image

Banken delen live data bij oprollen creditcardfraudeurs

zaterdag 18 juni 2016, 06:33 door Redactie, 3 reacties

Banken en winkels hebben bij een operatie tegen creditcardfraudeurs voor het eerst live gegevens met elkaar gedeeld. De operatie werd geleid door de Britse autoriteiten en creditcardmaatschappij Visa en had als doel om het kopen van goederen met gestolen creditcardgegevens proactief aan te pakken.

Ook Europol was bij de operatie betrokken. De betrokken partijen deelden gegevens om verdachten te vinden die met gestolen creditcardgegevens via internet aankopen doen. In totaal werden er 11 personen aangehouden. Tijdens huiszoekingen werden een bioscoopsysteem, computers, mobiele apparaten, luxe kleding, keukenapparatuur, gamingspullen en twee machetes in beslag genomen. De waarde van de goederen bedroeg meer dan 280.000 euro.

Volgens Kerrie Gower, commissaris van de Britse Dedicated Card and Payment Crime Unit (DCPCU) hebben frauduleuze creditcardaankopen grote gevolgen voor betalingsverwerkers en winkels. Steve Wilson, hoofd van het Europese Cybercrime Centrum (EC3) van Europol in Den Haag, spreekt van een 'groeiend fenomeen' dat voor grote financiële schade zorgt en consumenten in heel Europa raakt. Samen met opsporingsdiensten in de EU-lidstaten, de betaalsector en online winkels heeft Europol een werkgroep opgezet om deze vorm van fraude aan te pakken.

Reacties (3)
18-06-2016, 17:04 door karma4
Ofwel een heterdaadje in de cyberwereld. Ik had verwacht dat zoiets geen nieuwswaarde hoefde te hebben.
Camera's pas en krediet checking bij betaling en visa wachtte de klachten van misbruik af. .. dat zou echt nieuws zijn.
19-06-2016, 09:04 door Anoniem
De creditcardfraude is jarenlang door de creditcard maatschappijen getolereerd, omdat de kosten om deze adequaat te bestrijden in verhouding met de opbrengsten nauwelijks merkbaar waren. In tegenstelling met de werkwijze van de banken, kan een cliënt met wiens kaart is gefraudeerd, en deze binnen een aantal weken hierover reclameert gewoon het geld terugkrijgt.
De grote boosdoener, de magneetstrip in de creditcard is voor zover ik weet nog steeds niet taboe in de Verenigde Staten.
20-06-2016, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem: De creditcardfraude is jarenlang door de creditcard maatschappijen getolereerd, omdat de kosten om deze adequaat te bestrijden in verhouding met de opbrengsten nauwelijks merkbaar waren. In tegenstelling met de werkwijze van de banken, kan een cliënt met wiens kaart is gefraudeerd, en deze binnen een aantal weken hierover reclameert gewoon het geld terugkrijgt.
De grote boosdoener, de magneetstrip in de creditcard is voor zover ik weet nog steeds niet taboe in de Verenigde Staten.

Ondertussen worden door de FBI wel langdurige onderzoeken uitgevoerd (ook undercover, en ik vermoed dat een beetje uitlokking er ook wel bij hoort) en kun je zomaar voor jaren gratis onderdak verdienen als je je hiermee bezig houdt...

Tolereren is misschien niet helemaal het goede woord.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.