image

"Facebook en Google domineren op smartphone Nederlander"

vrijdag 30 november 2018, 08:04 door Redactie, 15 reacties

Facebook en Google domineren op de smartphones van Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie die de .nl-domeinnamen beheert. Voor het onderzoek werden ruim 3800 eindgebruikers ondervraagd (pdf).

Uit het onderzoek blijkt dat het smartphonegebruik sterk is toegenomen. In 2014 bedroeg de gemiddelde browser- en apptijd op smartphones nog 29 uur per maand, dat is nu naar 61 uur gestegen. Deze stijging is volgens de SIDN bijna helemaal toe te schrijven aan een beperkt aantal apps waarvan intensiever gebruik wordt gemaakt. Het aantal websites dat via laptop, pc en tablet wordt bezocht daalt juist.

Van de 61 uur die gemiddeld op de smartphone wordt doorgebracht gaat 26 uur naar de websites en apps van Facebook en Google. "De dominantie van Google en Facebook is niet alleen een kwestie van gebruiksduur. Ook qua bereik vormen ze de absolute top: van de top 10-apps met het hoogste bereik op smartphones, zijn er 9 afkomstig van de 2 giganten", zo laat het rapport weten. Alleen ING weet te voorkomen dat de top 10 volledig door Facebook en Google wordt gedomineerd. Het verschil met Facebooks Instagram, dat op de elfde plek staat, is echter klein.

Image

Reacties (15)
30-11-2018, 09:43 door Anoniem
De meeste smartphones zijn Android,

Facebook is altijd al geïnstalleerd als pre installed app (whatsapp twitter & linkedin meestal ook)

Deze analyse voegt geen toegevoegde waarde toe
30-11-2018, 10:20 door Anoniem
Anoniem van 09:43 schrijft:Vandaag, 09:43 door Anoniem (citaat)
De meeste smartphones zijn Android,
Facebook is altijd al geïnstalleerd als pre installed app (whatsapp twitter & linkedin meestal ook)
Deze analyse voegt geen toegevoegde waarde toe (einde citaat)

Dit is niet waar ,ik heb een Nokia6.1 (Android) waarop standaard geen Twitter&linkeding, geen Facebook en geen WhatsApp zijn geïnstalleerd.

groet,Bart
30-11-2018, 10:30 door Anoniem
Facebook is altijd al geïnstalleerd als pre installed app (whatsapp twitter & linkedin meestal ook) Deze analyse voegt geen toegevoegde waarde toe

Voor het gemak negeer je dus maar het deel van de analyse wat gaat over hoeveel de app gebruikt wordt, los van de vraag of je deze hebt geinstalleerd. En na die selectiviteit ga je wat brabbelen over toegevoegde waarde.
30-11-2018, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: De meeste smartphones zijn Android,

Facebook is altijd al geïnstalleerd als pre installed app (whatsapp twitter & linkedin meestal ook)

Deze analyse voegt geen toegevoegde waarde toe

das alleen als je de crap telefoons van samsung koopt.
30-11-2018, 11:09 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Anoniem van 09:43 schrijft:Vandaag, 09:43 door Anoniem (citaat)
De meeste smartphones zijn Android,
Facebook is altijd al geïnstalleerd als pre installed app (whatsapp twitter & linkedin meestal ook)
Deze analyse voegt geen toegevoegde waarde toe (einde citaat)

Dit is niet waar ,ik heb een Nokia6.1 (Android) waarop standaard geen Twitter&linkeding, geen Facebook en geen WhatsApp zijn geïnstalleerd.

groet,Bart

Hoi Bart, je kunt op dit forum quoten met speciale tags. Als je reageert kun je op Ondersteunde bbcodes klikken voor alle opties.

Verder heb je helemaal gelijk, ik heb ook een Nokia, heerlijk Stock Android zonder crapware en met snelle maandelijkse updates. Geen bagger zoals bij Samsung...
30-11-2018, 12:55 door Anoniem
Wat ik daaraan zo hinderlij vind, is dat je tegenwoordig geen normaal emailcontact meer kunt hebben met grote organisaties. Of het nu gaat om Eneco of Ikea of je zorgverzekering, je moet een Twitter, Facebook of GooglePlus account hebben om contact te kunnen maken. En anders maar bellen (dat kost een hoop geld met die wachttijden en je hebt niets op 'schrift').

Voor bijv. de zorgverzekering kan ik wel inloggen met DigID maar voor contact zit ik weer vast aan een van de sociale media. Geen accounts? Jammer dan, geen contact. Je zou toch tenminste binnen de ingelogde omgeving een contactmogelijkheid moeten hebben. Zelfs de vroegere formuliertjes tbv. contact zie je steeds minder.

Voor diegenen (zoals ik) die zo verstandig waren om niet mee te doen aan dergelijke privacy rovende accounts is het daardoor erg lastig met een leverancier of organisatie in contact te komen. Je hebt eigenlijk maar gewoon mee te doen, of je wilt of niet!
30-11-2018, 13:05 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Wat ik daaraan zo hinderlij vind, is dat je tegenwoordig geen normaal emailcontact meer kunt hebben met grote organisaties. Of het nu gaat om Eneco of Ikea of je zorgverzekering, je moet een Twitter, Facebook of GooglePlus account hebben om contact te kunnen maken. En anders maar bellen (dat kost een hoop geld met die wachttijden en je hebt niets op 'schrift').

Voor bijv. de zorgverzekering kan ik wel inloggen met DigID maar voor contact zit ik weer vast aan een van de sociale media. Geen accounts? Jammer dan, geen contact. Je zou toch tenminste binnen de ingelogde omgeving een contactmogelijkheid moeten hebben. Zelfs de vroegere formuliertjes tbv. contact zie je steeds minder.

Voor diegenen (zoals ik) die zo verstandig waren om niet mee te doen aan dergelijke privacy rovende accounts is het daardoor erg lastig met een leverancier of organisatie in contact te komen. Je hebt eigenlijk maar gewoon mee te doen, of je wilt of niet!

Volgens mij zijn dat alleen extra communicatie kanalen. Ik heb geen Twitter, Facebook en Google+ account en heb daar nog nooit hinder van ondervonden. Emailen gaat nog steeds prima.

N.B. Google heeft onlangs de stekker uit Google+ getrokken.
30-11-2018, 13:09 door Anoniem
Ik heb geen smartphone, ik geniet en zie nog de wereld om mij heen. Het nadeel is wel dat de meeste smartphone bezitters regelmatig tegen mij botsen tjdens het winkelen, gevolgd door het woord: "sorry".
30-11-2018, 17:38 door Anoniem
Door linux4: Volgens mij zijn dat alleen extra communicatie kanalen. Ik heb geen Twitter, Facebook en Google+ account en heb daar nog nooit hinder van ondervonden. Emailen gaat nog steeds prima.
Probeer het maar eens bij ING, Ikea of Eneco. Geen contactmogelijkheden via email of een formulier.

Ik heb het vrij regelmatig en er zijn steeds meer die het emailpad verlaten. Teveel spam, teveel werk. Facebook geeft meer zekerheid dat er een echte persoon achter zit.
01-12-2018, 10:56 door Anoniem
Ik vind die persoon achter Facebook niet zo tof. Ik bedoel de bedenker is lauwloene.
01-12-2018, 11:36 door Anoniem
Er wordt net gedaan of er keus is. Type Android is de keus. Het is zeker een probleem dat er niet meer systemen zijn om te kiezen waardoor zeker Google de absolute macht heeft en Facebook iets minder. Er is keus om het niet te gebruiken. Het had beter geweest als Windows of Linux er waren geweest als betaalbare concurrent. Met keuze kan de consument druk uitoefenen. Nu niet meer.
01-12-2018, 13:43 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Er wordt net gedaan of er keus is. Type Android is de keus. Het is zeker een probleem dat er niet meer systemen zijn om te kiezen waardoor zeker Google de absolute macht heeft en Facebook iets minder. Er is keus om het niet te gebruiken. Het had beter geweest als Windows of Linux er waren geweest als betaalbare concurrent. Met keuze kan de consument druk uitoefenen. Nu niet meer.

Concurrentie erbij zou prima zijn maar dan geen Microsoft want die hebben net zoveel data honger als Google en Facebook.

Er zijn al initiatieven geweest met Ubuntu en KDE maar die zijn er niet meer wegens gebrek aan belangstelling.
Wellicht gaat dit iets worden: https://tweakers.net/nieuws/142985/linux-smartphone-van-purism-komt-vanaf-april-2019-beschikbaar.html
02-12-2018, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb geen smartphone....

Zelfde hier, ik vind het ondingen. Je hebt al weinig privacy in deze maatschappij. Met een "smartphone" nog minder.
Google, facebook, microsoft, ad sites etc. zijn op m'n laptop geblokkeerd via de hosts file en gedeeltelijk in de router.
Het geeft ook rust in je leven zonder smartphone en reclame. Een 3310 voldoet prima voor noodgevallen.
03-12-2018, 22:24 door Anoniem
E-mailadres klantenservice Eneco: onlineservice@eneco.nl
Contactformulier Ikea: https://nl-nl.customersupport.ikea.com/app/ask/

Geen dank, graag gedaan. ;)
05-12-2018, 11:29 door Anoniem
Geen last van, maar dat komt misschien omdat ik een iPhone heb en geen Facebook of Google gebruik?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.