image

OM vreest gevolgen van einde bewaarplicht

woensdag 8 april 2015, 16:24 door Redactie, 29 reacties

Het Openbaar Ministerie vreest de gevolgen voor de opsporing en vervolging van criminelen nu de bewaarplicht buitenwerking is gesteld. De rechter oordeelde onlangs dat Nederlandse providers per direct met de bewaarplicht moeten stoppen waardoor er geen verkeersgegevens meer voor de opsporing worden opgeslagen. Iets dat grote gevolgen kan hebben, aldus OM-topman Herman Bolhaar tegenover BNR.

Als zaken waarvoor de bewaarplicht belangrijk is noemt Bolhaar onder andere de bestrijding van kinderporno en kindermisbruik, maar ook cybercrime en terreurbestrijding. "Als je die gegevens niet meer kunt opvragen omdat ze er gewoon niet meer zijn, want de bewaarplicht is niet meer aan de orde, dan betekent dat voor de opsporing dat er een enorm middel wordt weggeslagen en ik ben bang dat we daar straks ook de consequenties van zullen ervaren."

Volgens Bolhaar is voor de opsporing de beschikbaarheid van verkeersgegevens een noodzakelijk middel. "Ik heb grote zorgen over de effectiviteit van de opsporing in met name die kinderpornozaken waar vaak ook misbruik nog gaande is tijdens het opsporingsonderzoek." De OM-topman wijst naar de zaak van Robert M. Zonder bewaarplicht had die veel moeilijker, of met meer inspanning of misschien zelfs helemaal niet kunnen worden opgelost.

Bolhaar wil niet zeggen dat Nederland onveiliger is geworden door het afschaffen van de bewaarplicht, maar dat het vooral om de effectiviteit van de misdaadbestrijding gaat. "Men mag van ons en van de politie verwachten dat we daar effectief tegen optreden, maar in tijden van internet, cyber en intensief telecomgebruik moeten we daar wel adequate middelen voor hebben, en daar hoort het opvragen van deze gegevens wel bij."

Reacties (29)
08-04-2015, 16:35 door Anoniem
Bolhaar wil niet zeggen dat Nederland onveiliger is geworden door het afschaffen van de bewaarplicht, maar dat het vooral om de effectiviteit van de misdaadbestrijding gaat. "Men mag van ons en van de politie verwachten dat we daar effectief tegen optreden, maar in tijden van internet, cyber en intensief telecomgebruik moeten we daar wel adequate middelen voor hebben, en daar hoort het opvragen van deze gegevens wel bij."

Diezelfde redenatie hadden de Duitsers ook ... eng dus (cliche of niet, het is gewoon de realiteit !). Waarom niet meteen iedereen bij geboorte chippen, dan kan de politie 'nog veel effectiever/effecienter' optreden * kuch * kuch *
08-04-2015, 16:38 door Anoniem
De FUD-campagne is begonnen...
08-04-2015, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom niet meteen iedereen bij geboorte chippen, dan kan de politie 'nog veel effectiever/effecienter' optreden * kuch * kuch *

Laten we dan met politici en veiligheidsdiensten beginnen. :-)
08-04-2015, 16:59 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-04-2015, 16:59 door Reinder
Als we nou elke Internetverbinding van iedereen achter een proxy zetten, en alle vormen van encryptie verbieden, en zo zorgen dat mensen alleen naar vantevoren door de staat goedgekeurde websites mogen, dan kunnen we nog veel efficienter en effectiever optreden tegen criminaliteit die gebruik maakt van het Internet. Aangezien het voor de kinderen en onze veiligheid is, kan niemand hier een redelijk bezwaar tegen hebben. Als je dat wel hebt, dan heb je dus iets te verbergen en ben je een crimineel, en bovendien ben je dan dus een voorstander van kinderporno en terrorisme.
08-04-2015, 17:00 door Anoniem
Gaan we weer... Ontdanks dat we in NL meer tappen; sniffen; afluisteren, schaduwen en volgen als elk ander land in de wereld is het oplospercentage SCHRIKBAREND laag...

Zelfs met de bewaarplicht...

Nu zijn ze dit kwijt; en moeten ze eindelijk eens ECHT WERKEN; en gaat men klagen dat het nu moeilijker is geworden..

Echt; ik vraag me af waarom we dit soort figuren hebben bij de politie/OM. Die man moet zich nu al kapotschamen voor het vele gefaal; en de incompetentie van zijn personeel; en dan maar klagen als er een evident VEELS te zwaar middel word afgeschoten door EU/NL-rechters en zo ongeveer elke privacy organisatie die er is..

Man, man, man, ga eens kijken bij de duitsers; die halen oplospercentages van 30-45 %; NL zit ONDER DE 10!

Bah, wat word ik weer misselijk van dit soort incompetente mensen.

MegaN00B
08-04-2015, 19:07 door spatieman
ze bedoelen, dat de NSA er niet blij mee is.
08-04-2015, 19:36 door Anoniem
Door Anoniem: Gaan we weer... Ontdanks dat we in NL meer tappen; sniffen; afluisteren, schaduwen en volgen als elk ander land in de wereld is het oplospercentage SCHRIKBAREND laag...

Tja, het is inderdaad misschien lastig uitleggen waarom het opsporingspercentage in Nederland met bewaarplicht lager is dan in Duitsland zonder bewaarplicht...

Tenzij je het natuurlijk in verband brengt met het hoge aantal foutieve arrestaties en dergelijke, dan lijkt het verdacht veel op gebrek aan bekwaamheid...
08-04-2015, 19:46 door superglitched
Quote "Als zaken waarvoor de bewaarplicht belangrijk is noemt Bolhaar onder andere de bestrijding van kinderporno en kindermisbruik, maar ook cybercrime en terreurbestrijding"

Tjonge jonge, we leven in 2015. Pedofielen geef je hulp, symptomen 'bestrijden' deden we hier voor ook al en heeft nooit gebaat, met een straf boven het hoofd gaan ze nog beter hun best doen om de sporen te wissen waardoor het een kat en muis spelletje blijft. Bolhaar, doe eens een handreiking of investeer in competent personeel.
08-04-2015, 20:55 door Anoniem
Door superglitched: Quote "Als zaken waarvoor de bewaarplicht belangrijk is noemt Bolhaar onder andere de bestrijding van kinderporno en kindermisbruik, maar ook cybercrime en terreurbestrijding"

Tjonge jonge, we leven in 2015. Pedofielen geef je hulp, symptomen 'bestrijden' deden we hier voor ook al en heeft nooit gebaat, met een straf boven het hoofd gaan ze nog beter hun best doen om de sporen te wissen waardoor het een kat en muis spelletje blijft. Bolhaar, doe eens een handreiking of investeer in competent personeel.

Waarom Krijgen pedo's in het algmeen maar 240 uur schoffelen?? Als kinderporno zo groot maatschapelijk probleem is lijken hogere en langere gevangenis straffen meer van toespassing.

Cybercrime, dit kan je onder een breed perspectief plaatsen als er geen juiste definitie is.

Terreur bestrijden: Als ik de media en de cijfers moet geloven zijn er 90 jihadi naar Syrie en Irak afgereist, dat op een bevolking van 18 mijloen, lijkt me niet echt rechtvaardigd.

Dit is gewoon staats propaganda om burgers beter in de gaten te kunnen houden. De politie wilt natuurlijk altijd meer macht en middelen om hun greep op de bevolking te verbeteren, maar om dat met de drie (Fraude is de vierde hard opkomende excuus) bekende uitgekauwde slappe smoesjes aan te komen......
08-04-2015, 22:00 door Anoniem
FUD 2.0 en niet meer dan dat. Veruit de meeste criminaliteit vindt plaats zonder dat daar ook maar een heel klein beetje internet aan te pas komt en tóch is het al sinds jaar en dag mogelijk om de betrokken criminelen succesvol te vervolgen. Heel raar dat er ineens een illegale wet nodig was maar nu deze illegale praktijken toch écht verboden zijn, criminelen weer vrij spel hebben.... Er klopt iets niet aan dit verhaal, een broodje aap van dhr. Bolhaar? Of wil hij echt de STASI overtreffen?
08-04-2015, 22:41 door Anoniem
Door Anoniem:Tja, het is inderdaad misschien lastig uitleggen waarom het opsporingspercentage in Nederland met bewaarplicht lager is dan in Duitsland zonder bewaarplicht...
Daar is mogelijk een verklaring voor: meer blauw op straat leidt tot minder opgeloste misdaden. Als in een stad van gelijke omvang met een even grote politiemacht minder mensen als agent op straat rondlopen en meer rechercheur zijn dan leidt dat tot meer opgeloste misdrijven.

https://decorrespondent.nl/2038/Opheldering-verzocht-acht-op-de-tien-misdrijven-in-Nederland-wordt-nooit-opgelost/62680728-a732a617
09-04-2015, 00:13 door Anoniem
Volgens mij is de kosten/baten-analyse tot dusverre dat hoe meer belastinggeld, grensoverschrijdende bevoegdheden en (semi)ambtenaren er tegen het door de (commercieel) belanghebbenden geschetste probleem aangegooid wordt, des te slechter de resultaten en des te groter de wanprestaties, miskleunen, verkeerde aannames en hoeveelheid gezeur en gedrein.

En de oplossing is dan: meer van dat?

Want ondertussen is men wel bezig om nieuwe wetten door de Kamers heen te trappen.
Alsmede nieuwe Verdragen (die zwaarder wegen als Wetten).

Mogelijk ziet besturend Nederland dat anders. En is de oplossing werkelijk dat hoe slechter de prestaties, des te meer macht, geld en status je er tegenaan dient te gooien. Zonder kritische vragen te stellen. Zonder paal en perk te stellen.

In welk geval ik zeer benieuwd ben naar de mening van werkgevers in deze.
Puntje voor de CAO onderhandelingen mogelijk?
09-04-2015, 07:11 door Anoniem
Feitelijk is het opsporingsapparaat dus incompetent. Meer staat er niet.
09-04-2015, 09:34 door Anoniem
Door Anoniem: Bah, wat word ik weer misselijk van dit soort incompetente mensen.
MegaN00B
Ik heb hetzelfde met mensen die niet weten waar het over gaat. Die heel populair andere napraten zonder enige kennis van zaken. Kom eens één dag meedraaien op een kinderporno team. Ik garandeer je dat je gillend wakker wordt en een radicale voorstander wordt van de bewaarplicht. Neem het ergste wat je je kan bedenken en vermenigvuldig dit met 1000. Dan kom je wellicht in de buurt van de realiteit.

Grootste probleem volgens mij, is dat deze data veel te gemakkelijk mocht worden opgevraagd. Doe dit bij zaken waar 8 jaar of meer op staat, dan is de privacy inbreuk beter in balans met het strafbaar feit. Ook het misverstand dat het hier om inhoudelijke data gaat moet eens uit de wereld geholpen worden. Het gaat hier om verkeersgegevens. Dus wie was op tijdstip x eigenaar van een IP adres. Zonder de bewaarplicht zal je veel meer IP taps gaan zien en dat vind ik pas echt een inbreuk maken op iemands privéleven. Gelukkig heb je hier toestemming voor nodig van de rechter, anders zou het een zooitje worden.

Voor degene die nu denken, heb je weer zo één..... denk nogmaals. Ik ben een erg sterke voorstander van het recht op privacy en zou zo in het bestuur van BoF kunnen zitten.

Alles draait om balans. Weegt de privacy op tegen het strafbaar feit. Dus geen vingerafdrukdatabases, geen DNA databases, geen rekeningrijden, etc als het aan mij ligt.
09-04-2015, 09:37 door Anoniem
Jammer als je ineens mensen niet meer kan bespieden, opdonderen met die handel.
09-04-2015, 09:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gaan we weer... Ontdanks dat we in NL meer tappen; sniffen; afluisteren, schaduwen en volgen als elk ander land in de wereld is het oplospercentage SCHRIKBAREND laag...

Tja, het is inderdaad misschien lastig uitleggen waarom het opsporingspercentage in Nederland met bewaarplicht lager is dan in Duitsland zonder bewaarplicht...

Tenzij je het natuurlijk in verband brengt met het hoge aantal foutieve arrestaties en dergelijke, dan lijkt het verdacht veel op gebrek aan bekwaamheid...

Ja of gewoon vreselijke corruptie....
09-04-2015, 10:32 door Anoniem
Afgelopen week heeft de tweede kamer een rapport mogen ontvangen van OM + Politie waar een hele lijst voorbeelden in staat van zaken die opgelost zijn dankzij de bewaarplicht:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2015/04/01/tk-bijlage-de-bewaarplicht-telecomgegevens-en-de-opsporing.html
09-04-2015, 11:35 door Reinder - Bijgewerkt: 09-04-2015, 11:45
Door Anoniem, 09:34 Ik heb hetzelfde met mensen die niet weten waar het over gaat....


Dat de data te makkelijk kon worden opgevraagd, door teveel mensen voor teveel redenen, was slechts een van de problemen. Ik heb sympathie voor je argumenten, en zeker de afgrijselijke kinderporno-zaken zijn niet voor niets de meest gebruikte argumenten van de voorstanders van een bewaarplicht. Je pleit voor een goede balans tussen de inbreuk op de privacy en de zwaarte van het strafbaar feit, en dat is op zich al een beter geluid dan wat veel andere voorstanders (helaas degene die aan de touwtjes trekken) laten horen. Er zijn echter nog meer problemen naast de al genoemde, waaronder:

-Er is een levensgroot verschil tussen de maximale straf (volgens de letter van de wet), en de straf die meestal wordt opgelegd (zoals blijkt uit jurisprudentie). Ik heb in een ander commentaar al eens uitgesplitst hoe je 8 jaar kan krijgen voor het stelen van een fiets als je dit 's nachts met z'n tweeen doet door een schuurtje open te breken (diefstal met verzwarende omstandigheden "nacht", "meerdere personen", "georganiseerd" en "met braak"). Natuurlijk krijgt niemand 8 jaar voor fietsendiefstal, maar de letter van de wet staat het toe. Ik denk dat, wanneer je toegang tot bepaalde gegevens ophangt aan de lengte van de celstraf die er op staat, dit zou moeten gebeuren op basis van de straf die in vergelijkbare gevallen daadwerkelijk is opgelegd, en niet de straf die maximaal zou kunnen worden opgelegd. Als je dit niet doet kom je namelijk al heel erg snel aan meerdere jaren celstraf, zelfs voor zaken waarvoor in de praktijk een korte werkstraf wordt opgelegd.

-De overheid blijkt keer op keer op keer een zeer onbetrouwbare partij te zijn. De lijst met voorbeelden lijkt eindeloos, er lijkt geen enkel machtmiddel te zijn dat, wanneer gegeven, uitsluitend gebruikt wordt voor waar het voor bedoeld is. De letter van de wet regeert, niet de geest of de intentie van de wet. Ik vertrouw de overheid domweg niet meer met geen enkel machtsmiddel, want de kans dat het gebruikt zal gaan worden voor iets waarvoor het niet bedoeld was benaderd 100%. De overheid gebruikt hierbij slinkse middelen om zich meer wettelijke mogelijkheden toe te kennen, bijvoorbeeld via de weg waarbij een wet wordt aangenomen die het mogelijk maakt om maatregel X te nemen in gevallen A en B, waarbij A en B dan overduidelijk gerechtvaardigde gronden zijn. In de wet staat vervolgens dat de definities van A en B, of de lijst met gronden, gewijzigd kunnen worden met een Algemene Maatregel van Bestuur. Vervolgens wordt de AMvB gebruikt om ook gevallen C, D en E toe te voegen als grond, en die toevoegingen hoeven dan niet meer langs de 2e en 1e kamer.

-Uitvoerende organen binnen de overheid (politie, belastingdienst etc) blijken onderling "convenanten" af te sluiten om data en bevoegdheden te delen zonder dat de volksvertegenwoordiging ook maar wordt geinformeerd, laat staan om toestemming gevraagd. De wetgever geeft dus bijvoorbeeld toestemming voor "bewaar het 4 weken", maar de uitvoerden doen "7 jaar". Dit zijn op zijn minst slinkse, maar gevoelsmatig criminele technieken om de wettelijke grenzen die de volksvertegenwoordiging afgeeft te omzeilen. Kortom, je kan ze geen eens een vinger geven, want ze gebruiken slinkse middelen om tegen je zin in je hele arm te pakken.

-Ondanks herhaalde verzoeken uit meerdere hoeken kan niet aangegeven worden hoe zinvol de bewaarplicht nou eigenlijk precies was. De staat heeft zichzelf met ogenschijnlijk nobele doelen als criminaliteit-, fraude- en terroristen-bestrijding een ongekend breed scala aan mogelijkheden toegekend, van een aard en een omvang waar menig dictatoriaal regime vingerlikkend naar kijkt, maar de pakkans en de oplospercentages bij "echte" criminaliteit blijven abominabel laag. Het enige wat de burger merkt is dat de pakkans als hij het kleinste administratieve regeltje overtreden blijtk te hebben heel groot is. De halsstarrige weigering om openheid van zaken te geven en de noodzaak van beleid achteraf met cijfers te onderbouwen roept grote vraagtekens op over de daadwerkelijke noodzaak ervan.


Ik spreek hier mede uit persoonlijke ervaring. Wellicht kleurt dit mijn beeld. Een kleine greep uit de afgelopen jaren, gewoon ter illustratie van hoe de controle van de staat het leven beinvloeden.
-Op enig moment is een groep BOA'ers hier vuilniszakken gaan staan opentrekken t.b.v van een of andere milieu-controle op vuilnis-ophaaldag. Hierbij werden een paar AA-batterijen tussen het huisvuil aangetroffen (hoort natuurlijk niet, maar met kleine kinderen in huis gebeurt dat soms als ze zelf nieuwe batterijen in de Wii-controller doen). Gevolg: BOA'er aan de deur met een dreiging van boetes en ellende. Toen ik aangifte wou doen van een gestolen kinderfietsje kreeg ik echter de vraag "is het nodig voor de verzekering of zo?", en "u mag wel aangifte doen, maar we gaan er toch niets mee doen, dus u kunt zich de moeite besparen" en "ja nou als u dan echt wilt kunt u een afspraak maken om aangifte te komen doen", daar was blijkbaar geen budget of mankracht voor.

-Ik werd staande gehouden voor een blaastest toen ik 's nachts over een provinciale weg naar huis reed. Ik had uiteraard niet gedronken. De agent vroeg of hij in mijn kofferbak mocht kijken. Toen ik zei dat ik daar geen toestemming voor gaf (voor de duidelijkheid: dat is mijn volste recht) kreeg ik eerst de vraag of ik iets te verbergen had, en waarom ik niet mee wilde werken en dat mijn weigering mijn auto te laten doorzoeken toch wel een duidelijk teken was dat ik iets op mijn kerfstok had. Toen ik bleef weigeren vroeg de agent of ik mijn gevarendriekhoek even wilde laten zien ter controle, ik moet immers een gevarendriehoek bij me hebben. Hij liep alvast naar de achterkant van mijn auto, de meeste mensen bewaren die dingen in hun kofferbak, en erin kijken als ik die open doe mag. Ik had mijn driehoek gelukkig onder de passagiersstoel liggen en kon die dus laten zien zonder mijn kofferbak open te hoeven maken. Hier was meneer agent zeer duidelijk niet blij mee, en als hij wilde kon hij deze of gene instantie laten komen (ik meen de douane of zo) die wel het recht hadden in mijn kofferbak te kijken dus of ik toch niet "gewoon" dat wou doen waarvan de wet zegt dat er een bevel voor nodig is (voor de duidelijkheid: in mijn kofferbak lag helemaal niets anders dan een regenjas. Er was dus geen "aanleiding" zoals geluid, beweging, gestommel o.i.d.). Op dat moment kregen ze gelukkig een oproep om ergens anders naar toe te gaan met spoed en kon ik doorrijden. Het punt van dit lange verhaal is dit: De overheid is een entiteit, maar de uitvoerenden, degene die aan de knoppen zitten, die de gegevens zien, die de data bekijken zijn allemaal mensen. Individuele mensen met al hun zwakke kanten zoals de wens hun macht te gebruiken, hun stempel te drukken, zich koning van hun eigen kleine heuveltje te wanen.

Voor de wet krijgt "de politie", of "de gemeente" de bevoegdheid, voor mij is dat echter politieagent meneer De Vries van twee straten verder, of mevrouw Jansen van het gemeentehuis die om de hoek woont. Ik wil niet dat zij kunnen zien waar ik was, en met wie, en welke websites ik bezoek, en met wie ik bel, en waar ik in het weekend naar toe gereden ben, en welke pornosites ik frequenteer, en naar de site van welke politieke partij, organisatie of vakbond ik ga. De inhoud is niet eens relevant, de verkeersgegevens zeggen genoeg. Je hoeft niet te weten welke preciese artikelen ik lees als ik naar de website van een extreem linkse danwel rechtse organisatie ga, je hoeft ook niet te weten wat ik precies zeg, het feit dat ik naar de website van een sm-bondage club ga is genoeg informatie. Dit gaat niemand iets aan, al helemaal niet meneer de vries waar mijn kinderen soms over de vloer komen.

Ik begrijp je oproep, en je argument, maar de prijs is gewoon te hoog, en je kan de staat domweg niet vertrouwen met die gegevens.
09-04-2015, 12:53 door Anoniem
Door Anoniem: Kom eens één dag meedraaien op een kinderporno team. Ik garandeer je dat je gillend wakker wordt en een radicale voorstander wordt van de bewaarplicht. Neem het ergste wat je je kan bedenken en vermenigvuldig dit met 1000. Dan kom je wellicht in de buurt van de realiteit.
Wat zijn jullie speciaal zeg. Zo speciaal dat het enige argument dat jullie keer op keer weten te verzinnen is "wij zijn zo vreselijk speciaal en het is echt allemaal errugggggg hoooooorrrrrrrrrjjjj."

En daar mag, nee moet, ieder recht van iedereen aan opgeofferd worden. Zo speciaal ook nog.

Het is nog mooier: Er hoeft niet eens aannemelijk gemaakt te worden of willekeurig welke privacyopofferende maatregel wel effect gaat, of zelfs kan sorteren, en als later blijkt dat het nauwlijks iets oplevert dan wordt'ie niet opgeheven, maar uitgebreid. Dat is vast heel logisch in ambtenarenland.

Wellicht dat het kijken naar kinderporno slecht is voor je hersenen dat je het overzicht verliest maar uiteindelijk gaat het maar een paar rotte appels, en als je die er niet uit kan vissen zonder de hele bevolking permanent preventief te verhercriminaliseren dan laat je dat maar. Want rechtspraak is rechtspraak en niet preventieve onderdrukking van alles en iedereen. Jij staat het laatste voor dus ben je niet meer met justitie bezig.

Grootste probleem volgens mij, is dat deze data veel te gemakkelijk mocht worden opgevraagd.
De overheid heeft keer op keer laten zien dat ze niet te vertrouwen is met de haar toevertrouwde gegevens, en het heeft nooit gevolgen. Ze leert niet en ze betert zich niet. Dan is de enige remedie, die data waar je niet mee te vertrouwen bent, die krijg je niet. Ga weg, hoepel op, laat ons met rust.

En de kindertjes dan? Onze kinderen moeten we dan maar weer zelf beschermen. De kosten om het ambtenaren te laten doen zijn gewoon te hoog.

Voor degene die nu denken, heb je weer zo één..... denk nogmaals. Ik ben een erg sterke voorstander van het recht op privacy en zou zo in het bestuur van BoF kunnen zitten.
Ik geloof er helemaal niets van. Je kan namelijk niet zeggen "ik ben voor privacy behalve als het mij toevallig even niet uitkomt" en ook nog je geloofwaardigheid behouden.

Maargoed, ambtenaren vinden vooral zichzelf heel speciaal, dus mogen ze zichzelf van zichzelf zulke onzin aanpraten zonder na te hoeven denken over wat de gevolgen zullen zijn van hun leuke ideetjes voor al die vervelende burgers van het volk. Iedereen tegelijk pakken is namelijk efficient en efficiency willen we allemaal.
09-04-2015, 14:40 door Anoniem
Ik heb hetzelfde met mensen die niet weten waar het over gaat. Die heel populair andere napraten zonder enige kennis van zaken. Kom eens één dag meedraaien op een kinderporno team. Ik garandeer je dat je gillend wakker wordt en een radicale voorstander wordt van de bewaarplicht. Neem het ergste wat je je kan bedenken en vermenigvuldig dit met 1000. Dan kom je wellicht in de buurt van de realiteit.

Zolang er encryptie en proxies zijn kan dat team alleen de domste mensen vinden. Ik ben niet vindbaar, en ik kan onbeperkt kinderporno kijken. Men zoekt naar een bepaalde fout terwijl iedereen fouten maakt. Wat is er nu erger, iemand vermoorden of kinderporno kijken/maken?
Er is gewoon de keus tot het straffen van iemand of juist voorkomen dat iemand fouten maakt. De overheid gebruikt straffen omdat dat het meeste geld opleverd. Door aftapping kunnen veel meer soorten fouten worden opgespoort en kan er nog meer geld worden verdiend.

Het zou beter zijn als de overheid het goede voorbeeld zou geven. Het makkelijk maken om goede keuzes te kunnen maken.
Het moeilijker maken van slechte keuzes is moeilijker dan het makkelijk maken van goede keuzes.
(Een vastberaden inbreker houd je niet tegen met goede beveiliging. Zorgen dat hij die motivatie niet heeft is beter.)
Maar wat als de overheid mensen gaat helpen, hoe kan het dan nog geld verdienen?
Helaas blijven er slechte mensen die het goede niet willen doen. De overheid is niet alleen verantwoordelijk, wij zelf ook. Het probleem kan niet door andere mensen worden opgelost. We hebben de keus om het goede of het slechte te kiezen. Zolang die keus er blijft is het ons eigen probleem. De overheid kan de keus niet wegnemen. Er is gelukkig een oplossing, ...

Welke dingen zijn er dan zo erg?
09-04-2015, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is er nu erger, iemand vermoorden of kinderporno kijken/maken?
Kinderporno kijken moet je wat mij betreft zelf weten, maar laat alsjeblieft de gordijnen dicht, of liever, zoek hulp. Sexuele fantasiën zijn iets waar je als volwassene best mee kan spelen maar als je jezelf niet in de hand hebt dan zorg je maar dat je dat wel voorelkaar krijgt, wellicht met therapiehulp.

Kinderporno* maken omvat kindermisbruik, terecht een misdrijf, met verzwarende factoren zoals kinderen lastigvallen met sex, waar ze nog helemaal niet klaar voor zijn. Als volwassene dien je beter te weten en kinderen te beschermen, niet om ze voor jouw genoegen te misbruiken.

Misbruik kan levenslange traumas opleveren en is daarmee een zwaar vergrijp, en vanuit zeker opzicht inderdaad ernstiger dan moord. Hoe dan ook, zowel kinderporno maken als moord zijn ernstige vergrijpen waar de politie terecht aandacht aan besteedt.

Ik ben alleen niet bereid om daarvoor, of voor wat dan ook, alle privacy van iedereen op te geven en voor-het-geval-dat sleepnetdetectie toe te staan.


* Waar ik even alleen porno met kinderen en niet pubers onder schaar. Dit omdat pubers ook eens moeten opgroeien en dat het plaatje nodeloos ingewikkeld maakt. Voor je het weet is pubers die sexy selfies schieten ook "kinderporno maken" en omdat het zo erruggg is worden zulke pubers wellicht dan ook maar even onder het volwassenerecht geschaard. Dan krijg je hele rare situaties en dus laat ik pubers maar even buiten beschouwing.
09-04-2015, 16:42 door Anoniem
Kinderporno en terrorisme zijn gewoon 'escape goats' om de publieke opinie te manipuleren; je 'kan' als mens met redelijke fatsoensnormen immers niet tegen zijn ? Alleen het feit dat dergelijke argumenten erbij gehaald worden is al genoeg bewijs van incompetentie en oneerlijkheid / gebrek aan transparantie en controle ...

Volgens mij is het enige verifieerbare feit van 10 jaar bewaarplicht dat er een keer een tiener opgepakt is die een klasgenootje (leraar ?) via MSN bedreigd / voor rotte vis had uitgemaakt .... Rechtvaardigt dat dergelijke grove privacy schendingen en die tornt aan het principe dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen (= basis principe van democratie !), nog even los van alle miljoenen/miljarden die het kost ? Lijkt me niet !
09-04-2015, 16:49 door mcb
Ik mis eigenlijk nog 1 (mogelijk) argument van waarom ze het wel willen.
En dat is dat het goed staat op hun CV.
Dankzij de bewaarplicht (en andere privacy schendende maatregelen) heb mede ik ervoor gezorgd dat NL een stuk veiliger is geworden/gebleven.
Of dat werkelijk ook zo is....... maar ze vinden dat zelf in ieder geval wel (en hun CV is het daar mee eens, al dan niet terecht).
09-04-2015, 22:55 door Anoniem
Argument X om toch maar meer rondneuzen toe te staan?

Pertinent nee. Iedere keer wordt een of ander nobel doel misbruikt om de werkelijke plannen door te drukken. En dat is dat menig baasje graag zijn grijpgrage vingers in die enorme berg aan data wil slaan teneinde (intern) het mannetje te worden op grond van statistische leugens, kromme regels, wettig gemaakte onrechtvaardigheid en noem maar op.
En als dat baasje dat doet, op welke (onwettige) manier dan ook, dan ach... het zij zo.

Wat het hele punt is. Als de top niet vertrouwd kan worden om zich aan haar eigen uitspraken te houden dan dienen ze ver uit de buurt van wezenlijke belangen gehouden te worden. Wat je altijd moet doen met leugenaars en ruggengraatloze mensen. Uit de buurt van belangrijke zaken houden.

Als de top consequent weigert om keihard in te grijpen zodra de schijn van buiten de bevoegdheden treden gewekt is dan komt die top over als eentje met een verborgen agenda. Dan is die top niet langer te vertrouwen. Geen vertrouwen, geen mandaat. Weg, zeggenschap. Weg, bevoegdheden. Opzouten.

En hoe eerder het duidelijk wordt dat dat soort incapabele personen het juist en vooral voor de goeden verzieken. Hoe beter.

Er zullen best echte en oprechte mensen zijn die zich met hart en ziel inzetten om groot onrecht zoveel mogelijk ongedaan te maken. Die uitzonderlijk te vertrouwen zijn. Uiterst discreet en professioneel om kunnen gaan met de privacy en andere rechten van anderen. Met inachtneming van normen en waarden en noem maar op. Maar zolang de top dat soort mensen misbruikt om zichzelf toegang te verschaffen tot data, die vervolgens in handen wordt gegeven van mensen die helemaal geen scrupules hebben, dan kan dat beter allemaal vandaag stoppen dan morgen.

Keer op keer blijkt dat er in deze maatschappij genoeg figuren rondlopen die maar al te bereid zijn om dergelijke data te gebruiken om zwakkeren het leven nog zuurder te maken. Waarom? Toch voor niets anders dan eigen belang? Ten koste van wie of wat dan ook? De bankiersmentaliteit: ja maar, ik mag dat want het is binnen de regels! Natuurlijk joh, zolang het binnen de regels blijft mag alles, hoe fout die regels in zichzelf ook zijn zeker? Aan dat soort mensen zeg ik wel eens: Nieuwe regel! Als jij een fout maakt, in mijn ogen, mag ik een van jouw geliefden dood maken. Geen probleem, toch? Is binnen de regels dan. Hoezo? Slaat nergens op? Is toch de nieuwe regel? Zolang het binnen de regels blijft ben ik ontslagen van iedere vorm van zelfverantwoordelijkheid, moraliteit, normbesef, maatschappelijke verantwoordelijkheden en al het andere. Toch? Altijd toch?

Of moet ik opgelegde regels anders wegen enkel en alleen als het jouw persoonlijk raakt?

Want dat is toch waar wij werkelijk over praten?

Daarom wil ik juist dat alle regels jouw persoonlijk raken. Want eerder snap je die kennelijk niet echt.

Draconische maatregelen zijn nodig want blah blah blah.
Hard ingrijpen!
Ongenadig!
Doodschieten!

Ehm, euuuuuhhhhhhh, maaarrreee, eeeuuuuhhhm uhhhmm, behalve... natuurlijk.... uhhhmmmm... als het mijzelf of een van mijn vriendjes betreft.

Dat is geen democratie. Geen rechtsstaat. Gewoon volstrekte willekeur, zelf verrijkende vriendjespolitiek en een regelrechte dictatuur.

Nee dank u. Graag minder van dat. En meer van: als jij het zo nodig vindt om regels door de strot van anderen te duwen, dan zorg je er eerst voor dat jij zelf aan al die regels voldoet. Voldoet in de zin van in de zin van die regels, niet in de letterlijke betekenis. Ruimschoots. Als jij misbruik van maatschappelijk gelden keihard wilt bestraffen dan ga jij eerst en vooral jezelf, en je vriendjes, daar keihard op afrekenen. En je pijlen vooral richten op hen die daar grotesk misbruik van maken. En als jij achterbakse trucs gaat gebruiken om alsnog je eigen zin door te drammen, dan ga jij precies op die manier afgerekend worden ook. Achterbaks, niet volgens de uitgesproken regels, niet op de manier die gesuggereerd werd, niet op de manier die voorgespiegeld werd, maar op een manier die voor die ander beter uit pakt. Gewoon, omdat het kan. Omdat het moet. Geef het een naam. Als het maar zo gaat gebeuren.

Een ware leider toetst zichzelf tweemaal aan hetgeen hij anderen opdraagt.
Enkel een psychopaat (of anderen met een morele handicap) zal dan tot een andere werkelijkheid komen dan benodigd.

Psychopaten wil je niet in belangrijke functies hebben.
09-04-2015, 23:33 door Anoniem
Door Anoniem: Afgelopen week heeft de tweede kamer een rapport mogen ontvangen van OM + Politie waar een hele lijst voorbeelden in staat van zaken die opgelost zijn dankzij de bewaarplicht:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2015/04/01/tk-bijlage-de-bewaarplicht-telecomgegevens-en-de-opsporing.html
Dank voor die link. Ik heb niet eerder zo'n uitgebreide onderbouwing van het nut van de bewaarplicht gezien.

Dit overtuigt me alleen niet. Wat ik mis is een duidelijk, systematisch onderzoek met statistieken die tot de conclusies leiden. Ik wil zien hoe vaak verkeersgegevens zijn opgevraagd, hoe vaak ze een cruciale rol hebben gespeeld in een onderzoek, hoe vaak er geen alternatieve mogelijkheden waren om hetzelfde resultaat te bereiken, dat soort dingen. En die gegevens zijn er niet, er zijn alleen anecdotische voorbeelden. Dat zijn er best een hoop, maar toch gaat dit maar om een minimale fractie van de Nederlandse bevolking, de groep waarvan verkeersgegevens worden bijgehouden.

Het rapport verklaart waarom ze die statistieken niet hebben: die komen lang niet altijd in verslagen van rechtzaken terecht. Onderzoeksmethoden die wel informatie hebben opgeleverd vormen niet per se het bewijs waarmee iemand wordt veroordeeld, en om die reden zie je het niet in verslagen terug.

Pardon? Vanaf de invoering van de bewaarplicht in 2001 is er luid en duidelijk kritiek geuit vanuit burgerrechtenbewegingen, internetproviders, juristen, oppositiepartijen en anderen. Daarbij is keer op keer gewezen op de slechte onderbouwing van de noodzaak voor de bewaarplicht. Dan kan je op je vingers natellen dat er een moment komt waarop je moet verantwoorden dat je niet zonder die gegevens kan.

OM en politie zijn, dat is hun dagelijks werk, gewend om zaken te onderzoeken en te bewijzen. En aangezien men het geen enkel probleem vindt om van anderen te eisen dat ze op eigen kosten allerlei gegevens vastleggen en bewaren dan zou het toch niet onredelijk zijn om van zichzelf te eisen dat ze op eigen kosten hun gebruik van die gegevens even grondig vastleggen en bewaren, zodat ze als de volkomen voorspelbare kritiek toeneemt moeitleloos kunnen aantonen dat de bewaarplicht werkelijk nuttig en zelfs noodzakelijk is.

Nee dus, kennelijk heeft men het bij OM en politie niet de moeite waard gevonden om te zorgen dat ze hun belang met meer dan een verzameling anecdotes kunnen onderbouwen. Die zijn ontleend aan verslagen van rechtbanken en zijn dus door anderen bijgehouden. Dan ben je toch óf ongelofelijk arrogant óf ongelofelijk incompetent óf ongelofelijk blind en onverschillig voor maatschappelijke onrust? Of al die dingen tegelijk.

Ik vind dat OM en politie de noodzaak voor bewaarplicht niet serieus onderbouwen met dit rapport maar dat ze zichzelf diskwalificeren. Dit had echt véél beter gemoeten, ze hebben iets hard te maken. Ze lijken erop te vertrouwen dat politici met minder genoegen nemen en dat ze daarom laks kunnen zijn. Ik hoop dat de politici daar niet intrappen.
11-04-2015, 16:51 door Anoniem
@ 09-04-2015, 09:34 door Anoniem

Fake en suggestief gezwets

Kom eens één dag meedraaien op een kinderporno team. Ik garandeer je dat je gillend wakker wordt en een radicale voorstander wordt van de bewaarplicht. Neem het ergste wat je je kan bedenken en vermenigvuldig dit met 1000. Dan kom je wellicht in de buurt van de realiteit.

Deze suggestieve grap heb je al een keer eerder uitgehaald hier
https://www.security.nl/posting/416719#posting416776
en daar ben je toen ook al op aangesproken, zie de overige reacties onder dat artikel.

Je werkt helemaal niet bij de politie en al helemaal niet bij dat team.
Dit soort goedkope fake reacties en suggestief gezwets met beroep op valse emoties doen de toch al dubbel misbruikte discussies bepaald geen goed.
11-04-2015, 18:31 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem, 09:34 Ik heb hetzelfde met mensen die niet weten waar het over gaat....


Dat de data te makkelijk kon worden opgevraagd, door teveel mensen voor teveel redenen, was slechts een van de problemen. Ik heb sympathie voor je argumenten, en zeker de afgrijselijke kinderporno-zaken zijn niet voor niets de meest gebruikte argumenten van de voorstanders van een bewaarplicht. Je pleit voor een goede balans tussen de inbreuk op de privacy en de zwaarte van het strafbaar feit, en dat is op zich al een beter geluid dan wat veel andere voorstanders (helaas degene die aan de touwtjes trekken) laten horen. Er zijn echter nog meer problemen naast de al genoemde, waaronder:

-Er is een levensgroot verschil tussen de maximale straf (volgens de letter van de wet), en de straf die meestal wordt opgelegd (zoals blijkt uit jurisprudentie). Ik heb in een ander commentaar al eens uitgesplitst hoe je 8 jaar kan krijgen voor het stelen van een fiets als je dit 's nachts met z'n tweeen doet door een schuurtje open te breken (diefstal met verzwarende omstandigheden "nacht", "meerdere personen", "georganiseerd" en "met braak"). Natuurlijk krijgt niemand 8 jaar voor fietsendiefstal, maar de letter van de wet staat het toe. Ik denk dat, wanneer je toegang tot bepaalde gegevens ophangt aan de lengte van de celstraf die er op staat, dit zou moeten gebeuren op basis van de straf die in vergelijkbare gevallen daadwerkelijk is opgelegd, en niet de straf die maximaal zou kunnen worden opgelegd. Als je dit niet doet kom je namelijk al heel erg snel aan meerdere jaren celstraf, zelfs voor zaken waarvoor in de praktijk een korte werkstraf wordt opgelegd.

-De overheid blijkt keer op keer op keer een zeer onbetrouwbare partij te zijn. De lijst met voorbeelden lijkt eindeloos, er lijkt geen enkel machtmiddel te zijn dat, wanneer gegeven, uitsluitend gebruikt wordt voor waar het voor bedoeld is. De letter van de wet regeert, niet de geest of de intentie van de wet. Ik vertrouw de overheid domweg niet meer met geen enkel machtsmiddel, want de kans dat het gebruikt zal gaan worden voor iets waarvoor het niet bedoeld was benaderd 100%. De overheid gebruikt hierbij slinkse middelen om zich meer wettelijke mogelijkheden toe te kennen, bijvoorbeeld via de weg waarbij een wet wordt aangenomen die het mogelijk maakt om maatregel X te nemen in gevallen A en B, waarbij A en B dan overduidelijk gerechtvaardigde gronden zijn. In de wet staat vervolgens dat de definities van A en B, of de lijst met gronden, gewijzigd kunnen worden met een Algemene Maatregel van Bestuur. Vervolgens wordt de AMvB gebruikt om ook gevallen C, D en E toe te voegen als grond, en die toevoegingen hoeven dan niet meer langs de 2e en 1e kamer.

-Uitvoerende organen binnen de overheid (politie, belastingdienst etc) blijken onderling "convenanten" af te sluiten om data en bevoegdheden te delen zonder dat de volksvertegenwoordiging ook maar wordt geinformeerd, laat staan om toestemming gevraagd. De wetgever geeft dus bijvoorbeeld toestemming voor "bewaar het 4 weken", maar de uitvoerden doen "7 jaar". Dit zijn op zijn minst slinkse, maar gevoelsmatig criminele technieken om de wettelijke grenzen die de volksvertegenwoordiging afgeeft te omzeilen. Kortom, je kan ze geen eens een vinger geven, want ze gebruiken slinkse middelen om tegen je zin in je hele arm te pakken.

-Ondanks herhaalde verzoeken uit meerdere hoeken kan niet aangegeven worden hoe zinvol de bewaarplicht nou eigenlijk precies was. De staat heeft zichzelf met ogenschijnlijk nobele doelen als criminaliteit-, fraude- en terroristen-bestrijding een ongekend breed scala aan mogelijkheden toegekend, van een aard en een omvang waar menig dictatoriaal regime vingerlikkend naar kijkt, maar de pakkans en de oplospercentages bij "echte" criminaliteit blijven abominabel laag. Het enige wat de burger merkt is dat de pakkans als hij het kleinste administratieve regeltje overtreden blijtk te hebben heel groot is. De halsstarrige weigering om openheid van zaken te geven en de noodzaak van beleid achteraf met cijfers te onderbouwen roept grote vraagtekens op over de daadwerkelijke noodzaak ervan.


Ik spreek hier mede uit persoonlijke ervaring. Wellicht kleurt dit mijn beeld. Een kleine greep uit de afgelopen jaren, gewoon ter illustratie van hoe de controle van de staat het leven beinvloeden.
-Op enig moment is een groep BOA'ers hier vuilniszakken gaan staan opentrekken t.b.v van een of andere milieu-controle op vuilnis-ophaaldag. Hierbij werden een paar AA-batterijen tussen het huisvuil aangetroffen (hoort natuurlijk niet, maar met kleine kinderen in huis gebeurt dat soms als ze zelf nieuwe batterijen in de Wii-controller doen). Gevolg: BOA'er aan de deur met een dreiging van boetes en ellende. Toen ik aangifte wou doen van een gestolen kinderfietsje kreeg ik echter de vraag "is het nodig voor de verzekering of zo?", en "u mag wel aangifte doen, maar we gaan er toch niets mee doen, dus u kunt zich de moeite besparen" en "ja nou als u dan echt wilt kunt u een afspraak maken om aangifte te komen doen", daar was blijkbaar geen budget of mankracht voor.

-Ik werd staande gehouden voor een blaastest toen ik 's nachts over een provinciale weg naar huis reed. Ik had uiteraard niet gedronken. De agent vroeg of hij in mijn kofferbak mocht kijken. Toen ik zei dat ik daar geen toestemming voor gaf (voor de duidelijkheid: dat is mijn volste recht) kreeg ik eerst de vraag of ik iets te verbergen had, en waarom ik niet mee wilde werken en dat mijn weigering mijn auto te laten doorzoeken toch wel een duidelijk teken was dat ik iets op mijn kerfstok had. Toen ik bleef weigeren vroeg de agent of ik mijn gevarendriekhoek even wilde laten zien ter controle, ik moet immers een gevarendriehoek bij me hebben. Hij liep alvast naar de achterkant van mijn auto, de meeste mensen bewaren die dingen in hun kofferbak, en erin kijken als ik die open doe mag. Ik had mijn driehoek gelukkig onder de passagiersstoel liggen en kon die dus laten zien zonder mijn kofferbak open te hoeven maken. Hier was meneer agent zeer duidelijk niet blij mee, en als hij wilde kon hij deze of gene instantie laten komen (ik meen de douane of zo) die wel het recht hadden in mijn kofferbak te kijken dus of ik toch niet "gewoon" dat wou doen waarvan de wet zegt dat er een bevel voor nodig is (voor de duidelijkheid: in mijn kofferbak lag helemaal niets anders dan een regenjas. Er was dus geen "aanleiding" zoals geluid, beweging, gestommel o.i.d.). Op dat moment kregen ze gelukkig een oproep om ergens anders naar toe te gaan met spoed en kon ik doorrijden. Het punt van dit lange verhaal is dit: De overheid is een entiteit, maar de uitvoerenden, degene die aan de knoppen zitten, die de gegevens zien, die de data bekijken zijn allemaal mensen. Individuele mensen met al hun zwakke kanten zoals de wens hun macht te gebruiken, hun stempel te drukken, zich koning van hun eigen kleine heuveltje te wanen.

Voor de wet krijgt "de politie", of "de gemeente" de bevoegdheid, voor mij is dat echter politieagent meneer De Vries van twee straten verder, of mevrouw Jansen van het gemeentehuis die om de hoek woont. Ik wil niet dat zij kunnen zien waar ik was, en met wie, en welke websites ik bezoek, en met wie ik bel, en waar ik in het weekend naar toe gereden ben, en welke pornosites ik frequenteer, en naar de site van welke politieke partij, organisatie of vakbond ik ga. De inhoud is niet eens relevant, de verkeersgegevens zeggen genoeg. Je hoeft niet te weten welke preciese artikelen ik lees als ik naar de website van een extreem linkse danwel rechtse organisatie ga, je hoeft ook niet te weten wat ik precies zeg, het feit dat ik naar de website van een sm-bondage club ga is genoeg informatie. Dit gaat niemand iets aan, al helemaal niet meneer de vries waar mijn kinderen soms over de vloer komen.

Ik begrijp je oproep, en je argument, maar de prijs is gewoon te hoog, en je kan de staat domweg niet vertrouwen met die gegevens.
Hun (de autoriteiten) redenering is: wie onschuldig is heeft niks te verbergen,heb je dus (schijnbaar) wel wat te verbergen dan ben je dus schuldig.Dat jij dus weigerde om die kofferbak te laten inspecteren maakte je hoogst verdacht.
12-04-2015, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem: Hun (de autoriteiten) redenering is: wie onschuldig is heeft niks te verbergen,heb je dus (schijnbaar) wel wat te verbergen dan ben je dus schuldig.Dat jij dus weigerde om die kofferbak te laten inspecteren maakte je hoogst verdacht.

Komt nog bij dat zij vinden dat zij wel te vertrouwen zijn. Dus waarom doen wij zo moeilijk om onze diepste geheimen, verlangens en kwetsbaarheden niet met hun te delen? Gevraagd en ongevraagd?

Misschien omdat resultaten uit het verleden minimaal de suggestie hebben gewekt dat zij helemaal niet te vertrouwen zijn?

En hoe herstel je beschadigd vertrouwen? Door nog meer vertrouwen te eisen? Ontwijkend antwoorden op kritische vragen? Als benadeelde je kop in het zand steken?

Het lijken potdorie wel van die hard drugs verslaafden. Doen alles voor een volgende shot.

Nooit is het genoeg. Altijd meer, meer, meer. Altijd moeten anderen opdraaien voor de ellende. Totdat zij zichzelf, en hun omgeving, ten gronde hebben gericht.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.