image

NL-Alert controlebericht in Nederland uitgezonden

maandag 7 december 2015, 13:29 door Redactie, 25 reacties

Om 12:00 uur heeft de Rijksoverheid een controlebericht van NL-Alert uitgezonden, maar geheel probleemloos ging dat niet. Sommige mensen ontvingen het testbericht meerdere keren, terwijl anderen het bericht niet ontvingen, zo blijkt uit verschillende reacties op Twitter.

Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie, zoals een grote brand, een dreigende overstroming of noodweer met een tekstbericht informeren. Volgens de overheid hebben de meeste mensen altijd een mobiel bij zich. Daardoor worden met NL-Alert meer mensen bereikt tijdens een noodsituatie. Daarnaast werkt de dienst op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. NL-Alert werkt daardoor óók als het netwerk is overbelast.

In een bericht over het uitzenden van het controlebericht stelt de Rijksoverheid dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom het controlebericht niet is ontvangen. Bijvoorbeeld omdat de telefoon uit stond of omdat de telefoon zich in een ruimte met slecht bereik bevond. Ook kan het zijn dat de telefoon nog moet worden ingesteld voor het ontvangen van NL-Alert.

Wat betreft het ontvangen van meerdere berichten komt dit door telefoons die met verschillende zendmasten verbinding maken op het moment dat het controlebericht werd uitgestuurd. Het later ontvangen van het controlebericht kan komen doordat er enige tijd zitten tussen het uitzenden van het bericht en het doorsturen van het bericht door de providers naar alle mobiele zendmasten. Vanwege het controlebericht was NL-Alert enige tijd 'trending topic' in Nederland.

Reacties (25)
07-12-2015, 13:50 door Anoniem
En gemiddeld hier op kantoor 1 per 4 die het ontvangen heeft. Dat is een snelle rekensom en betekent dat 75% het niet ontvangt.

Triest dat ze dat nog steeds niet voor elkaar hebben
07-12-2015, 13:53 door Anoniem
Helaas, Channel 919 staat niet in mijn lijstje en ik krijg wel berichtjes. 6 om precies te zijn. Heb dus nu de hele cell broadcast maar uit gezet. Allemaal leuk en aardig, maar het is wel MIJN telefoon. Als de simkaartenboer dan meent voor mij te moeten bepalen wat ik ontvang, nou, dan maar helemaal niks.,, (had het niet gewoon bij 1 message kunnen blijven??)
07-12-2015, 13:58 door grizzler
Het bericht bleek wel ontvangen, maar zonder enige indicatie dat er iets was binnengekomen. Lijkt me niet bijster zinvol, zo.
07-12-2015, 14:09 door Anoniem
Had kanaal 919 met naam 'NL-Alert' ingeschakeld staan op mijn Samsung Galaxy S6 maar heb geen bericht gehad. Mijn provider is Yes Telecom wat onderdeel van KPN is. Voorheen met mijn Samsun Galaxy S3 ook nooit een NL alert binnen gekregen. Diverse keren gecontroleerd of ik mijn telefoon echt goed ingesteld heb en dat blijkt zo te zijn. Triest dat dit nog altijd niet 100% goed werkt.
07-12-2015, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem: Helaas, Channel 919 staat niet in mijn lijstje en ik krijg wel berichtjes. 6 om precies te zijn. Heb dus nu de hele cell broadcast maar uit gezet. Allemaal leuk en aardig, maar het is wel MIJN telefoon. Als de simkaartenboer dan meent voor mij te moeten bepalen wat ik ontvang, nou, dan maar helemaal niks.,, (had het niet gewoon bij 1 message kunnen blijven??)

Heeft niets met "simkaartboeren" te maken, dit komt direct vanaf de overhead via de eigenaren van de zendmasten (KPN).
Jezelf verdiepen voordat je dingen roept zou je sieren :]
07-12-2015, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem: En gemiddeld hier op kantoor 1 per 4 die het ontvangen heeft. Dat is een snelle rekensom en betekent dat 75% het niet ontvangt.

Triest dat ze dat nog steeds niet voor elkaar hebben

Zeg dat wel. Wat zijn dat voor mensen daar op jouw kantoor? Kunnen die niets, of worden ze dom gehouden door een
ICT afdeling?
Normaal gesproken werkt dit namelijk wel goed als je de aanwijzingen volgt of een actieve provider hebt.
07-12-2015, 14:27 door Wim ten Brink
Drie mobieltjes in huis, twee die het daadwerkelijk hebben ontvangen. Diep treurig...
07-12-2015, 14:28 door giant
Mijn beide Nokia Lumia telefoons gisteren gecontroleerd of NL-Alert was ingeschakeld.

Niets ontvangen!
07-12-2015, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem: En gemiddeld hier op kantoor 1 per 4 die het ontvangen heeft. Dat is een snelle rekensom en betekent dat 75% het niet ontvangt.

Triest dat ze dat nog steeds niet voor elkaar hebben

Triest - Ze ? Die 75% collega's van jou die hun telefoon niet kunnen instellen dus ?
07-12-2015, 14:58 door Anoniem
Volgens de overheid hebben de meeste mensen altijd een mobiel bij zich.

Waar de overheid deze informatie nu weer vandaag getoverd heeft.

Ik wist niet dat mensen hun telefoon tegenwoordig ook al meenemen in bad/onder de douche of als ze ergens gaan zwemmen (om maar wat te noemen). En zo zullen er meer situaties zijn waar mensen die een telefoon hebben, deze uit hebben staan (soms verplicht bv ziekenhuis, soms eigen keus), en zullen er mensen zijn die geen mobiele telefoon hebben.
Deze groepen zijn blijkbaar niet meer interessant voor de overheid om te bereiken bij een alarm.
"Hadden ze maar bereikbaar moeten zijn" zal de gedacht zijn in Den Haag.

Dit lijkt me een vorm van discriminatie door de overheid.
07-12-2015, 15:17 door Anoniem
ik heb 2 mobile telefoons, 1 zakelijk (lumia 1020) via T-mobile en 1 prive (lumia 630) via Hollands Nieuwe, Beide toestellen windows phone 8.1 (prive wel nieuwere build). Alleen op prive toestel 2x bericht ontvangen. Toestellen lagen ttv bericht naast elkaar op mijn buro.
07-12-2015, 15:32 door Quetensky
Helaas, hoewel ik vorige test wel positief kon beantwoorden, is deze maal geen bericht aangekomen. Geen instellingen gewijzigd en zojuist na controle blijkt alles netjes te staan zoals NL-Alert het wil. Jammer, maar het systeem faalt!
07-12-2015, 16:14 door Rawit
Net een nieuw toestel, zonder iets in te stellen op tijd een bericht ontvangen. Helaas kan ik het niet meer nalezen. Op mijn vorige telefoons heb ik nooit wat ontvangen, ondanks dat ze op de NL-Alert site genoemd werden en ik de instellingen had gecontroleerd. Volgens mij gaat er op meerdere vlakken wat mis; ROM-bakkers die broadcast channels niet correct hebben geïmplementeerd maar ook qua masten/netwerk moet er denk ik nog wat gebeuren.
07-12-2015, 16:19 door Anoniem
Twee telefoons (1 smart en 1 oude nokia 6600) en niks ontvangen, bij de smart hebt ik het gewoon uitgezet, hou er niet van als ik ongevraagde berichten krijgt zoals dit alert gebeuren. Want aangezien de grote meute het wel gebruikt zal een noodgeval zo bekend zijn, er is nog altijd: radio, internet en een luchtalarm dus....
07-12-2015, 17:13 door Anoniem
Heb een sony Xperia Z3 compact met Android 5.1.1.Helaas was bij mij het testbericht niet te verwijderen ("lag over de startpagina") en kon mijn toestel dus niet meer gebruiken. Kon me niet aanmelden op mijn mobiel en kon ook niet meer bellen. Door vanaf een ander toestel naar mijn mobiel te bellen was deze blokkade op te heffen.
07-12-2015, 17:18 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-12-2015, 18:03 door Anoniem
Voor iedereen die hem niet heeft gehad! Je dient op veel telefoons zelfs iets in te stellen. Zie:
http://tweakers.net/reviews/4042/nl-alert-de-soap-achter-het-mobiele-luchtalarm.html
07-12-2015, 19:20 door Anoniem
2 Wolfgang AS 40W toestellen, dual sim (KPN data, Telfort spraak) via beide simkaarten ontvangen met maximaal 1 minuut verschil.
07-12-2015, 22:08 door Anoniem
Op mijn zakelijke S3 is de laatste NL-Alert van 4-11-2013. Niets aan instellingen veranderd, maar sindsdien geen alerts ontvangen. Mijn privé toestel dat er vlak naast lag met een sim van dezelfde provider was vandaag 1 van de eerste.
08-12-2015, 08:34 door Anoniem
Alarmberichten zijn voor iedereen relevant dus ook voor jou! Eigenlijk zou gebruik afgedwongen moeten worden.

Dat is dan jou mening, ik ben niet gediend van die dingen en heb het dan ook uitgezet. Je schrikt je helemaal de vinketering als dat ding onnodig afgaat, buiten dat hebben we een landelijk dekkend sirenesysteem met regionale en landelijke rampenzenders die dit zouden moeten kunnen afhandelen. Het grootste deel van de tijd heb ik geen mobiele telefoon bij de hand.
08-12-2015, 09:34 door Anoniem
Vandaag weer geen NL alert ontvangen, wel het juiste kanaal ingesteld. Telefoon had gewoon bereik. Provider Vodafone.

Waardeloos plan trouwens. Als ik lig te slapen zet ik mijn mobiele telefoon uit en ontvang ik geen NL alert. Als er dan ooit een grote chemische fabriek in de brand staat, dan komen die giftige gassen gewoon mijn slaapkamer in zonder dat ik iets doorheb. Daarnaast heb ik mijn mobiele telefoon regelmatig niet bij me, bijvoorbeeld als ik voor mijn rust even een stukje ga wandelen of naar de supermarkt loop. Bejaarden hebben vaak ook geen mobiele telefoon. Daarnaast ga ik het bericht missen als ik mijn telefoon op trilstand heb staan.

NL alert? Prima; als AANVULLING op het luchtalarm. Het KAN GEEN vervanger zijn. Maar goed, wat verwacht je, het NL alert plan was uitgewerkt door de corrupte Ivo Opstelten.
08-12-2015, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens de overheid hebben de meeste mensen altijd een mobiel bij zich.

Waar de overheid deze informatie nu weer vandaag getoverd heeft.

Ik wist niet dat mensen hun telefoon tegenwoordig ook al meenemen in bad/onder de douche of als ze ergens gaan zwemmen (om maar wat te noemen). En zo zullen er meer situaties zijn waar mensen die een telefoon hebben, deze uit hebben staan (soms verplicht bv ziekenhuis, soms eigen keus), en zullen er mensen zijn die geen mobiele telefoon hebben.
Deze groepen zijn blijkbaar niet meer interessant voor de overheid om te bereiken bij een alarm.
"Hadden ze maar bereikbaar moeten zijn" zal de gedacht zijn in Den Haag.

Dit lijkt me een vorm van discriminatie door de overheid.

Het NL-Alert wordt gebruikt om MEER mensen te bereiken. Wanneer er echt een calamiteit zich voordoet zal het lucht alarm gaan loeien, radio en tv zal een alert uitzenden EN nu dus ook via de mobiele telefoons. Het is niet mogelijk iedereen altijd individueel te informeren met zulke dingen. hiernaast is het ook een beetje de verantwoordelijkheid van de mens zelf aangezien er verschillende mediums worden aangeboden om, wanneer er echt iets gebeurt, dit te weten te komen.
08-12-2015, 11:44 door Anoniem
nokia 520, laaste update. zaterdag nog gecontroleerd. staat goed ingesteld maar geen bericht
08-12-2015, 14:03 door linuxpro
Waar maakt iedereen zich tot druk om. Los van dat NL-Alert een paar miljoen gekost heeft om knullige cell broadcast berichtjes uit te zenden die a) te laat komen b) geen nuttige info bevatten en c) er geen mogelijkheid is om te controleren of degeen die je wilt informeren of waarschuwen ook daadwerkelijk het bericht ontvangen heeft.

Kortom, een kansloos, nutteloos en duur overheidsproject wat zo de prullenbak in kan.

Overigens, de meeste berichten hebben als inhoud "houdt ramen en deuren gesloten, blijf binnen" dus om de inhoud vd berichten hoef je 't niet te doen. Het volgen op bijv. Twitter van de lokale wijkagent heeft meer zin.
08-12-2015, 16:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Volgens de overheid hebben de meeste mensen altijd een mobiel bij zich.

Waar de overheid deze informatie nu weer vandaag getoverd heeft.

Ik wist niet dat mensen hun telefoon tegenwoordig ook al meenemen in bad/onder de douche of als ze ergens gaan zwemmen (om maar wat te noemen). En zo zullen er meer situaties zijn waar mensen die een telefoon hebben, deze uit hebben staan (soms verplicht bv ziekenhuis, soms eigen keus), en zullen er mensen zijn die geen mobiele telefoon hebben.
Deze groepen zijn blijkbaar niet meer interessant voor de overheid om te bereiken bij een alarm.
"Hadden ze maar bereikbaar moeten zijn" zal de gedacht zijn in Den Haag.

Dit lijkt me een vorm van discriminatie door de overheid.

Het NL-Alert wordt gebruikt om MEER mensen te bereiken. Wanneer er echt een calamiteit zich voordoet zal het lucht alarm gaan loeien, radio en tv zal een alert uitzenden EN nu dus ook via de mobiele telefoons. Het is niet mogelijk iedereen altijd individueel te informeren met zulke dingen. hiernaast is het ook een beetje de verantwoordelijkheid van de mens zelf aangezien er verschillende mediums worden aangeboden om, wanneer er echt iets gebeurt, dit te weten te komen.

Als je even google't:

"Het luchtalarm gaat verdwijnen. Het alarm, dat elke eerste maandag van de maand en bij rampen klinkt, moet eind 2017 voor het laatst gebruikt worden.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie bevestigt berichten daarover in regionale kranten. "De sirenes zijn niet meer van deze tijd", zegt het ministerie. Vanaf 2018 wil de overheid burgers alleen nog via hun mobiele telefoon informeren bij calamiteiten.
Over minder dan drie jaar moeten sociale media, NL-Alert en de website crisis.nl het luchtalarm vervangen."

Conclusie: NL-Alert dient echt wel ter vervanging van het luchtalarm.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.