image

Opera eerste grote browser met ingebouwde adblocker

donderdag 10 maart 2016, 10:16 door Redactie, 5 reacties

Opera is de eerste grote browser die een ingebouwde adblocker aan de browser heeft toegevoegd. Volgens de ontwikkelaar zijn advertenties tegenwoordig een grote irritatie van internetgebruikers geworden. Ze verbruiken steeds meer bandbreedte en zijn een privacyprobleem, omdat ze gebruikers over het hele web volgen. "Daarom gebruiken steeds meer mensen een adblocker", zegt Krystian Kolondra van Opera.

De ontwikkelaar heeft naar eigen zeggen dan ook besloten om een ingebouwde adblocker aan Opera toe te voegen. De adblocker staat standaard wel uitgeschakeld. Tijdens het bezoeken van websites controleert de adblocker of erop de website advertenties staan en vraagt vervolgens aan de gebruiker of hij die wil blokkeren. Ook laat de browser zien hoeveel advertenties erop de betreffende pagina worden geblokkeerd. Tevens kan de snelheid van de website met en zonder adblocker worden gemeten. Volgens Opera kunnen sommige populaire websites hierdoor 90% sneller laden.

Verder is het mogelijk om websites aan een uitzonderingslijst toe te voegen, zodat erop die pagina's wel advertenties worden getoond. Uit eigen onderzoek zou blijken dat Opera websites sneller laadt dan Firefox of Google Chrome met de populaire adblocker Adblock Plus. De ingebouwde adblocker is alleen nog in de Opera-versie voor ontwikkelaars beschikbaar. Wanneer die in de uiteindelijke versie verschijnt, de Opera-versie waar de meeste gebruikers mee werken, is onbekend. Deze video laat de werking van de adblocker zien.

Volgens meetbureaus heeft Opera een marktaandeel van 1,6 procent a 2 procent op de desktop. Een percentage dat al jaren nagenoeg onveranderd blijft. Tot december vorig jaar werkte 0,9% van de Nederlandse internetgebruikers met Opera, aldus statistieken van StatCounter. Daarna verdwijnt de browser uit de statistieken en wordt die, door de groei van Microsoft Edge, onder de noemer 'overige' geplaatst.

Image

Reacties (5)
10-03-2016, 11:28 door Anoniem
Hmm, toen Opera nog gebruik maakte van hun eigen Presto engine zat er al een ad-blocker in, dus in feite hebben ze er 3 jaar over gedaan om deze functionaliteit terug te brengen..
10-03-2016, 13:32 door Anoniem
Steeds meer websites vragen nu om je adblock eerst uit te schakelen.
sdm
10-03-2016, 17:40 door Anoniem
* Websites met overmatig gebruik van ruklame (pune intended) niet meer bezoeken.
* Eventueel melden bij de privacywaakhonden van persoongegevens voor "tracking/supercookies and what not"-ongein of deze website zich wel legitiem aan de regelgeving houdt.
* Navraag doen of je allicht de website of master direct aansprakelijk kan stellen voor schade door malafide reclame blokken op zo'n website wanneer jij aantoonbaar je best heb gedaan je beschermen tegen malafide adware etc. Wanneer deze website door onvoldoende effort van de webmaster of reclame hostingbedrijf controle heeft uitgevoerd op haar reclames-blokken en daardoor malware heeft geserveerd heb jij allicht de mogelijkheid een website via een kort geding dood te laten bloeden.

Een website zonder bezoekers is een dode website. Een website die zich voor de rechter moet verantwoorden is een site welke meer wordt gemeden.
De website moet dan maar zelf een andere business model gaan bedenken ("not a problem" waar ik als bezoeker onder moet leiden als men niet is staat anders een website online te houden dunkt mij).

Zelf heb ik een grondige afkeer van ongepaste reclame op websites. Dit dient aan te sluiten op de doelgroep van de website.

Aka een website met technische info dient nooit half-naakte dames te tonen met "date site blabla ", "je kan je auto verkopen via.." of "ontmoet iemand daar". Passende reclame zou zijn: web-seminairs over de volgende ontwikkeling op technisch gebied/literatuur over wat van toepassing is op de doelgroep van zo'n technische website.

Verder ben ik van mening dat alle (meta)data gegenereerd door ons als gebruikers Copyright zijn.
Wil je mijn gegenereerde (meta)data gebruiken voor bijvoorbeeld het vergaren van statieken waardoor reclame bureaus beter kunnen inspelen op de wensen van hun doelgroep dan betaal je mij daarvoor.
10-03-2016, 19:11 door Anoniem
Door Anoniem: Steeds meer websites vragen nu om je adblock eerst uit te schakelen.
sdm

En vervolgens kun je deze popup weer gericht met de adblocker blocken
11-03-2016, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Zelf heb ik een grondige afkeer van ongepaste reclame op websites. Dit dient aan te sluiten op de doelgroep van de website.

Aka een website met technische info dient nooit half-naakte dames te tonen met "date site blabla ", "je kan je auto verkopen via.." of "ontmoet iemand daar". Passende reclame zou zijn: web-seminairs over de volgende ontwikkeling op technisch gebied/literatuur over wat van toepassing is op de doelgroep van zo'n technische website.

Zo werkt dat niet. De website kiest niet de advertenties die verschijnen, maar de advertentiehoster. En die kiest de
adverteerders die geld binnen brengen, en matcht deze met de site op basis van verwachte interesse bij de bezoekers.
Een website met technische inhoud is natuurlijk een aantrekkelijke plek om te adverteren voor die lui omdat relatief veel
techneuten geen relatie hebben.

Als je op teletekst kijkt dan vind je bij veel zenders ook hele paginareeksen over sexdating terwijl de rest van de service
nieuws en programma info is. Kennelijk betalen die sexdating aanbieders flink, want ik mag toch aannemen dat de
zender exploitant ook wel 2 keer de wenkbrouwen fronst bij het toelaten van deze content. Maar net als bij websites
is ook daar adverteren het verdienmodel, en heeft de overweging "het brengt geld op" uiteindelijk toch de overhand
boven "het is passend".
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.