image

AP wijst fabrikant Philips smart-tv's op privacyregels bij reclame

donderdag 26 januari 2017, 16:40 door Redactie, 12 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft TP Vision, fabrikant van Philips smart-tv's, aangesproken op het plan om persoonlijke reclames op smart tv’s te tonen. De fabrikant kondigde gisteren aan dat consumenten binnenkort op smart tv’s van Philips meer reclames te zien krijgen.

In de toekomst zouden de reclames gepersonaliseerd worden. TP Vision zegt veel te weten van het kijkgedrag van mensen. Het zou gaan om welke zenders er worden gekeken en welke apps er worden gebruikt. Met deze informatie zou het bedrijf reclames in de toekomst relevanter kunnen maken. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft TP Vision duidelijk gemaakt dat het alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen mag verwerken en gebruiken voor persoonlijke advertenties als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en toestemming voor hebben gegeven. TP Vision heeft inmiddels aan de toezichthouder verklaard dat de functie voor de persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op de toestellen die nu op de markt zijn.

Overtreding

De Autoriteit Persoonsgegevens deed in 2013 onderzoek naar TP Vision en concludeerde toen dat het bedrijf tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie gaf over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart-tv’s. TP Vision verzamelde en bewaarde toen gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart-tv’s en gebruikte deze gegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen. Door het gebrek aan heldere informatie waren gebruikers zich hier echter veelal niet van bewust. Ook werden tv-kijkers hierdoor niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens. In 2015 heeft de televisiefabrikant maatregelen getroffen om deze overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens te beëindigen.

Reacties (12)
26-01-2017, 16:56 door ph-cofi
...TP Vision heeft inmiddels aan de toezichthouder verklaard dat de functie voor de persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op de toestellen die nu op de markt zijn.
= Erkenning dat het apparaat nu al volop telemetrie toepast. Als Philips / TP de enige is, dan liggen ze er toch zo uit?
26-01-2017, 20:09 door Anoniem
Door ph-cofi:
...TP Vision heeft inmiddels aan de toezichthouder verklaard dat de functie voor de persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op de toestellen die nu op de markt zijn.
= Erkenning dat het apparaat nu al volop telemetrie toepast. Als Philips / TP de enige is, dan liggen ze er toch zo uit?

Helaas, het is van andere merken ook bekend dat ze "het" doen, in meerdere of mindere mate: Sony, Panansonic, LG.

Wat ze moeten doen is een opt in bieden. Daar zullen ze in falen, dus wat er ten minste moet komen is een expliciete onvoorwaardelijke opt out die op elk moment nogmaals uitvoerbaar is. Een opt out mag geen beloofde functies uitschakelen.

Koop geen "smart-tv's" totdat men het heeft begrepen.
26-01-2017, 23:57 door Anoniem
Kunnen ze deze info alleen verzamelen als de Smart TV via WiFi / Lan kabel met internet is verbonden of ook als de deze via een HDMI kabel aan de settop box is verbonden?
27-01-2017, 06:44 door Anoniem
Ik zit persoonlijk niet te wachten op een data graaiende en reclame pushende TV. Er moet paal en perk worden gesteld aan deze terreur. De oplossing is eenvoudig: geen zgn smart functies gebruiken. Mijn TV mag niet het Internet op, updates doe ik via USB. Vergeet niet dat Smart TVs een enorm security probleem zijn. Er zit op veel van deze TVs een camera en microfoon en ze prima te hacken. Laten we eerlijk zijn, hoe nuttig zijn deze smart functies nu echt op een app voor streaming na? Het is slimmer en eenvoudiger om een tablet bij de hand te hebben.
27-01-2017, 08:41 door Anoniem
In Nederland weet tv Vision toch niets. Je kijkt altijd naar HDMI 1.

Met dank aan KPN en Ziggo.

Totaal nutteloos ook om een tv te kopen in dit land met een tuner. Je gebruikt het toch niet.
27-01-2017, 08:57 door Anoniem
Door Anoniem: Kunnen ze deze info alleen verzamelen als de Smart TV via WiFi / Lan kabel met internet is verbonden of ook als de deze via een HDMI kabel aan de settop box is verbonden?

Even puur theoretisch:
HDMI op zich ondersteund netwerkverbindingen, waardoor je settop box inderdaad als gateway kan functioneren voor je TV.

Praktijk: HDMI is 1 grote chaos, of dit soort functies wel of niet werken dien je per onderdeel te bekijken, inclusief de gebruikte kabels.
27-01-2017, 09:48 door Mysterio
Door Anoniem: Kunnen ze deze info alleen verzamelen als de Smart TV via WiFi / Lan kabel met internet is verbonden of ook als de deze via een HDMI kabel aan de settop box is verbonden?
Toevallig heb ik wel eens een Philips Smart TV onder handen genomen. In tegenstelling tot een flink aantal andere merken staat de optie dat jouw info wordt verzameld, uit. Je kunt het aanzetten (productverbetering blabla) maar standaard staat het dus uit.

In theorie is het mogelijk om via de HDMI kabel gedrag te volgen, maar dat is zeker niet standaard. De Smart TV 'weet' ook niet welke zender je kijkt (in de meeste gevallen kijk je inderdaad naar HDMI 1) maar wel welke functionaliteit je gebruikt. Dus ben je TV aan het kijken of gebruik je bijvoorbeeld de Youtube app.

Daarnaast vind ik het beangstigend hoeveel partijen er geïnteresseerd zijn in wat ik uitspook voor de TV. De TV wil graag weten wat ik doe, de provider wil (naast de metadata) graag weten wat ik doe, de internetmensen (google, microsoft en reclameboeren) willen graag weten wat ik doe en daarnaast hebben we nog de verschillende overheden die graag weten wat ik doe. En wat doe ik? Een beetje voor de TV hangen.
27-01-2017, 09:54 door Anoniem
Nuttig artikel! Nu weet ik dus 100% zeker dat mijn volgende TV geen smart tv zal zijn. Indien niet verkrijgbaar komt ie dus niet aan het internet te hangen.

Wat een reclame terreur in deze moderne wereld...
27-01-2017, 10:06 door Anoniem
En wat doe ik? Een beetje voor de TV hangen.
Daar kan je bijzonder veel uit opmaken. Je zegt heel veel over je interesses. Daar kan dan bijvoorbeeld weer predictive analytics op los worden gelaten. Over de gevaren van o.a. predictive analytics is al veel geschreven (Google).
Je hebt helemaal geen idee wie/wat met je data uitspookt. Het is vaak met de beste bedoelingen. Maar de data kan worden gestolen, overgenomen/verkocht of aan een overheid worden gegeven.
27-01-2017, 10:20 door Anoniem
nog een rede om je tv niet aan het internet te hangen
27-01-2017, 12:58 door dutchfish
Ik heb mijn 'smart' TV's die ik zelf gebruik al vast 'dumb' gemaakt. Ik pas er voor dat mijn 'leisure' gedrag wordt bespied en 'misbruikt' wordt om mij van 'gepaste' reclame te voorzien. Nog afgezien van de privacy, ben ik het meest beducht voor het misbruik van deze gegevens.

Misschien zou het handig zijn als een overkoepelende consumenten organisatie lijsten opstelt van die consumenten apparaten die persoonlijke informatie verzamelen en/of een slechte security hebben zodat misbruik mogelijk wordt.

Mijn 2 centen.
28-01-2017, 00:50 door Anoniem
Afz FB

Eventjes slecht-denken

Stap A1: verzamel data van een smart tv (gebruik de vink dat dit mag en anders werkt de tv niet.
Stap A2: begin met reclame op smart tv met opt out
Stap A3: begin met reclame op tv met mogelijkheid om die reclame te stoppen
Stap A4: begin met verkopen reclame-ruimte die de gebruiker niet kan uitzetten (de prefered reclamepartner)
Stap A5: start reclame stalking totdat aantoonbaar dat specifieke product is gekocht

Stap B1: gebruik Lan kabel
Stap B2: gebruik wireless signaal
Stap B3: gebruik willekeurig wireless kanaal dat providers gebruiken voor onderlinge roaming ((zoiets als FON, Ziggo, etc)
Stap B4: gebruik een in de TV ingebouwde G4 verbinding (die van de fabrikant is) net zoals nu bij auto's.

Stap C1: verzamel data
Stap C2: deel data met partners
Stap C3: verkoop data aan partners
Stap C4: verkoop data aan ieder die wil betalen
Stap C5 deel data met inlichtingendiensten, opsporingsambtenaren
Stap C6 verkoop data aan private opsporingsinstanties (Brein, etc)

Weet dat je inmiddels in een multi-panoptische samenleving leef (Google, Facebook, Microsoft, Overheden, etc)
Zoek maar op wat dat is, bezie wat dat met jouw gedrag (vrijheid) doet en schrik

Mvg
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.