image

Rabobank lanceert contactloos betalen met Rabo Wallet

woensdag 11 februari 2015, 14:28 door Redactie, 17 reacties

De Rabobank heeft vandaag de Rabo Wallet gelanceerd, een app waarmee consumenten via hun smartphone contactloos kunnen betalen. Door de smartphone tegen de betaalautomaat houden kunnen bedragen onder de 25 euro zonder pincode worden afgerekend. Voor bedragen boven de 25 euro is wel een pincode vereist. Behalve afrekenen kunnen consumenten via de app ook klantenkaarten en folderaanbiedingen opslaan.

Voor parkeren en tolwegen gelden trouwens andere bedragen. Bij het parkeren kan tot 50 euro zonder pincode worden afgerekend en voor tolwegen staat de limiet op 100 euro. De Rabo Wallet werkt met een mobiele pas die opgeslagen zit in een beveiligd onderdeel van de telefoon. Alleen de app heeft toegang tot de mobiele pas. Tijdens het afrekenen moet de consument zijn mPIN invoeren, dit is een viercijferige pincode speciaal voor mobiele betalingen.

Klanten die hun telefoon kwijt zijn krijgen het advies om de pas direct te laten blokkeren. Betalingen die zonder mPIN zijn gedaan totdat de mobiele pas is geblokkeerd worden namelijk niet vergoed. Ook worden consumenten gewaarschuwd voor reparaties of het verkopen van de mobiele telefoon. Alleen het verwijderen van de app is namelijk niet voldoende. In dit geval moet er contact met de helpdesk van de bank worden opgenomen.

De Rabo Wallet is geschikt voor de Samsung Galaxy S4 en de Samsung Note 3. Het is de bedoeling dat de app in de toekomst ook voor andere smartphones beschikbaar wordt. Downloaden kan via Google Play.

Reacties (17)
11-02-2015, 14:55 door Anoniem
Klanten die hun telefoon kwijt zijn krijgen het advies om de pas direct te laten blokkeren. Betalingen die zonder mPIN zijn gedaan totdat de mobiele pas is geblokkeerd worden namelijk niet vergoed. Ook worden consumenten gewaarschuwd voor reparaties of het verkopen van de mobiele telefoon. Alleen het verwijderen van de app is namelijk niet voldoende. In dit geval moet er contact met de helpdesk van de bank worden opgenomen.

Met andere woorden: lekker veilig, NOT. Je moet de pas laten blokkeren meteen wanneer je de telefoon kwijt bent. A: ik heb geen telefoon, dus hoe doe ik dat. B: ik heb geen telefoon,, dus ik weet het nummer dat ik moet bellen niet. (en misschien wel C: ik heb geen telefoon, dus ik kan de ID van de te blokkeren pas niet melden).
Repareren of verkopen van de telefoon betekent ook al dat ik de pas moet laten blokkeren, want ik kan hem niet verwijderen..... De bankpas die ik heb, kan ik bij me houden. De gegevens om hem te blokkeren kan ik op mijn telefoon bewaren. Telefoon en pas kan ik op verschillende plaatsen bewaren en mijn pas kan ik vernietigen, letterlijk.
11-02-2015, 14:57 door Anoniem
Ok, wat gaan we nu krijgen?
Straks moet iedereen een App en een smartphone hebben om te betalen.
De bankpas gaat er dan gegarandeerd uit, en weer zit een hele groep oudere Nederlanders (die geen smartphone hebben) zonder betaalmogelijkheden.
11-02-2015, 16:01 door B3am - Bijgewerkt: 11-02-2015, 16:15
Ook worden consumenten gewaarschuwd voor reparaties of het verkopen van de mobiele telefoon. Alleen het verwijderen van de app is namelijk niet voldoende. In dit geval moet er contact met de helpdesk van de bank worden opgenomen

Briljante oplossing! Je hoeft geen doemdenker te zijn om te verzinnen dat dit heel vaak fout zal gaan...
11-02-2015, 16:05 door softwaregeek
De Rabo Wallet nu niet, dan niet, nooit niet!
11-02-2015, 18:59 door Anoniem
Door B3am:
Ook worden consumenten gewaarschuwd voor reparaties of het verkopen van de mobiele telefoon. Alleen het verwijderen van de app is namelijk niet voldoende. In dit geval moet er contact met de helpdesk van de bank worden opgenomen

Briljante oplossing! Je hoeft geen doemdenker te zijn om te verzinnen dat dit heel vaak fout zal gaan...
Je zou toch bijna gaan denken dat het de bedoeling is? :(
11-02-2015, 19:40 door Anoniem
Er zal wel weer een hoop kritiek en weerstand ontstaan door deze lancering, want dat is altijd zo met nieuwe ontwikkelingen. *gaaap*

Maar kan iemand mij uitleggen wat nou precies het voordeel is van mobiel betalen? Want je moet toch zoveel handelingen* verrichten voordat überhaupt de transactie kan plaats vinden dat je er bijna moe van wordt.

1. Mobiel van toetsenblokkering afhalen.
2. App starten.
3. Telefoon bij betaal terminal houden.

Wat is nou de winst in verhouding tot pinnen??
11-02-2015, 21:27 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 19:40 uur:
Maar kan iemand mij uitleggen wat nou precies het voordeel is van mobiel betalen?
Wat is nou de winst in verhouding tot pinnen?
Alles moet en zal met een smartphone, omdat het ding een uitbreiding van het ego is geworden.
De vraag is daardoor nooit meer of iets nodig is, en of het nuttig is, en of het wel verstandig is, laat staan veilig is -- nee, de gebruiker en/of de ontwikkelaar vindt dat het moet kunnen, dus moet het kunnen, dus moet het. Moet!
11-02-2015, 21:44 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 19:40 uur:
Maar kan iemand mij uitleggen wat nou precies het voordeel is van mobiel betalen?
Wat is nou de winst in verhouding tot pinnen?
Alles moet en zal met een smartphone, omdat het ding een uitbreiding van het ego is geworden.
De vraag is daardoor nooit meer of iets nodig is, en of het nuttig is, en of het wel verstandig is, laat staan veilig is -- nee, de gebruiker en/of de ontwikkelaar vindt dat het moet kunnen, dus moet het kunnen, dus moet het. Moet!

Het zou eigenlijk moeten kunnen dat ook mijn pony kan betalen door met zijn staart te zwaaien. Lijkt me erg stoer.
Kan dat ook meteen even worden geregeld?
(en... iedere Nederlander voortaan een eigen pony!) ;-)
12-02-2015, 07:47 door Anoniem
De volgende stap is het (verplicht) implanteren van een RIFD-chip? Lekker makkelijk enzo...
12-02-2015, 09:15 door Anoniem
Wederom een initiatief van banken om zogenaamd goed en snel te kunnen scoren bij zogenaamde trendsetters, zonder goed alle risico's te analyseren en uberhaupt te bedenken of hier bij klanten wel behoefte voor is. Daarnaast wordt nu simpel de risico's bij de klant neergelegd, terwijl juist de banken verantwoordelijk zijn voor een goed en veilig product, en ook de bijbehorende risico's. Dit gaat zeker leiden tot problemen, waarbij de banken het zullen proberen af te schuiven op de gebruiker (zoals het ook vaak bij internet bankieren gebeurt). Met als gevolg een nog lager vertrouwen in banken en de financiele wereld. Vertrouwen is toch wel het hoogste goed........dus Rabo en andere banken stop met het in de markt zetten van producten die niet goed en veilig zijn uitgedacht.
12-02-2015, 10:34 door Preddie
Beveiliging is natuurlijk één, maar dat hier nog niemand gestruikeld is over het stukje privacy ....

Voor retailers betekent de Rabo Wallet naast het snel, makkelijk en veilig ontvangen van betalingen aan de kassa, een extra platform om in contact te komenn met de consument. Zo kunnen aanbiedingen en kortingen worden verspreid onder consumenten, waarna de consument op basis van locatievoorzieningen aanbiedingen uit de gewenste omgeving kan inzien.

Bron: https://www.rabobank.com/nl/press/search/2015/rabowallet_live.html
12-02-2015, 11:28 door Anoniem
Ook worden consumenten gewaarschuwd voor reparaties of het verkopen van de mobiele telefoon. Alleen het verwijderen van de app is namelijk niet voldoende. In dit geval moet er contact met de helpdesk van de bank worden opgenomen.

Wanneer je een mobiel ter reparatie aanbied is het inherent aan de reparatie dat de mobiel niet meer goed werkt. Best kans dat handelingen die de helpdesk adviseert dan dus niet uitgevoerd kunnen worden. En dan? Kunnen ze het dan wel op afstand blokkeren?
Bij een smartphone struikel ik inderdaad niet over het stukje privacy omdat je bij de aanschaf van een smartphone (en zeker met het installeren van apps) al heel erg veel toestemmingen geeft die geen recht doen aan de privacy. Dat het bij deze app niet anders is, is dus niet verbazingwekkend.
12-02-2015, 17:52 door Anoniem
Door Predjuh: Beveiliging is natuurlijk één, maar dat hier nog niemand gestruikeld is over het stukje privacy ....

Voor retailers betekent de Rabo Wallet naast het snel, makkelijk en veilig ontvangen van betalingen aan de kassa, een extra platform om in contact te komenn met de consument. Zo kunnen aanbiedingen en kortingen worden verspreid onder consumenten, waarna de consument op basis van locatievoorzieningen aanbiedingen uit de gewenste omgeving kan inzien.

Bron: https://www.rabobank.com/nl/press/search/2015/rabowallet_live.html
Ik dacht dat we het hier hadden over betalen met een smartphone? Dan moet je niet gaan klagen over privacy natuurlijk.

Dat is hetzelfde als klagen over vieze handen na het aanraken van contant geld, of klagen over een griepje als je schoolgaande kinderen hebt.
13-02-2015, 02:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-02-2015, 02:47
[Verwijderd]
13-02-2015, 12:39 door Anoniem
Door Krakatau:
Door Anoniem: Er zal wel weer een hoop kritiek en weerstand ontstaan door deze lancering, want dat is altijd zo met nieuwe ontwikkelingen. *gaaap*

Maar kan iemand mij uitleggen wat nou precies het voordeel is van mobiel betalen? Want je moet toch zoveel handelingen* verrichten voordat überhaupt de transactie kan plaats vinden dat je er bijna moe van wordt.

1. Mobiel van toetsenblokkering afhalen.
2. App starten.
3. Telefoon bij betaal terminal houden.

Wat is nou de winst in verhouding tot pinnen??

Dat je hele portemonnee (a.k.a. wallet) wordt vervangen door je smartphone. Geen gesleep meer met allerlei pasjes. Zelfs kortingskaarten (bv. die van Albert Heijn maar er is een hele lijst) kan je elektronisch gebruiken. En onder een instelbaar bedrag hoef je geen code in te voeren (als je dat wil, standaard zo ingesteld dat altijd een code nodig is).

Ik heb zelf een smartcard houder waar 6 passen in passen en ik kon deze maar met moeite vullen, ik moest deze uiteindelijk opvullen met een stuk of 3 passen die ik nooit gebruik.
Dit is in ieder geval gebruiksvriendelijker dan die smartphone.

Smartphones moeten nog verder door ontwikkeld worden, zodat je alleen maar jouw telefoon uit je zak hoeft te pakken en verder geen handelingen hoeft te verrichten.
14-02-2015, 01:18 door Anoniem
Op twitter (http://tweakers.net/nieuws/101322/rabobank-brengt-app-uit-om-in-winkels-en-horeca-af-te-rekenen-met-smartphone.html) is geen enkele gebruiker die de app werkend heeft. Er zijn alleen positieve berichten van Rabo vestigingen en een van een IT-er (vermoedelijk de ontwikkelaar van de toepassing...). Er is dus nog wat werk te doen voor Rabo.
01-12-2015, 21:28 door Anoniem
Je kan je pa's wel verwijderen grt
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.