image

Ruim miljoen senioren doet niet aan internetbankieren

zondag 5 juli 2015, 13:56 door Redactie, 31 reacties

Ruim een miljoen senioren doet niet aan internetbankieren, wat neerkomt op 44 procent van alle 65-plussers. Dat blijkt uit cijfers van ABN AMRO in samenwerking met seniorenorganisatie Unie KBO. Volgens Unie KBO raakt de verdere digitalisering van de samenleving in het bijzonder ouderen en zou hen kwetsbaar maken, ook als het om bankzaken gaat.

De seniorenorganisatie stelt dat als banken volledig digitaal zouden gaan, ruim de helft van de 1,2 miljoen internetloze senioren geen betalingen kan verrichten en een kwart dit alleen met hulp van een ander kan. Een medewerk van ABN Amro laat daarop weten dat de bank niet uitsluit dat op de lange termijn papieren acceptgiro’s en overschrijvingskaarten zullen verdwijnen. Zowel ABN Amro als Unie KBO willen dat het aantal ouderen dat aan internetbankieren doet snel toeneemt. Daarom organiseren beide partijen nu gezamenlijk workshops om dit te realiseren.

Reacties (31)
05-07-2015, 14:10 door Spiff has left the building
Zie ook deze uitvoerige post van Erik van Straten
https://www.security.nl/posting/434535/Ouderen+internetbankieren%3F
en tevens ook de reacties in die thread.
05-07-2015, 14:10 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-07-2015, 14:21
[Verwijderd]
05-07-2015, 14:51 door Anoniem
De banken zijn er voor de klanten. Niet omgekeerd. Laten ze daar dus iets op verzinnen zonder in ieder dorp een filiaal aan te hoeven houden. We hebben ook nog steeds post en telefoon immers. Of er komt eens in de maand iemand van de bank langs. Dat mag voor de klanten best iets duurder zijn; dienstverlening kost geld. En in privécomputers gaat ook heel wat meer geld zitten dan de meeste mensen denken. Dus als je je die bespaart, kun je het uitgeven aan extra service. - Het Tuinpad van mijn Vader is verleden tijd. We doen onze boodschappen ook niet meer in het dorp, maar bij de Lidl in de stad. Maar service is van alle tijden.
05-07-2015, 16:33 door Anoniem
"Digitalisering" hoort ook geen doel op zich te zijn. Toch zie je overheid en bedrijfsleven deze fout keer op keer maken.

Je mag binnen je eigen organisatie zoveel verherdigitaliseren als je wil*, maar je mag je klant er niet lastig mee vallen. Dat laatste doen we vaak wel, en dat eerste veel minder dan we onszelf doen geloven, het meeste is voor de show.

Natuurlijk mag je best een "digitale" interface bieden, liefst meer dan een. Want op het moment betekent "digitaal" en "internet" vooral "website", wat technologisch gezien enorm beperkt is en de klant makkelijk extra werk kost wil hij zijn eigen winkeltje ook digitaliseren.** Maar je zorgt dus dat die interfacing flexibel is en ook nog met "oude" methodes werkt, precies zolang als de klant dat wil.*** En wees eerlijk over de kosten. Vaak is dat natte vingerwerk en vooral gericht om gebruik te sturen naar de laatste hippe ideetjes van wat "modern" en "met de tijd meegaan" heet te zijn, maar regelmatig effectief een stap terug is.


* Vroeger heette dat "automatisering", zo van we verbeteren de processen en alles. Dat bleek te moeilijk, dus zijn we aan de "ICT", oftewel, we gooien de techniek naarbinnen en klaar is de dozenschuiver.
** Waarom kan ik bijivoorbeeld geen betalingsopdrachten per gesigneerde-en-versleutelde email aanbieden? Da's ook digitaal, weetsjewel.
*** De banken hebben er een handje alleen maar te bieden waar ze zelf zin in hebben. Zie "cheques" -- ik zeg, misbruik oligopoliepositie.

1GYYopciYLMZB1mUTgZta7WpgMa78Smwt3
05-07-2015, 18:48 door Anoniem
"Zowel ABN Amro als Unie KBO willen dat het aantal ouderen dat aan internetbankieren doet snel toeneemt."

Dat gaat dus niet gebeuren. Wat er waarschijnlijk wel gaat gebeuren? Kinderen, vrienden, buren of bekenden
gaan de bankzaken voor de "weigeraars" digitaal doen, gaat het uiteindelijk toch hoe de banken het willen.
Wat mij betreft mogen er wel weer een aantal om flikkeren!
05-07-2015, 19:38 door Anoniem
Door Anoniem: Dat mag voor de klanten best iets duurder zijn; dienstverlening kost geld.
Nee, je overschrijdt een fundamentele grens als het geld moet kosten om bij je eigen geld te kunnen. Banken zijn niet alleen geldmachines voor de aandeelhouders, ze hebben ook een essentiële maatschappelijke functie die gewoon voor iedereen beschikbaar moet zijn en niet moet afhangen van hoe handig je ergens mee bent.

En bedenk dat in tijden dat alles minder geautomatiseerd was dan nu, en het dus met alle benodigde menskracht aanzienlijk duurder was om hetzelfde te doen, banken prima in staat waren om rendabel te zijn zónder kosten in rekening te brengen aan de gewone rekeninghouder. Mét gewoon een bankfiliaal in elk dorp, vaak zelfs meerdere.

Waarom kan dat niet meer opgebracht worden terwijl banken, met informatieverwerking als primair bedrijfsproces, hun werk steeds goedkoper kunnen doen? Omdat de onderdelen die niet te automatiseren zijn, zoals een fysiek filiaal met fysieke mensen erin, relatief duur wordt ten opzichte van die steeds goedkopere informatieverwerking. Niet absoluut duur, relatief duur. Dat wordt ten onrechte als een kostenblok aan het winstbeen gezien.

Als je tienduizend keer zo produktief [*] per werknemer bent als ooit wil dan heb je een uiterst comfortable marge om die activiteiten in stand te houden die zich niet met een factor tienduizend per werknemer laten versnellen omdat er nou eenmaal menselijke interacties aan te pas komen. Maar in plaats van blij te zijn met het behaalde resultaat beschouwt men de extreem versnelde processen onmiddelijk als normaal, letterlijk als de norm, en wordt er in alles gesneden wat die norm niet haalt. Ik vind dat een perverse manier van denken. We leven in een maatschappij van mensen, natuurlijke personen, niet in een maatschappij van rechtspersonen die grotendeels in computersystemen geïmplementeerd zijn. Laten we mensen als norm van wat normaal is niet uit het oog verliezen en de rest als mooi meegenomen beschouwen. Niet andersom.

[*] Ik denk dat dat in de verste verte niet overdreven is. Hoeveel transacties kan je als mens per minuut verwerken? Minder dan een modern handelssysteem per milliseconde verwerkt.
05-07-2015, 20:31 door Anoniem
65 jaar lang heb ik geen computer nodig gehad om te bankieren.
Waarom heb ik nu plotseling een computer nodig??

Nieuwelingen op computergebied zijn extra kwetsbaar voor alle vormen van computercriminaliteit.
Zij weten immers nog niet het verschil tussen normaal en afwijkend gedrag van de computer.
05-07-2015, 21:05 door ph-cofi
Ehh, de doelgroep kan even niet reageren hierop.
Ik verwacht dat deze mensen hun kinderen gaan autoriseren tot bankieren en daarnaast spaargeld contant in huis gaan leggen.
05-07-2015, 21:30 door Anoniem
Door Redactie:Zowel ABN Amro als Unie KBO willen dat het aantal ouderen dat aan internetbankieren doet snel toeneemt. Daarom organiseren beide partijen nu gezamenlijk workshops om dit te realiseren.

Als ik naar de oudere mensen in mijn omgeving kijk dan hebben workshops (of welke cursus dan ook) geen enkele zin. Dat worden allemaal briefjes met elke stap uitgeschreven en als er iets verandert dan is het terug bij af.

Ze snappen de achterliggende concepten niet, waardoor ze erg gemakkelijk zijn te misleiden en internetbankieren een mijnenveld wordt.
05-07-2015, 21:33 door Anoniem
Door ph-cofi: Ehh, de doelgroep kan even niet reageren hierop.
Ik verwacht dat deze mensen hun kinderen gaan autoriseren tot bankieren en daarnaast spaargeld contant in huis gaan leggen.
Het vooruitzicht dat de sokken gevuld zijn/worden, zal tijdig door het inbrekersgilde worden "opgepakt" :)
05-07-2015, 21:49 door Anoniem
Ach ja, daar zijn we weer, 'alle oudjes' dan een algemeen 'hebben geen kennis van computers' terwijl veel 'oudjes' aan de wieg hebben gestaan van de ontwikkeling van computers en dus véél meer kennis hebben van deze systemen en de applicaties dan de meeste 'jonge mensen'. Over het algemeen is de kennis van computers gebaseerd op een paar applicaties en de kunde om soms software te installeren. Echte kennis is te vinden bij mensen die in hun vakgebied in jaren hun kennis hebben opgedaan en die dag dagelijks uitvoeren. De rest zijn maar op een smal gebied 'kundig'.
05-07-2015, 23:30 door Anoniem
Zijn wij marionetten van de banken?ikdenk dat wij zelf moeten kunnen blijven kiezen hoewij onze betalingen regelen.Verder raken door al dat gedigitaliseer steeds meer mensen hun baan kwijt.
06-07-2015, 00:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ach ja, daar zijn we weer, 'alle oudjes' dan een algemeen 'hebben geen kennis van computers' terwijl veel 'oudjes' aan de wieg hebben gestaan van de ontwikkeling van computers en dus véél meer kennis hebben van deze systemen en de applicaties dan de meeste 'jonge mensen'. Over het algemeen is de kennis van computers gebaseerd op een paar applicaties en de kunde om soms software te installeren. Echte kennis is te vinden bij mensen die in hun vakgebied in jaren hun kennis hebben opgedaan en die dag dagelijks uitvoeren. De rest zijn maar op een smal gebied 'kundig'.

Als "oudje" hoef ik toch geen kennis te hebben van computers? Ik hoef ook niet te weten hoe de telefoon werkt, hoe de koelkast werkt, hoe de thermostaat van de CV werkt en hoe de Solex werkt. Als ik maar wel weet hoe ik het tankje van die Solex moet vullen, dan is het zat. De rest zoekt de fietsenmaker maar uit, nietwaar? Probleem is wel dat sommige oudjes niet meer kras genoeg zijn om nog op de Solex te rijden. Zo zijn er ook oudjes die vroeger moeiteloos regelslange MS-DOS commando's intikten en een mooie copy con autoexecbat.com uitvoerden en die met de huidige computers absoluut niet meer overweg kunnen. Dit kan ook U gebeuren, later...

Die anoniem van 19:38 slaat de spijker op de kop. Er waren verschillende filialen in het dorp en de beheerder woonde boven dat filiaal. Modaal salaris. Geen dikke auto en andere flauwekul. Loon werd contant in het zakje betaald. Toen moest het via de bank, want dat was veel goedkoper. Maar hee, die bankrekening was gratis en je kreeg nog rente ook. En overschrijvingskaarten en betaalcheques. En het was toch veel veiliger, niet teveel geld in huis. En de techniek schreed voort en we deden de betalingen voortaan via het telefoonmodem, en natuurlijk nog steeds met MS-DOS. Zaten we de datatypistes bij de bank het brood uit de mond te stoten. Hoewel het dus wéér goedkoper werd, kon helaas "wegens gestegen kosten omdat de bank zoveel modems moest aanschaffen" die rente op de betaalrekening er "helaas en tot onze spijt" er niet meer vanaf.
Maar hee, die rekening was nog steeds gratis.

Met het voortschrijden van de techniek kwamen er mogelijkheden in beeld om het nog beter en vooral goedkoper te doen. Het internet was inmiddels volwassen geworden...

Ik vrees dat mijn verhaal eentonig begint te worden. Het bankpersoneel is voor een groot deel weggerationaliseerd, voor een modaal loon doet een bankmedewerker het niet meer als er geen bonus te verdienen valt, een klant die een filiaal in het dorp wil bezoeken kan de vellen krijgen en over de gratis rekening wil ik het maar liever niet verder hebben.

Maar hee, op de spaarrekening hebben we nog steeds geen negatieve rente. Is waar, maar de RABO is zijn systemen wel vast daarvoor geschikt aan het maken.
Maar hee, daar hoef je als klant helemaal niets voor te doen. Is ook waar. Ik twijfel er niet aan dat het automatisch zal worden afgeschreven. De klant centraal stellen, noemen we dat tegenwoordig.

"Oudje"
06-07-2015, 03:36 door Anoniem
Ik ben nog geen senior, maar ik doe ook niet aan internet bankieren. Ik vind het veel te onveilig. En daarnaast behoed het niet kunnen internetbankieren me voor vele impuls aankopen. Als mijn bank me zou willen dwingen om te internet bankieren zou ik graag overstappen naar een bank die ook nog gewoon met overschrijvingskaarten en papieren afschriften werkt.
06-07-2015, 07:50 door karma4
Als oudje wil ik nu ook even zeuren. Welke dinosauriers bij ABN-Amro en unie KBO hebben bedacht dat internetbankieren de toekomst is? De toekomst is aan betaalapps op smartphones/tablets die geheel specifiek door elke bank opnieuw zelf gemaakt worden (argmument is veilig). Met biometrie zoals gezichtsherkenning zoals wordt de betaling geaccordeerd via een selfie.

Waar gaat het eigenlijk om. Een simple gold creditcard die de bediende hanteerd is er alleen voor de echt rijkere de andere zitten ergens opgesloten in een hokje. Betalingen gaan allemaal verplicht automatisch wegens het gemak.
Zoiets als een een dode vinden die er al jaren ligt komt nooit voor. Het kwetsbaar zijn van ouderen... ach er speelt veel meer waar je voor kunt misbruiken. ErikvanS heeft terecht kritiek in die link.
06-07-2015, 08:52 door Anoniem
Ik ben nu 56 en vertrouw internet helemaal niet voor wat betreft financieele zaken. Ik zelf begin er dan ook nooit aan.
Er worden door sommige banken wel internet bankier cursussen gegeven,
maar er word daar tegen die senioren niet bij verteld, dat zo een apparaat, tablet of PC enkele honderden Euro's gaat kosten, en er word ook niet bij verteld dat een internet abonnement vanaf ongeveer E 25
per maand gaat kosten, en een goede virus scanner ook enkele euro's per maand.
En mocht er al iemand beginnen over de kosten is het antwoord: Ja maar met dit ding kunt U ook nog andere dingen doen..
en wat er al helemaal niet bij word verteld is dat een tablet of een laptop ja een jaar of 6 al is versleten, terwijl een gemiddelde persoon van 60+ van een electronisch apparaat verwacht dat deze dingen minimaal 30 jaar meegaan.
Wat ik hiermee wil zeggen is: Een acceptgiro invullen en bij de lokale (RABO) bank in de bus gooien en klaar.. gratis.
Wat is dat internet bankieren dan toch een duur alternatief..... Als de acceptgiro word afgeschaft ga ik wel over tot
het opzeggen van activiteiten die ik niet meer kan betalen zonder internet.
een tablet was voor mij tot kort iets wat je ik een doosje haalt bij de apotheek, niet een soort van snijplankje..
Mijn kinderen???? nee heb ik geen, ga hier niet uitleggen waarom niet !!!!!!
en een vreemde bemoeit zich niet met mijn bankzaken, alleen of een bankmedewerker, verder niemand
06-07-2015, 09:54 door Anoniem
Hoeveel krijgt de unie KBO voor deze mededeling?

Ongeloofelijk hoeveel belangenorganisaties zich laten ompraten door banken.
06-07-2015, 11:09 door dutchfish
Dit is koren op de molen voor een een welwillende BOFH ;)
06-07-2015, 11:19 door Anoniem
Door dutchfish: Dit is koren op de molen voor een een welwillende BOFH ;)

Tja, met dit soort termen alleen voor ingewijden krijgt u de oudjes natuurlijk vast aan de kompjoeter. Geweldig, die drempelverlagende medewerking.
06-07-2015, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben nu 56 en vertrouw internet helemaal niet voor wat betreft financieele zaken. Ik zelf begin er dan ook nooit aan.
Er worden door sommige banken wel internet bankier cursussen gegeven,
maar er word daar tegen die senioren niet bij verteld, dat zo een apparaat, tablet of PC enkele honderden Euro's gaat kosten, en er word ook niet bij verteld dat een internet abonnement vanaf ongeveer E 25
per maand gaat kosten, en een goede virus scanner ook enkele euro's per maand.
En mocht er al iemand beginnen over de kosten is het antwoord: Ja maar met dit ding kunt U ook nog andere dingen doen..
en wat er al helemaal niet bij word verteld is dat een tablet of een laptop ja een jaar of 6 al is versleten, terwijl een gemiddelde persoon van 60+ van een electronisch apparaat verwacht dat deze dingen minimaal 30 jaar meegaan.

De oplossing is dat banken een Chromebook gratis of met veel korting gaan aanbieden aan de senioren die ze graag aan het internetbankieren hebben.

De Chromebook is momenteel de veiligste manier om te internetten (https://www.security.nl/posting/414845/%22Chromebook+veiligste+apparaat+voor+internetbankieren%22).
06-07-2015, 13:25 door [Account Verwijderd]
Voor veel ouderen is het de angst voor het onbekende terwijl het juist heel handig kan zijn en het is sneller.

Uiteindelijk wordt het volledig digitaal. Dit ga je niet tegenhouden omdat het overgrote deel van de bevolking wel internet bankiert.

Als je niet het internet op wil e.d. kun je beter in een hutje op de veluwe gaan zitten en terug naar de 18e eeuw.
06-07-2015, 13:30 door PietdeVries
Wordt er niet een beetje overdreven - gewoon, omdat 't kan? (en omdat het over ons favoriete onderwerp gaat: de graaiende banken/overheid/geef-het-maar-een-naam)?

De kolenboeren zijn in de afgelopen eeuw verdwenen, de melkboer/eierboer/schillenboer ook. De SRV rijdt nauwelijks nog door de straat.Schoenmakers zijn zo goed als verdwenen, net als platen/muziekwinkels. Telefooncellen zijn weg, telegrammen worden niet meer verstuurd. Analoge televisie verdwijnt of is al verdwenen...

En zijn onze ouderen massaal uitgestorven door al deze ontwikkelingen? Welnee... Ook de oudere past zich aan, vindt een alternatief of vraagt een familielid/buurman. En dat is belangrijker dan al die zaken in stand houden: elkaar even op weg helpen bij pinnen of belastingaangifte. Wel doen hoor! ;-)
06-07-2015, 14:20 door Anoniem
Door PietdeVries: Wordt er niet een beetje overdreven - gewoon, omdat 't kan? (en omdat het over ons favoriete onderwerp gaat: de graaiende banken/overheid/geef-het-maar-een-naam)?
Ik denk dat je wat al te gemakkelijk met wat non-argumenten probeert te tut-tutten zonder dat je echt wat inhoudelijks bij te dragen hebt. Beetje gemiste kans, want zo hebben we geen interessante voorargumenten. Het enige wat we hebben is "we moeten met de tijd mee" en andere drogredenen die er op neerkomen dat de banken kostenbesparingen afwentelen op de klant, die daarmee minder goed bediend wordt, maar die mag niet klagen want "dit is modern meneer".

Kun je dit beter? Echte argumenten verzinnen mischien?

De kolenboeren zijn in de afgelopen eeuw verdwenen, de melkboer/eierboer/schillenboer ook. De SRV rijdt nauwelijks nog door de straat.Schoenmakers zijn zo goed als verdwenen, net als platen/muziekwinkels. Telefooncellen zijn weg, telegrammen worden niet meer verstuurd. Analoge televisie verdwijnt of is al verdwenen...
Het is niet echt eerlijk om de vergelijking zo te trekken. Als ik kolen wil hebben dan kan dat gewoon nog steeds, al komt er geen kolenboer meer langs die de hele straat tegelijk bedient. De schillenboer is nu de gemeente; de GFT-kliko heeft dezelfde functie. Voor boodschappen hoef ik ook de deur niet uit, alleen moet dat besteld en dan komen ze de complete bestelling afleveren. Andere vorm van dienstverlening, dezelfde functie.

Net als boekenwinkels zullen muziekwinkels ook niet geheel verdwijnen. De crisis zag zelfs een opleving van schoenmakersdiensten, dus dat die onverwijld verdwijnen is geen gegeven: We dragen nog steeds schoenen en als we willen dan kopen we repareerbare types die we dan laten repareren.

Analoge televisie is per overheidsfiat uitgeschakeld en je wordt maar verwacht een digitaal-naar-analoog kastje te hebben, maar je kan nog precies dezelfde TV gebruiken als voorheen.

Daarnaast ben ik niet verplicht TV te kijken, of zelfs maar zo'n ding in huis te hebben. Probeer maar eens zonder bankrekening door het leven te gaan in dit "moderne" Nederland. Zulke eisen opleggen scheppen ook verplichtingen voor de eisers cq. de aanbieders van de vereist-afgenomen "dienst"verlening.

Telefooncellen en telegrammen zijn een economische overweging want "iedereen" heeft "toch wel" een mobieltje met een SMSfunctie. Zo'n mobieltje kun je voor twee tientjes nieuw aanschaffen en het nummber behouden kan ook voor twee tientjes per jaar. Gezien de prijzen van telegrammen heb je dat er vrij snel uit. Persoonlijk denk ik dat telefooncellen helemaal doen verdwijnen niet een heel goed idee is maar dat de gebruikspatronen veranderd zijn is wel duidelijk. Dat is netjes marktgedreven.

De argumenten om maar meer in te zetten op bankieren per brakke website is vooral ingegeven door economische afwegingen bij de bank, maar dat schuift substantieele kosten op de klant af. Velen van ons hebben "toch wel" een kompjoetertje staan, maar lang niet allemaal, en om nou in de bibliotheek te gaan rommelen op je bankrekening is nou ook niet echt een geweldig idee. Het zijn echt niet alleen de ouderen die hier problemen mee hebben.

Daarnaast is de benadering filosofisch failliet, zoals boven uiteengezet: Het is misbruik van de technologie om het de klanten lastiger te maken uit naam van nieuwerwetsigheid en "kostenbesparing" voor de bank maar niet voor de klant, terwijl vergelijkbare techniek evenzogoed zou kunnen worden ingezet om niet de kantjes eraf te lopen maar de klant behoorlijke dienstverlening te bieden.

En zijn onze ouderen massaal uitgestorven door al deze ontwikkelingen? Welnee... Ook de oudere past zich aan, vindt een alternatief of vraagt een familielid/buurman. En dat is belangrijker dan al die zaken in stand houden: elkaar even op weg helpen bij pinnen of belastingaangifte. Wel doen hoor! ;-)
Ah, een "participatiesamenleving"-argument. We kunnen nu mooi zien hoe dat in de zorg gaat werken, of niet.

Maar zeg nou zelf, van klanten verwachten dat ze zich aan dienstverleners aanpassen omdat het de cijfertjes van de dienstverlener wel even mooi uitkomt, en dat mag de klant best een hoop geld en moeite kosten voor uiteindelijk dezelfde dienst, slechts in een ander jasje verpakt. Een beetje raar, niet?
07-07-2015, 02:11 door Erik van Straten
06-07-2015, 13:30 door PietdeVries:
Ook de oudere past zich aan, vindt een alternatief of vraagt een familielid/buurman. En dat is belangrijker dan al die zaken in stand houden: elkaar even op weg helpen bij pinnen of belastingaangifte.

Zaterdag, 04 juli 2015 door Manon Vanderkaa, directeur Unie KBO: “Want als je als oudere je geldzaken door iemand anders moet laten doen, is er altijd de kans en de angst dat die ander misbruik maakt van de situatie. Financieel misbruik van ouderen komt regelmatig voor. Daarom willen wij eraan bijdragen dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig hun geldzaken kunnen doen.”
07-07-2015, 12:00 door Anoniem
Door Erik van Straten:
06-07-2015, 13:30 door PietdeVries:
Ook de oudere past zich aan, vindt een alternatief of vraagt een familielid/buurman. En dat is belangrijker dan al die zaken in stand houden: elkaar even op weg helpen bij pinnen of belastingaangifte.

Zaterdag, 04 juli 2015 door Manon Vanderkaa, directeur Unie KBO: “Want als je als oudere je geldzaken door iemand anders moet laten doen, is er altijd de kans en de angst dat die ander misbruik maakt van de situatie. Financieel misbruik van ouderen komt regelmatig voor. Daarom willen wij eraan bijdragen dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig hun geldzaken kunnen doen.”

Onzin. Luiheid van kinderen.
08-07-2015, 10:50 door Anoniem
Door Anoniem: Onzin. Luiheid van kinderen.
Er zijn ook kinderen die zelfs hun eigen ouders oplichten.

Niet dat je daar met een makkelijk cursusje knoppendrukken voor onervaren ouderen veel aan gaat verhelpen.
08-07-2015, 18:39 door Anoniem
Allemaal leuk en aardig, maar er zijn al te kort vrijwilligers voor de verzorgingstehuizen waar wil je de lieve aardige buurman/vrouw vinden die jou even komt helpen met bankieren. De personen die je op straat ziet en die je niet eens kent of die geen Nederlands spreken. En jij geen Engels vooral de ouderen hebben hier toch last van.
De banken moeten gewoon geld hebben om mooiere en duurdere panden neer te zetten en de directie een extreem leuk salaris geven met een mooie dienstauto.
Ik gebruik het internetbankieren mijn ouders gebruiken het maar zodra er maar iets gebeurd zoals de nieuwe scanner van de RABO moet ik helpen. Zo doen hun bankieren met mijn hulp, te bang om een fout te maken. Want als je per ongeluk een verkeerde overboeking doet moet je maar hopen dat de bank je helpt met het terugstorten. Buiten het feit om dat je tegenwoordig overal voor moet betalen, alleen het weer is nog gratis. Het persoonlijke verdwijnt steeds meer en meer.
En het stoppen van contant geld, Leuk als je naar Griekenland op vakantie gaat, hebben ze daar ook smartphone scanners enz. Ik ben al blij dat je tegenwoordig gewoon kunt pinnen in een winkel in het buitenland.
Mijn ouders houden o.a. hierdoor ook alleen nog maar vakantie in Nederland. Ze spreken alleen Nederlands en weten zich dus ook niet te redden in het buitenland.
08-07-2015, 21:59 door Anoniem
Die bank ratten hebben maar 1 ding in het oog, $$$$
De besparingen door het weg saneren van bank filialen, pin automaten en personeel komt alleen ten goede aan de hoger geplaatsten in de vorm van salaris verhogingen, bonussen, secondaire arbeidsvoorwaarden en aandeelhouders.
Dus des te meer ze kunnen bezuinigen des te liever het die bank ratten is, kassa ping ping.
Dat we moeten betalen voor bankdiensten, mits in het redelijke, vindt ik tot daar aan toe maar heden ten dage wordt het door onze strot gedrukt, we zijn toch geen ganzen die voor foie gras gedwongen vol gepropt worden.
Ik krijg tot mijn verbazing een nieuwe bankpas in de brievenbus en ook nog zonder hierover vooraf ingelicht te worden en me een keuze geeft om het wel of niet te accepteren, is het een ding met WIFI om draadloos te kunnen betalen terwijl mijn bankpas nog ruim 4 jaar geldig is en wordt er ook gelijk maar de kosten van een nieuwe bankpas a € 3,50 automatisch afgeschreven, kreeg wel een schrijven dat de oude bankpas na datum xxx niet meer bruikbaar is, hoe halen ze het in hun bolle kop, ik ben dan ook gelijk boos in de telefoon geklommen om dit te laten veranderen en heb ook de € 3,50 terug gekregen.
De bank HAD een sociaal dienstverlenende functie en zou het nog steeds moeten zijn maar dat is reeds lang verleden tijd.
Herinnerd U zich deze nog? toen het internetbankieren geïntroduceerd werd propageerde de banken het gebruik ervan want het was gratis, snel en veilig, internet en helemaal via WIFI is per definitie NIET veilig, en heeft U Zalm enige tijd geleden op TV horen zeggen dat ze het papieren betalingsverkeer willen afschaffen omdat het nauwelijks meer gebruikt wordt, dit is de omgekeerde wereld en hebben die ratten er zelf naartoe gewerkt, hij vergat en passant die ruime miljoen oudjes.
De ouderen worden bij de bank nog wel zeer correct en beleefd behandeld met al hun bankzaken, als ze maar een bankrekening hebben met ten minste 6 nullen voor de komma want dan horen de ratten de kassa al weer rinkelen.
De oudjes met AOW een pensioentje en wat spaarcentjes zijn voor die ratten niet interessant maar lastig dus die sturen ze met een kluitje het riet in, het lijkt er in de huidige maatschappij steeds meer op dat die maar zo snel mogelijk een euthanasiespuitje moeten krijgen en opgeborgen onder de groene zode, opgeruimd staat netjes en naar alle waarschijnlijkheid moeten die oudjes dat ook nog zelf gaan betalen.
Alle veranderingen zijn er op gericht om winsten te maximaliseren voor de banken en te controleren door de overheid, nu introduceren van de WIFI pinpas en draadloos betalen met de smartphone ( moet je daar die oudjes weer een cursus voor geven, doet me denken aan de reclame, ga met de muis naar linksboven in het scherm ) om fysiek geld uit te schakelen en worden we straks dan als honden en katten gechipt en zit big brother overheid achter een grootte rode knop om als je je buiten het opgelegd stramien begeeft te elektrocuteren, lang leve de vooruitgang.
We worden geregeerd door hebzucht en het grootte geld, van onze volksvertegenwoordiging ( die naam zijn ze niet waardig ) hoeven wij niet kapitaal krachtige burgers niets te verwachten, kijk maar wat voor baantjes ex politici hebben en die krijgen ze echt niet als ze er tijdens hun politieke carrière tegenaan geschopt hebben.
Bah.
10-07-2015, 06:33 door Anoniem
Ik ben een jongere en doe weer steeds meer op papier. En bijna alles nog cash.
De bank is er al lang niet meer voor mij, ik ben er om door de bank geplukt te worden. Met cash geen last van. Dag bank.
12-07-2015, 09:23 door Anoniem
Internetbankieren is niet verplicht en da's maar goed ook.
Via deze link...
http://fubar.mobi/2014/07/30/banken-willen-totale-controle-over-u/comment-page-3/#comment-14951
...komt de lezer direct terecht op een mail van de NVB.
G.Deckzeijl
15-10-2015, 11:11 door Anoniem
Wat een hoop gezeur bij elkaar ! Gewoon meegaan met de tijd, internetbankieren is inmiddels echt niet nieuw meer.
De dwarsboomhouding van papier betalers heeft veelal te maken met zich niet in willen spannen iets nieuws te leren.
Heel moeilijk is het niet iedereen kan het. Het is een belasting voor anderen als je nog steeds op de ouderwetse overschrijfwijze je betalingen wilt doen. Om nog maar te zwijgen als er ineens snel iets betaald moet worden, gaat de papiergebruiker dan ook extra betalen??!! vast niet. De negatieve onwil om iets te leren, terwijl er uitvoerige begeleiding wordt aangeboden is dom. Je bent nooit te oud om te leren is het gezegde toch. De tijd dat dit een maximale (verwen)verzorgingsmaatschappij was is voorbij, te weinig werkenden die dit in stand moeten houden. Ook ouderen moeten zich meer bewust worden dat de "gouden" tijden voorbij zijn. Succes met het volgen van een korte workshop internetbankieren, moet lukken toch.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.