Privacy - Wat niemand over je mag weten

Facebook verkiezingsuitslagen voorspellen ?

15-04-2018, 17:46 door Anoniem, 6 reacties
Niet ondenkbaar als je het onderstaande nieuwsbericht bekijkt.

'Facebook wil gedrag van gebruikers gaan voorspellen voor advertentiedoeleinden'
https://tweakers.net/nieuws/137399/facebook-wil-gedrag-van-gebruikers-gaan-voorspellen-voor-advertentiedoeleinden.html

Lees nu voor adverteerder, politieke partij.
Fb is dan het bedrijf dat op aanvraag van politieke partijen of regeringen precieze voorspellingen kan doen wie wat gaat stemmen.
Vrij exacte voorspellingen op basis van zeer specifieke kennis van haar gebruikers, hun online verrichtingen en hun communicatie.

Die kennis kan dan verkocht worden aan politieke partijen (de adverteerders).
Jij hebt helemaal niets te verbergen en daar is Fb heel blij mee.
In de toekomst zijn regeringen daar ook heel blij mee want dan kan men pro-actief sturen op de juiste verkiezingsuitkomst.
Allemaal dankzij bedrijven als fb en jouw rotsvaste vertrouwen in gratis, handig en niets te verbergen.

Voorstel om het te vervolmaken : stemmen via liken.
Like je op Facebook de partij en de persoon waarop je wil stemmen.
Lekker efficiënt en scheelt ook weer van die kostbare (meestal werkloze) stemmachines die ons een kwart miljard gaan kosten.

En het leuke is dan dat het allemaal steeds efficiënter en voorspelbaarder wordt!
Alsdaniehandieggiz!

Als er maar geen kritische vragen over komen, nee dat zal wel niet.
Reacties (6)
15-04-2018, 23:14 door Anoniem
Ik zit niet op Facebook, riep al vanaf dag1 dat zulk soort diensten niet zouden moeten bestaan.
16-04-2018, 07:05 door karma4
Je hebt er geen Facebook of ca voor manipulatie van de kiezer voor nodig. Gaat uitstekend zonder bijzondere technische hulpmiddelen. Gewoon lering trekken uit de geschiedenis.
Met informatie naar buiten brengen gericht op emotie (geen stijl) of via framing van heel wat anders (bof eff) gaat dat net zo goed. Verbazend hoeveel volgelingen zoiets krijgt die de argumentaties niet kunnen volgen.
16-04-2018, 09:28 door Anoniem
De klantenkring van doelgerichte advertenties zijn bedrijven en non profit organisaties die zelf geen verstand hebben van het bereiken van hun doelgroep. Ze zijn gevoelig voor grote beloftes en kleurrijke grafieken die hun doelgroep gevonden zouden hebben. Of een investering in die beloftes iets waard is doet er niet toe. Geen investeerder die weet hoe de effectiviteit te meten is. Bewijs daarvan kopen ze in bij een bedrijf met net zulke grote beloftes en kleurrijke grafieken.
16-04-2018, 11:21 door Anoniem
Ze gaan die universiteiten toch eens goed moeten uitmesten zeker? Dit gaat over Cambridge in VK maar er gebeurt nog veel meer hoor, ook alhier, kan je gerust aannemen. Vb. certificaatje voor een of ander product of geneesmiddel nodig voor EFSA en consorten? Geen probleem!
16-04-2018, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zit niet op Facebook, riep al vanaf dag1 dat zulk soort diensten niet zouden moeten bestaan.
Flauwe kul: je moet het gebruiken waar het voor geschikt is, bv. om kontakt te houden met mensen die je kent. De manier waarop Facebook nu gebruikt wordt (bv. als vervanger van de krant) slaat nergens op: dat is net zo iets als spijkers in de muur slaan met een wortel.
16-04-2018, 14:16 door Anoniem
Mensen (eindgebruikers) zouden ook wat meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen
t.a.v. van wat ze willen delen met Internet en wat niet (en in engere zin met een dienst als "farcebook").

Er moet tevens een veel betere bewustwordingscampagne komen van wat de digitale burger allemaal bedreigt
vanuit Groot Commercie en Overheden.

Besef dat wat je deelt met het Internet net zo goed aan de hele wereld kan vertellen staande op een zeepkist.
Het gaat ook nooit meer weg of wordt ongedaan gemaakt.

Wat je niet wil delen met anderen, deel je ook niet met Internet.
Je laat een data spoor achter je wat vogeltjes niet voor je komen opeten,
net als in het sprookje van Hans en Grietje.

Het FB peperkoekenhuis lokt echter steeds verleidelijker. Mark Z roept "Knibbel, knabbel, etc...".

Daarnaast zou er een digitaal privacyscherm moeten komen, dat eindgebruikers beschermt tegen misbruik.
Hoe dat kan worden ingericht is een kwestie van beschikbare techniek (EEF).

Jodocus Oyevaer
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.