Privacy - Wat niemand over je mag weten

Wildwestachtervolging van 12-jarig meisje in de auto van oma...

03-07-2016, 10:14 door [Account Verwijderd], 7 reacties
Laatst bijgewerkt: 03-07-2016, 10:23
...kopt het NOS.nl artikel:

http://nos.nl/artikel/2115051-wildwestachtervolging-van-12-jarig-meisje-in-de-auto-van-oma.html

Dat is natuurlijk niet het aspect waarom het draait om dit bericht hier op security.nl te plaatsen.
Het wordt pas interessant als je leest:

"De betreffende auto kon door de fabrikant op afstand tot stilstand worden gebracht."

De politie die de achtervolging inzette moet deze fabrikant daarom hebben verzocht. Het is natuurlijk een veronderstelling maar wie anders?

Hier wordt het dus interessant. Kan dit ook in Nederland worden gevraagd door bevoegde instanties, uiteraard binnen onze wetgevingen?
Zo ja: wie komt voor zo'n ingreep in aanmerking?
Een roodrijder die een kinderwagen schept òf net niet raakt?
Een ernstige wanbetaler met betrekking tot motorrijtuigenbelasting?
Een verdachte van een delict (misdrijf)?
Reacties (7)
03-07-2016, 10:58 door Rolfieo - Bijgewerkt: 03-07-2016, 10:58
Door Aha: ...kopt het NOS.nl artikel:

http://nos.nl/artikel/2115051-wildwestachtervolging-van-12-jarig-meisje-in-de-auto-van-oma.html

"De betreffende auto kon door de fabrikant op afstand tot stilstand worden gebracht."

Kan dit ook in Nederland worden gevraagd door bevoegde instanties, uiteraard binnen onze wetgevingen?
De vraag moet eigenlijk zijn, hoe heeft men dit kunnen doen? Is dit een standaard feature, of is hiervoor extra techniek ingebouwd. In de VS is het normaler dat men met GPS trackers rijd en dat men op afstand een auto tot stilstand kan brengen. Zowel voor diefstal als vanuit de verzekering.

De vraag is natuurlijk wel, met alle moderne auto's met Internet communiceren, waarbij dit in theorie mogelijk is. Sterker nog, volgens mij heeft hier al eens iets over op Internet gestaan dat dit tot de mogelijkheden kan behoren.

Goed punt.....
03-07-2016, 15:22 door karma4
Door Rolfieo: De vraag is natuurlijk wel, met alle moderne auto's met Internet communiceren, waarbij dit in theorie mogelijk is. Sterker nog, volgens mij heeft hier al eens iets over op Internet gestaan dat dit tot de mogelijkheden kan behoren.
Goed punt.....
Niet alleen met gps trackers maar met direct verbonden auto-computers GSM al of niet aan de OBC poort (rechtstreeks met fabrikant). Een gps tracker heeft alleen nut indien er een signaal teruggestuurd wordt (calling home). Als de fabrikant ook updates kan sturen dan is het cirkeltje rond. Bij veel moderne autos is dat al het geval. Voor lease contracten wordt die mogelijkheid al vaak standaard ingebouwd. De fase van theorie is voorbij.
http://www.click2houston.com/news/grandkids-12-and-8-start-police-chase-after-taking-grandmothers-car-for-joyride
Een Chevy van GM met een controlerend antidiefstal-systeem. Zeg maar een wat luxe opeltje boven €25.000 zonder NL- weeldebelasting.

Daarmee ben ik het eens met de vraag van de OP.
Ik zou er geen probleem in zien volgens dit voorbeeld. De eigenaar heeft het bewust in laten bouwen en de politie heeft het toegepast. Wat zou de bedoeling van zo'n anti-diefstal systeem zijn? Als hij er in mag zitten is de rest nagegaan. Ik vermoed dat de brandstof toevoer / vermogen naar minimaal is gezet.
03-07-2016, 19:01 door Anoniem
Misschien heeft oma (de eigenaar) de opdracht gegeven?

Of misschien als de eigenaar de auto als gestolen opgeeft dat de fabrikant cq leasemaatschappij dat zelf kan, aldanniet op verzoek van de politie.
04-07-2016, 07:15 door Erik van Straten
Zodra politiemensen een auto elektronisch op afstand kunnen laten stoppen (zelf of met hulp van de fabrikant van de auto), verwacht ik niet dat dit middel substantieel vaker door de politie gebruikt zal worden dan in de huidige situatie - waarin zij een "stopsignaal" geven.

En sowieso is de vraag "gaat de politie voor een vermoed delict X ineens wel aanhouden (of laat zij de auto automatisch naar het bureau komen) zodra zij Y kan" geen onderwerp voor security.nl, hoe interessant mogelijk ook.

De vraag zou m.i. moeten luiden: "welke bedreigingen kunnen we bedenken zodra auto's elektronisch, op afstand door derden gestopt, bestuurd en/of "afgeluisterd" (denk naast bedienings- en sensorsignalen van de auto ook aan audio, video en gebruikersnetwerken waaronder bluetooth en WiFi) kunnen worden?

Heb ik straks bijvoorbeeld een bordje met de tekst "Sorry, ransomware niet betaald!" in de auto dat ik door het raam naar buiten steek (mits de bediening van dat raam niet is geblokkeerd en ik nog leef) zodra een cybercrimineel bij regen de ABS heeft uitgeschakeld en vol op de rem heeft getrapt waarna mijn auto op de A2 bij Breukelen tussen de linker en rechter vangrail heen en weer is gestuiterd?

En zodra we bedreigingen hebben bedacht, wat is dan de kans op realisatie van elk van die bedreigingen, en wat is de worst case impact? En hoe kunnen we die risico's het beste mitigeren?
04-07-2016, 07:21 door Anoniem
Het is een 2014 Chevrolet Cruze met waarschijnlijk een aftermarket trackingsysteem waarmee de auto kan worden stilgezet of de starter kan worden uitgeschakeld. Dit is doorgaans niet de keuze van de gebruiker, maar van het bedrijf waarvan de auto wordt geleased. De leasemaatschappij installeert en beheert het systeem.

Er is in de VS kritiek op dit systeem omdat de beheerder zomaar een auto kan stilzetten terwijl het op een snelweg rijdt. Dat is levensgevaarlijk. Het stilzetten kan ook worden geautomatiseerd met behulp van geo-fencing, waardoor het stilzetten nog gevaarlijker is. Communicatie gaat via 3G.

Overigens is in het filmpje niet te zien dat de auto op afstand wordt stilgezet, de jonge bestuurster kan hem ook zelf hebben stilgezet. De locatie was waarschijnlijk wel te bepalen via het trackingsysteem.
04-07-2016, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Er is in de VS kritiek op dit systeem omdat de beheerder zomaar een auto kan stilzetten terwijl het op een snelweg rijdt. Dat is levensgevaarlijk. Het stilzetten kan ook worden geautomatiseerd met behulp van geo-fencing, waardoor het stilzetten nog gevaarlijker is.

Het is zowizo levensgevaarlijk om op een snelweg te rijden want het kan op ieder willekeurig moment gebeuren dat
je auto defect raakt waardoor je tot stilstand komt, al dan niet op de rijbaan.
Ik zag dat gisteren nog toen ik een stukje ging fietsen. Er stond een auto stil op de vluchtstrook en de inzittenden
stonden bedremmeld in de berm, het verkeer raasde er op grote snelheid langs. Toen ik er een half uurtje later weer
langs kwam stond er een gele takelauto bij, de rechtse rijbaan was afgekruisd en er raasden nog steeds auto's langs.
De man van de takelauto stond wild te gebaren naar de auto's maar ze deden alsof ze niks zagen.

Nee, levensgevaarlijk die snelweg. Ik zou er niet gaan rijden als ik jou was!
04-07-2016, 12:13 door Anoniem
Het ging hier trouwens om een Chevy Cruz (2014) met OnStar aan boord: https://www.onstar.com/us/en/services/security.html
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.