image

TransLink stopt proef met smartphone als ov-chipkaart

dinsdag 24 april 2018, 09:46 door Redactie, 20 reacties

Translink Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, stopt de proef waarbij reizigers hun smartphone als ov-chipkaart konden gebruiken. Vorig jaar mei werd de proef met "OV-chip mobiel" gestart. Translink werkte samen met vervoerders, Vodafone en KPN om de ov-chipkaart in een smartphone te gebruiken.

De proef was beschikbaar voor reizigers met een Android-telefoon die over nfc en een nfc-simkaart beschikte. Tevens was een abonnement bij Vodafone, KPN, Simyo, Telfort of Yes Telecom verplicht en moest de Vodafone Wallet-app of OV-chip wallet-app zijn geïnstalleerd, alsmede de OV-chip mobiel-app. Naast in- en uitchecken konden gebruikers ook hun reisgegevens bekijken, hun actuele saldo inzien, wat de laatste transacties waren en via welke route er was gereisd.

In de eerste fase sinds de aankondiging was er op maximaal 10.000 gebruikers gerekend. De media-aandacht voor de proef leidde tot veel meer aanmeldingen dan verwacht en daarmee tot performanceproblemen. "Weliswaar zijn deze kort na de lancering verholpen, maar ze droegen wel bij aan een negatief sentiment rond de proef", zo laat Translink in het jaarverslag over 2017 weten (pdf). Op dit moment maken meer dan 8.000 reizigers gebruik van OV-chip mobiel.

Volgens het bedrijf is uit de proef gebleken dat de huidige techniek te beperkend is om 'betalen met je mobiel' landelijk uit te rollen. "Een landelijke uitrol zal worden gebaseerd op een andere, nieuwere onderliggende techniek, omdat gebleken is dat de huidige techniek niet geavanceerd genoeg is voor grootschalig gebruik." Een techniek die TransLink naar eigen zeggen aan het ontwikkelen is. De huidige 8.000 gebruikers krijgen deze week te horen dat ze weer een ov-chipkaart moeten aanschaffen, zo meldt het AD.

Image

Reacties (20)
24-04-2018, 10:07 door Anoniem
Apple Pay, Android Pay, Contact less.. gebruik het elke dag hier in de UK.
24-04-2018, 10:16 door Anoniem
>>In de eerste fase sinds de aankondiging was er op maximaal 10.000 gebruikers gerekend. De media-aandacht voor de proef leidde tot veel meer aanmeldingen dan verwacht en daarmee tot performanceproblemen<<

Wat een domme verklaring.
Je neemt dan toch 10.000 mensen en daarna stop je de deelname.
Het is een zeer slappe en doorzichtige onzin: het werkte gewoonweg niet.
24-04-2018, 10:41 door Anoniem
Ergens lijkt het mij waarschijnlijker dat ze er gewoon zelf een zooitje van gemaakt hebben dan dat de schuld bij "de techniek" ligt. Het is tenslotte TLS.
24-04-2018, 10:42 door Anoniem
Niet geavanceerd genoeg is voor grootschalig gebruik,het is bedoeld om te reizen
translink meer niet.

Maar nu is het een "tijdelijke stop",in afwachting op een nog "betere" en "nog meer geavanceerde"
techniek om je als burger te kunnen traceren want het systeem moet weten waar jij bent en uithangt
het gaat allang niet meer over het alleen kunnen reizen op zich.

Leve de strippenkaart,vrijheid blijheid.

The Matrix
24-04-2018, 10:47 door Anoniem
De huidige 8.000 gebruikers krijgen deze week te horen dat ze weer een ov-chipkaart moeten aanschaffen
Misschien zou het vriendelijker zijn als bedankje voor het ondersteunen van de proef, dat deze mensen een nieuwe OV-chipkaart gratis krijgen toegestuurd? Ze hebben uiteindelijk een heel belangrijk deel van de test gedaan en daarbij altijd het risico genomen, dat er onderweg problemen op konden duiken.
24-04-2018, 12:23 door Anoniem
En waarom is het niet schaalbaar? klinkt als onzin?
24-04-2018, 12:40 door Dot-ted
Ik kan me voorstellen dat je binnen een pilot een beperkt budget hebt wat het opschalen in de weg kan zitten, maar an sich zou opschaalbaarheid vandaag de dag prima moeten kunnen. Mits je daar rekening mee houdt in de (cloud-)architectuuropzet natuurlijk. Het Android OS, de NFC chip en mobiele provider lijken me het probleem toch niet?
24-04-2018, 13:11 door Anoniem
Door Dot-ted:Het Android OS, de NFC chip en mobiele provider lijken me het probleem toch niet?
NFC zou niet eens nodig zijn als je daarintegen wel GPS en dekking hebt (en TLS een db interface zou maken).
Iets wat op een iPhone ook geen probleem is.
Sterker, dat hele kromme systeem zou dan ineens wel gebruikersvriendelijk kunnen worden.
Maar blijkbaar willen ze geen afscheid nemen van teveel betalende klanten, dus gaat de win/win in de ijskast.
Toch blijf ik wel sceptisch tegen het mogelijke datagraaien.
24-04-2018, 13:14 door Anoniem
Door Dot-ted: Ik kan me voorstellen dat je binnen een pilot een beperkt budget hebt wat het opschalen in de weg kan zitten, maar an sich zou opschaalbaarheid vandaag de dag prima moeten kunnen. Mits je daar rekening mee houdt in de (cloud-)architectuuropzet natuurlijk. Het Android OS, de NFC chip en mobiele provider lijken me het probleem toch niet?

Klinkt als een verkeerde systeems architectuur dat ervoor gekozen is , en of onkunde van de developers die dit ontwikkelen.
Kwestie van verkeerde man op de verkeerde plek misschien?
24-04-2018, 13:26 door [Account Verwijderd]
Aanloop problemen zorgen meteen voor negatieve publiciteit. Vooral omdat de oorzaak een gebrekkig werkende app was, slecht getest, had voorkomen kunnen worden. Sluit alle Tele2 en T-Mobile gebruikers uit en ook nog alle prepaid gebruikers, niet handig. Apple staat het gebruik van NFC niet toe als je geen gebruik maakt van Apple Pay o.i.d. Op deze manier gedoemd te mislukken ook al is het achterliggende idee aardig. Aan de andere kant werkt een OV chip kaart voor mij persoonlijk ook prima.
24-04-2018, 13:55 door Anoniem
Was er tegelijk ook niet een pilot bezig met het in- en uitchecken middels de bankpas? Daarmee verleg je de beveiliging naar de banken, wellicht helemaal niet zo'n slecht idee voor TLS.
24-04-2018, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem: Klinkt als een verkeerde systeems architectuur dat ervoor gekozen is , en of onkunde van de developers die dit ontwikkelen.
Kwestie van verkeerde man op de verkeerde plek misschien?
Zeg maar gerust het verkeerde bedrijf op de verkeerde plek. Dit is zeker niet de eerste keer dat ze nat gaan, en ook niet de laatste.
24-04-2018, 16:51 door Anoniem
Wat ik ook al merkwaardig vond aan dit systeem is de beperkte ondersteuning van NFC-enabled telefoons. Ik heb NFC op mijn telefoon en kan daar ook prima bank/pin-transacties mee doen. Maar mijn provider, Vodafone, laat de Vodafone Wallet-app alleen op NFC telefoons toe die door Vodafone zijn goed gekeurd. Dit was de situatie althans een half jaar geleden. Het zou te maken hebben met veiligheid.

Voor telefoons die geen Vodafone-goedgekeurde NFC hebben is een Vodafone NFC-sticker te koop die je op de telefoon kan plakken.

En laat mijn NFC telefoon (nog) niet goed gekeurd zijn door Vodafone.

Dus, hoe kan het nou dat ik probleemloos via NFC kan betalen bij pinautomaten maar in- en uitchecken bij OV-paaltjes onmogelijk is?
24-04-2018, 17:13 door Anoniem
Wat kost een smartphone tegenwoordig? Ergens tussen 100 en 700 Euro? Heb ik straks echt zo'n duur apparaat nodig om nog met het openbaar vervoer te kunnen reizen? Waar zijn ze mee bezig...
24-04-2018, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem:
De huidige 8.000 gebruikers krijgen deze week te horen dat ze weer een ov-chipkaart moeten aanschaffen
Misschien zou het vriendelijker zijn als bedankje voor het ondersteunen van de proef, dat deze mensen een nieuwe OV-chipkaart gratis krijgen toegestuurd? Ze hebben uiteindelijk een heel belangrijk deel van de test gedaan en daarbij altijd het risico genomen, dat er onderweg problemen op konden duiken.

Dat krijgen ze ook.
Het werkte bij mij trouwens perfect het inchecken via telefoon, echt ideaal!

Deel uit mail die ik ontving:
Dank dat je mee wilde doen!
Dankzij jouw ervaringen hebben we belangrijke stappen kunnen zetten om nieuwe reis- en betaalmogelijkheden in het OV te ontwikkelen. Daar zijn we je dankbaar voor. We maken begin juni een bedrag van € 7,50 op je rekening over, om een nieuwe OV-chipkaart te kopen of welke besteding jij er dan ook voor kiest.
24-04-2018, 19:35 door Tha Cleaner
Door Anoniem:
Door Dot-ted:Het Android OS, de NFC chip en mobiele provider lijken me het probleem toch niet?
NFC zou niet eens nodig zijn als je daarintegen wel GPS en dekking hebt (en TLS een db interface zou maken).
Iets wat op een iPhone ook geen probleem is.
Sterker, dat hele kromme systeem zou dan ineens wel gebruikersvriendelijk kunnen worden.
Maar blijkbaar willen ze geen afscheid nemen van teveel betalende klanten, dus gaat de win/win in de ijskast.
Toch blijf ik wel sceptisch tegen het mogelijke datagraaien.
Ga je er even vanuit dat er GPS ontvangst is en dat deze nauwkeurig genoeg is. Iets wat zeker niet overal het geval is.
Technisch is dit nog veel complexer dan de huidige (mislukte) opzet. Nog afgezien van mogelijke datagraaien icm GPS en App om je te volgen
24-04-2018, 20:07 door Anoniem
Het probleem is niet de techniek of de belangstelling, maar de knulligheid waarmee de proef georganiseerd is. Deze zag je van mijlenver aankomen.
25-04-2018, 08:33 door Anoniem
Door Anoniem: Wat kost een smartphone tegenwoordig? Ergens tussen 100 en 700 Euro? Heb ik straks echt zo'n duur apparaat nodig om nog met het openbaar vervoer te kunnen reizen? Waar zijn ze mee bezig...

Dit wordt gewoon een extra optie naast je OV chipkaart. Dus geen zorgen. Dit hele experiment is gewoon een hoop geld pompen in iets dat niet echt noodzakelijk is.
25-04-2018, 16:09 door Anoniem
Door Anoniem: En waarom is het niet schaalbaar? klinkt als onzin?

Teveel support calls per gebruiker, bijvoorbeeld .

Schaalbaarheid heeft lang niet altijd te maken met geheugen/cpu's/disken.

Best positief dat ze een test ook durven afblazen met de conclusie 'dat gaat 'm niet worden'.
26-04-2018, 08:06 door Anoniem
Door Anoniem: Best positief dat ze een test ook durven afblazen met de conclusie 'dat gaat 'm niet worden'.
Nu ze zichzelf per wet verplicht aan iedere reiziger gesteld hebben gekregen, en zich daar grof voor laten betalen. De enige reden dat ze dit nu doen is dat het henzelf teveel kost, en het een bijgebeuren is. Zijzelf kunnen zonder. De ov-faalkaart zelf kost ook nog steeds teveel maar daar halen ze hun bestaansrecht vandaan dus die laten ze lekker voor de prutsbende dat het is.

Ze kunnen ook niet anders, want ze zijn TLS. Wat mij betreft is TLS Broken As Designed en dat gaat blijven falen tot we het opdoeken en vervangen door iets anders, met andere mensen. Een systeem dat bovendien niet verplicht gesteld is maar door iedereen, alle gebruikers met al hun use cases, gebruikt wil worden want het werkt zo geweldig. Dat werkte bij TLS net andersom, daar bleef iedereen maar weglopen van de ov-chipkaart. Dus dan maar verplicht.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.