image

Adobe gaat mensen over meerdere apparaten volgen

woensdag 23 maart 2016, 11:50 door Redactie, 16 reacties

Adobe heeft een nieuwe oplossing onthuld om mensen over meerdere apparaten te volgen, zodat er gerichte advertenties kunnen worden getoond. Marketing Cloud Device Co-op wordt omschreven als een netwerk dat bedrijven in staat stelt om samen te werken en zo mensen beter te kunnen identificeren.

Dit moet het voor de bedrijven mogelijk maken om hun gebruikers op verschillende apparaten en via verschillende applicaties te herkennen en zo op grote schaal een "gepersonaliseerde ervaring" te bieden. Op dit moment zijn alleen bedrijven als Google en Facebook in staat om hun gebruikers via verschillende apparaten te identificeren, omdat gebruikers met enige regelmaat op hun netwerken inloggen.

Adobe stelt dat digitale marketing vooral gericht is op ip-adressen en cookies, waardoor het niet mogelijk is om een 'authentieke en intelligente koppeling' met elke gebruiker te maken. Co-op maakt een koppeling tussen groepen apparaten die door anonieme gebruikers worden gebruikt. Hierdoor krijgen marketeers meer inzicht in het gedrag van gebruikers en kunnen zo meer gerichte advertenties tonen. Uit cijfers zou blijken dat Adobe Co-op tot wel 1,2 miljard apparaten wereldwijd kan koppelen. Volgens het softwarebedrijf blijven de privacy en transparantie hierbij gewaarborgd.

Reacties (16)
23-03-2016, 12:03 door Anoniem
Foxit, check. HTML5 check. Betterprivacy in Firefox, check.
Nou ik ben benieuwd hoe men mensen willen gaan volgen als men geen Adobe producten meer gebruiken. Of moeten we soms de adobe servers nu ook in de hostfile gaan blocken?
Bij mij is in ieder geval geen Adobe meuk geinstalleerd, er zijn zat alternatieven voor tegenwoordig en als je filmpjes nog in oude Flashformaat op Internet plaatst dan jammer maar daarvoor installeer ik geen Flash meer.
23-03-2016, 12:12 door Anoniem
Het blijft een dooddoener: we volgen je overal, maar de privacy is gewaarborgd.

Volgens mij houdt privacy in dat IK bepaal wie er wat over mij weet (en dan ook nog wat je weet). Zodra jij informatie over mij begint te verzamelen zonder mijn uitdrukkelijke toestemming, is daarmee de privacy geschonden. En voor de duidelijkheid, meneer Adobe, die toestemming heb je dus NIET.
23-03-2016, 12:34 door Anoniem
En hoe blokkeren we dit soort ellende? ;)
23-03-2016, 13:24 door Skizmo
Waarom is dit bedrijf nog steeds niet naar de klote ?
23-03-2016, 13:26 door Reinder
Dit is vast een goed idee, vond iemand van de afdeling marketing die het helemaal geweldig vind als hij z'n klanten zo'n fijne intieme persoonlijke "internetervaring" kan bezorgen, want wie wil dat nou immers niet, wekenlang reclame krijgen voor roze tampon-opbergdoosjes met fris bloemetjesmotief omdat je gisteren kaartjes voor OneDirection hebt gekocht om cadeau te doen.
23-03-2016, 14:00 door Anoniem
weer een rede om adobe alternatieve te zoeken
23-03-2016, 14:23 door Anoniem
Regels in blokkades in je router, dan ben je van een hoop tracking en reclame af. Regel dan wel even dat je een reglement hebt voor wat betreft internetgebruik en dat er dus geen ongefilterde internettoegang aangeboden wordt. Ads zijn gebleken onveilig te zijn en het is dus noodzakelijk deze te blokkeren.
There's no place like 127.0.0.1 . Noob-vriendelijk en best effectief is de boel regelen met Hostsman.
Ja, je kunt natuurlijk ook adobe flash deinstalleren of in ineder geval een muisklik vereisen.
Adobe Air, gebruikt iemand dat daadwerkelijk? Pdf tools zijn er gelukkig genoeg, ook open source.
Omniture was vereist voor bankieren bij de abnamro, maar daar is een workaround voor.
Het gebuik Adobe van zooi wordt vanzelf minder.
23-03-2016, 14:25 door Briolet
Door Anoniem: Nou ik ben benieuwd hoe men mensen willen gaan volgen als men geen Adobe producten meer gebruiken.

Lees de link in het artikel. Vanaf "How it Works", wordt het uitgelegd. Dit werkt geheel zonder Adobe producten. Gewoon vanaf twee apparaten inloggen op een account van een firma die met dit project meedoet, en die twee apparaten zijn gekoppeld als zijnde één persoon.
Dat systeem van matchen gaat dus mis als je apparaten met meerdere personen deelt, zoals bij mij gebeurd.
23-03-2016, 14:28 door Anoniem
Het is fundamenteel onmogelijk om privacy te respecteren als je wat je toont afstemt op wat je over iemand weet, daarmee geef je namelijk ongevraagd informatie aan iedereen die op dat moment op het beeldscherm meekijkt.

Ik heb zien gebeuren dat er privacygevoelige onderwerpen op ongelegen momenten opdoken, op websites die helemaal niets met het privacygevoelige onderwerp te maken hadden. Als ze de brug naar niet met elkaar verbonden apparaten inderdaad weten te slaan (en ik ben al eens eerder een bericht tegengekomen dat een bedrijf claimde dat te kunnen) dan kan je erop wachten dat dingen die met medische en psychische klachten, zwangerschap, seksuele fantasiëen of wat dan ook opeens op je beeldscherm opduiken terwijl je chef bij je bureau staat.

Als je privacy respecteert dan toon je geen dingen aan anderen die iets zeggen over wat iemand bezig houdt. Als je niet kan zien wie er zicht heeft op een beeldscherm toon je het dus niet. Als je dat niet toont heb je geen reden om mensen te tracken en profileren. Als je privacy respecteert kan je niet eens actief zijn in deze business.
23-03-2016, 14:36 door Anoniem
Ik heb alleen een PC en geen andere rommel.
Hoe denkt adobe mij te kunnen volgen als ik de deur uit ga? Vind 't knap hoor...
23-03-2016, 15:15 door Anoniem
Door Skizmo: Waarom is dit bedrijf nog steeds niet naar de klote ?

Omdat ze een paar goede producten maken en daar veel geld voor vragen.
23-03-2016, 15:29 door Anoniem
Adobe aanklagen wegens privacy schending?
23-03-2016, 17:27 door Anoniem
Ik krijg nooit reclame... Ik gebruik FF met een aantal blockers en ben daarnaast lid van een goede, Nederlandse VPN-club.
23-03-2016, 17:58 door Anoniem
Door Reinder: Dit is vast een goed idee, vond iemand van de afdeling marketing die het helemaal geweldig vind als hij z'n klanten zo'n fijne intieme persoonlijke "internetervaring" kan bezorgen, want wie wil dat nou immers niet, wekenlang reclame krijgen voor roze tampon-opbergdoosjes met fris bloemetjesmotief omdat je gisteren kaartjes voor OneDirection hebt gekocht om cadeau te doen.
Of het omgekeerde. Er is weinig dat ik meer haat dan voetbal, maar van een zeldzaam mooi of bizar doelpunt kan ik echt genieten soms. En dan wekenlang alleen maar voetbalfilmpjes in de youtube lijst krijgen, wat je ook zoekt!
24-03-2016, 11:31 door ph-cofi
Het lijkt wel alsof Adobe verwacht dat mensen vrijwillig meewerken omdat ze zelf ook betere reclames willen. Ik lees over een "co-op privacy tool" op de client???
http://blogs.adobe.com/conversations/2016/03/privacy-by-design.html
24-03-2016, 17:52 door Anoniem
Ik hou wel van reclame. Gericht of niet gericht dat maakt me niets uit. De reclame geeft je net even genoeg tijd om een nieuw flesje bier te pakken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.