image

Nederlanders voor 355.000 euro opgelicht via phishing

donderdag 7 januari 2016, 15:04 door Redactie, 3 reacties

Zeker 200 Nederlanders zijn vorig jaar het slachtoffer van phishing geworden, waarbij ze voor 355.000 euro werden opgelicht. Dat laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten. De Fraudehelpdesk ontving vorig jaar 123.000 phishingmails die door internetgebruikers werden doorgestuurd.

Ook maakten 4400 mensen melding van phishingmails via het formulier op de website van de organisatie of gaven dit telefonisch door. Hoeveel melders van de phishingmails ook slachtoffer zijn geworden is onbekend, maar 203 mensen namen met de Fraudehelpdesk contact op omdat ze daadwerkelijk via phishing waren opgelicht. De schade bedroeg in totaal zo'n 355.000 euro, wat een gemiddeld schadebedrag van 1750 euro per slachtoffer is.

Binnen de groep van slachtoffers zijn echter grote verschillen. Sommige slachtoffers verloren een paar tientjes, terwijl één slachtoffer voor een bedrag van 40.000 euro werd opgelicht. Het totale aantal Nederlanders dat vorig jaar slachtoffer van phishing werd, alsmede de schade, is onbekend, omdat mensen bij verschillende organisaties melding kunnen maken, zoals hun bank of politie. Dan wordt het niet in de cijfers van de Fraudehelpdesk meegenomen.

"Het kan verschillende redenen hebben waarom we meer phishingmails ontvangen. Het kan zijn dat onze naamsbekendheid is toegenomen, dat mensen alerter zijn of dat er meer phishingmails worden verstuurd. Wat wel opvalt is de toename", zegt woordvoerder Ellen Prummel. In de eerste maanden van vorig jaar ging het nog om zo'n 9.000 a 10.000 meldingen per maand, maar in december was dit al opgelopen tot 17.000 doorgestuurde phishingmails. Het ging in de laatste maanden van 2015 vooral om valse winacties van verschillende winkelketens.

Reacties (3)
07-01-2016, 16:01 door Anoniem
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70738ned&D1=0&D2=0,6,11-12,22&D3=a&D4=0&D5=a&HDR=T,G3,G2,G1&STB=G4&VW=T

In Nederland leven 734.000 personen, mensen, met een inkomen tot 100% van het minimum inkomen.
217.000 Nederlanders kennen deze situatie al 4 jaar of langer.

Velen uit beide groepen zitten noodgedwongen om een waaier van mogelijke redenen zelfs al dan niet ruim onder dat minimum inkomen en leven van rekening naar rekening.
Voor heel veel mensen is de echte economische crisis nog lang niet voorbij en zullen zij nog jarenlang de gevolgen ervan ervaren, als ze daaruit ooit nog kunnen ontsnappen.

Kennelijk is er ook een groep mensen die het stukken beter gaat en zich van alles permitteert waar we als het hun uitkomt medelijden mee moeten hebben.
Als je zo slim genoeg bent om aan een dergelijke vrij besteedbare budgetten te komen en zo lichtvoetig te besteden, dan is de pijn na dergelijke uitglijders vast snel weer verholpen, financieel gecompenseerd.

Draag graag in de tussentijd die pijn zelf, dat moeten vele anderen ook, zonder helpdesks, want die sociale steunpunten worden, dreigen, zijn namelijk op veel plekken wegbezuinigd of personeel verkleind. Het personeel dat overblijft kan de stapels werk niet aan en bezwijkt langzaam maar zeker onder de hulpvraag met als gevolg uitvallend personeel.
Handig en slim bedacht van die anderssoortige fishters want dan heb je ook minder bezwaarschriften en kan je beter de onterechte successen van onterechte harde kortingen en afwijzingen breed uitmeten in terugkerende juichende jaarcijfers van besparingen.
Tegen welk leuk ego projectje zullen we de bespaarde etenscentjes nu weer eens aansmijten?

Wat zullen we in 2016 met een aanloop naar de volgende verkiezingen nu weer aan beloften voor de hobby vissers club uit de oververwende middenklasse verzinnen?
Iets dat lekker bekt en wat lekker haakt tot de verkiezingsuitslag.
07-01-2016, 16:42 door Anoniem
Ach, de Fraudehelpdesk timmert zelf graag aan de weg en daardoor alleen al krijgen ze gewoon meer meldingen dan voorheen. Ik heb vroeger ook wel eens iets (bijzonders) bij ze gemeld, maar daar is met de grote hoeveelheid spam met phishing links niet meer aan te beginnen.

Dergelijke spam krijg ik vooral op mailadressen die ik gebruikt heb om informatie aan te vragen bij bijv. leveranciers, organisaties en vakantieadressen. Geen van mijn mailadressen is ooit op het net geopenbaard dus het kan niet anders dan dat enkele van die adresboeken gekraakt zijn en zo alle mailadressen in handen van spammers terecht zijn gekomen. En omdat spam voor p***svergroters blijkbaar niets meer oplevert, zit in elke spammail tegenwoordig wel een link naar een phishing site. Als je dat wilt melden kun je wel bezig blijven, dan zien ze je meldingen waarschijnlijk ook als spam...

Het is eigenlijk verbazingwekkend dat er zoiets als Interpol bestaat en je voor sommige 'overtredingen' uitgeleverd kan worden aan de US, maar dat er tegen deze vgeorganiseerde afzetterij en diefstal vrijwel niets (wereldwijd) ondernomen wordt. Tot op zeker moment een paar grote jongens (politici) het slachtoffer worden, dan kan kan het ineens wel.
07-01-2016, 18:41 door Anoniem
Beetje misleidende titel.

Beter was: Nederlanders die zich bij de fraudehelpdesk hebben gemeld.....

Politie en banken hebben hier vast een veel beter beeld van, wat wel in het artikel staat vervolgens.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.