image

Knops: Wettelijk recht op ondersteuning bij digitalisering

vrijdag 2 februari 2018, 12:24 door Redactie, 13 reacties

Het is de bedoeling dat er een wettelijk recht op ondersteuning bij de digitalisering van de overheid komt, zo heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken tegenover de Tweede Kamer laten weten. Verschillende Kamerleden hadden vragen gesteld naar aanleiding van een rapport van de Nationale ombudsman. Volgens de ombudsman raken burgers in de problemen omdat ze post in MijnOverheid missen.

De overheid communiceert steeds meer via MijnOverheid. Hieraan is de Berichtenbox gekoppeld. Als mensen deze activeren, krijgen ze daarin voortaan berichten van de overheid. Maar regelmatig activeert men de Berichtenbox onbewust, of vergeet men dat men die heeft geactiveerd. Hierdoor missen burgers belangrijke berichten. Volgens de ombudsman is het van belang om de verschillende groepen gebruikers en hun behoeften te onderscheiden en daar MijnOverheid en de Berichtenbox op af te stemmen.

Het rapport krijgt bijval van Kamerleden. "De overheid heeft een blinde vlek voor mensen die niet mee kunnen of willen gaan in de digitalisering, en moet een stap terug zetten", aldus SP-Kamerlid Leijten. Volgens VVD-Kamerlid Middendorp moet het niet draaien om systemen maar om mensen. Omtzigt van het CDA laat weten dat de burger altijd centraal moet staan in digitale overheidscommunicatie.

Knops antwoordt dat de conclusies en aanbevelingen uit het rapport van de ombudsman serieus worden genomen. De staatssecretaris stelt dat de overheid wel door moet gaan met de digitalisering, want dat is de toekomst. Mensen die daardoor in de problemen komen moeten worden geholpen. De bedoeling is volgens Knops dan ook dat er een wettelijk recht op ondersteuning komt.

Alle burgers zouden het recht moeten krijgen om zich eenmaal te vergissen, betoogt Den Boer (D66). De overheid moet volgens haar uitgaan van vertrouwen. Dit betekent dat er geen boete zou moeten worden opgelegd als mensen niet reageren omdat ze een bericht op MijnOverheid missen. Ook Özütok (GroenLinks) wil voorkomen dat mensen buiten hun schuld tegen boetes oplopen. Burgers die onbedoeld een fout maken, zegt Knops, kunnen meestal al een beroep doen op coulanceregelingen.

Monitoring

Omtzigt stelt dat de Belastingdienst geen kennis heeft welke belastingplichtigen berichten uit de Berichtenbox wel of niet geopend hebben. Hij roept de regering in een motie (pdf) dan ook op om te monitoren welke belastingplichtigen berichten uit de Berichtenbox niet binnen drie weken geopend hebben, zodat ze herinnerd kunnen worden aan het bericht. Tevens verzoekt Omtzigt de regering om jaarlijks te rapporteren over hoeveel berichten tijdig geopend zijn door de gebruikers en welke maatregelen genomen zijn om ervoor te zorgen dat mensen hun berichten lezen.

Özütok diende een motie (pdf) in over het verbeteren van de Berichtenbox door mensen die minder digitaal vaardig zijn als ervaringsdeskundigen te betrekken. Den Boer (pdf) wil dat de regering een oplossing zoekt om ervoor te zorgen dat mensen die hun account al geactiveerd hebben en geen e-mailadres hebben achtergelaten dit alsnog doen. Leijten (pdf) verzoekt de regering om digitale overheidspost via MijnOverheid.nl alleen digitaal te verzenden als mensen daar zelf een actieve keuze voor hebben gemaakt. De Kamer stemt op 6 februari over de ingediende moties.

Reacties (13)
02-02-2018, 13:11 door Anoniem
Zijn maar 2 dingen zeker in je leven.

Je gaat dood en je betaalt belasting.
02-02-2018, 13:58 door buttonius
De staatssecretaris stelt dat de overheid wel door moet gaan met de digitalisering, want dat is de toekomst.
Maar nu snap ik het! Altijd gedacht dat het was om geld of tijd te besparen, maar nee, het is noodzakelijk vanwege de toekomst.
02-02-2018, 14:19 door Bitwiper
Volgens VVD-Kamerlid Middendorp moet het niet draaien om systemen maar om mensen. Omtzigt van het CDA laat weten dat de burger altijd centraal moet staan in digitale overheidscommunicatie.
Wat een ongelofelijk loze en zinloze uitspraken.

Bij digitale overheidscommunicatie staat hun afschuwlijke berichtenbox centraal en jij als burger hebt daar bijtijds jouw "post" uit te vissen.

Gelukkig heb ik dat bezopen ding niet geactiveerd en krijg ik (hopelijk) nog de papieren alternatieven op mijn deurmat.

Als digitalisering vooruitgang betekent, vind ik het prima - maar dit is een bezopen systeem. Stel dat elk bedrijf een berichtenbox gaat instellen? Zal ik dan ook maar MijnBitwiper.nl beginnen waar iedereen, waar ik post (ook antwoorden) naar moet sturen, op moet inloggen om mijn uitgaande informatie op te halen?
02-02-2018, 14:28 door Anoniem
Hoe zou het toch komen dat als een bericht voor de overheid zelf echt belangrijk is je automatisch een papieren bericht krijgt als het digitale bericht niet is gelezen. Die digitale berichtenbox is niets anders dan overijverige poging om geld te besparen. Dat doel behalen werkt alleen als het geschikt is voor zowel de overheid als de ontvanger, niet als het slechts werkt voor een van beide.
02-02-2018, 15:07 door Anoniem
Omtzigt van het CDA laat weten dat de burger altijd centraal moet staan in digitale overheidscommunicatie.

Dus zodra de communicatie niet digitaal is, hoeft de burger niet meer centraal te staan?


Omtzigt stelt dat de Belastingdienst geen kennis heeft welke belastingplichtigen berichten uit de Berichtenbox wel of niet geopend hebben. Hij roept de regering in een motie (pdf) dan ook op om te monitoren welke belastingplichtigen berichten uit de Berichtenbox niet binnen drie weken geopend hebben, zodat ze herinnerd kunnen worden aan het bericht. Tevens verzoekt Omtzigt de regering om jaarlijks te rapporteren over hoeveel berichten tijdig geopend zijn door de gebruikers en welke maatregelen genomen zijn om ervoor te zorgen dat mensen hun berichten lezen.

Wat voor maatregelen heeft dhr. Omtzigt in gedachten. dat er een politieman bij de betreffend eburger gaat staan, die hem verplciht om het bericht digitaal te lezen?
Of dat er een herinneringsbercihtje gestuurd wordt naar de betreffende burger viz ijn berichtenbox? Oh, wacht....
Dan toch maar een briefje?


Özütok diende een motie (pdf) in over het verbeteren van de Berichtenbox door mensen die minder digitaal vaardig zijn als ervaringsdeskundigen te betrekken. Den Boer (pdf) wil dat de regering een oplossing zoekt om ervoor te zorgen dat mensen die hun account al geactiveerd hebben en geen e-mailadres hebben achtergelaten dit alsnog doen. Leijten (pdf) verzoekt de regering om digitale overheidspost via MijnOverheid.nl alleen digitaal te verzenden als mensen daar zelf een actieve keuze voor hebben gemaakt. De Kamer stemt op 6 februari over de ingediende moties.

Geen enkel kamerlid die ook maar een voorstel doet om die burgers die alsnog terug willen naar papier, die mogelijkheid te bieden? (Behalve misschien dhr. Leijten, als ik zijn motie goed begrijp. maar wat voor nut heeft de berichtembox dan nog?)
02-02-2018, 15:16 door Anoniem
Als digitalisering vooruitgang betekent, vind ik het prima - maar dit is een bezopen systeem. Stel dat elk bedrijf een berichtenbox gaat instellen? Zal ik dan ook maar MijnBitwiper.nl beginnen waar iedereen, waar ik post (ook antwoorden) naar moet sturen, op moet inloggen om mijn uitgaande informatie op te halen?

Ik zou zeggen: begin een eigen berichtenbox waar de overheids-organen op moeten inloggen om jou klaargezette antwoorden op hun berichten op te halen.

En als we dat dan 17 miljoen keer doorvoeren (1 voor elke inwoner), misschien dat de poltici en ambtenaren die dit bedacht hebben dan de absurditeit van hun oplossing snappen.
Vanuit de oevrheid bezien is het logisch. Vanuit de burger bezien, zijn al die persoonlijke pagina's, beichtenboxen, etc van leveranciers en overheid op zijn zachts gezegd vermoeiend.
Hoeveel decentrale opslag locaties moet een burger gaan bijhouden en monitoren?

En zeker voor zoiets basaals als de belastingaanslag.
Doe mij maar de blauwe envelop. Valt lekker goed op in de brievenbus.
Beter dan het zoveelste berichtje in een overvolle mailbox of berichtenbox.
02-02-2018, 19:25 door Anoniem
Tja het is ook een dom idee een berichtenbox ofwel tegenhanger van de Postbus.

In plaats van elke Nederlander een postbus te verplichten is het veel logischer de post gewoon in de brievenbus te stoppen, ook wel e-mailen genaamd. Die lezen mensen wel altijd en het is nog veel veiliger en eenvoudiger ook.

En maar blijven aanmodderen met iets dat niet werkt. Ga eens met de tijd mee overheid en verstuur gewoon digitaal ondertekende e-mails.
02-02-2018, 20:15 door Anoniem
Door buttonius:
De staatssecretaris stelt dat de overheid wel door moet gaan met de digitalisering, want dat is de toekomst.
Maar nu snap ik het! Altijd gedacht dat het was om geld of tijd te besparen, maar nee, het is noodzakelijk vanwege de toekomst.
Ja precies. Het is vast ook "historisch onontkoombaar".

Tegenwoordig hoor je het niet in zulke grote woorden, maar meer in de trant van "garanties krijg je alleen op stofzuigers".

Als'ie nou gezegd had dat'ie graag de rotzooi bij, zeg, de belastingdienst op orde had willen krijgen, dan had dat saaier geklonken, maar wel beter. In plaats daarvan houden we het zooitje aan conflicterende systemen en moet nu ook de burger "digitaal doen" omdat dat zo hip en modern en futuristisch staat.

Ook al levert dat de burger vooral ellende en frustratie op en kost het hem rechtszekerheid(!), extra moeite, geld, tijd, en zo verder.

Ik zeg, dit is weigeren voor je burgers op te komen. Het is (alweer) het paard achter de wagen spannen. Wat mij betreft is'ie hiermee [x] ongeschikt voor lange termijnbeleid. En aangezien deze "digitalisering" toch wel enige houdbaarheid behoeft te hebben om er een heel land mee in de lucht te houden, mist hij hiermee het benodigde acumen om deze taak uit te voeren. Dus wat mij betreft is'ie net zo hard af als Pia Dijkstra. Maargoed, die wordt ook nog serieus genomen. Fijne overheid hebben we toch. Fijne politici ook. Zo kundig en visionair.


Door Anoniem: Ik zou zeggen: begin een eigen berichtenbox waar de overheids-organen op moeten inloggen om jou klaargezette antwoorden op hun berichten op te halen.
Mee eens. Helemaal voor.


Doe mij maar de blauwe envelop. Valt lekker goed op in de brievenbus.
Beter dan het zoveelste berichtje in een overvolle mailbox of berichtenbox.
Buiten dat de post langzamerhand onbetrouwbaarder en onbetrouwbaarder wordt, alsook duurder, met dank aan "het opengooien van de postmarkt". Wat de overheid zich best eens zou mogen aantrekken want ze hebben dat zooitje zelf veroorzaakt.

Maar inderdaad, doe maar gewoon een briefje. Meer vertrouw ik de overheid nog echt niet toe.
03-02-2018, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem: In plaats van elke Nederlander een postbus te verplichten is het veel logischer de post gewoon in de brievenbus te stoppen, ook wel e-mailen genaamd. Die lezen mensen wel altijd en het is nog veel veiliger en eenvoudiger ook.

En maar blijven aanmodderen met iets dat niet werkt. Ga eens met de tijd mee overheid en verstuur gewoon digitaal ondertekende e-mails.
Vergeet niet dat ze pas veilig zijn als ze ook versleuteld zijn, dat die versleuteling moet met de sleutel van de ontvanger, dat die ontvanger dan moet weten hoe die een sleutel voor zichzelf regelt en met S/MIME of PGP om moet kunnen gaan, iets waarvan we nadat het decennia lang niet van de grond is gekomen wel kunnen stellen dat dat in de praktijk vies tegenvalt. En vergeet niet dat hele volksstammen hun e-mail lezen via webmail-interfaces van 's werelds grootste datagraaiers.

Dáárom wordt dit niet via e-mail gedaan.
03-02-2018, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem: Dáárom wordt dit niet via e-mail gedaan.
Allemaal goede punten, maar dan wreekt zich weer de "one size fits all^Wnone"-aanpak die de Nederlandse overheid zo eigen is.

Hadden ze het goed gedaan, dan hadden ze de het hele ding gesplitst in een achtereind en verschillende vooreinden. Dan krijgen mensen de keus of ze het nieuwste web front-end willen gebruiken met alle fratsen, of liever nog de simpele variant voor javascript-vrije browsers, of versleutelde email en welke smaak dan, een app mischien en voor welk "ecosysteem" dat dan, en zo verder. Mischien ook gewoon een programmatische interface voor de burger om zelf iets mee te beginnen.

En als je het helemaal goed doet, pak je papier er ook even bij, dan zit het in dezelfde "flow" en is het ineens niet meer interessant of de burgers meegaan of niet. Je hebt je eigen zaakjes goed voorelkaar en je kan makkelijk "met de tijd meegaan" als er weer eens een nieuwe methode bijkomt, een app of nog iets anders, weet jij veel. Dat dan zonder de burgers die niet meegaan --om wat voor reden dan ook-- voor het hoofd te stoten.

Dan hoef je dus ook de burger niets te verplichten. Waarmee duidelijk wordt dat doormiddel van de bestaande verplichting dus hun eigen onkunde bij de burger op het bordje geschoven wordt. Het is ook gewoon te makkelijk gedacht. Door met maar één optie te willen ondersteunen maakt de overheid zich er té makkelijk van af en maakt zij het alle verplicht meedoenende burgers nodeloos moeilijk. Het zou juist de overheid moeten zijn die zich hier hard inzet om het de burger makkelijk te maken en daarvoor desnoods verschillende gereedschappen aan te reiken.

Als dan blijkt dat al die tools onderhouden gewoon te lastig en te duur is, dan is de correcte conclusie niet om de burger maar te dwingen een onpassende optie te gebruiken. Dan is de correcte conclusie dat deze poging te automatiseren meer kwaad dan goed doet en hou dus maar op. Dat punt, dat is voor mij hier nu wel duidelijk bereikt.

Het (niet zo) mooie is dat er wel een paar mensen zijn die zulke dingen helder kunnen uitleggen, maar dat ik nog geen minister of ambtenaar geinteresseerd heb gezien om daar zelfs maar naar te luisteren. Door het gelijk goed te doen van eerste concept af aan hadden we een hele hoop drama en ook kosten kunnen besparen. Ambtenarij en politiek hebben daar niet voor gekozen. Ze hebben voor incompetente dwingelandij gekozen. Daar beginnen we nu al het gelag voor te betalen.
03-02-2018, 18:09 door Anoniem
Door Anoniem: Dáárom wordt dit niet via e-mail gedaan.

Misschien kwam het niet goed van de grond omdat niet veel mensen het gebruikten en vroeger beveiliging minder aandacht kreeg. De overheid heeft nu een unieke kans een nieuwe standaard neer te zetten in het beveiligen van e-mail en in plaats daarvan komen ze met iets volslagen onlogisch als een antieke postbus.

Moeilijk is het echt niet: iedereen met een domeinnaam en certificaat kan met S/MIME mailen met de overheid. Burgers kunnen een PGP private key bij de overheid registreren via een portal of wat te denken van het burgerloket van de gemeenten. Of de overheid verstrekt sleutelparen op id-bewijzen.

Maak daarnaast nog een paar apps voor W10, Android en IOS en echt iedereen kan ermee overweg. Voor webmail bestaan browser addons en bijna alle webmail kan ook via POP3/IMAP werken met een app die wel de bovenstaande beveiliging ondersteund.

Het is niet te moeilijk voor de burgers maar blijkbaar wel te ingewikkeld voor de medewerkers van Logius. Waarom neemt men niet gewoon het voortouw in iets dat e-mail verkeer in heel Nederland zeer veilig kan maken? Ook de medische wereld, dienstverlenende bedrijven, werkgevers, etc kunnen hier veel baat bij hebben...
03-02-2018, 21:02 door Anoniem
@18:19

Het registreren van een public key bij de overheid uiteraard. Wel kunnen burgers misschien een implementatie van PGP gebruiken die het versleutelen met 2 public keys toelaat, zodat exclusief een geselecteerde inlichtingendienst ook toegang heeft tot de inhoud van mails.

Als dan iedereen belangrijke e-mails versleuteld en/of ondertekend dan kan er geen informatie meer gelekt worden door e-mail en zullen phishing e-mails definitief verleden tijd zijn. Dit is alleen maar gunstig voor het vertrouwen in een digitale samenleving.

EN, we gebruiken dan open standaarden die niet in handen zijn van miljardenbedrijven; niet geheel onbelangrijk.

EN, e-mail werkt decentraal, waardoor het onmogelijk is met een aanval de toegang tot alle mailboxen te blokkeren, wat met de berichtenbox wel kan.

EN de overheid kan niet stiekem berichten terugtrekken waardoor de betrouwbaarheid van communiceren met de overheid een stuk hoger wordt.
09-02-2018, 21:14 door Anoniem
De tekst zegt "De overheid communiceert steeds meer via MijnOverheid." Dat is onjuist. De overheid communiceert niet maar "praat" alleen tegen de burgers. "Luisteren" is er niet bij. Probeer maar eens een bericht terug te sturen naar de overheid. Antwoord geven in MijnOverheid kan niet. Bij communicatie hoort naast "praten" ook "luisteren". En, terzijde, e-mail sturen naar (bijvoorbeeld) de Belastingdienst kan ook niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.