image

IAB: websites moeten garanderen dat advertenties virusvrij zijn

woensdag 27 juli 2016, 17:08 door Redactie, 8 reacties

Om ervoor te zorgen dat internetgebruikers hun adblocker uitschakelen moeten websites garanderen dat de advertenties die ze tonen geen malware bevatten of de privacy schenden. Dat stelt het Interactive Advertising Bureau (IAB) aan de hand van onderzoek (pdf) onder 1500 Amerikanen.

Het IAB kan als de branchevereniging voor de advertentie-industrie worden gezien en houdt zich onder andere bezig met het ontwikkelen van standaarden en uitvoeren van onderzoek. Het nu uitgevoerde onderzoek laat zien waarom mensen advertenties blokkeren en wat er gedaan kan worden om bezoekers hun adblocker uit te laten schakelen. Zo blijkt dat adblock-gebruikers zich onder andere zorgen maken om met malware besmet te raken. Het gebruik van besmette advertenties die misbruik van beveiligingslekken in bijvoorbeeld Adobe Flash Player maken is een populaire methode onder internetcriminelen om computers met malware te infecteren.

Een ander veel genoemd kritiekpunt is dat adblock-gebruikers zich zorgen over hun privacy maken en niet willen dat ze overal op het web worden gevolgd. Tweederde van de adblock-gebruikers zegt echter bereid te zijn om het blokkeren van advertenties te stoppen als eraan de kritiekpunten tegemoet wordt gekomen. Volgens het IAB moeten websites gebruikers dan ook verzekeren dat de website veilig is. "Biedt garanties dat de website en advertenties veilig zijn, geen malware of virussen bevatten en het surfen niet vertragen."

Image

Reacties (8)
27-07-2016, 17:43 door karma4 - Bijgewerkt: 27-07-2016, 17:45
Wat laat nu eerst de aversie zo hoog opgelopen is. Die aversie is de ondermijning voor het verdienmodel. Wie weet mogelijk is het nog niet te laat het tij te keren. Net zoals ooit de vrije email campagnes naar spam en stricte regulering gegaan is.
.. Ik geloof niet in zelfregulering.
27-07-2016, 18:25 door Anoniem
Probleem is dat veel websites externe advertentiescripts gebruiken, zoals Google Adwords/Adsense. Als websitebeheerder heb je vrijwel geen controle over die advertenties.
Als websites geld willen blijven verdienen, zullen ze iets anders moeten doen, bv. directe adverteerders aantrekken of de bezoekers om donaties vragen. Zo hou je het heft in eigen hand en kun je garanderen dat de advertenties virusvrij zijn. Want dan kun je reclamemateriaal zelf toetsen.
Verder moeten ze ervoor zorgen dat websites op de normale wijze toegankelijk blijven, d.w.z. geen reclame over content heen, en niet automatisch laten afspelen, geen tracking enz. enz..
Zolang dit niet verandert, gebruik ik een adblocker. Op zich vind ik een paar banners niet zo erg, maar sommige websites zijn zonder adblocker niet eens normaal te gebruiken.
27-07-2016, 21:32 door Anoniem
Door Anoniem: Probleem is dat veel websites externe advertentiescripts gebruiken, zoals Google Adwords/Adsense. Als websitebeheerder heb je vrijwel geen controle over die advertenties.

DAT is juist de reden dat ze het moeten garanderen, en nog beter, er juridisch aansprakelijk voor moeten worden gesteld
als ze verzaken in die garantie.
Het feit dat "veel mensen XXXX doen" betekent niet dat dat daarmee dan een goed idee is of acceptabel gedrag wordt.
Juist dit feit jaren lang negeren heeft geleid tot de huidige puinhoop.

Als je als website wilt adverteren, sluit dan een contract af met een adhoster die je garandeert dat je via die waanzinnig
complexe scripts en Adnonsense GEEN malware gaat serveren. Kan die adhoster dat niet (de "niet-kunner"), dump hem
dan en zoek een betere, een die garanties levert niet alleen als papieren belofte maar ook in de vorm van flinke
schadevergoedingen als het toch mis gaat.

Als al die arme websitebeheerders die om inkomsten verlegen zitten dat allemaal gaan doen dan is het hele probleem
in no-time opgelost want dan schieten de adhosters die WEL kunnen garanderen dat het niet fout gaat (en de daarbij
behorende technologieen gebruiken en andere zaken afzweren) als paddenstoelen uit de grond, en gaat het huidige
schorremorrie out of business.

Daat wordt zowel de consument als de website beheerder alleen maar beter van.
27-07-2016, 23:53 door Anoniem
Dit gaan we dus niet beleven, zelfs Google, de grootse verdiener op dit vlak, kan zijn advertenties niet vrijhouden van SE redirects, van fraude, scam en spam ads. Ze willen het misschien wel maar het is dweilen met de kraan open. Het zou mij hogelijk of beter hooglijk verbazen als ik een website ga tegenkomen met een bijgeleverde "adblocker zuivere" advertentie garantie. Je moet daar meteen al technisch het nodige voor gaan ondernemen en dat doen ongelooflijk veel websites (nog lang) niet. Verder de beveiligingsstructuur om dat te bereiken ontbreekt ten enen male, afgelaten van het feit of men het eigenlijk wel wil.
Neen, bij een data slurpend surveillance kapitalisme waar alles om het content verdienmodel draait, gaan we zo'n ideale situatie echt niet zien. Eerder het omgekeerde, verbieden van adblockers als in China en verplichte consumptie van opvoedende en manipulerende advertenties. Advertenties zien is goed voor u, net als de oude lepel levertraan dat was.
28-07-2016, 00:22 door Anoniem
Het is niet alleen of advertenties kwaadaardig zijn en of het advertentie-mechanisme zo is ingericht dat de website-bezoeker (over langere tijd) kan worden gevolgd.

Er speelt ook mee dat sommige website zo overladen zijn met allerlei reclame-uitingen (filmpjes, flash, externe bronnen, volg-scripts, social media-scripts, enz.) dat de site onbruikbaar wordt. De laadtijd is beduidend langer, soms loopt een pagina zelfs geheel vast. Navigeren over dergelijke sites is een crime: langzaam en schokkend.

Heb je eenmaal gemerkt hoe vlot dezelfde site kan lopen als je hem bezoekt met adblocker (bv. uBlock Origin) dan wil je niet meer terug...
28-07-2016, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem: Het is niet alleen of advertenties kwaadaardig zijn en of het advertentie-mechanisme zo is ingericht dat de website-bezoeker (over langere tijd) kan worden gevolgd.

Er speelt ook mee dat sommige website zo overladen zijn met allerlei reclame-uitingen (filmpjes, flash, externe bronnen, volg-scripts, social media-scripts, enz.) dat de site onbruikbaar wordt. De laadtijd is beduidend langer, soms loopt een pagina zelfs geheel vast. Navigeren over dergelijke sites is een crime: langzaam en schokkend.

Heb je eenmaal gemerkt hoe vlot dezelfde site kan lopen als je hem bezoekt met adblocker (bv. uBlock Origin) dan wil je niet meer terug...
Heb je eenmaal gemerkt dat een site to overladen is met reclame-uitingen dat de site onbruikbaar wordt, wil je niet meer terug. Serieus, waarom probeer je dit soort sites uberhaupt te bezoeken? Negeer dit soort sites gewoon en laat ze een langzame dood sterven.
28-07-2016, 13:50 door johanw
Door Anoniem:Serieus, waarom probeer je dit soort sites uberhaupt te bezoeken? Negeer dit soort sites gewoon en laat ze een langzame dood sterven.
Waarom zou je er wegblijven als ze bruikbaar zijn als je de ads blokkeert? Pas tegen de tijd dat men een werkende methode heeft om mijn anti-anti adblock script te saboteren blijf ik er weg.
29-07-2016, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem: Probleem is dat veel websites externe advertentiescripts gebruiken, zoals Google Adwords/Adsense. Als websitebeheerder heb je vrijwel geen controle over die advertenties.
Ketenaansprakelijkheid is hier het sleutelwoord. Dat je zaken aan derden uitbesteed neemt niet je eindverantwoordelijkheid weg.

Als je op een terras een portie bitterballen besteld, en ze blijken bedorven, dan is het de verantwoordelijkheid van het café om dit voor je op te lossen. Ze komen er niet mee weg door je te verwijzen naar de fabrikant.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.