image

KLM biedt reizigers instapkaart aan via WhatsApp

dinsdag 5 september 2017, 17:46 door Redactie, 17 reacties

Reizigers die met KLM vliegen kunnen voortaan hun instapkaart, vluchtupdates, boekingsbevestiging en incheckmelding via WhatsApp ontvangen, zo heeft KLM via een gemaild persbericht vandaag bekendgemaakt. KLM en WhatsApp testen een nieuwe dienst van de chat-app die dit mogelijk maakt.

Volgens de Wall Street Journal gaat het om een nieuw project waarmee Facebook geld aan WhatsApp wil verdienen. Als onderdeel van dit project heeft WhatsApp een zakelijke applicatie gebouwd waarmee bedrijven zoals KLM met hun klanten kunnen communiceren. In een beperkt aantal landen is deze dienst al uitgerold. De komende tijd zal de dienst in meer landen worden geïntroduceerd.

De service is beschikbaar voor klanten die via KLM.com tickets boeken of inchecken en aangeven dat ze via WhatsApp informatie willen ontvangen. De luchtvaartmaatschappij laat weten dat de uitgewisselde berichten beveiligd zijn, zodat ze alleen door de klant en door KLM kunnen worden gelezen. Klanten kunnen geverifieerde bedrijven die gebruikmaken van de zakelijke app van WhatsApp aan een groen vinkje herkennen. In juni besloot KLM al om passagiers hun boekingsbevestiging, incheckinformatie, instapkaart en vluchtstatus via Twitter en WeChat aan te bieden.

Reacties (17)
05-09-2017, 19:24 door Anoniem
Mooi, weet Facebook nog meer van jou. Wanneer en waar je naar toe vliegt met KLM.
Facebook komt met zijn tentakels steeds verder en de grote massa trapt er met open ogen in.
05-09-2017, 20:29 door Jodelie - Bijgewerkt: 05-09-2017, 20:33
En vergeet de reclame niet. KLM zal, net als vele andere bedrijven, relevante 'aanbiedingen' gaan doen via WhatsApp. Wordt je straks doodgegooid met allerlei flauwekul op je telefoon.

Ik gebruik geen WhatssApp en vind ik dat medium sowieso een slechte optie, maar dan komt omdat het gros van de Nederlanders onverschillig is en niet leest welke rechten ze verlenen aan Facebook wanneer ze WhatsApp gebruiken, Facebook is namelijk eigenaar van die club.

Je kunt je telefoon net zo goed direct overdragen aan Facebook c.s. want alle contacten, foto's, berichten, telefoonnummers, locaties, etc... mogen door het akkoord-gaan met de gebruikersvoorwaarden, door Facebook ge - en misbruikt worden. Hoe leuk is dat voor de contacten in jouw lijst die dat helemaal niet willen? Worden ze ongewild onderdeel van een systeem waar ze zelf niet voor kiezen, zoals ik.
05-09-2017, 21:03 door Anoniem
Alle privacy freaks bij elkaar.
Bijna iedereen gebruik facebook en google.
Dus je ben je privacy al tientallen jaren kwijt.
Whatsapp is verdomd handig en niet weg te denken uit onze samenleving.
Als je niks kwijt wilt, moet je maar niet online gaan en in een grot wonen.
05-09-2017, 21:41 door Anoniem
Door Anoniem: Alle privacy freaks bij elkaar.Bijna iedereen gebruik facebook en google.Dus je ben je privacy al tientallen jaren kwijt.Whatsapp is verdomd handig en niet weg te denken uit onze samenleving.Als je niks kwijt wilt, moet je maar niet online gaan en in een grot wonen.
Dat internet en de samenleving nauw met elkaar verweven zijn en dat er op internet ook bedrijven actief zijn die het niet zo nauw nemen met privacy is geen grond om ieder die hun privacy (grondrecht) willen beschermen maar te verbannen.
Je noemt wel een terecht punt op, bijna iedereen gebruikt diensten waar je in bepaalde mate je privacy opgeeft. Maar niemand verplicht je om gebruik te maken van diensten, of bedrijven die daar gebruik van maken. Dus als je niet wil dat je instapkaart via whatsapp naar je toe komt of naar een gmail account, dan is de keuze eenvoudig en hoe je niet perse van het internet af of een grot in. Die eer hebben tenslotte toch eerder mensen die weinig waarde hechten aan de grondrechten.
05-09-2017, 22:26 door Anoniem
Door Anoniem: Alle privacy freaks bij elkaar.
Bijna iedereen gebruik facebook en google.
Dus je ben je privacy al tientallen jaren kwijt.
Whatsapp is verdomd handig en niet weg te denken uit onze samenleving.
Als je niks kwijt wilt, moet je maar niet online gaan en in een grot wonen.
Gedeeltelijk waar maar Facebook vrij blijven lukt me echt wel. Microsoft vrij ben ik ook. Google vrij is inderdaad vrijwel onmogelijk. Ben ik zonder Whatsapp toch in ieder geval van die enge club van Mark Zuckerberg af. Want ik blokkeer hun third party cookies b.v.
05-09-2017, 23:05 door Anoniem
Alle Facebook idiots bij elkaar...
06-09-2017, 08:20 door Anoniem
@Anoniem 21:03

WhatsApp is simpel te vervangen door Signal of Telegram. De laatste loopt voorop met nieuwe ontwikkelingen, WhatsApp kopieert al jaren de functies die zij toevoegen aan hun applicatie. Dus dit merk is zeker wel weg te denken uit onze samenleving:)
06-09-2017, 08:27 door Anoniem
Door Anoniem: Alle privacy freaks bij elkaar.
Bijna iedereen gebruik facebook en google.
Dus je ben je privacy al tientallen jaren kwijt.
Whatsapp is verdomd handig en niet weg te denken uit onze samenleving.
Als je niks kwijt wilt, moet je maar niet online gaan en in een grot wonen.

Ik heb geen facebook en gebruik geen google, doe al mijn browsing in disposible whonix vms in qubes, en draai mijn eigen yacy server, een gedecentrailizeerde zoekmachine, werkt als een zonnetje, kan prima zonder grot leven.
06-09-2017, 08:33 door Anoniem
Door Anoniem: Alle privacy freaks bij elkaar.
Bijna iedereen gebruik facebook en google.
Dus je ben je privacy al tientallen jaren kwijt.
Whatsapp is verdomd handig en niet weg te denken uit onze samenleving.
Als je niks kwijt wilt, moet je maar niet online gaan en in een grot wonen.

Waarom moeten mensen in een grot wonen volgens jou?
Zij hebben toch ook het recht om hun mening / ongenoegen over een dergelijke functie/mogelijkheid uit te spreken?

Ontopic:
Ik vind het overbodig om via Whatsapp gegevens te ontvangen.
Zonder ruimbagage doe ik online inchecken en heb mijn instapkaart dan al op mijn mobiel (of papier uitgeprint).
Met ruimbagage moet ik toch langs de check-in balie, dus dan kunnen ze het ook daar voor mij printen (tenzij ik alvast online ben ingecheckt, mijn ticket al heb en alleen nog bagage hoef af te geven).

Als gebruiker/klant zie ik het nut niet in ieder geval.
06-09-2017, 09:11 door Anoniem
Door Anoniem: Als je niks kwijt wilt, moet je maar niet online gaan en in een grot wonen.

De bekende "ga maar in een grot wonen" lolololol commentaar. Facebook en co. zijn in ieder geval zeer blij met dit soort mentaal zwakke mensen. Gratis promotie van Facebook helemaal voor niets door randdebielen.

Er zijn genoeg alternatieven voor FB en Whatsapp. De meeste mensen zijn gewoon dom en/of lui.
06-09-2017, 09:13 door Anoniem
1) KLM had al de optie om je boarding pass via facebook messenger te leveren. Dus dat het via een facebook kanaal (wat whatsapp tenslotte ook is) gebeurt is niet nieuw.

2) End to end encryptie. Whatsapp krijgt niet te lezen waar je heen vliegt en wanneer. (Google wel, als je je boekingsbevestiging op je gmail ontvangt :D)

3) Lekker zelf weten. Wil je dit niet, dan ga je roch voor een traditionele boarding pass, of een downloadbare afbeelding voor op je telefoon o.i.d. Vind je deze service wel handig, dan kun je er voor kiezen die wel te gebruiken. Niet doen alsof dit de privacy apocalyps is voor iedereen en z'n moeder.
06-09-2017, 09:41 door PietdeVries - Bijgewerkt: 06-09-2017, 10:50
Toch mooi dat we kennelijk liever *minder* dienstverlening zien dan meer... Volgens eenzelfde bericht op Tweakers.net (https://tweakers.net/nieuws/129243/klm-begint-met-gebruik-van-zakelijk-whatsapp-account.html) heeft KLM 250 (!!) mensen in dienst om via sociale media ondersteuning te geven. Tweehonderdvijftig! De meeste IT organisaties in Nederland zijn niet eens zo groot.

Sociale media maken het benaderen van een bedrijf relatief eenvoudig, in ieder geval veel eenvoudiger dan een 4-niveaux diep keuzemenu via een betaald 0900 nummer waar je niet door komt. Maar natuurlijk - de keuze is aan u...
06-09-2017, 14:43 door Anoniem
Door PietdeVries: Toch mooi dat we kennelijk liever *minder* dienstverlening zien dan meer... Volgens eenzelfde bericht op Tweakers.net (https://tweakers.net/nieuws/129243/klm-begint-met-gebruik-van-zakelijk-whatsapp-account.html) heeft KLM 250 (!!) mensen in dienst om via sociale media ondersteuning te geven. Tweehonderdvijftig! De meeste IT organisaties in Nederland zijn niet eens zo groot.

Sociale media maken het benaderen van een bedrijf relatief eenvoudig, in ieder geval veel eenvoudiger dan een 4-niveaux diep keuzemenu via een betaald 0900 nummer waar je niet door komt. Maar natuurlijk - de keuze is aan u...

Zorg als bedrijf dat je gewoon je website op orde hebt met voldoende contact mogelijkheden zoals telefoon, email of een chat systeem van het bedrijf zelf.
Gewoon bezopen dat al die bedrijven tegenwoordig in social media duiken.
Social Media, de naam zegt het al, is voor sociale contacten dus gewoon voor de lol met elkaar babbelen, foto's delen etc. maar ga het niet voor het serieuze werk gebruiken.
06-09-2017, 14:45 door Anoniem
Door Anoniem: 1) KLM had al de optie om je boarding pass via facebook messenger te leveren. Dus dat het via een facebook kanaal (wat whatsapp tenslotte ook is) gebeurt is niet nieuw.

2) End to end encryptie. Whatsapp krijgt niet te lezen waar je heen vliegt en wanneer. (Google wel, als je je boekingsbevestiging op je gmail ontvangt :D)

3) Lekker zelf weten. Wil je dit niet, dan ga je roch voor een traditionele boarding pass, of een downloadbare afbeelding voor op je telefoon o.i.d. Vind je deze service wel handig, dan kun je er voor kiezen die wel te gebruiken. Niet doen alsof dit de privacy apocalyps is voor iedereen en z'n moeder.

Ik gebruik geen Gmail, genoeg andere alternatieven die beter voor je privacy zijn.

Die privacy apocalyps komt nog, dat bouwt zich langzaam op zonder dat de grote meute het doorheeft.
06-09-2017, 14:46 door Anoniem
Door PietdeVries: Toch mooi dat we kennelijk liever *minder* dienstverlening zien dan meer... Volgens eenzelfde bericht op Tweakers.net (https://tweakers.net/nieuws/129243/klm-begint-met-gebruik-van-zakelijk-whatsapp-account.html) heeft KLM 250 (!!) mensen in dienst om via sociale media ondersteuning te geven. Tweehonderdvijftig! De meeste IT organisaties in Nederland zijn niet eens zo groot.

Sociale media maken het benaderen van een bedrijf relatief eenvoudig, in ieder geval veel eenvoudiger dan een 4-niveaux diep keuzemenu via een betaald 0900 nummer waar je niet door komt. Maar natuurlijk - de keuze is aan u...

We zien graag *meer* dienstverlening maar dan wel op een professionele manier, niet via een Facebook chat app.
07-09-2017, 07:38 door Anoniem
Ik was een regelmatige klant van de klm,maar was niet meer welkom,omdat ik de de "nieuwe regels" niet wilde accepteren.
Dit hield in dat ik cookies moest slikken van derde, o.a. facebook.Afgwezen deze nieuwe regels en naar nieuwe maatschappij gegaan.
Toegegeven je moet er iets meer voor doen en dus minder makkelijk,maar heb mijn Privacy lief.
07-09-2017, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: Ik was een regelmatige klant van de klm,maar was niet meer welkom,omdat ik de de "nieuwe regels" niet wilde accepteren.
Dit hield in dat ik cookies moest slikken van derde, o.a. facebook.Afgwezen deze nieuwe regels en naar nieuwe maatschappij gegaan.
Toegegeven je moet er iets meer voor doen en dus minder makkelijk,maar heb mijn Privacy lief.

Gewoon third party cookies overal blokkeren. KLM is algemeen wel goed met vliegen vind ik. Maar ik ben het met je eens dat je niet goed word van die Facebook bemoeienis overal.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.