image

Privacy First dreigt met rechtszaak wegens ANPR-wetsvoorstel

maandag 31 oktober 2016, 16:41 door Redactie, 27 reacties

Stichting Privacy First dreigt samen met een coalitie van maatschappelijke organisaties een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat te zullen beginnen als het ANPR-wetsvoorstel door de Eerste en Tweede Kamer wordt aangenomen.

Het wetsvoorstel wordt aanstaande woensdag 2 november door de Tweede Kamer behandeld. Onder het wetsvoorstel zullen de kentekens van alle auto's in Nederland door middel van cameratoezicht vier weken in politiedatabases worden opgeslagen voor opsporing en vervolging. "Iedere automobilist wordt hierdoor een potentiële verdachte. Dit is totaal niet noodzakelijk en volstrekt disproportioneel. Het wetsvoorstel is daarom in strijd met het recht op privacy en daarmee onrechtmatig", zegt Vincent Böhre van Privacy First.

Het huidige ANPR-wetsvoorstel werd al in februari 2013 bij de Tweede Kamer ingediend door voormalig minister Opstelten. Voorheen was ook minister van Justitie Hirsch Ballin al in 2010 van plan om een vergelijkbaar voorstel in te dienen met een bewaartermijn van 10 dagen. Vervolgens verklaarde de Tweede Kamer dit voorstel controversieel. Vorige maand kwam minister Van der Steur met een aanpassing van het wetsvoorstel, waarbij kentekens 4 weken lang worden bewaard.

"Minister Van der Steur gaat hier dus lijnrecht tegenin door ook de kentekens van niet-verdachte burgers vier weken te willen opslaan. VVD en PvdA willen deze bewaartermijn zelfs verhogen naar 6 maanden. Een dergelijke data-hooiberg vormt bij voorbaat een flagrante schending van het recht op privacy van iedere automobilist. Eventueel rechterlijk toezicht op het gebruik hiervan doet hier niets aan af", gaat Böhre verder.

Hij stelt dat mocht het wetsvoorstel worden aangenomen een brede coalitie van maatschappelijke organisaties de Nederlandse Staat direct zullen dagvaarden en de wet buiten werking zullen laten stellen omdat die in strijd met het recht op privacy is. "Indien nodig zullen Privacy First en mede-eisers hiertoe doorprocederen tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg", merkt Böhre op. Gezien de Europese en Nederlandse jurisprudentie op dit gebied acht hij de kans op een succesvolle rechtsgang in deze zaak buitengewoon hoog.

Reacties (27)
31-10-2016, 16:59 door Ron625
Het registreren van kentekens zegt iets over de auto, een hoop metaal en plastic.
Het zegt niets over degene op wiens naam het kenteken staat, die hoeft er niet eens bij te zijn.
Bewaren heeft m.i. dan ook niet veel zin, 4 dagen is dan eigenlijk al lang.
31-10-2016, 17:02 door Power2All
@Ron625,

Daar gaat het niet om, een kenteken is gebonden aan een persoon, en dus bevat het privacy gegevens.
Het zelfde heb je met META data, is gewoon wat keywords, maar kan je direct koppelen aan personen.
Dit is wel degelijk een privacy issue.
31-10-2016, 17:41 door Anoniem
Door Ron625: Het registreren van kentekens zegt iets over de auto, een hoop metaal en plastic.
Het zegt niets over degene op wiens naam het kenteken staat, die hoeft er niet eens bij te zijn.
Bewaren heeft m.i. dan ook niet veel zin, 4 dagen is dan eigenlijk al lang.
Was het maar waar dat het alleen aan je auto was gekoppeld.
Dan hoefde ik meteen geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.
31-10-2016, 20:19 door Anoniem
Goede zaak deze wet.
Het wordt hoog tijd.
Aanpakken alle rotzooi op Internet,alle tuig,alle terreur.
We hebben het al te lang laten vieren onder het mom van vrijheid.
31-10-2016, 20:23 door Anoniem
Door Ron625: Het registreren van kentekens zegt iets over de auto, een hoop metaal en plastic.
Het zegt niets over degene op wiens naam het kenteken staat, die hoeft er niet eens bij te zijn.
Bewaren heeft m.i. dan ook niet veel zin, 4 dagen is dan eigenlijk al lang.

Het houdt dus in, dat ik op iedere camera wordt opgenomen en dat zijn er veel in Nederland, ik geregistreerd wordt.
Ze kunnen dus precies zien waar ik uithang, waar ik geweest ben en mogelijk ook met wie of wat, denk aan aanhanger.
En dat dan ook nog eens 4 weken tot 6 maanden (zie artikel) bewaren.
Er zijn eerder onderzoeken geweest naar ambtenaren die in "dossiers en andere zaken" zaten te snuffelen, waar ze niets te maken hadden. Er was beterschap belooft, maar na vernieuwd onderzoek afgelopen jaar bleek er 0% verbetering.
Dus Cru gesteld, een politiebeambte bij mij in de straat heeft een hekel aan mij en kan zo bijhouden wat ik doe???
Enge gedachte, heel enge gedachte.

I rest my case
31-10-2016, 21:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: Het registreren van kentekens zegt iets over de auto, een hoop metaal en plastic.
Het zegt niets over degene op wiens naam het kenteken staat, die hoeft er niet eens bij te zijn.
Bewaren heeft m.i. dan ook niet veel zin, 4 dagen is dan eigenlijk al lang.

Het houdt dus in, dat ik op iedere camera wordt opgenomen en dat zijn er veel in Nederland, ik geregistreerd wordt.
Ze kunnen dus precies zien waar ik uithang, waar ik geweest ben en mogelijk ook met wie of wat, denk aan aanhanger.
En dat dan ook nog eens 4 weken tot 6 maanden (zie artikel) bewaren.
Er zijn eerder onderzoeken geweest naar ambtenaren die in "dossiers en andere zaken" zaten te snuffelen, waar ze niets te maken hadden. Er was beterschap belooft, maar na vernieuwd onderzoek afgelopen jaar bleek er 0% verbetering.
Dus Cru gesteld, een politiebeambte bij mij in de straat heeft een hekel aan mij en kan zo bijhouden wat ik doe???
Enge gedachte, heel enge gedachte.

I rest my case


wat pas echt eng is, de mensen wij iedereen over de hele wereld hoog en laag kunnen springen
met iets wat je niet aanstaat en dat zijn er genoeg
en diegene van de staten het toch uiteindelijk het laatste woord hebben
of ze nu zeggen dat ze iets veranderd geloof ik persoonlijk niks van
als je beetje dieper zoekt lijkt het wel gewoon er op dat de mens dom word ingeschat
en wij goed zijn voor de kassa voor de staat

ga het een en andere maar eens echt diep uitzoeken, en je komt overal wel iets raars tegen!

ofwel je moet eens weten hoeveel mensen op de wereld zijn die klagen en uit eindelijk toch niet verder komen
maar dan kom je ook weer uit bij het probleem dat niks nooit goed is
maar soms zou het mooi zijn als het land mee stemt voor een eerlijk proces van iets belangrijks

maar uit eindelijk zal de tijd er zelf leren, eerst de fouten dan de oplossing
en uit eindelijk wat het probleem ook is van nu privacy dit en dat
het komt toch allemaal bovenwater drijven op een dag
en privacy draait ook weer om kassa als je maar diep graaft naar de truckjes die er achter zitten
31-10-2016, 21:36 door Anoniem
Vanzelfsprekend ben ik tegen deze wet, maar de vraag is waarom hij überhaubt wordt ingediend.
Kentekens worden namelijk via "de politie" aan de belastingdienst verstrekt en daar mogen ze 7 jaar bewaard worden. Onder andere de AIVD en MIVD hebben het recht deze gegevens vervolgens weer op te vragen bij de belastingdienst.
31-10-2016, 21:50 door Anoniem
1984
31-10-2016, 21:57 door Anoniem
Maar als je auto gestolen is kunnen ze precies achterhalen waar hij heen gereden is. Dat is dan wel weer handig.
Of als je een bekeuring krijgt doordat iemand anders met een copie van je kentekenplaten rondrijdt dan is het veel
gemakkelijker te bewijzen dat er er een copie in omloop moet zijn.
Elk nadeel hep se foordeel zei een bekend voetballer al.
31-10-2016, 23:05 door Anoniem
Door Anoniem: Vanzelfsprekend ben ik tegen deze wet, maar de vraag is waarom hij überhaubt wordt ingediend.
Kentekens worden namelijk via "de politie" aan de belastingdienst verstrekt en daar mogen ze 7 jaar bewaard worden.

Was dit niet al afgeschoten door de rechtbank als buitenproportioneel? Volkomen terecht natuurlijk. Dus nu proberen ze het op een andere manier alsnog. Weet je meteen waar je niet op moet stemmen: VVD en PVDA.
31-10-2016, 23:44 door Ron625
Voor de goede orde, ik ben (fel) tegen het verzamelen van mega data, maar:
Door Anoniem:
Het houdt dus in, dat ik op iedere camera wordt opgenomen en dat zijn er veel in Nederland, ik geregistreerd wordt.
Ze kunnen dus precies zien waar ik uithang, waar ik geweest ben
Nee, je auto wordt opgenomen, ze kunnen zien waar de auto is geweest, maar zonder een duidelijke opname aan de voorkant, is niet te bepalen, wie er rijdt.

Een kenteken is wel met de eigenaar te koppelen, maar niet met een chauffeur.
Het is net als met een IP adres, het is te koppelen met een PC, maar niet met degene die de toetsen indrukt.
(daarbij is een IP adres bedoeld voor communicatie en niet voor identificatie)
01-11-2016, 03:38 door Anoniem
Door Ron625: Voor de goede orde, ik ben (fel) tegen het verzamelen van mega data, maar:
Door Anoniem:
Het houdt dus in, dat ik op iedere camera wordt opgenomen en dat zijn er veel in Nederland, ik geregistreerd wordt.
Ze kunnen dus precies zien waar ik uithang, waar ik geweest ben
Nee, je auto wordt opgenomen, ze kunnen zien waar de auto is geweest, maar zonder een duidelijke opname aan de voorkant, is niet te bepalen, wie er
Door Ron625: Voor de goede orde, ik ben (fel) tegen het verzamelen van mega data, maar:
Door Anoniem:
Het houdt dus in, dat ik op iedere camera wordt opgenomen en dat zijn er veel in Nederland, ik geregistreerd wordt.
Ze kunnen dus precies zien waar ik uithang, waar ik geweest ben
Nee, je auto wordt opgenomen, ze kunnen zien waar de auto is geweest, maar zonder een duidelijke opname aan de voorkant, is niet te bepalen, wie er rijdt.
)

in princiepe heb je gelijk maar op de snelweg hangen volgens mij steeds meer camera's front facing. Bij Utrecht bv
01-11-2016, 03:45 door Anoniem
Door Ron625: Voor de goede orde, ik ben (fel) tegen het verzamelen van mega data, maar:
Door Anoniem:
Het houdt dus in, dat ik op iedere camera wordt opgenomen en dat zijn er veel in Nederland, ik geregistreerd wordt.
Ze kunnen dus precies zien waar ik uithang, waar ik geweest ben
Nee, je auto wordt opgenomen, ze kunnen zien waar de auto is geweest, maar zonder een duidelijke opname aan de voorkant, is niet te bepalen, wie er rijdt.

Een kenteken is wel met de eigenaar te koppelen, maar niet met een chauffeur.
Het is net als met een IP adres, het is te koppelen met een PC, maar niet met degene die de toetsen indrukt.
(daarbij is een IP adres bedoeld voor communicatie en niet voor identificatie)

In combinatie met andere metadata, zoals mobiel antenne masten, woon werk verkerr locaties en tijden kan de waarschijnlijkheid wel vergroot worden, maar inderdaad niet zeker gesteld zijn.
01-11-2016, 04:05 door Anoniem
De correspondent schreef op 30 September 2014 daar ook een huiveringwekkend artikel reeds over.
` Vergeet de politiestaat. Welkom in de belastingstaat `.
https://decorrespondent.nl/1766/vergeet-de-politiestaat-welkom-in-de-belastingstaat/45262580-d59d7c53
De haagse politiek is verantwoordelijk voor de grootste privacyschending sinds de Stasi. Omdat het tegenwoordig technisch kan, moet het dan maar ook gelijk juridisch tot de mogenlijkheden gemaakt worden. Ze maken de gewone burger tot slaaf, door de vrijheid af te pakken, en ons allemaal onder controle te stellen.
De site Privacybarometer schrijft daar over en nog vele andere mens onterende wetsvoorstellen,waarbij vermeld wordt welke politieke partij hier politiek verantwoordelijk voor is.
https://www.privacybarometer.nl/
01-11-2016, 05:20 door Anoniem
Door Ron625: Nee, je auto wordt opgenomen, ze kunnen zien waar de auto is geweest, maar zonder een duidelijke opname aan de voorkant, is niet te bepalen, wie er rijdt.
En toch zijn er strafrechtzaken geweest waarin dit soort dingen (denk ook aan met welke zendmast een mobieltje verbinding heeft gehad - daarvan weet je strikt genomen ook niet wie het gebruikt) als bewijsmiddel zijn gebruikt. Dat komt omdat individuele bewijsmiddelen niet 100% zekerheid hoeven te geven. Als een getuige jou zegt te hebben gezien, er is een camerabeeld van iemand die op jou lijkt, en je auto is ook nog eens op die plek geweest, dan begint het bewijs dat zich tegen je opstapelt serieus genoeg te worden om je echt zorgen te gaan maken. Minder dan 100% correlatie is niet meteen 0% correlatie. De kans dat een auto door de eigenaar of een van zijn/haar gezinsleden is gebruikt is niet 100% maar wel hoog.
01-11-2016, 07:11 door Anoniem
Nee, je auto wordt opgenomen, ze kunnen zien waar de auto is geweest, maar zonder een duidelijke opname aan de voorkant, is niet te bepalen, wie er rijdt.

Een kenteken is wel met de eigenaar te koppelen, maar niet met een chauffeur.
Het is net als met een IP adres, het is te koppelen met een PC, maar niet met degene die de toetsen indrukt.
(daarbij is een IP adres bedoeld voor communicatie en niet voor identificatie)
Nee, maar het is wel zeer aannemelijk dat de eigenaar in de auto zit.
Of je er nu in zit of niet, ze komen toch bij de eigenaar uit.
01-11-2016, 07:53 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak deze wet.
Het wordt hoog tijd.
Aanpakken alle rotzooi op Internet,alle tuig,alle terreur.
We hebben het al te lang laten vieren onder het mom van vrijheid.

Er zijn twee mogelijkheden voor deze bovenstaande bijdrage:

1) We hebben hier te maken met een trol.
2) Draadje is sarcastisch bedoeld.

In geval 1) is het niet raadzaam te reageren.
In geval 2) is het gewoon NEXT.
01-11-2016, 07:55 door Anoniem
Door Anoniem: 1984
Ja? En? Context?
01-11-2016, 09:49 door Anoniem
Door Anoniem: Maar als je auto gestolen is kunnen ze precies achterhalen waar hij heen gereden is. Dat is dan wel weer handig.
Of als je een bekeuring krijgt doordat iemand anders met een copie van je kentekenplaten rondrijdt dan is het veel
gemakkelijker te bewijzen dat er er een copie in omloop moet zijn.
Elk nadeel hep se foordeel zei een bekend voetballer al.
Alsof dat enige prioriteit heeft. Dat levert de staat nml geen extra geld op. De burger heeft al jaren geen prioriteit. Alleen als het gaat om leegzuigen (op ieder mogelijk vlak).
01-11-2016, 11:46 door Anoniem
Gelukkig ben ik al vijftig. Over een paar decennia doet het er voor mij niet meer toe wat er vandaag over mij is vastgelegd. Ik hoop alleen maar dat ze de nabestaanden er niet mee lastig gaan vallen. Voor de rest is het toch hopeloos, want alles wat eenmaal is vastgelegd, blijft wel ergens staan ook als een wetsvoorstel niet doorgaat. Zelfs de PvdD zal niet alles wegkrijgen, vermoed ik. Alleen een flinke zonnestorm gaat dat lukken.
01-11-2016, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Maar als je auto gestolen is kunnen ze precies achterhalen waar hij heen gereden is. Dat is dan wel weer handig.
Of als je een bekeuring krijgt doordat iemand anders met een copie van je kentekenplaten rondrijdt dan is het veel
gemakkelijker te bewijzen dat er er een copie in omloop moet zijn.
Elk nadeel hep se foordeel zei een bekend voetballer al.

Een auto die gestolen is, wordt direct van valse platen voorzien. Die is dan niet meer te volgen. Daarnaast verdwijnt die ook zo snel mogelijk naar het buitenland.

Als jij een bekeuring krijgt, kun jij niet bewijzen dat er iemand met hetzelfde kenteken rondrijdt. Misschien dat de politie dat kan achterhalen. Als die ander een overtreding begaat, is de boete echter niet bij hem te innen. Zijn gegevens zijn niet bekend. Die van jou wel. Dus komen ze altijd bij jou uit. Ook als bekend is dat er iemand anders met jouw kenteken rondrijdt.

Peter
01-11-2016, 13:27 door Anoniem
Onze volksvertegenwoordigers, vertegenwoordigen het volk niet.
01-11-2016, 14:28 door Anoniem


Een auto die gestolen is, wordt direct van valse platen voorzien. Die is dan niet meer te volgen. Daarnaast verdwijnt die ook zo snel mogelijk naar het buitenland.


Peter

Daarvoor willen ze de kentekenplaten van een rfid voorzien.

Gegevens van de camera's worden dacht ik al doorgespeeld naar de belastingdienst die een bewaartermijn van 10 jaar (ofzo) heeft.
01-11-2016, 18:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar als je auto gestolen is kunnen ze precies achterhalen waar hij heen gereden is. Dat is dan wel weer handig.
Of als je een bekeuring krijgt doordat iemand anders met een copie van je kentekenplaten rondrijdt dan is het veel
gemakkelijker te bewijzen dat er er een copie in omloop moet zijn.
Elk nadeel hep se foordeel zei een bekend voetballer al.

Een auto die gestolen is, wordt direct van valse platen voorzien. Die is dan niet meer te volgen. Daarnaast verdwijnt die ook zo snel mogelijk naar het buitenland.

Als jij een bekeuring krijgt, kun jij niet bewijzen dat er iemand met hetzelfde kenteken rondrijdt. Misschien dat de politie dat kan achterhalen. Als die ander een overtreding begaat, is de boete echter niet bij hem te innen. Zijn gegevens zijn niet bekend. Die van jou wel. Dus komen ze altijd bij jou uit. Ook als bekend is dat er iemand anders met jouw kenteken rondrijdt.

Peter

Mijn auto is 2 keer gestolen en weer terug gevonden (de volgende dag en 3 weken later) en beide keren zaten de
originele platen er nog op. Daarnaast zijn 1 keer mijn kentekenplaten gestolen waardoor ik nieuwe moest aanschaffen
en er dus een copie in omloop was. Dit laatste heeft me gelukkig geen problemen opgeleverd.
(het eerste wel, omdat de politie ongevraagd mijn verzekering had doorgehaald en toen de auto meteen weer gevonden
werd en ik dit aan de verzekering gemeld had was er dus een discrepantie tussen het WAM register en de werkelijkheid,
waardoor ik later bij een controle in de problemen kwam)

Als die registratie er wel geweest was toen dan had dit me een hoop problemen kunnen besparen. Al was het alleen
maar omdat ik dan eerder een brief had gekregen dat er geconstateerd was dat er gereden werd met een onverzekerde
auto.
Ook wordt het vrij snel duidelijk dat er iemand anders met dezelfde platen rijdt als deze bijvoorbeeld binnen een paar
minuten op 2 verschillende plaatsen (ver uit elkaar) gesignaleerd worden.
02-11-2016, 06:50 door karma4
Kenteken tracking? Het is wel een apparaat (voertuig) maar in Veel gevallen verbonden aan een persoon. Het is met rekeningrijden het idee dat de persoon verbonden aan het apparaat betaald.
Hoeveel kost zo'n ANPR ding? Als het om een paar tientjes gaat kan iedereen dat doen. Bij parkeren is het al ingevoerd. Er zijn al rechtszaken over geweest. Uitspraak persoonsgegevens.

Ip nummer vastleggen en volgen heet wifi tracking. Ja een ding zegt niets over de persoon maar de praktijk is anders. Veel ophef dat analyse van bewegingen in het openbaar (loopwegen) en winkelruimte (schappen handel) een inbreuk op de privacy is.

Het klopt niet als je wifi tracking fout vindt maar kenteken tracking goed. In beide gevallen gebeurt iets gelijkwaardig.
02-11-2016, 18:28 door Anoniem
Door Anoniem: De correspondent schreef op 30 September 2014 daar ook een huiveringwekkend artikel reeds over.
` Vergeet de politiestaat. Welkom in de belastingstaat `.
https://decorrespondent.nl/1766/vergeet-de-politiestaat-welkom-in-de-belastingstaat/45262580-d59d7c53
De haagse politiek is verantwoordelijk voor de grootste privacyschending sinds de Stasi. Omdat het tegenwoordig technisch kan, moet het dan maar ook gelijk juridisch tot de mogenlijkheden gemaakt worden. Ze maken de gewone burger tot slaaf, door de vrijheid af te pakken, en ons allemaal onder controle te stellen.
De site Privacybarometer schrijft daar over en nog vele andere mens onterende wetsvoorstellen,waarbij vermeld wordt welke politieke partij hier politiek verantwoordelijk voor is.
https://www.privacybarometer.nl/

Het kabinet en de meeste politieke partijen geven geen zak om ons de gewone burger. Goede zaak dat er journalisten zijn zoals die van de Correspondent en die van Privacybarometer zodat tenminste nog iets publiekelijk bekend wordt wat die praters a.h. uitvreten zijn.
02-11-2016, 18:37 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak deze wet.
Het wordt hoog tijd.
Aanpakken alle rotzooi op Internet,alle tuig,alle terreur.
We hebben het al te lang laten vieren onder het mom van vrijheid.
Ja en gelijk ook de overheid met democratie versie oertijd uitfaseren, en updaten naar afgeslankte nieuwe democratie 2.0 waarbij iedereen direct mag meestemmen op wetsvoorstellen... in plaats van 1x in de 4jaren op iemand te moeten stemmen die je helemaal niet kent. Je de meeste mensen stemmen toch alleen maar als de naam mooi is en hij/zij een leuk gezicht heeft. Dit democratische systeem is niet meer van deze tijd. Wordt hoog tijd voor vernieuwing in de samenleving.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.