image

Nederlanders voor 475.000 euro opgelicht via nephelpdesks

dinsdag 2 april 2019, 13:52 door Redactie, 1 reacties

Nederlanders zijn vorig jaar voor 475.000 euro door nephelpdesks opgelicht, zo laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten. De werkelijke schade ligt mogelijk veel hoger, aangezien het hier alleen gaat om slachtoffers die melding bij de organisatie maakten. Aangiftes bij de politie zijn niet meegenomen.

Vorig jaar lieten 209 mensen aan de Fraudehelpdesk weten dat ze via nephelpdesks waren opgelicht. De slachtoffers verloren gemiddeld 2270 euro. De oplichters doen zich voor als medewerkers van verschillende techbedrijven en stellen dat er problemen met de computer zijn. Gaven de oplichters zich in het verleden vaak uit als Microsoftmedewerker, tegenwoordig claimen ze ook voor andere bedrijven te werken.

Om de zogenaamd problemen te verhelpen wordt het slachtoffer gervraagd om software te installeren waarmee de computer op afstand kan worden overgenomen. Vroegen de oplichters voorheen een bedrag voor het oplossen van de niet bestaande problemen, tegenwoordig stelen ze geld van de bankrekening van het slachtoffer. "Of ze laten je een kleine overboeking doen voor de 'service' en plaatsen zonder dat je het weet een paar nullen achter het bedrag", aldus VeiligInternetten.nl. De Fraudehelpdesk heeft 5 tips online gezet waarin voor helpdeskfraude wordt gewaarschuwd.

Reacties (1)
03-04-2019, 11:57 door Anoniem
.......... Aangiftes bij de politie zijn niet meegenomen .......

En deze geïnventariseerde schade van €475.000 valt dus ook niet onder het bedrag van €4,9 miljoen dat op 27 maart nog werd gemeld uit naam van de Nederlandse betaalvereniging?
Dat ging toen om fraude door phising met bankpassen en dergelijke.

De geïnventariseerde schade door internet malversaties was vorig jaar dus sowieso bijna €5,4 miljoen.

Bij contactloos betalen met pinpassen in fysieke winkels zijn er om evidente reden betaal plafonds ingesteld.
Dat was men aanvankelijk niet direct van plan maar heeft men alsnog gedaan om te helpen het vertrouwen in deze betaalmethode te hebben.

Nou kan je bij bedrijven als Apple ook support op onderdelen tegen betaling verlengen.
Al gaat het dan eerder om een paar tientjes .
Bij nep-helpdesks gaat voldoende om maar liefst gemiddeld €2270,- dat wordt betaald.
Dergelijke bedragen betaal je duidelijk niet uit liefde voor helpdesks, maar omdat je van gedoe af wilt en/of de boel kennelijk voldoende vertrouwd.

Dus tips en voorlichting om fraude te voorkomen zijn natuurlijk nuttig maar gaat niet iedereen bereiken.
Eigen schuld dikke bult dan?
Oh, wat een domme computer gebruikers zijn er toch ?!
What a mess.

De urgentie voor de slachtoffers van de fraude en de complexiteit van de gecreëerde situatie was kennelijk wel groter dan de ratio dergelijke bedragen voor support rechtvaardigt.
Ze zaten in geval kennelijk zozeer in de knel dat de ratio en logica sowieso het onderspit dolven.
Zoveel zelfs dat slachtoffers zich dus ook niet tijdig tot de officiële bedrijven wendden die ook nog eens goedkopere support leveren!

Aangezien de totale schade bedragen in gevallen nog hoger liggen moeten support-providers en betaalverkeer-providers misschien samen op de rem gaan staan van het sneller en meer willen automatiseren van alledaagse handelingen in maatschappelijk verkeer.
Want de aangekondigde ontwikkelingen gaan het stelsel van systemen vooral meer onderling verweven maken en dus complexer voor de buitenstaander EN beheerders van de deel-systemen.
Anders wordt interfraude nog meer een liability.
Het is hopelijk nog een vermijdbare en volledig herleidbare schade post.
Stappen de providers zelf niet op de rem dan valt het technisch nog lastig te verzekeren en gaat de consument meer een onverwacht maar te voorspellen hogere rekening van oprukkende autorisering betalen!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.