image

Banken vergoeden 98,9% fraudeschade bij internetbankieren

maandag 4 juli 2016, 12:13 door Redactie, 5 reacties

Banken hebben vorig jaar 98,9% van de schade vergoed die particulieren opliepen door fraude met internetbankieren. Dat staat in het vandaag verschenen jaarverslag van Betaalvereniging Nederland (pdf). In 2015 werd er voor een bedrag van 3,7 miljoen euro door criminelen via internetbankieren gefraudeerd.

De belangrijkste fraudevorm met internetbankieren is phishing. De schade door phishing bedroeg vorig jaar 3 miljoen euro. Dat is 21% minder dan in 2014 (3,9 miljoen euro). In 2012 bedroeg de schade nog 11,5 miljoen euro. De schade door malware bedroeg 350.000 euro. "Criminelen richten zich meer op phishing", aldus de Betaalvereniging. "Criminelen spelen hierbij in op de actualiteit, zoals de introductie van nieuwe betaalpassen en authenticatiemiddelen."

Veiligheidsregels

In 2014 lanceerden de banken in samenwerking met de Consumentenbond de 'Uniforme veiligheidsregels elektronisch bankieren en betalen voor particulieren'. Slachtoffers van fraude met internetbankieren moeten aan deze regels voldoen als ze hun schade vergoed willen krijgen. "De vijf regels kregen in de pers naast positieve ook negatieve aandacht. Nog steeds wordt af en toe, ten onrechte, gesuggereerd dat de banken met deze regels de verantwoordelijkheid richting klant hebben willen opschuiven", aldus Betaalvereniging Nederland.

De organisatie zegt dat er geen signalen bekend zijn dat banken de opgetreden fraudegevallen sinds die tijd kritischer beoordelen of minder vaak zijn overgegaan tot het vergoeden van de geleden schade aan particulieren. Vorig jaar werd 98,9% van de fraudeschade bij internetbankieren aan particulieren vergoed.

Reacties (5)
04-07-2016, 12:54 door Anoniem
Als we straks Cashless zijn vergoeden ze minder dan 10%..
04-07-2016, 14:33 door Anoniem
http://www.dnb.nl/binaries/uniforme-veiligheidsregels_tcm46-301955.PDF?2016062808

"3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken."

Ik vraag me af of/hoe de bank dat controleert...
04-07-2016, 15:46 door Anoniem
Dit is waarom je tegenwoordig moet betalen voor het uitlenen van je geld aan de banken. Niet omdat ze geen geld verdienen aan de cashvoorraad die je ze geeft maar omdat ze die winst niet willen laten verdampen via klanten die niet snappen hoe ze veilig met hun bankpas, pincode en betalingen om moeten gaan. Die eur 3.000.000 schadevergoeding komt uit uw eigen zak.
04-07-2016, 16:20 door karma4 - Bijgewerkt: 04-07-2016, 16:30
Nog steeds wordt af en toe, ten onrechte, gesuggereerd dat de banken met deze regels de verantwoordelijkheid richting klant hebben willen opschuiven", aldus Betaalvereniging Nederland.
Volgens wij van wceend...
Als ze zelf oncontroleerbaar willen zijn geen openheid willen geven en wel eisen aan gebruikers voor hardware en software willen stellen. De DNB zou als taak hebben banken te controleren... Ze nemen genoegen met een verklaring van de directie.
Ze (de banken) hadden ook een vm kunnen aanbieden waar ze (de banken) zelf de controle over hebben.
05-07-2016, 23:07 door Anoniem
Door Anoniem: http://www.dnb.nl/binaries/uniforme-veiligheidsregels_tcm46-301955.PDF?2016062808

"3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken."

Ik vraag me af of/hoe de bank dat controleert...

Da kannie wel bedenke toch? Gewoon afgeleid van de hack kenne ze zien wat de beveiligings problemen moet zijn geweest!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.