te treden.

Met andere woorden: de parkeergarage zat te liegen. Ze wouden de informatie zelf wel hebben, maar niet aan de belastingdienst geven. Zo werkt het niet. Er is geen regel die zegt dat de overheid niet informatie mag gebruiken die anderen illegaal hebben verkregen. Ze mogen het alleen niet zelf illegaal verkrijgen.
23-12-2014, 16:51 door Renellekes
Door Anoniem: En in het verlengde hiervan ook een vraag:

Elkerliek ziekenhuis in Helmond registreert alle kentekens zoals ook te zien is op het parkeerkaartje. Mag dat?

Zoals al blijkt uit de vorige antwoorden, het mag als hier een expliciete reden voor is. Als ze dit niet doen, kun jij een kaartje pakken bij binnenkomst, deze weggooien. Als je terug komt een nieuw kaartje pakken, en meteen gratis uitrijden, er is dan namelijk nooit te controleren of dit hetzelfde kaartje is als bij "eerste" binnenkomst. Oftwel.... dit zal dus vast wel mogen....
Verder vind ik het een beetje apart dat je expliciet een ziekenhuis in een plaats noemt, aangezien bijna alle bedrijven waar je per uur moet betalen voor parkeren, dit doen. Dit heeft niks te maken met specifiek dit ziekenhuis.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.