Privacy - Wat niemand over je mag weten

Je wordt bespied door Office 365-applicaties...

20-11-2018, 22:46 door Anoniem, 43 reacties
Het is niet alleen Windows die van alles over je te weten wilt komen, maar ook de apps van Microsoft vertonen dergelijk gedrag. Zie dit bericht: https://webwereld.nl/security/107651-je-wordt-bespied-door-office-365-applicaties

Commerciële software wordt steeds vaker ingezet om data te ontfrutselen aan hun gebruikers. Mijns inziens gaat dit de verkeerde kant op. Tegenwoordig is het alleen betalen voor de software niet meer genoeg, want de naheffing komt in de vorm van dataverzameling....
Reacties (43)
21-11-2018, 10:30 door Ron625
En wanneer je dat niet wilt, dan verwijder je alles van die leverancier en stap je over op een ander systeem, er is keuze genoeg.
21-11-2018, 12:04 door [Account Verwijderd]
Installeer een mooie Linux desktop distro met Libre Office. Geen gespioneer meer.
21-11-2018, 12:27 door Anoniem
[q
Door Ron625: En wanneer je dat niet wilt, dan verwijder je alles van die leverancier en stap je over op een ander systeem, er is keuze genoeg.
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Maar het is een oplossing..... Of je wacht even tot MS de aanpassingen heeft door gevoerd, maaar gaat gewoon door met normaal leven.

Door linux4: Installeer een mooie Linux desktop distro met Libre Office. Geen gespioneer meer.
Ook geen applicaties meer welke ik nodig heb. Drivertjes zoeken en hopen dat alles blijft werken. Geen ondersteuning vanuit de meeste leveranciers of bedrijven.

Maar het is een oplossing. Of het een goede is... Dat is een heel ander verhaal.
21-11-2018, 13:12 door -karma4 - Bijgewerkt: 21-11-2018, 13:13
Door Anoniem: Ook geen applicaties meer welke ik nodig heb.

DIE ik nodig heb. #taalverloedering
21-11-2018, 13:13 door Anoniem
Office 365 is een typisch voorbeeld van een "Service as a Software Substitute" (SaaSS). Daarmee zit je in andermans winkel te werken, dus de eigenaar kijkt dan met je mee. Het is niet jouw eigendom en je weet niet hoe het werkt.

Als je daarmee in zee gaat, dan moet je niet vreemd opkijken dat je gegevens en gedragingen door big data algoritmen worden geanalyseerd, waardoor je privacy of verkregen inzicht in je bedrijfvoering in de verkoop kunnen worden gezet.

Wie dient die server eigenlijk echt?
door Richard Stallman [Nederlandse vertaling]
https://www.gnu.org/philosophy/who-does-that-server-really-serve.html.nl

Als ook de Nederlandse overheid zelf Microsoft Office allang niet meer vertrouwt, hoe verwacht je dan dat tante Truus en Ome wim met de bedenksels van Microsoft hun privézaken of bedrijfsgeheimen binnenhuis kunnen houden?

Lees ook:

Ministerie van Justitie: dataverzameling Windows 10 en Office privacyrisico
Redactie 13 november 2018
https://www.security.nl/posting/586880/Ministerie%3A+dataverzameling+Windows+10+en+Office+privacyrisico
21-11-2018, 13:16 door Anoniem
Door Team FOSS:
Door Anoniem: Ook geen applicaties meer welke ik nodig heb.

DIE ik nodig heb. #taalverloedering

https://nl.wiktionary.org/wiki/taalnazi
21-11-2018, 13:24 door Anoniem
Dat zie je steeds vaker, inderdaad. Niet alleen daar. Regelmatig wordt er allerlei "app phone home"-rommel uit verschillende app-stores gegooid, en helemaal schoon zullen de stores ook dan nog niet zijn.

Er zijn overigens best veel alternatieven te vinden, zowel commercieel als FOSS, met of zonder support. Dus eigenlijk is het heel raar dat we met z'n allen blind naar microsoft[tm][r] office[r][tm] grijpen en verder niet nadenken. Wikipedia heeft zo een dozijn alternatieven die je kan proberen.

Ik persoonlijk gebruik verschillende programmas op een klassieke Unix(-achtige) die op de klassieke Unix-manier samenwerken. Dat kan ook. Maar wat je ook doet, het is wel tijd gewoon duidelijke keuzes te maken. Wil je niet dat er grootbedrijven meegluren dan kun je maar beter ook echt weglopen en je werk met andere programmas doen.
21-11-2018, 13:24 door Anoniem
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
21-11-2018, 14:15 door Anoniem
Door Ron625: En wanneer je dat niet wilt, dan verwijder je alles van die leverancier en stap je over op een ander systeem, er is keuze genoeg.
Niet in alle gevallen is er keuze genoeg. Ben al langer bezig voor open source oplossingen maar regelmatig is er bijv. een add-in nodig die alleen onder Windows of in Office geïnstalleerd kan worden. Alles op open source lijkt me verademing,letterlijk en figuurlijk.
21-11-2018, 14:48 door ShaWormHa
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.

Ik weet niet in wat voor omgeving jij zit, maar zodra er hier 2 icoontjes veranderen dan staat de telefoon al rood. Eindgebruikers weten echt niets. En dan ga jij over naar linux; totaal andere omgeving. En libre office; ander icoontje. En jij verwacht dat er geen trainingen nodig zijn?

Hier zijn al trainingen nodig als de vga aansluiting niet links van de laptop zit maar op de achterkant.

En het leverancier verhaal is een keihard feit. Supported devices: Windows, OSX, Apple en Android. Linux? ow jammer dan.

Linux is leuk voor de back-end. Waar het al decenia lang al onze infra draaiend houd. Op de front-end? niet eerder dan dat het goed ondersteund wordt door software leveranciers.
21-11-2018, 14:53 door Anoniem
Ik weet niet in wat voor omgeving jij zit, maar zodra er hier 2 icoontjes veranderen dan staat de telefoon al rood. Eindgebruikers weten echt niets

Tja, ten eerste ging het artikel niet over de vraag of systeembeheerders dit moeten doen voor al hun eindgebruikers. Ten tweede verschilt het erg van organisatie tot organisatie. Hier hebben we geen telefoon nummer om te bellen indien icoontjes veranderen. Natuurlijk zal het niet in iedere situatie praktisch zijn.

Linux is leuk voor de back-end. Waar het al decenia lang al onze infra draaiend houd. Op de front-end? niet eerder dan dat het goed ondersteund wordt door software leveranciers.

Linux is niet praktisch in de omgeving waarin jij werkt. Hier gebruiken we niet anders, en is het wel praktisch.

En het leverancier verhaal is een keihard feit. Supported devices: Windows, OSX, Apple en Android. Linux? ow jammer dan.

Dan nemen we bij die leverancier niets af, en kijken we naar een concurrent (of een open source produkt).
21-11-2018, 15:01 door [Account Verwijderd]
Door Samsonait:
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.

Ik weet niet in wat voor omgeving jij zit, maar zodra er hier 2 icoontjes veranderen dan staat de telefoon al rood. Eindgebruikers weten echt niets. En dan ga jij over naar linux; totaal andere omgeving. En libre office; ander icoontje. En jij verwacht dat er geen trainingen nodig zijn?

Hier zijn al trainingen nodig als de vga aansluiting niet links van de laptop zit maar op de achterkant.

En het leverancier verhaal is een keihard feit. Supported devices: Windows, OSX, Apple en Android. Linux? ow jammer dan.

Linux is leuk voor de back-end. Waar het al decenia lang al onze infra draaiend houd. Op de front-end? niet eerder dan dat het goed ondersteund wordt door software leveranciers.

Het is niet handig om 's nachts Windows en Office te vervangen voor Ubuntu en LibreOffice, maar als je dat even aankondigd met wat korte informatie (A4) zou moeten voldoen.

Uiteraard werkt niet alles hetzelfde, maar mijn ervaring is dat mensen echt geen moeite hebben om Ubuntu en LibreOffice te gebruiken en voor de meeste mensen voldoet dat prima. Mijn schoonvader van 70 stapte moeiteloos over van MS Excel, naar LibreOffice Werkblad.

Toen ik nog met MS Office moest werken had ik ook zo nu en dan DuckDuckGo nodig om te weten te komen hoe ik iets moest doen in MS Office, met LibreOffice werkt dat net zo goed.

Front-end werkt Linux, in ieder geval Ubuntu prima, maar je moet niet de verwachting hebben dat een programma geschikt voor Windows, ook werkt op Ubuntu en v.v.

Nu werk ik voor een softwarebedrijf en werkt onze software toevallig wel op meerdere OS (Windows, Linux en Mac). De Windows builds kennen altijd de meeste bugs (DLL issues na OS updates, aargh) en duren altijd het langst. Ik manouvreer de klant dan ook graag richting Ubuntu en ik merk dat het enthousiasme en draagvlak voor Ubuntu daardoor flink groter word en mensen niet alleen voor onze applicatie een PC met Ubuntu hebben in hun bedrijf, maar er ook mensen zijn die, vaak eerst privé, overstappen op Ubuntu en dit vervolgens ook op de werkplek beginnen uit te rollen.
21-11-2018, 15:14 door -karma4
Door Samsonait:
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.

Ik weet niet in wat voor omgeving jij zit, maar zodra er hier 2 icoontjes veranderen dan staat de telefoon al rood. Eindgebruikers weten echt niets. En dan ga jij over naar linux; totaal andere omgeving. En libre office; ander icoontje. En jij verwacht dat er geen trainingen nodig zijn?

Hier zijn al trainingen nodig als de vga aansluiting niet links van de laptop zit maar op de achterkant.

Dat soort mensen moest hun computerrijbewijs afgenomen worden!
21-11-2018, 15:28 door ShaWormHa
Door EnGee:

Nu werk ik voor een softwarebedrijf en werkt onze software toevallig wel op meerdere OS (Windows, Linux en Mac). De Windows builds kennen altijd de meeste bugs (DLL issues na OS updates, aargh) en duren altijd het langst. Ik manouvreer de klant dan ook graag richting Ubuntu en ik merk dat het enthousiasme en draagvlak voor Ubuntu daardoor flink groter word en mensen niet alleen voor onze applicatie een PC met Ubuntu hebben in hun bedrijf, maar er ook mensen zijn die, vaak eerst privé, overstappen op Ubuntu en dit vervolgens ook op de werkplek beginnen uit te rollen.

Absoluut mee eens, ik draai zelf privé ook alles op Linux. Het is echt een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Maar wat ik zij over die eindgebruiker meende ik wel. En het feit dat je ook nog met een boel beheerders zit die, alles wat anders is dan windows 'eng' vinden.

Door Team FOSS:
Dat soort mensen moest hun computerrijbewijs afgenomen worden!

Ja wel meer dan dat, gister kregen wij een mailtje doorgestuurd door een eindgebruiker die een mailtje kreeg van 23598hyasdg@sdaf9.wfo2.com met daarin de mededeling dat zijn ING account geblokkeerd was.

"of wij even op de link konden klikken want thuis deed hij het niet, stuurde zo zijn account en ww mee"

Ik vraag me nog wel eens af of mensen het echt niet weten, of niet willen weten. Onder de nom "Akkoord Akkoord Door Door Enter en Gaan manier en vooral niet lezen."
21-11-2018, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
Boeken,boeken,,
https://www.ubuntushop.be/index.php/andere-producten/boeken.html
21-11-2018, 15:53 door Anoniem
Als iedere student LibreOffice ging gebruiken, waarop je geen korting hoerft te krijgen...
Team FOSS weet dit al langer. Maar iedereen hier - hebben die dat ook al doorgekregen?

Draait toch al jaren probleemloos, ook onder Windhoos, tenminste bij mij wel.
Wel steeds updaten hoor.

Voor de Big Tech is het steeds meer het gratis product (u en ik) opjagen met meer telemetrie, allerhande
tracking, surveillance en steeds meer geheugen vragende versies en oplossingen ter ongeremde profijt optimalisatie.
Schnell vervangen die hap, kopen, kopen, vooral consumeerderen..
De meesten zijn zo gek dat ze er onnadenkend aan mee gaan doen.

Dus zeg dan maar dag met je handje tegen je persoonlijke data.
Eerst vliegt het het raam (de windows) uit en vervolgens zo in/via de Big Tech cloud
naar Mister-"data-sjacheraar Big Time". En ze zeggen niet eens dank je wel.

In wat voor een grenzenloze a priori onveilige graaierswereld zijn we toch steeds meer komen te leven, mensen.

J.O.
21-11-2018, 16:40 door Anoniem

Het is niet handig om 's nachts Windows en Office te vervangen voor Ubuntu en LibreOffice, maar als je dat even aankondigd met wat korte informatie (A4) zou moeten voldoen.

Dat werkt helaas niet zo bij grote bedrijven, zie Enterprise.
Misschien bij kleine bedrijfjes….
Denk zelfs bij een midden groot bedrijf hoef je dit niet te proberen bij minimaal 3000 werkplekken.

Misschien is er meer dan alleen Windows en Office, misschien een heel applicatie landschap dat op Windows draait, of misschien afhankelijk is van Office?

Wel eens van een Change Management gehoord?
21-11-2018, 19:02 door Tha Cleaner
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
Onderschat dit niet. Ik heb zelf jaren geleden getest met LO. De tijd die ik kwijt was om dingen opnieuw aan te leren waren duurder dan mij een paar jaar O365 kost. En dan ben ik nog technisch.
Nog afgezien de vragen die ik kreeg over de documenten die een ander icoontje hadden (ODF icoontje).

Door Samsonait:
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.

Ik weet niet in wat voor omgeving jij zit, maar zodra er hier 2 icoontjes veranderen dan staat de telefoon al rood. Eindgebruikers weten echt niets. En dan ga jij over naar linux; totaal andere omgeving. En libre office; ander icoontje. En jij verwacht dat er geen trainingen nodig zijn?

Hier zijn al trainingen nodig als de vga aansluiting niet links van de laptop zit maar op de achterkant.

En het leverancier verhaal is een keihard feit. Supported devices: Windows, OSX, Apple en Android. Linux? ow jammer dan.

Linux is leuk voor de back-end. Waar het al decenia lang al onze infra draaiend houd. Op de front-end? niet eerder dan dat het goed ondersteund wordt door software leveranciers.
Het is inderdaad leuk, maar in een grote of zelfs kleine bedrijven is ondersteuning een stuk complexer. Het advies om dit even te doen, is gewoon lachwekkend en geeft eigenlijk gaan zo iemand eigenlijk geen idee heeft hoe de hoe IT werkt in het gemiddelde bedrijf.

Een enkele persoon kan misschien nog gemakkelijk overstappen. Maar in een een groot bedrijf is het eigenlijk onmogelijk. Als eerste wat is de vervanging voor outlook? Daarnaast de plugins die alleen maar beschikbaar zijn voor MS Office of Windows.
De applicaties die daarmee zaken werken zijn vaak wel de bedrijfs kritische applicaties. Even vervanging is vaak onmogelijk en vaak zijn er geen alternatieven beschikbaar.
Ik zou geen van mijn klanten dit maar zelfs duren te adviseren. De tijd, effort en geld dat dit zou kosten, wegen gewoon niet op de licentie kosten van Office.
21-11-2018, 19:38 door Anoniem
Volgens de conspiracy theory van Qanon worden alle toetsaanslagen (ook bij Gmail) geregistreerd.

Als jij in woede iets typt en de regel weghaalt voor iets te verzenden, op te slaan of te draften, dan is datgene voor de backspaces ook bekend bij ze.

Dit is geen gekke gedachte toch? Ik zou dit zelf ook zo implementeren namelijk als ik ieders geheimen wilden weten.

Je kunt uit het gebruik van foutcorrectie ook weer leren wat iemand's IQ, opleidingsniveau en denkpatroon is.

Voor de gemiddelde gebruiker lijkt het gewoon een html input veld.

Je moet dus al nadenken voordat je een letter typt.

Het is dus geen conspiracy maar een wijsheid.
21-11-2018, 19:40 door Anoniem
Door Tha Cleaner: Een enkele persoon kan misschien nog gemakkelijk overstappen. Maar in een een groot bedrijf is het eigenlijk onmogelijk.
Dat zit helemaal in je eigen hoofd.

Als eerste wat is de vervanging voor outlook? Daarnaast de plugins die alleen maar beschikbaar zijn voor MS Office of Windows.
Je moet dus ook niet inzetten op een drop-in replacement voor die nepmailclient*, maar op zorgen voor nuttige functionaliteit. Net zo goed moet je niet proberen om dezelfde brakke windows desktop een-op-een na te maken. Zorg voor nuttige functihttps://www.security.nl/captcha/captcha.pngonaliteit. Hoe je dat doet en hoe je het verkocht krijgt is een ander verhaal. Maar het kan prima, dat weet ik uit anecdotes en eigen ervaring. Ligt wel een beetje aan het bureauvolkje dat je dient, maar als dat ook maar een beetje meezit kan het echt prima.

Ik heb een tijdje een winkel draaiende gehouden waar de developers toch wel hun eigen keuze maakten (vaak zat gaf ik niet meer dan username/password en een verwijzing naar de instelhandleiding op de interne wiki) en waar ik simpelweg tegen het management gezegd heb dat ze maar beter thunderbird konden gebruiken. Allemaal behalve een hebben dat ook (zelf!) gedaan. De laatste oetlul (niet alleen mijn opinie: De rest van de CxO-troupe vond dat ook van de CFO) stond erop outlook express te blijven gebruiken op een imap-mailbox van 30k+, iets waar zelfs microsoft in een kb van zei "doe dat maar niet". Oude email per jaar of onderwerp in submappen stoppen (ook het advies van microsoft) wilde hij niet. Hij eiste(!) wel dat ik stante pede exchange installeerde op mijn (freebsd) IMAP servers om zijn zelfveroorzaakte probleempje op te lossen--terwijl diezelfde kb aangaf dat dat het probleem ook niet zou oplossen want het probleem zat in de client. En oh ja, de rest van het bedrijf had me gelyncht als ik dat gedaan had. Dat heb ik dus toch maar even niet gedaan. Wat een oetlul. Dit was alweer meer dan tien jaar geleden.

Daarna nog bij een paar andere bedrijfjes gewerkt waar net zo goed ofwel reeds volledig met open source gewerkt werd danwel ze best open stonden voor technische argumenten om de lock-in af te weren en voor andere oplossingen te gaan. Mijn ervaring is dus dat het vaak zat best kan. Ik zeg niet altijd, wel vaker dan vaak gedacht wordt.

De applicaties die daarmee zaken werken zijn vaak wel de bedrijfs kritische applicaties. Even vervanging is vaak onmogelijk en vaak zijn er geen alternatieven beschikbaar.
Dat ligt er maar net aan hoe hard je jezelf al eerder opgehangen hebt aan de lock-in. Genoeg bedrijfjes die daar welbeschouwd geen last van hebben of hoeven te hebben met wat kleine aanpassingen.

Ik zou geen van mijn klanten dit maar zelfs duren te adviseren. De tijd, effort en geld dat dit zou kosten, wegen gewoon niet op de licentie kosten van Office.
Dan zit je dus inderdaad net in de zichzelf-in-een-hoekje-vastgeverfde-hebbende hoek. Maar niet iedereen zit in dat hoekje. Jij neemt aan van wel, maar dat is gewoon niet waar.


* Ding is een "collaboration client", geen emailclient. En werkt alleen behoorlijk met de "collaboratin server" van dezeflde sjoemelwinkel. Werkt dus niet lekker samen met de rest van de wereld. Toch een probleempje en een van de redenen dat "email" zo slecht staat aangeschreven. Het werkt nooit lekker, omdat het niet goed gebruikt wordt, er ook totaal niet op getraind wordt het goed te gebruiken, en er de verkeerde gereedschappen voor gegeven worden. Tsja.
21-11-2018, 19:46 door Ron625
Door Tha Cleaner:Daarnaast de plugins die alleen maar beschikbaar zijn voor MS Office of Windows.
De applicaties die daarmee zaken werken zijn vaak wel de bedrijfs kritische applicaties.
Even vervanging is vaak onmogelijk en vaak zijn er geen alternatieven beschikbaar.
Ik zou geen van mijn klanten dit maar zelfs duren te adviseren.
Lang leve de open-standaarden :-)
Door Tha Cleaner:De tijd, effort en geld dat dit zou kosten, wegen gewoon niet op de licentie kosten van Office.
Hangt er een prijskaartje aan privacy en veiligheid?
21-11-2018, 21:14 door karma4
Door Ron625:
Door Tha Cleaner:Daarnaast de plugins die alleen maar beschikbaar zijn voor MS Office of Windows.
De applicaties die daarmee zaken werken zijn vaak wel de bedrijfs kritische applicaties.
Even vervanging is vaak onmogelijk en vaak zijn er geen alternatieven beschikbaar.
Ik zou geen van mijn klanten dit maar zelfs duren te adviseren.
Lang leve de open-standaarden :-)
Door Tha Cleaner:De tijd, effort en geld dat dit zou kosten, wegen gewoon niet op de licentie kosten van Office.
Hangt er een prijskaartje aan privacy en veiligheid?

Het prijskaartje voor privacy een veiligheid met OSS is een open rekening. Niemand weet hou het echt zit maar ze blijven geloven en beloven. Stop er eens een GDPR plugin in of laat het IOT alles overnemen. Onveiligheid bij onwetendheid.
21-11-2018, 21:40 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 21-11-2018, 21:40
Door Anoniem:

Het is niet handig om 's nachts Windows en Office te vervangen voor Ubuntu en LibreOffice, maar als je dat even aankondigd met wat korte informatie (A4) zou moeten voldoen.

Dat werkt helaas niet zo bij grote bedrijven, zie Enterprise.
Misschien bij kleine bedrijfjes….
Denk zelfs bij een midden groot bedrijf hoef je dit niet te proberen bij minimaal 3000 werkplekken.

Misschien is er meer dan alleen Windows en Office, misschien een heel applicatie landschap dat op Windows draait, of misschien afhankelijk is van Office?

Wel eens van een Change Management gehoord?

Helemaal eens, hoe groter de organisatie, hoe beter de voorbereiding zou moeten gebeuren. Change Management idd.

Maar kijk deze lijst even:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters

Als de Franse politie met 90.000 werkstations de overstap kan maken, waarom onze Nederlandse overheid of het bedrijfsleven niet. Zeker nu steeds meer applicaties in de browser gebruikt worden en die browsers werken onder elk OS prima. En als de wiki klopt kunnen ze altijd hulp vragen bij de Politie met 2.200 Ubuntu stations.

Weerstand zal er altijd zijn, maar iedereen is wel eens over geschakeld van besturingsysteem (Nokia 3310 --> iOS/Android) en de overstap van Office 2003 naar 2016 is er ook niet een zonder een periodieke vloek.

Verder is het een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer bedrijven Linux en LibreOffice gaan gebruiken, hoe meer IT bedrijven hier support op zullen/kunnen geven. Op dit moment is juist voor Enterprise klanten het beste aanbod voor Ubuntu LibreOffice support. MKB zal moeilijker een goede IT partner kunnen vinden. (Een goede is voor MS overigens ook niet eenvoudig).

Iemand moet een stap maken en zoals meestal is het aan de overheid om dergelijke innovatie te initieren.

Het gros van de eerste zonnepanelen gingen ook op de daken van overheidsgebouwen en kijk nu?
21-11-2018, 22:05 door -karma4
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
Onderschat dit niet. Ik heb zelf jaren geleden getest met LO. De tijd die ik kwijt was om dingen opnieuw aan te leren waren duurder dan mij een paar jaar O365 kost. En dan ben ik nog technisch.

Maar niet al te slim...

Door Tha Cleaner:Nog afgezien de vragen die ik kreeg over de documenten die een ander icoontje hadden (ODF icoontje).

In een niet al te slimme omgeving...
21-11-2018, 22:43 door Tha Cleaner
Door Team FOSS:
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
Onderschat dit niet. Ik heb zelf jaren geleden getest met LO. De tijd die ik kwijt was om dingen opnieuw aan te leren waren duurder dan mij een paar jaar O365 kost. En dan ben ik nog technisch.

Maar niet al te slim...
Volgens jouw Team? Daar heb ik nu niet echt een hoge pet van. Te veel oogkleppen en leven in een ander rijk. Staan te veel van de werkelijkheid af.

Door Tha Cleaner:Nog afgezien de vragen die ik kreeg over de documenten die een ander icoontje hadden (ODF icoontje).

In een niet al te slimme omgeving...
Sommige gebruikers wel, sommige niet. Hangt van mijn klant af, hoe technisch ze zijn. Tussen 20K gebruikers heb je slimme en zeer domme gebruikers zitten. Veel zijn heel goed in hun vak gebied, maar van Computers snappen ze echt helemaal niets. Echter als ik een type klant neem, en een ZZPer adviseer om bijvoorbeeld LO te nemen tegenover een O365 licentie van 135 euro per jaar. Dan wordt ik ook toch echt door hem uitgelachen.
21-11-2018, 22:45 door Anoniem
Door EnGee:
Door Anoniem:

Het is niet handig om 's nachts Windows en Office te vervangen voor Ubuntu en LibreOffice, maar als je dat even aankondigd met wat korte informatie (A4) zou moeten voldoen.

Dat werkt helaas niet zo bij grote bedrijven, zie Enterprise.
Misschien bij kleine bedrijfjes….
Denk zelfs bij een midden groot bedrijf hoef je dit niet te proberen bij minimaal 3000 werkplekken.

Misschien is er meer dan alleen Windows en Office, misschien een heel applicatie landschap dat op Windows draait, of misschien afhankelijk is van Office?

Wel eens van een Change Management gehoord?

Helemaal eens, hoe groter de organisatie, hoe beter de voorbereiding zou moeten gebeuren. Change Management idd.

Maar kijk deze lijst even:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters

Als de Franse politie met 90.000 werkstations de overstap kan maken, waarom onze Nederlandse overheid of het bedrijfsleven niet. Zeker nu steeds meer applicaties in de browser gebruikt worden en die browsers werken onder elk OS prima. En als de wiki klopt kunnen ze altijd hulp vragen bij de Politie met 2.200 Ubuntu stations.

Weerstand zal er altijd zijn, maar iedereen is wel eens over geschakeld van besturingsysteem (Nokia 3310 --> iOS/Android) en de overstap van Office 2003 naar 2016 is er ook niet een zonder een periodieke vloek.

Verder is het een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer bedrijven Linux en LibreOffice gaan gebruiken, hoe meer IT bedrijven hier support op zullen/kunnen geven. Op dit moment is juist voor Enterprise klanten het beste aanbod voor Ubuntu LibreOffice support. MKB zal moeilijker een goede IT partner kunnen vinden. (Een goede is voor MS overigens ook niet eenvoudig).

Iemand moet een stap maken en zoals meestal is het aan de overheid om dergelijke innovatie te initieren.

Het gros van de eerste zonnepanelen gingen ook op de daken van overheidsgebouwen en kijk nu?

Alternatief is dat men even een uitstapje maakt naar München?
21-11-2018, 22:58 door -karma4
Door Tha Cleaner: ... Dan wordt ik ook toch echt door hem uitgelachen.

Dat laatste kan ik me heel erg goed voorstellen!
21-11-2018, 23:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: En wanneer je dat niet wilt, dan verwijder je alles van die leverancier en stap je over op een ander systeem, er is keuze genoeg.
Niet in alle gevallen is er keuze genoeg. Ben al langer bezig voor open source oplossingen maar regelmatig is er bijv. een add-in nodig die alleen onder Windows of in Office geïnstalleerd kan worden. Alles op open source lijkt me verademing,letterlijk en figuurlijk.

Als je met add-ons werkt ga je "gevangen" blijven in je huidige workflow. Als je een alternatief wilt moet je er ook écht voor open staan om het werkelijk anders te willen. Nu is de overstap van MS Office naar LibreOffice niet zo heel erg groot, maar als je van bepaalde functionaliteit afhankelijk blijft binnen een programma, dan kun je er beter niet aan beginnen.

Ik heb jaren geleden alles wat met Windows te maken heeft achter me gelaten. Ik was ooit in hoge mate afhankelijk van specifieke Windows software. Ik heb al mijn kennis met deze programma's de deur uit gedaan, en ik ben met de alternatieven aan de slag gegaan om deze van binnen en van buiten te leren. Nu heb ik nergens nog Windows software nodig en kan precies hetzelfde met de alternatieve software op een ander platform.

Dat gerommel met add-ons, plugins, emulatoren... het werkt halfslachtig of het werkt niet. Er zal altijd wel een bepaalde mate van ontevredenheid in blijven. Gewoon radicaal het roer omgooien, en je kijkt niet meer om.

Ik ben blij dat ik me toentertijd heb los gewurmd van de afhankelijkheid van Windows programma's. Ik heb altijd al voorspeld dat de klant op enig moment de dupe zou gaan worden van commerciële activiteiten. Dit is er zo één: software kopen, en dan ook nog eens extra "betalen" met mijn gegevens. Nee, daar heb ik geen zin in.
22-11-2018, 08:27 door Anoniem
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
Onderschat dit niet. Ik heb zelf jaren geleden getest met LO. De tijd die ik kwijt was om dingen opnieuw aan te leren waren duurder dan mij een paar jaar O365 kost. En dan ben ik nog technisch.
Nog afgezien de vragen die ik kreeg over de documenten die een ander icoontje hadden (ODF icoontje).

Door Samsonait:
Door Anoniem:
Niet vergeten dat je ook even al je applicaties moet vervangen die samen werken met de applicatie die je verwijderd. En de trainingen die nodig zijn.

Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.

Ik weet niet in wat voor omgeving jij zit, maar zodra er hier 2 icoontjes veranderen dan staat de telefoon al rood. Eindgebruikers weten echt niets. En dan ga jij over naar linux; totaal andere omgeving. En libre office; ander icoontje. En jij verwacht dat er geen trainingen nodig zijn?

Hier zijn al trainingen nodig als de vga aansluiting niet links van de laptop zit maar op de achterkant.

En het leverancier verhaal is een keihard feit. Supported devices: Windows, OSX, Apple en Android. Linux? ow jammer dan.

Linux is leuk voor de back-end. Waar het al decenia lang al onze infra draaiend houd. Op de front-end? niet eerder dan dat het goed ondersteund wordt door software leveranciers.
Het is inderdaad leuk, maar in een grote of zelfs kleine bedrijven is ondersteuning een stuk complexer. Het advies om dit even te doen, is gewoon lachwekkend en geeft eigenlijk gaan zo iemand eigenlijk geen idee heeft hoe de hoe IT werkt in het gemiddelde bedrijf.

Een enkele persoon kan misschien nog gemakkelijk overstappen. Maar in een een groot bedrijf is het eigenlijk onmogelijk. Als eerste wat is de vervanging voor outlook? Daarnaast de plugins die alleen maar beschikbaar zijn voor MS Office of Windows.
De applicaties die daarmee zaken werken zijn vaak wel de bedrijfs kritische applicaties. Even vervanging is vaak onmogelijk en vaak zijn er geen alternatieven beschikbaar.
Ik zou geen van mijn klanten dit maar zelfs duren te adviseren. De tijd, effort en geld dat dit zou kosten, wegen gewoon niet op de licentie kosten van Office.
Ga eens bij Google of Cern ter rade zou ik zeggen. Daar gebruiken ze geen Windows en functioneren toch goed. Prima zelfs. Als je in een vendor lock-in scenario bent beland en moeite hebt om eruit te komen moet je niet als norm zien. En ook niet als argument dat het niet anders zou kunnen. Dan moet je wel van alles omgooien natuurlijk. Of dat na al die jaren van vendor lock-in nog zinvol is? Waarschijnlijk niet maar hopelijk wel. Men had eerder moeten bedenken dat closed source software van een commercieel bedrijf voor vendor lock-in zorgt en misschien op termijn niet de beste oplossing is. Nu is het waarschijnlijk te laat en ben je afhankelijk aan de grillen van grote bedrijven..
22-11-2018, 08:41 door Tha Cleaner
Door Team FOSS:
Door Tha Cleaner: ... Dan wordt ik ook toch echt door hem uitgelachen.

Dat laatste kan ik me heel erg goed voorstellen!
Daarom adviseer ik het ook niet. Ik zie meteen in dat dit meestal geen oplossing is, en meer kost dan een goed alternatief.
22-11-2018, 09:23 door Anoniem
Office heeft wel de beste grammatica en spellingcontrole en opmaak features etc, Libreoffice loopt verachter.
22-11-2018, 09:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door EnGee:
Door Anoniem:

Het is niet handig om 's nachts Windows en Office te vervangen voor Ubuntu en LibreOffice, maar als je dat even aankondigd met wat korte informatie (A4) zou moeten voldoen.

Dat werkt helaas niet zo bij grote bedrijven, zie Enterprise.
Misschien bij kleine bedrijfjes….
Denk zelfs bij een midden groot bedrijf hoef je dit niet te proberen bij minimaal 3000 werkplekken.

Misschien is er meer dan alleen Windows en Office, misschien een heel applicatie landschap dat op Windows draait, of misschien afhankelijk is van Office?

Wel eens van een Change Management gehoord?

Helemaal eens, hoe groter de organisatie, hoe beter de voorbereiding zou moeten gebeuren. Change Management idd.

Maar kijk deze lijst even:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters

Als de Franse politie met 90.000 werkstations de overstap kan maken, waarom onze Nederlandse overheid of het bedrijfsleven niet. Zeker nu steeds meer applicaties in de browser gebruikt worden en die browsers werken onder elk OS prima. En als de wiki klopt kunnen ze altijd hulp vragen bij de Politie met 2.200 Ubuntu stations.

Weerstand zal er altijd zijn, maar iedereen is wel eens over geschakeld van besturingsysteem (Nokia 3310 --> iOS/Android) en de overstap van Office 2003 naar 2016 is er ook niet een zonder een periodieke vloek.

Verder is het een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer bedrijven Linux en LibreOffice gaan gebruiken, hoe meer IT bedrijven hier support op zullen/kunnen geven. Op dit moment is juist voor Enterprise klanten het beste aanbod voor Ubuntu LibreOffice support. MKB zal moeilijker een goede IT partner kunnen vinden. (Een goede is voor MS overigens ook niet eenvoudig).

Iemand moet een stap maken en zoals meestal is het aan de overheid om dergelijke innovatie te initieren.

Het gros van de eerste zonnepanelen gingen ook op de daken van overheidsgebouwen en kijk nu?

Alternatief is dat men even een uitstapje maakt naar München?
Alwaar de headoffice Microsoft Europe gevestigd is, na schikking dumpen linux?
22-11-2018, 10:34 door karma4
Door Anoniem: .....
Alwaar de headoffice Microsoft Europe gevestigd is, na schikking dumpen linux?
Het is daar gedumpt wegens falende ict. Burgers kregen geen support aan de balie. Ze hebben nog wat tijd nodig om die zaken wel te gaan regelen.
22-11-2018, 10:58 door Anoniem
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem: Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
Onderschat dit niet. Ik heb zelf jaren geleden getest met LO. De tijd die ik kwijt was om dingen opnieuw aan te leren waren duurder dan mij een paar jaar O365 kost. En dan ben ik nog technisch.
Nog afgezien de vragen die ik kreeg over de documenten die een ander icoontje hadden (ODF icoontje).
Ik heb de invoering van de ribbon-interface meegemaakt bij een vroegere werkgever zonder enige training. De intensiteit van het gekanker op MS Office (dat toch al vrij hoog was) nam nog eens dramatisch toe.

Wat me in die tijd opviel was dat er van OpenOffice (LibreOffice was nog niet afgesplitst) in die tijd al vaak werd beweerd dat de overstap training zou vergen en mede daarom duur zou zijn. Dat beeld werd door Microsoft zelf volop uitgedragen. Maar toen hun eigen UI ingrijpender veranderde dan een overstap naar OpenOffice op zou leveren heb ik geen waarschuwingen voor dure training van MS of wie dan ook gehoord en ik vermoed dat ik niet in de enige organisatie werkte die het zonder enige training heeft ingevoerd.

Weet je welke mensen die ik er niet over heb horen kankeren? Management. Als een nieuwe versie van een pakket, of een geheel nieuw pakket (van tekstverwerkers tot veel gespecialiseerdere software) werd ingevoerd dan wist men dat de overgang inspanning en geld kostte en werd dat, afhankelijk van de situatie met of zonder training, gewoon geaccepteerd. En de redenen om naar die specifieke software over te stappen leken maar al te vaak meer bepaald te worden door hoe enthousiast een verkoper een hoge manager had gekregen dan door de werkelijke kwaliteit van die software. Ik heb meerdere keren mogen meemaken dat de eigen ontwikkelinspanning om een pakket in te passen in de bestaande softwareinfrastructuur zo groot was dat ik serieus vermoedde dat het minder inspanning had gekost om het helemaal zelf te ontwikkelen.

Als je genoeg van dat soort situaties hebt meegemaakt dan houdenargumenten over hoeveel tijd en geld het trainen/inwerken van mensen kost bij nieuwe software op al te veel indruk te maken.

Het is zonder meer waar dat dergelijke overgangen geld, inspannning en ergernis kosten. Maar als dat als zwaarwegend argument wordt ingezet terwijl hetzelfde in andere situaties volkomen acceptabel wordt gevonden dan lijkt het vooral een gelegenheidsargument te zijn.
22-11-2018, 11:24 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem: Heb jij een training nodig, om over te stappen van MS Office naar LibreOffice, of OpenOffice ? Ik heb echt geen training nodig om een ander office pakket te gebruiken. Zelfde geldt voor collega's. Allemaal Ubuntu met LibreOffice.
Onderschat dit niet. Ik heb zelf jaren geleden getest met LO. De tijd die ik kwijt was om dingen opnieuw aan te leren waren duurder dan mij een paar jaar O365 kost. En dan ben ik nog technisch.
Nog afgezien de vragen die ik kreeg over de documenten die een ander icoontje hadden (ODF icoontje).
Ik heb de invoering van de ribbon-interface meegemaakt bij een vroegere werkgever zonder enige training. De intensiteit van het gekanker op MS Office (dat toch al vrij hoog was) nam nog eens dramatisch toe.

Wat me in die tijd opviel was dat er van OpenOffice (LibreOffice was nog niet afgesplitst) in die tijd al vaak werd beweerd dat de overstap training zou vergen en mede daarom duur zou zijn. Dat beeld werd door Microsoft zelf volop uitgedragen. Maar toen hun eigen UI ingrijpender veranderde dan een overstap naar OpenOffice op zou leveren heb ik geen waarschuwingen voor dure training van MS of wie dan ook gehoord en ik vermoed dat ik niet in de enige organisatie werkte die het zonder enige training heeft ingevoerd.

Weet je welke mensen die ik er niet over heb horen kankeren? Management. Als een nieuwe versie van een pakket, of een geheel nieuw pakket (van tekstverwerkers tot veel gespecialiseerdere software) werd ingevoerd dan wist men dat de overgang inspanning en geld kostte en werd dat, afhankelijk van de situatie met of zonder training, gewoon geaccepteerd. En de redenen om naar die specifieke software over te stappen leken maar al te vaak meer bepaald te worden door hoe enthousiast een verkoper een hoge manager had gekregen dan door de werkelijke kwaliteit van die software. Ik heb meerdere keren mogen meemaken dat de eigen ontwikkelinspanning om een pakket in te passen in de bestaande softwareinfrastructuur zo groot was dat ik serieus vermoedde dat het minder inspanning had gekost om het helemaal zelf te ontwikkelen.

Als je genoeg van dat soort situaties hebt meegemaakt dan houdenargumenten over hoeveel tijd en geld het trainen/inwerken van mensen kost bij nieuwe software op al te veel indruk te maken.

Het is zonder meer waar dat dergelijke overgangen geld, inspannning en ergernis kosten. Maar als dat als zwaarwegend argument wordt ingezet terwijl hetzelfde in andere situaties volkomen acceptabel wordt gevonden dan lijkt het vooral een gelegenheidsargument te zijn.

Als je zonodig scheldwoorden wilt gebruiken doe dit dan niet over de verschrikkelijke ziekte kanker. Bedenk hoeveel mensen je hier onnodig mee kwetst terwijl het niets toevoegt aan wat je wilt vertellen. En ja, ik ben ook niet bepaald een fan van Microsoft software.
22-11-2018, 11:29 door -karma4 - Bijgewerkt: 22-11-2018, 11:31
Door Anoniem: Office heeft wel de beste grammatica en spellingcontrole en opmaak features etc, Libreoffice loopt verachter.

Nee! Want Scribens doet het 10x beter dan Office: "CORRECTS 10X MORE MISTAKES THAN MICROSOFT WORD
Scribens employs a sophisticated syntaxical recognition algorithm that detects even the most subtle errors in a text."

Dus installeer even de Scribens extension: https://extensions.libreoffice.org/extensions/spell-checker-and-grammar-checker-by-scribens.

Verder nog iets?
22-11-2018, 13:04 door Anoniem
Door Team FOSS:
Door Anoniem: Office heeft wel de beste grammatica en spellingcontrole en opmaak features etc, Libreoffice loopt verachter.

Nee! Want Scribens doet het 10x beter dan Office: "CORRECTS 10X MORE MISTAKES THAN MICROSOFT WORD
Scribens employs a sophisticated syntaxical recognition algorithm that detects even the most subtle errors in a text."

Dus installeer even de Scribens extension: https://extensions.libreoffice.org/extensions/spell-checker-and-grammar-checker-by-scribens.

Verder nog iets?
Gewoon installeren in MS Office en je hebt nog iets beters...
De standaard zeer goede MS Office beste grammatica en spellingcontrole en Scribens (voor Engels).
Dus loopt het dan nu achter of juist voor?
https://appsource.microsoft.com/en-us/product/office/WA104380587?tab=Overview
22-11-2018, 13:39 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 22-11-2018, 13:48
Door Anoniem:

Alternatief is dat men even een uitstapje maakt naar München?

Je kan ook gewoon de documentaire kijken om te zien dat de vuige lobby van Microsoft gezorgd heeft voor een switch terug, omdat er een bestuurder was die in zijn bedrijf ook al jaren naar tevredenheid Microsoft gebruikte.

https://youtu.be/duaYLW7LQvg
22-11-2018, 13:45 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Ron625: En wanneer je dat niet wilt, dan verwijder je alles van die leverancier en stap je over op een ander systeem, er is keuze genoeg.
Niet in alle gevallen is er keuze genoeg. Ben al langer bezig voor open source oplossingen maar regelmatig is er bijv. een add-in nodig die alleen onder Windows of in Office geïnstalleerd kan worden. Alles op open source lijkt me verademing,letterlijk en figuurlijk.

Als je met add-ons werkt ga je "gevangen" blijven in je huidige workflow. Als je een alternatief wilt moet je er ook écht voor open staan om het werkelijk anders te willen. Nu is de overstap van MS Office naar LibreOffice niet zo heel erg groot, maar als je van bepaalde functionaliteit afhankelijk blijft binnen een programma, dan kun je er beter niet aan beginnen.

Ik heb jaren geleden alles wat met Windows te maken heeft achter me gelaten. Ik was ooit in hoge mate afhankelijk van specifieke Windows software. Ik heb al mijn kennis met deze programma's de deur uit gedaan, en ik ben met de alternatieven aan de slag gegaan om deze van binnen en van buiten te leren. Nu heb ik nergens nog Windows software nodig en kan precies hetzelfde met de alternatieve software op een ander platform.

Dat gerommel met add-ons, plugins, emulatoren... het werkt halfslachtig of het werkt niet. Er zal altijd wel een bepaalde mate van ontevredenheid in blijven. Gewoon radicaal het roer omgooien, en je kijkt niet meer om.

Ik ben blij dat ik me toentertijd heb los gewurmd van de afhankelijkheid van Windows programma's. Ik heb altijd al voorspeld dat de klant op enig moment de dupe zou gaan worden van commerciële activiteiten. Dit is er zo één: software kopen, en dan ook nog eens extra "betalen" met mijn gegevens. Nee, daar heb ik geen zin in.

Goed verwoord, met nog een kleine toevoeging; veelal koop je de software niet, maar betaal je voor de licentie en kan deze theoretisch elke moment ingetrokken worden.
22-11-2018, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: Office heeft wel de beste grammatica en spellingcontrole en opmaak features etc, Libreoffice loopt verachter.
Persoonlijk gebruik ik die helemaal nooit en zet ze bij voorkeur en met voorbedachte rade uit. Of liever, ik gebruik software die nog nooit van die irritante rode kriebeltjes gehoord heeft en ze niet zou kunnen laten zien ook nog.

Even een woord opzoeken in een (online of papieren, die heb ik ook) woordenboek, even nalezen wat ik nou eigenlijk wil zeggen, en zo verder, en daar een gewoonte van maken betekent dat ik nog maar nauwlijks fouten maak. Zeker minder dan mensen die denken dat de spellings- en grammaticacontrole in hun software dat wel even voor hen zal doen. Ik haal er bijvoorbeeld ook denkfouten en correct gespelde maar feitelijke fouten uit. Dat kan die software helemaal niet.


Door karma4:
Door Anoniem: .....
Alwaar de headoffice Microsoft Europe gevestigd is, na schikking dumpen linux?
Het is daar gedumpt wegens falende ict.
Dat was geen falende ICT, dat was politiek gekonkel. Dat is hier vaker betoogd en is ook gewoon duidelijk als je gevolgd hebt wat daar aan het handje was.

Burgers kregen geen support aan de balie. Ze hebben nog wat tijd nodig om die zaken wel te gaan regelen.
Lijkt me niet de taak van de gemeente om alle burgers ook nog van ICTsupport te voorzien aan de balie publiekszaken.


Door Anoniem: Het is zonder meer waar dat dergelijke overgangen geld, inspannning en ergernis kosten. Maar als dat als zwaarwegend argument wordt ingezet terwijl hetzelfde in andere situaties volkomen acceptabel wordt gevonden dan lijkt het vooral een gelegenheidsargument te zijn.
Ayup. En als er dan eens echt een reden is om over te schakelen dan kan het ineens wel. Heel gek.

Zo is daar het verhaal van Ernie Ball. Zie bv. https://www.cnet.com/news/rockin-on-without-microsoft/.
22-11-2018, 15:36 door Anoniem
Door EnGee:
Door Anoniem:

Alternatief is dat men even een uitstapje maakt naar München?

Je kan ook gewoon de documentaire kijken om te zien dat de vuige lobby van Microsoft gezorgd heeft voor een switch terug, omdat er een bestuurder was die in zijn bedrijf ook al jaren naar tevredenheid Microsoft gebruikte.

https://youtu.be/duaYLW7LQvg

Je kan er natuurlijk ook bekijken dat het project na vele jaren uitloop en grote budget overschrijdingen nog steeds een stabiele oplossing heeft kunnen neer zetten.
Nog steeds 25% (5000) Windows systemen nodig waren.
En eigenlijk in het hele project geen Applicatie beheerd gedaan was, daardoor men nu op een punt stond om eigenlijk alle shit van de afgelopen 10 jaar opnieuw te doen.

Een logische stap daarin is evalueren of de gemaakt keuze wel de juiste was geweest.
22-11-2018, 16:29 door -karma4 - Bijgewerkt: 22-11-2018, 16:59
Door Anoniem: Je kan er natuurlijk ook bekijken dat het project na vele jaren uitloop en grote budget overschrijdingen nog steeds een stabiele oplossing heeft kunnen neer zetten.

Men heeft het inderdaad op een knullige manier gerealiseerd. Door o.a. geen gebruik te maken van een standaard distributie maar van een zelf aangepaste versie. Daarmee het probleem introducerend dat upstream wijzigingen steeds weer doorgevoerd moesten worden in die zelf aangepaste versie. Die molensteen om de nek van het project is alleen al voldoende om het kreupel te maken. Dat heeft niets met het gekozen besturingssysteem te maken. Zoals je gedemonstreerd kan zien in andere projecten, ook in vergelijkbare omgevingen, waar het wel een groot succes is geworden. Zie daarvoor de door EnGee aangegeven lijst (*) met Linux adopters: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters
23-11-2018, 14:37 door Anoniem
Door Team FOSS: Men heeft het inderdaad op een knullige manier gerealiseerd. Door o.a. geen gebruik te maken van een standaard distributie maar van een zelf aangepaste versie.

De idealisten in München waren gewoon te eigenwijs. Ze moesten het zo nodig zelf in elkaar gaan knutselen. Ze zetten het tevens ook te snel grootschalig op, met alle gevolgen van dien.

https://en.wikipedia.org/wiki/LiMux#Current_status

Linux gedijt juist goed voor server doeleinden en als niche desktop systeem. Misschien ook als thin client. Een bestaand op Windows gebaseerd netwerk en werkomgeving valt alleen heel geleidelijk, met een stapsgewijze aanpak, te vervangen.

Wil men een gemeentelijke bureaucratie, die tot de oren vastzit in de strooppot van Microsoft, Citrix of zelfs nog Novell, dan kun je er vergif op innemen dat men het er het mee moeilijk krijgt. Dat heeft met behoudzucht te maken.

"A report (PDF) by Microsoft partner Accenture commissioned by Munich found the most important issues were organisational."

Munich council: To hell with Linux, we're going full Windows in 2020
https://www.theregister.co.uk/2017/11/13/munich_committee_says_all_windows_2020/

Dat was te verwachten. Wiens brood met eet, wiens woord men spreekt.

Hadden ze destijds in München gekozen hadden voor een bestaande commerciele distributie, bijvoorbeeld SUSE Linux (gevestigd in Neurenberg), dan hadden ze veel minder problemen gehad.

Linux valt verder prima toe te passen in het technisch midden- en kleinbedrijf, waar gewoon de baas of de werkvloer zelf wel uitmaakt wat er wordt gedraaid, in plaats van dat een commissie van ambtenaren dat doet. Dat wordt een gedrocht.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.