image

Eerste Kamer kritisch over elektronisch patiëntendossier

dinsdag 19 mei 2015, 10:22 door Redactie, 11 reacties

Er zijn nieuwe obstakels voor het elektronisch patiëntendossier opgedoken, nu de Eerste Kamer allerlei kritische vragen aan minister Schippers van Volksgezondheid heeft gesteld. Vanwege het aantal en de complexiteit van de gestelde vragen heeft de minister de deadline van 15 mei al gemist en zal de antwoorden mogelijk ook niet op 26 mei klaarhebben, zo laat ze de Eerste Kamer weten.

De Eerste Kamer zou op deze datum het wetsvoorstel behandelen. Het is ook de laatste vergaderdag in de huidige samenstelling. Mocht Schippers de antwoorden niet op 26 mei paraat hebben, is de kans dan ook aanwezig dat het wetsvoorstel pas na de verkiezing van een nieuwe Eerste Kamer plaatsvindt. Volgens Privacy Barometer, dat over de obstakels voor Schippers bericht, is het zelfs maar de vraag of het wetsvoorstel door de Eerste Kamer komt.

De fracties zijn namelijk zeer kritisch. Zo stelt de VVD-fractie dat het wetsvoorstel niets doet om de privacy van patiënten beter te beschermen. VVD, SP en GroenLinks stellen vast dat een deel van de wet zelfs onuitvoerbaar lijkt. De PvdA fractie vindt dat patiënten geen voordeel van het wetsvoorstel hebben, maar wel nadelen. PvdA, SP, GroenLinks en D66 zijn daarnaast voorstander van een onderzoek naar een alternatief systeem voor gegevensuitwisseling.

Toestemming

Een groot deel van de kritiek richt zich op een nieuwe manier van toestemming geven die het wetsvoorstel introduceert. Moeten patiënten nu individuele zorgverleners toestemming geven om het medisch dossier in te mogen kijken, straks gaat het per categorie zorgverleners. Het Landelijk Schakelpunt (LSP) kan namelijk niet overweg met de huidige manier van toestemming geven.

Volgens Privacy Barometer kan het LSP ook niet voldoen aan de huidige wetten van het medisch beroepsgeheim en de privacybescherming. Omdat er straks voor een hele groep tegelijk toestemming wordt gegeven, betekent deze nieuwe definitie een verzwakking van de privacybescherming. Deskundigen stellen daarnaast dat de nieuwe definitie onwerkbaar is, tot grote administratieve lasten leidt en de systemen in de zorg hier niet geschikt voor zijn.

Reacties (11)
19-05-2015, 10:40 door Anoniem

Ook hiervan is het de vraag of dat door de Eerste Kamer komt.
19-05-2015, 12:29 door Anoniem
Ik wil niet alleen een 1ste kamer maar een constituioneel hof waar ik als burger belachelijke wetten die wel door de 2de kamer (club van raad van bestuur functie sprokkelaars) en 1ste kamer (weten die echt wel wat hun taak is of zijn ze een politiek visnet met selectieve mazen?) Heen komen kan toetsen of die 2 kamers wel hun werk gedaan hebben..
19-05-2015, 12:43 door Anoniem
"Het Landelijk Schakelpunt (LSP) kan namelijk niet overweg met de huidige manier van toestemming geven"

Dan zou ik beginnen met herontwerp en een goed schakelpunt maken dat wel recht doet aan fatsoenlijke privacy principes.
19-05-2015, 12:54 door Anoniem
Het Landelijk Schakelpunt (LSP) kan namelijk niet overweg met de huidige manier van toestemming geven.
Dan hebben de EPD/LSP-knutselaars dus broddelwerk geleverd. Schaf maar af. En begin eventueel overnieuw, als je het echt niet laten kunt. Maar dan echt overnieuw beginnen bij de basis, zo van, een systeemontwerp dat zich vooraleerst inzet de belangen van de patienten te behartigen en te waarborgen. Dat is nu niet het geval, en bouw je dat niet van het begin af aan in, dan garandeer je ellende. ov-chipkaart-ellende.
19-05-2015, 14:26 door Reinder
"Het Landelijk Schakelpunt (LSP) kan namelijk niet overweg met de huidige manier van toestemming geven. " en "Omdat er straks voor een hele groep tegelijk toestemming wordt gegeven, betekent deze nieuwe definitie een verzwakking van de privacybescherming"

Dus als ik het goed begrijp wordt de definitie van "specifieke toestemming" zodanig aangepast dat de nieuwe betekenis niet is "per specifieke zorgverlener" maar "per hele categorie zorgverleners", omdat het LSP, dat gebouwd is met als doel om op basis van toestemming gegevens te delen dat niet kan.

De wet wordt dus zodanig gewijzigd, dat de tekortkomingen in de zoveelste ICT-faal worden opgevangen door het wijzigen van de betekenis van "specifieke toestemming". En de tweede kamer vind dit een goed idee.

Sir Humphrey would be proud of this..
19-05-2015, 15:57 door Anoniem
Door Reinder: "
Dus als ik het goed begrijp wordt de definitie van "specifieke toestemming" zodanig aangepast dat de nieuwe betekenis niet is "per specifieke zorgverlener" maar "per hele categorie zorgverleners", omdat het LSP, dat gebouwd is met als doel om op basis van toestemming gegevens te delen dat niet kan.

..

Volgens mij wel ja, ook kan de groep "per hele categorie zorgverleners" opgerekt worden zonder dat jij als klant hiervan verwittigt wordt. bv eerst alle artsen in je dorp, dan alle artsen in de regio vervolgens alle artsen in Nederland.
Er wordt van je verwacht dat je dit zelf in de gaten moet houden.
Maw over 10 jaar kan iedereen inc de zorgverzekeraars in je dossier zonder dat je het weet.
19-05-2015, 18:23 door Anoniem

De scheiding der machten is dan ook tussen regering en tweede kamer enerzijds, en eerste kamer anderzijds.
20-05-2015, 01:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Reinder: "
Dus als ik het goed begrijp wordt de definitie van "specifieke toestemming" zodanig aangepast dat de nieuwe betekenis niet is "per specifieke zorgverlener" maar "per hele categorie zorgverleners", omdat het LSP, dat gebouwd is met als doel om op basis van toestemming gegevens te delen dat niet kan.

..

Volgens mij wel ja, ook kan de groep "per hele categorie zorgverleners" opgerekt worden zonder dat jij als klant hiervan verwittigt wordt. bv eerst alle artsen in je dorp, dan alle artsen in de regio vervolgens alle artsen in Nederland.
Er wordt van je verwacht dat je dit zelf in de gaten moet houden.
Maw over 10 jaar kan iedereen inc de zorgverzekeraars in je dossier zonder dat je het weet.
Dat laatste kan nu al want zorgverleners dienen zorgverzekeraars inzage te geven in de dossiers indien de zorgverzekeraars willen controleren of de zorgverlener zich wel aan de regeld houdt. Zorgverleners zijn verplicht om hieraan mee te werken. Dus toegang tot zorg dossiers hebben ze al. Volgende is dat ze met risico profielen gaan werken, hoe meer risico hoe hoger de premie. Er is toch helemaal niemand die daar tegen protesteerd dus kunnen ze doen en laten wat ze willen. Wij hebben ze die macht zelf gegeven.
20-05-2015, 01:28 door Eric-Jan H te D
Misschien moeten die knutselaars van het LSP eens bij de heren van de Defensie-automatisering of van de SVB gaan buurten. Kunnen ze veel van leren. Namelijk hoe het niet moet, en hoe de politiek telkens weer het pakket van eisen weet aan te passen op een volstrekt onlogische (compromis) manier.

En dat je het dus nooit goed kunt doen ook al zou je dat willen. En probeer als opdrachtnemer maar eens nee te zeggen tegen een door de politiek genomen besluit. Zo'n minister of staats gaat echt niet naar de kamer terug met: "Jullie hebben de wet wel aangenomen, maar de professionals zeggen nee".
20-05-2015, 12:16 door Reinder
Door Anoniem:
De scheiding der machten is dan ook tussen regering en tweede kamer enerzijds, en eerste kamer anderzijds.


Zijlstra heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat het niet de taak is van de Eerste Kamer om te kijken naar de wenselijkheid van voorstellen. Dat is in de Tweede Kamer al bepaald. De Eerste Kamer moet kijken of het wetsvoorstel inhoudelijk goed is, dat wil zeggen botst het niet met andere wetgeving, past het binnen bestaande wetten en verdragen, is het in strijd met de mensenrechten, is het uitvoerbaar en controleerbaar, is het dusdanig geformuleerd dat het niet kan worden gebruikt voor doeleinden die expliciet niet de bedoeling zijn van het voorstel, komen er ongewenste bijeffecten van en dergelijke.
Als een wetsvoorstel door de TK is, en het voorstel is goed geschreven, botst niet met andere wetten en verdragen, is uitvoerbaar e.d, dan zou de EK het moeten goedkeuren. Ook senatoren van oppositiepartijen zouden het dan moeten goedkeuren, zelfs als het voorstel tegen de wens van de Tweede Kamer fractie van zijn of haar partij is.

Voor de volledigheid wil ik opmerken dat ik persoonlijk een groot tegenstander ben van het afschaffen van de EK, ik denk dat die reflectie en toets op haalbaarheid en correctheid door de EK nuttig en noodzakelijk is. Wel heb ik mij ernstig gestoord aan bijv de PvdA fractie, die bij de voorlaatste (of was het alweer die ervoor, het was onder Wouter Bos) TK verkiezingen zetels verloor en vervolgens zich een slecht verliezer toonde door aan te komen met opmerkingen als "wij gaan in de eerste kamer alles wat dit kabinet voorstelt blokkeren". Dat is niet waar de EK voor is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.