image

Albert Heijn laat klanten zelf afrekenen via smartphone-app

maandag 24 september 2018, 12:31 door Redactie, 9 reacties

Albert Heijn biedt klanten in Amsterdam nu de mogelijkheid om producten via hun smartphone zelf te scannen en zo direct af te rekenen. Twee winkels in Amsterdam UMC, locatie AMC, bieden het nieuwe concept dat 'Tap to go' heet. Volgende week volgt de AH to go bij het metrostation op Amsterdam CS.

Om van Tap to go gebruik te kunnen maken moeten gebruikers eerst een app downloaden. Vervolgens moet hun smartphone of Tap to go-kaart worden geactiveerd. Hierna moet het telefoonnummer worden bevestigd en de bankrekening aan Tap to go worden gekoppeld. Gebruikers kunnen nu producten via hun Tap to go-kaart of smartphone scannen. Het bedrag wordt na tien minuten automatisch van de rekening afgeschreven.

In het geval een Tap to go-kaart wordt gestolen krijgen gebruikers het advies om die zo snel als mogelijk te laten blokkeren. Tappen is op dit moment alleen mogelijk met een kaart en Androidtelefoon. Windows en iOS volgen op een later moment, zo laat de grootgrutter weten.

Privacy

In het privacybeleid meldt Albert Heijn dat Tap to go standaard gebruikmaakt van gebruikersgegevens om gepersonaliseerde advertenties te laten zien. Het gaat dan om locatiegegevens, transactiegegevens en gebruiksgegevens van de app. "We bepalen daarmee of we je aanbiedingen en advertenties van of door AH to go tonen die beter aansluiten bij jouw gedrag. We kunnen hierbij ook rekening houden met andere omstandigheden, zoals feestdagen of het weer." Gebruikers hebben wel de mogelijkheid om de personalisatie via de app uit te schakelen.

Verder stelt Albert Heijn dat het ook statistisch onderzoek doet naar de manier waarop app-gebruikers gebruikmaken van de winkels en diensten van het bedrijf en welke producten worden gekocht. "Hiermee verkrijgen we inzicht in de voorkeuren van onze klanten, en kunnen dit gebruiken om bijvoorbeeld onze winkel, aanbiedingen en assortiment aan te passen." Voor de verwerking van het app-gebruik wordt onder andere Google ingezet.

Reacties (9)
24-09-2018, 14:04 door Anoniem
Fijn. AH bespaart geld, en de bevolking mag straks weer duizenden extra uitkeringen gaan betalen. Zou het bedrijfsleven trouwens snappen dat wanneer banen in grote aantallen worden wegbezuinigd, dit ook impact heeft voor de vraag hoeveel we als consumenten bij hen besteden ?

Hoe meer banen er worden wegbezuinigd, hoe minder inkomen de bevolking heeft, en hoe minder we kunnen consumeren.
24-09-2018, 14:49 door User2048
Ik wilde hier iets typen over privacy en zo, maar realiseerde mij toen dat ik al een gepersonaliseerde AH Bonuskaart gebruik...
24-09-2018, 15:31 door Anoniem
AH is een grote data graaier, het zou mij niet verbazen als hun gezichtsherkennings-cameras hebben.
24-09-2018, 16:12 door Anoniem
Niets voor mij; "Wanneer je winkelt en 10 minuten inactief bent wordt er een opdracht voor automatische incasso verstuurt naar je bankrekening." dat 'gratis' kopje koffie in de winkel zit er dus niet meer in.

Daarnaast heb ik ook nog eens veel om te verbergen, gebruik wel briefjes en van die muntjes.
24-09-2018, 16:46 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 24-09-2018, 16:47
Door User2048: Ik wilde hier iets typen over privacy en zo, maar realiseerde mij toen dat ik al een gepersonaliseerde AH Bonuskaart gebruik...
Een tijdje terug heeft een rechter beoordeeld dat iedereen recht heeft op AH bonussen, ongeacht de persoon wel of niet in bezit is van een bonuskaart (dit is wel met uitzondering van de persoonlijke bonussen die AH sinds niet al te lang ook aanbiedt)
Sindsdien moeten kassamedewerkers zelf een bonuskaart scannen voor de mensen die aangeven geen bonuskaart te hebben.
Oftewel - Gooi die bonuskaart maar lekker weg, hij is niet nodig.
24-09-2018, 19:03 door foxonsafari - Bijgewerkt: 24-09-2018, 19:03
Lekkere app,Appie.
Hoezo datagraaien :-(

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ah.taptogo

De app heeft toegang tot:
Locatie
precise location (GPS and network-based)
Camera
take pictures and videos

Overig:
receive data from Internet
view network connections
control flashlight
full network access
control Near Field Communication
run at startup
control vibration
prevent device from sleeping
view network connections
control flashlight
full network access
prevent device from sleeping

#end
25-09-2018, 08:09 door PietdeVries
Door Anoniem: Niets voor mij; "Wanneer je winkelt en 10 minuten inactief bent wordt er een opdracht voor automatische incasso verstuurt naar je bankrekening." dat 'gratis' kopje koffie in de winkel zit er dus niet meer in.

Daarnaast heb ik ook nog eens veel om te verbergen, gebruik wel briefjes en van die muntjes.

Wat had je dan gedacht?!? Er is geen kassa meer, dus geen 'formeel' moment dat de spullen in jouw winkelwagentje overgaan van AH naar jou als klant. Daar moet dus iets anders voor gezocht worden: hetzij iets als locatie (jouw telefoon van de AH-wifi af, dan betalen) of tijd (al 10 minuten niets in je karretje - dan ben je klaar).

Gratis koffie (is je die daar lekker vindt) kan natuurlijk nog steeds. Je moet dan alleen niet alsnog je mandje leegkiepen en opnieuw beginnen, want je eerste deel van de boodschappen zijn dan al betaald :-)

En als je denkt dat jouw privacy gewaarborgd is door met "briefjes en muntjes" te betalen: al eens aan je bonuskaart gedacht? Eventueel met wifi- en bluetooth-tracking?
29-09-2018, 18:48 door Anoniem
Door Bartbartbart:
Door User2048: Ik wilde hier iets typen over privacy en zo, maar realiseerde mij toen dat ik al een gepersonaliseerde AH Bonuskaart gebruik...
Een tijdje terug heeft een rechter beoordeeld dat iedereen recht heeft op AH bonussen, ongeacht de persoon wel of niet in bezit is van een bonuskaart (dit is wel met uitzondering van de persoonlijke bonussen die AH sinds niet al te lang ook aanbiedt)
Sindsdien moeten kassamedewerkers zelf een bonuskaart scannen voor de mensen die aangeven geen bonuskaart te hebben.
Oftewel - Gooi die bonuskaart maar lekker weg, hij is niet nodig.
Heb je een bron? Kan niets vinden op Google nl, vorige week probeerde een werknemer van de AH nog een aan mij aan te smeren. Terwijl ik ook helemaal niet om de korting vroeg oid.
13-10-2018, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bartbartbart:
Door User2048: Ik wilde hier iets typen over privacy en zo, maar realiseerde mij toen dat ik al een gepersonaliseerde AH Bonuskaart gebruik...
Een tijdje terug heeft een rechter beoordeeld dat iedereen recht heeft op AH bonussen, ongeacht de persoon wel of niet in bezit is van een bonuskaart (dit is wel met uitzondering van de persoonlijke bonussen die AH sinds niet al te lang ook aanbiedt)
Sindsdien moeten kassamedewerkers zelf een bonuskaart scannen voor de mensen die aangeven geen bonuskaart te hebben.
Oftewel - Gooi die bonuskaart maar lekker weg, hij is niet nodig.
Heb je een bron? Kan niets vinden op Google nl, vorige week probeerde een werknemer van de AH nog een aan mij aan te smeren. Terwijl ik ook helemaal niet om de korting vroeg oid.
bron graag inderdaad.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.