image

ABN AMRO: mkb gaat meer last krijgen van cybercrime

dinsdag 22 december 2015, 14:30 door Redactie, 3 reacties

Het midden- en kleinbedrijf gaat meer last krijgen van cybercrime, nu grotere bedrijven steeds beter beveiligd zijn, zo stelt ABN AMRO. Volgens analist Steven Peters hebben de meeste grote (internationale) bedrijven een belangrijke slag gemaakt als het om het vergroten van cybersecurity gaat.

"Het midden- en kleinbedrijf blijft echter relatief nog achter in aandacht voor en investeringen in cybersecurity", aldus Peters. "Toch zijn het juist de mkb-bedrijven die meer last krijgen van cybercrime. Misschien juist wel door de betere beveiliging bij grote bedrijven, een zogeheten waterbedeffect." Volgens de analist zoeken criminelen meestal de makkelijkste weg om hun doel te bereiken. Peters stelt dat eind 2015 zo'n 11% van de bedrijven minimaal één keer te maken heeft gehad met een DDoS-aanval. Bij mkb-bedrijven lag dit percentage met 23% een stuk hoger.

Mkb-bedrijven zouden met de aanpak en de kosten van hun cybersecurity worstelen. IT-investeringen zijn kostbaar en veel bedrijven onderschatten de kans dat zij getroffen worden door cybercrime. Investeren in cybersecurity is voor een deel te vergelijken met het nemen van een verzekering tegen schade, merkt Peters op. "Het verschil is echter dat terwijl andere bedrijfsrisico’s relatief stabiel blijven, het risico op cybercrime juist sterk toeneemt."

In de markt zijn inmiddels oplossingen ontstaan specifiek gericht op het mkb. Het gaat dan vaak cybersecurity software of databeheer in de cloud. "Voor mbk-bedrijven is de veiligheid van data bij extern beheer meestal groter. ABN AMRO verwacht dat vooral dit segment van de cybersecuritymarkt de komende jaren sterk zal gaan toenemen", aldus de analist.

Reacties (3)
22-12-2015, 15:00 door Anoniem
Het blijft draaien om de mensen en de procedures; ook databeheer in de cloud of speciale software is slechts zo slim als de domste medewerker die eraan zit ... neem TrackjackEurope (cloud-based GPS tracking systeem) bijvoorbeeld, zogenaamd tot innovator uitgeroepen, maar het hele systeem is zo lek als een mandje en zelfs na 4 contactpogingen simpelweg geen reactie, terwijl alle klantdata nog steeds op straat ligt ... Daar proef ik niet alleen onwetenheid uit, maar ook onwil ... over de rug van de klanten :(
22-12-2015, 18:46 door karma4
Door Anoniem: over de rug van de klanten :(
CBP WBP.... krijgen meer tanden met het nieuwe jaar. wat let je.
23-12-2015, 08:11 door Anoniem
Daar proef ik niet alleen onwetenheid uit, maar ook onwil ... over de rug van de klanten :(
Of dat ze simpelweg niet voorbereid waren op hun eigen succes.
Niet gelijk van het slechtste uitgaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.