image

Internetgebruiker verliest 5.000 dollar door malafide helpdesk

maandag 6 februari 2017, 11:50 door Redactie, 3 reacties

Een inwoner van de Amerikaanse stad Kennewick is 5.000 dollar verloren nadat hij door een telefonische malafide helpdesk was opgelicht. Dat heeft de politie van Kennewick bekendgemaakt. Exacte details over de zaak zijn niet vrijgegeven, behalve wat algemeenheden over deze "tech support scam".

De scam kan op meerdere manieren worden uitgevoerd, zoals oplichters die mensen thuis bellen en claimen dat ze van Microsoft zijn, pop-ups die beweren dat er problemen met de computer zijn en het opgegeven telefoonnummer door de gebruiker moet worden gebeld, advertenties in zoekmachines die zich voordoen als de helpdesk van een computerfabrikant maar in werkelijkheid mensen een malafide helpdesk laten bellen en adware die de waarschuwingen op de computer toont.

De oplichters stellen in alle gevallen dat er ernstige problemen met de computer zijn die dringend moeten worden opgelost. Vervolgens wordt geprobeerd om het slachtoffer software te laten installeren waarmee de oplichters op afstand de controle kunnen overnemen. Voor het oplossen van de niet bestaande problemen moet het slachtoffer betalen. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de oplichters geld van online bankrekeningen wisten te stelen. De politie van Kennewick adviseert inwoners om een virusscanner te gebruiken en in het geval van problemen contact met een lokale, betrouwbare computerwinkel op te nemen.

Reacties (3)
06-02-2017, 12:02 door Anoniem
Ehm. Gebeuren dit soort dingen niet dagelijks?
06-02-2017, 12:52 door Anoniem
Door Anoniem: Ehm. Gebeuren dit soort dingen niet dagelijks?

Lijkt mij ook ja... Je zou toch verwachten dat iedereen inmiddels weet dat je niet zomaar in moet gaan op dit soort ongevraagde "hulp".
07-02-2017, 10:00 door Anoniem
In Nederland zijn er tientallen slachtoffers per dag van dit soort oplichting, toch raar dat daar nooit een artikel over is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.