image

Problemen met nieuwe veiligheidspoortjes luchthaven Brussel

donderdag 30 juli 2015, 10:49 door Redactie, 4 reacties

Door problemen met de nieuwe veiligheidspoortjes op Brussels Airport weten sommige mensen zonder ticket op een vliegtuig te stappen. Sinds eind maart zouden er zich 50 incidenten hebben voorgedaan, zo meldt Het Nieuwsblad. Passagiers die binnen Europa vliegen moeten langs de nieuwe veiligheidspoortjes. Omdat er binnen Europa vrij verkeer van personen is, staat er geen agent meer die de identiteitskaart of het ticket controleert.

Passagiers moeten hun ticket zelf voor een scanner houden. Volgens Bart Neyens van de socialistische vakbond ACOD Vliegwezen zijn de scanners verre van betrouwbaar. "Al tientallen indringers zijn zonder ticket door de poortjes geglipt. Net zoals mensen wel eens doen bij de poortjes in de metro. Ze gaan dicht achter een passagier met een ticket staan, en glippen zo mee", zo waarschuwt hij.

Ook zouden er tientallen meldingen zijn gemaakt van personen die in de omgekeerde richting door de poortjes gaan. In zo’n geval krijgt het veiligheidspersoneel een melding en moet deze persoon worden opgespoord. "Maar in amper één op de drie gevallen lukt dat. Zo’n persoon wandelt niet per se met kwade bedoelingen in de verkeerde richting. Soms zoekt iemand het toilet of is hij iets vergeten. Maar als we ze niet kunnen terugvinden, is dat wel een groot veiligheidsrisico", merkt Neyens op. Vanwege de problemen hebben de vakbonden nu stiptheidsacties op de luchthaven aangekondigd. Reizigers krijgen dan ook het advies om ruim op tijd te komen.

Reacties (4)
30-07-2015, 11:22 door buttonius
Dat krijg je met heilig vertrouwen in automatisering...
30-07-2015, 12:35 door Anoniem
Tsja, dat krijg je als je jezelf ophangt aan hippe digitale techniek. Beter zetten we competente mensen neer, maar die zijn dan weer te duur. Liever nog maar enkele tientallen miljoenen aan poortjes verpatsen. Want tegnies.
30-07-2015, 13:32 door Anoniem
Het lijkt erop dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald.
Je moet ook in NL langs de marechaussee, die controleerd je ID, en dat doen de poortjes ook.
Ze mogen niet eens vragen om je instapkaart of ticket, alhoewel dat wel gebeurt. In de poortjes wordt alleen je reisdocument gebruikt.

Op andere momenten wordt je ticket gecontroleerd, bijvoorbeeld bij de beveiliging of bij het boarden. Dat zijn echt totaal verschillende processen.

Ik ben benieuwd hoe men dit in Belgie heeft gecombineerd, want dat is niet handig en gaat over totaal verschillende verantwoordelijkheids gebieden.
31-07-2015, 16:54 door Anoniem
Door buttonius: Dat krijg je met heilig vertrouwen in automatisering...

Wat ik daarboven lees is geen probleem met automatisering, maar een probleem met mechanisering.
Kennelijk lukt het om met 2 mensen door het poortje te gaan of het poortje in de verkeerde richting te openen.
Dat is een kwestie van de juiste constructie van het poortje, daarmee zou dat dan voorkomen moeten worden, niet
door automatisering.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.