image

EU-ministers pleiten voor aanpak van encryptie

vrijdag 28 augustus 2015, 12:03 door Redactie, 14 reacties

Tijdens een informele bijeenkomst van EU-ministers vorige maand is er voor de aanpak van encryptie gepleit. Dat blijkt uit een verslag van de informele Raad Justitie en Binnenlandse Zaken, die op 9 en 10 juli in Luxemburg plaatsvond. De raadsformatie Justitie en Binnenlandse Zaken bestaat uit de ministers van justitie en binnenlandse zaken van de lidstaten van de Europese Unie.

Tijdens de bijeenkomst waren er verschillende sessies, waaronder een sessie over terrorisme. Tijdens deze sessie werd er door aanwezige lidstaten gepleit voor samenwerking tussen veiligheidsdiensten en politie. Ook pleitten enkele lidstaten voor een snelle aanname van de EU-PNR-richtlijn, die de opslag en uitwisseling van passagiersgegevens verplicht. Tenslotte werd ook gepleit voor een beter gebruik van technologie, het "aanpakken van het probleem van encryptie" en de versterking van de rol van Europol, zo blijkt uit een verslag (pdf) van de bijeenkomst dat door staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Dijkhoff naar de Eerste Kamer werd gestuurd.

Wat er precies onder het probleem van encryptie wordt verstaan of waar een mogelijke aanpak uit bestaat komt niet in verslag naar voren. In de Verenigde Staten pleitten opsporingsdiensten en politici al langer voor de aanpak van encryptie, omdat dit de opsporing van criminelen zou bemoeilijken. Begin dit jaar zou de EU-coördinator terrorismebestrijding al een decryptiebevel hebben geadviseerd en vond hij dat er meer aandacht voor encryptie moest komen.

Reacties (14)
28-08-2015, 12:22 door Anoniem
Ik ben benieuwd hoe een eventueel decryptiebevel het juridisch gaat redden tegen het nemo tenetur principe (het zwijgrecht), zowel bij de Hoge Raad als bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Vooropgesteld natuurlijk dat je decryptiesleutel onder het zwijgrecht valt en het geen "aan de wil van de verdachte onafhankelijk goed" is zoals een vingerafdruk of een irisscan (gebruik dus wachtwoorden).
28-08-2015, 12:51 door Anoniem
Dat is opgelost door bitlocker2 in win10, daar bezit microsoft en dus makkelijk de overheid je encryptiesleutel.

https://xkcd.com/538/ Voor diegene die hem nig niet kennen
28-08-2015, 13:11 door Anoniem
Dat wordt nog leuk: uw banksessie wordt ontsleuteld door de overheid dankzij het toverwoord "terrorisme".
28-08-2015, 13:20 door Anoniem
Dan gaan ze encryptie verbieden en vervolgens janken, dat identiteitsdiefstal en de zo erge cybercriminaliteit de spuigaten uitlopen. Want ja, wanneer mijn communicatie met de bank enz. niet meer beveiligd mogen worden, gaat dat beslist gebeuren. Hebben de terroristen meteen van de overheid een goed middel voor financiering en camouflage van hun mensen gekregen.
28-08-2015, 13:42 door Reinder
De hele zin "aanpakken van encryptie" vind ik al walgelijk, alsof encryptie iets zou zijn wat per definitie slecht, verkeerd en onwenselijk is. Moordenaars, boeven, terroristen en mensen die hun mobiel aan laten staan in de bioscoop moet je "aanpakken", maar dat woord zou je niet moeten gebruiken voor mensen die in totale onschuld encryptie gebruiken voor de veiligheid en integriteit van hun financiele transacties of vertrouwlijke bedrijfsinformatie.

Het zijn dezelfde ministers die zich de afgelopen jaren via hun departementen sterk hebben gemaakt voor het verspreiden van encryptie technologie en tor aan mensenrechtenactivisten in landen met een dictatoriaal regime zoals Syrie. Als activisten in DictatorLand daar de lokale wetgeving breken door encryptie te gebruiken dan is dat dus iets dat gestimuleerd dient te worden, als je eigen onschuldige burgers geen wet breken door gehele legaal encryptie te gebruiken dan dient dat "aangepakt" te worden want het is volkomen legaal maar toch onwenselijk.
28-08-2015, 14:57 door Anoniem
Tja, jullie hebben zelf gekozen voor deze gasten want niemand heeft/ had toch iets te verbergen toch? Zolang ze er maar criminelen, kindermisbruikers en terroristen aanpakken is alles geoorloofd. Dat alles gaat nu toch een beetje backfiren want nu worden ook onschuldigen de dupe van jullie angsten, net als jullie zelf overigens. Niet zeuren dus maar gewoon iets anders stemmen, of helemaal niet. Power to the people.
28-08-2015, 16:05 door Anoniem
Door Reinder: De hele zin "aanpakken van encryptie" vind ik al walgelijk, alsof encryptie iets zou zijn wat per definitie slecht, verkeerd en onwenselijk is.
Nee, er staat: "aanpakken van het probleem van encryptie". We weten natuurlijk allemaal dat het probleem van encryptie is dat er steeds maar weer politici opstaan, aangespoord door inlichtingendiensten en terrorismebestrijders, die dat liever kwijt dan rijk zijn, achterdeurtjes in willen bouwen en ga zo maar door. Het is toch geweldig dat ze dát nu eindelijk eens aan willen pakken?

;-)
28-08-2015, 17:56 door Anoniem
Wanneer gaan we het 'probleem van de overheid' eens aanpakken? Daar hebben we veel meer aan.
Denk na als je weer gaat stemmen!
28-08-2015, 19:12 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, jullie hebben zelf gekozen voor deze gasten want niemand heeft/ had toch iets te verbergen toch? Zolang ze er maar criminelen, kindermisbruikers en terroristen aanpakken is alles geoorloofd. Dat alles gaat nu toch een beetje backfiren want nu worden ook onschuldigen de dupe van jullie angsten, net als jullie zelf overigens. Niet zeuren dus maar gewoon iets anders stemmen, of helemaal niet. Power to the people.

jullie hebben zelf gekozen ? En met jullie bedoel je natuurlijk ook jezelf.
Dus WIJ hebben zelf gekozen. Probeer niet jezelf er onderuit te praten.
28-08-2015, 19:15 door Anoniem

Nee, er staat: "aanpakken van het probleem van encryptie". We weten natuurlijk allemaal dat het probleem van encryptie is dat er steeds maar weer politici opstaan, aangespoord door inlichtingendiensten en terrorismebestrijders, die dat liever kwijt dan rijk zijn, achterdeurtjes in willen bouwen en ga zo maar door. Het is toch geweldig dat ze dát nu eindelijk eens aan willen pakken?
;-)

Nee, dat is het probleem niet.
Het probleem met encryptie is dat het veel te weinig gebruikt wordt.
28-08-2015, 19:31 door karma4
De probleembeschrijving ontbreekt helaas. Onder positief plaats ik maar de info voor bescherming onder negatief die geen encrypty willen.
Positief:
http://www.alertboot.com/blog/blogs/endpoint_security/archive/2014/10/15/encryption-law-eu-ministers-say-encryption-must-provide-safe-harbor-from-publicizing-data-breach.aspx
http://www.euractiv.com/sections/infosociety/germany-set-bundescloud-316939
http://blogs.wsj.com/digits/2015/07/29/former-heads-of-homeland-security-nsa-back-encryption/ oud bestuurders breken met de huidige (positief) die nog op de backdoor lijn zittten (negatief)
Negatief:
http://www.theguardian.com/uk-news/2015/jan/12/david-cameron-pledges-anti-terror-law-internet-paris-attacks-nick-clegg
http://www.pcworld.com/article/2874012/eu-should-oblige-internet-firms-to-hand-over-encryption-keys-says-antiterrorist-advisor.html
http://uk.businessinsider.com/europol-wainright-encryption-biggest-problem-tackling-terrorism-apple-google-2015-3 Wainwright is een bedreiging (negatief) maar Cook niet (positief)

Het problem met bijvoorbeeld google.https://www.broadbandcloudsolutions.co.uk/why-encrypting-data-will-not-protect-googles-customers-from-spying/ is dat ze door overheden verplicht worden te deencrypten Het zelfde google dat van UK de IT voor belastingen mag gaan doen.

Als ik het zo bekijk zijn er nogal politici die een bedreiging vormen, helaas de balans aan de negateive kant.
Laat me blij verassen met een positieve wending.
28-08-2015, 22:02 door Anoniem
De meest belangrijke vraag is wie de initiatiefnemers van de sessies waren en wie de onderwerpen op de agenda's heeft gezet. Het zijn zelden de ministers of staatssecretarissen die de boel voorkoken.
29-08-2015, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem:
;-)

Nee, dat is het probleem niet.
Het probleem met encryptie is dat het veel te weinig gebruikt wordt.

Je miste kennelijk de knipoog.
31-08-2015, 10:57 door Anoniem
Aan de ene kant zitten mensen te zeuren dat ze geen controle hebben over wie controle op bepaalde gegevens uitvoert; https://www.security.nl/posting/441601/Plasterk%3A+AIVD+kan+aftappen+KPN+niet+bevestigen en aan de andere kant gaan ze ook nog eens actief ervoor zorgen dat nog méér informatiestromen hetzelfde probleem kan krijgen?

Sinds wanneer zet men Ezels in als Stratenmakers? Er moeten stenen gelegd worden, niet keer op keer tegenaan gestoten worden! Leert eensch van uw fouten of geef tenminste toe dat je dat niet wilt en stap op...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.