image

Overlast door zogenaamde winacties Ikea, Kruidvat en NS

woensdag 4 november 2015, 11:57 door Redactie, 7 reacties

Nederlandse internetgebruikers hebben nu al maanden met zogenaamde winacties van Ikea, Albert-Heijn, Kruidvat, NS en andere bedrijven te maken, die mensen proberen op te lichten, zo waarschuwen verschillende organisaties. Al in juli waarschuwde Ikea voor de malafide winacties, waarbij wordt geprobeerd om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen.

Ook Albert-Heijn waarschuwde dezelfde maand voor de winacties en het Kruidvat volgde in september. De zogenaamde winacties blijven nog altijd voor overlast zorgen, zo melden de Fraudehelpdesk en Consumentenbond. "Consumenten die hun gegevens invullen, lopen een aantal risico's: vastzitten aan een abonnement, slachtoffer worden van phishing of aan het lijntje gehouden worden bij een duur 0909-nummer", aldus de Consumentenbond.

De organisatie vreest dat het einde nog niet in zicht is. "Als een bedrijf stappen onderneemt tegen prijsvragen die zogenaamd van hen afkomstig zijn, gaat dit soort misleiding weer verder met de naam van een ander bedrijf." Consumenten krijgen daarom het advies om nooit te reageren op bedrijven die zomaar iets weggeven. De misleidende prijsvragen kunnen consumenten flink op kosten jagen. De 'NS-dagkaartactie' lokte de aangeschrevenen naar een prijsvraagabonnement van 12 euro per week en de Ikea-prijsvraag stuurde deelnemers naar een 0909-nummer waar ze 200 vragen moesten beantwoorden.

Reacties (7)
04-11-2015, 14:50 door Anoniem
Ook al zouden die acties of prijsvragen echt afkomstig zijn van die bedrijven, dan evengoed worden je gegevens ergens verhandeld.
Of hun database wordt gehackt, dat in veel gevallen niet bekend wordt gemaakt. Of ze verkopen die gegevens koelbloedig door aan andere partijen. Tegenwoordig vertrouw ik geen enkel bedrijf meer wat dat betreft, ook al beloven ze van alles op het gebied van gegevensbescherming.
04-11-2015, 15:37 door Anoniem
waarom pakken ze die gasten niet op dan , ik bedoel als ik een mailtje stuur met een bedreiging , dan staan ze volgende dag voor de deur , als hun zoiets doen gaan ze gewoon verder waar ze gebleven zijn ,, wat een onzin
04-12-2015, 13:24 door Anoniem
Zie nepmail:

Van Onderwerp Ontvangen Grootte
I-Kea wmuskens@ziggo.nl, 500 € IKEA gift vandaag! 01:56 7 kB


Gefeliciteerd
wmuskens@ziggo.nl!
Deze e-mail is misschien €500 waard! En jouw emailadres is geselecteerd!
Wil jij je slaapkamer opnieuw inrichten? Of is je woonkamer toe aan een nieuwe look?
Reageer dan nu, speel mee en test je kennis. We hebben een Ikea cadeaupas ter waarde van €500 voor je.

Dit is een advertentie.
Gelieve Afmelden hier voor toekomstige mailings te worden verwijderd.
106858 Hazelhurst Dr. Unit 16103 Houston, TX 77043
Ongewenste nieuwsbrief rapporteren
23-12-2015, 09:41 door Anoniem
Ziggo en andere providers kunnen deze mail makkelijk tegenhouden maar dat doen ze niet. Alleen wanneer jij als gebruiker dezelfde e-mail forward dan komt ie niet door het spam filter, krom he?
Ook zou de nederlandse autoriteit consument & markt waar je spam kunt melden hier meer actief verzet tegen maken, of is het alleen maar een statisch meldpunt? https://www.spamklacht.nl/
19-01-2016, 11:42 door Anoniem
Simpel: een regel aanmaken waarbij ieder mailtje met de tekst "TX 77043" of "Hazelhurst" linea recta naar de ongewenste mails of prullenbak wordt verwezen. Opgelost.
18-08-2016, 11:58 door Anoniem
Iedereen schrijft erover, maar niemand doet er wat aan! Het is nochtans simpel: Deze criminelen moeten gestraft worden en snel, want elke dag vallen er nieuwe slachtoffers, want anders waren ze er al lang vanzelf mee gestopt!
20-09-2016, 15:15 door Anoniem
ondertussen... 1 jaar later... nog steeds wekelijks spam van "Data Farm Direct, LLF 10685B Hazelhurst Dr. 16103 Houston Texas, 77043 USA" . Zeer enerverend!!! Onderneemt niemand actie tegen deze malafide gangsters!!!!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.